• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw model Koenigsegg in Geneve heet Agera?

Auteur: Alwood, gepost 26 februari 2010 om 20:40 – 51 Reacties

Het neusje van de, uh... Koenigsegg


Groot nieuws! Koenigsegg neemt een nieuwe auto mee naar Geneve. Ze heet Agera en she will blow your mind.

Naast Pagani is Koenigsegg natuurlijk het merk wat de meest pure supercar vandaag op de markt bouwt. Bloedjesnel, een tikje onhandelbaar en ieder detail spreekt tot de verbeelding van je innerlijke tienjarig jongetje. Pagani laat ons nog even wachten op een nieuw model, en neemt wederom een special edition mee. Koenigsegg neemt wel een nieuw model mee: de Agera. Vrij vertaald vanuit het Grieks betekent dat: tijdloos. In het Zweeds betekent Agera: doen/handelen.

De nieuwe Zweedse volbloed borduurt wel voort op de CC8S/CCR/CCX. Zie het als evolutie. De auto heeft precies dezelfde buitenmaten als de CCX. Achterin ligt wederom een supercharged V8, dit keer met 910pk (@ 6850tpm) en 1100Nm (@ 5100tpm). Dat blok heeft er niet zo gek veel moeite mee de 1290kg van de Agera van de plek te brengen. De 100km/u wordt dan ook in 3.1 seconden bereikt om vervolgens door te stomen tot voorbij de 390km/u.

Net als vroeger is de hardtop te verwijderen en voorin de auto op te bergen. Leuk voor flaneren langs de boulevard, maar op topsnelheid kan je het dak er beter op houden. In zijn dichte vorm zorgt de aerodynamica van de auto voor 300kg downforce bij 250km/u. Verantwoordelijk hiervoor zijn twee ‘venturi tunnels’ en een dichte bodemplaat onder de auto. In combinatie met het 255 rubber voor, en 325 achter laat dit krachten in de bochten toe tot 1,6G. Voor de momenten dat de downforce nog niet optimaal fungeert is er ook een geavanceerde traction-control aanwezig.

Een prijs is nog niet bekend, en zeldzaam blijft de auto in ieder geval. De Zweden zijn voorlopig niet van plan meer dan 20 auto’s per jaar te bouwen. (bron: GTSpirit.com)

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen
  • De voormalige snelste productieauto krijgt een make-over

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

agera, geneve-2010, koenigsegg, Supercars

Vorig bericht: « Politiedocent: Geen boete bij lichte snelheidsovertreding
Volgend bericht: Video: Bugatti Veyron doet 320km/u in Nederland? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jip zegt

    26 februari 2010 om 20:41

    aaaaarghhh stomme ledjes altijd.

    Login om te reageren
  2. Svenska Aeroplan AB zegt

    26 februari 2010 om 20:42

    Goddelijk: 910 pk /1290 kg/ open rijden!
    He-le-maal goed!
    Beleef je alles ook nog 2x zoveel!

    Login om te reageren
  3. Mr.V8 zegt

    26 februari 2010 om 20:43

    Maar 1 foto?! :o
    Dan ga ik nog niet mn mening vormen.. Ben het overigens wel met jip eens..

    Login om te reageren
  4. Svenska Aeroplan AB zegt

    26 februari 2010 om 20:47

    @ Mr. V8: U vraagt, wij draaien… klikkerdeklik:
    http://www.gtspirit.com/2010/02/26/exclusive-koenigsegg-agera/

    Login om te reageren
  5. Pieter-Jan zegt

    26 februari 2010 om 20:48

    De neus van de oude vond ik toch strakker. Misschien is het geheel mooier dan de delen.

    Idd, stomme ledjes.

    Login om te reageren
  6. Svenska Aeroplan AB zegt

    26 februari 2010 om 20:49

    @ jip: het zijn geen ledjes! ‘A new ‘ghost’ lighting system implements invisible nanotubes to illuminate the aluminum buttons’

    Het zijn invisible nanotubes!
    Hahahaha!
    Same difference…
    ;)

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    26 februari 2010 om 20:55

    Deze heeft dan in elk geval nog ‘wenkbrauwen’ ! Bij de Audi zijn het ‘wallen’ ;-).

    Maar, déze auto wil ik heel graag eens beleven ! Kost me misschien mijn ‘kruin’, maar voor de rit van m’n leven over Die Autobahn heb ik dat over !

    Login om te reageren
  8. daffy zegt

    26 februari 2010 om 20:57

    @Svenska Aeroplan AB : dat zijn nou linkies , thnx

    -edit: staat ook gewoon onder het artikel hoor-

    Login om te reageren
  9. Snickers zegt

    26 februari 2010 om 21:01

    Lol,lijkt meer op en facelift …

    Login om te reageren
  10. JDM__Wotevajjjj zegt

    26 februari 2010 om 21:02

    kheb wat vragen over die 255 vanvoor, tenzij dat ding een echt fantastisch goede gewichtsverdeling en ophanging heeft gaat die keihard ondersturen bij hogere snelheden

    Login om te reageren
  11. Svenska Aeroplan AB zegt

    26 februari 2010 om 21:04

    Led-verlichting kán trouwens best mooi zijn hoor: zo doet Saab het, was er ook 1 van de eersten mee trouwens…

    Login om te reageren
  12. HDM zegt

    26 februari 2010 om 21:09

    ”Net als vroeger is de hardtop te verwijderen en voorin de auto op te bergen.”

    En dat heeft Autoart zelfs mogelijk gemaakt op 1:18 :D

    Opzich niet onaardig die Bagheera ehh Agera. Maar toch ben ik benieuwd hoe lang ze dit gaan uithouden met deze facelifts.

    Login om te reageren
  13. Tristan zegt

    26 februari 2010 om 21:11

    Dit is toch geen nieuw model…
    Het is gewoon een facelift van de CC(etc). Beetje jammer, ik had al zo’n goede hoop.

    Login om te reageren
  14. floryn zegt

    26 februari 2010 om 21:16

    erg goed opgedroogd. Kan weer vijf jaar mee!

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    26 februari 2010 om 21:28

    En waarom hebben ze saab weer niet gered?
    Want als je het zo hoort kunnen ze alles.

    Login om te reageren
  16. MATSS zegt

    26 februari 2010 om 21:30

    die achterkant ziet er nu véél beter uit maar de voorkant kon aggresiever

    Login om te reageren
  17. Mr.V8 zegt

    26 februari 2010 om 21:38

    @ Svenska Aero AB: Thanks voor de links
    @ AB: mijn excuses voor de laksheid van het niet op jullie link klikken.

    OT: Mooie auto, zeker te herkennen als een Koenigsegg maar in een moderner jasje. Gewoon goed!

    Login om te reageren
  18. Ahura zegt

    26 februari 2010 om 21:40

    Aaah ziet er weer schitterend uit! Koenigsegg is echt tig keer mooier dan zo’n lompe Veyron. Jammer dat ze nog steeds die RX-7 lampjes in de achterbumper hebben..

    Login om te reageren
  19. Robin zegt

    26 februari 2010 om 22:07

    Wauw! Echt ge-wel-dig! Wat een prachtig ding! De Koenigsegg hiervoor was al mooi, maar dit slaat echt alles!

    Login om te reageren
  20. spykerboy zegt

    26 februari 2010 om 22:22

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  21. RenesisHP zegt

    26 februari 2010 om 22:27

    Ik ben voor zover ik kan lezen 1 van de weinige mensen die een Koningsei helemaal niet zo mooi kan vinden.

    Login om te reageren
  22. PCCB zegt

    26 februari 2010 om 23:23

    Ik heb een nieuw lustobject. Dank u Christian. Wat een machine!

    Login om te reageren
  23. Jochempie zegt

    27 februari 2010 om 00:28

    Mooie specs! Heel benieuwd of deze auto in z’n totaal ook wat appetijtelijker is dan de CC8S/CCR/CCX etc..

    Login om te reageren
  24. 9000cse zegt

    27 februari 2010 om 01:12

    Vergeleken met een Pagani vind ik deze auto echt mooi! Maar als ik het zou kunnen betalen, werd het toch echt een Bugatti.

    Login om te reageren
  25. bmwrobby zegt

    27 februari 2010 om 01:20

    stomme kutledjes

    Login om te reageren
  26. BmwMPower zegt

    27 februari 2010 om 03:26

    Login om te reageren
  27. JamesBond007 zegt

    27 februari 2010 om 03:43

    Ziet er lekker uit! Ben alleen geen fan van die goedkoop uitziende led lampjes. Maarja, dat zal wel wennen denk ik ;)

    Login om te reageren
  28. NovaStar zegt

    27 februari 2010 om 09:13

    laat die ledjes dan minder opvallen
    Gadverdamme :S

    Login om te reageren
  29. Dimglor zegt

    27 februari 2010 om 09:58

    Ledjes het nieuwe look at me fenomeen ;) hehe
    Tgoja ik vind ze nog meevallen….
    Van de voorkant ziet hij er nog mooi uit en van de rest kan je er gewoon een foto van de ccx opplakken ;) Dan weet je al hoe hij eruit zal zien ;)
    Heb deze Zweedse schoonheid altijd al weten waarderen…

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    27 februari 2010 om 10:06

    Looks a bit Mclaren F1 doesn’t it?

    Login om te reageren
  31. Svenska Aeroplan AB zegt

    27 februari 2010 om 10:40

    @ Jamesbond, NovaStar en Dimglor: zijn geen ledjeeeeeeees!
    Zijn Invisible Nanotubes!!
    Eerst lezen he…
    ;)

    Login om te reageren
    • capri288 zegt

      27 februari 2010 om 22:29

      @Svenska Aeroplan AB: eerst goed lezen. Die nanotubes hebben ze in het interieur verwerkt om de aluminium knoppen te verlichten. Dat in de koplampen zou dus zomaar stiekem toch ledjes kunnen zijn, toch??
      voor de rest, nieuw model of geslaagde facelift, zet maar voor mijn deur, ik zou d’r niet op spugen.

      Login om te reageren
  32. Esprit_de_Flandre zegt

    27 februari 2010 om 11:33

    Login om te reageren
  33. Esprit_de_Flandre zegt

    27 februari 2010 om 11:34

    Ze noemen dat steeds een nieuw model, maar ik zie alleen facelifts. Mooi weliswaar, maar echt nieuw is het nooit.

    Login om te reageren
  34. vale46 zegt

    27 februari 2010 om 11:44

    Supercharged V8
    910pk @ 6850tpm
    1100Nm @ 5100tpm
    1290kg
    3,1 seconden naar de 100 om dan door te trekken tot 390km/u…

    *kwijl*

    Zo goed kon ik het niet dromen, zelfs toen ik nog kind was!

    Toch prefereer ik de Koenigsegg CCXR. Die is en blijft de overtreffende trap van de CCX

    Login om te reageren
  35. ZeRoo zegt

    27 februari 2010 om 11:44

    En voor het verbruik van 1:15 hoef je het ook nie te laten..

    Login om te reageren
  36. Jochempie zegt

    27 februari 2010 om 12:38

    Voorlopig is de Koenigsegg de enige supercar met een keppeltje op. Overigens het interieur:




    Login om te reageren
  37. Jochempie zegt

    27 februari 2010 om 12:39

    Login om te reageren
  38. Ahura zegt

    27 februari 2010 om 12:50

    Toch vreemd dat ze het een nieuwe naam geven terwijl het toch duidelijk maar een facelift is

    Login om te reageren
  39. Nagel zegt

    27 februari 2010 om 12:52

    Jammer genoeg niet echt heel anders maar wel weer een mooie bak.

    Login om te reageren
  40. Jochempie zegt

    27 februari 2010 om 13:07

    @ Ahura: dat deed Chevrolet ook toen ze de Kalos een facelift gaven en ‘m opeens Aveo noemden.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      27 februari 2010 om 13:22

      @Jochempie: ja was ook stom. Hoewel hij in NA sowieso al Aveo heette. Maar goed, een budgetauto of een sportwagen.. beetje verschil :P

      Login om te reageren
  41. Ruben00 zegt

    27 februari 2010 om 13:13

    misschien is ie onderhuids wel compleet nieuw

    Login om te reageren
  42. Vinny_93 zegt

    27 februari 2010 om 13:29

    Ik hoopte zo dat het iets anders zou worden… CCX was een facelift van de CCR, de CCXR was de facelift van de CCX, met zulke kleine verschillen… Apart van de lampen bijna dezelfde, zoals iedereen hier zegt. Ik dacht eerst een Lotus te zien, na even scherp te stellen op deze vroege zaterdagochtend zag ik een Koenigsegg CCX, na de titel te lezen zag ik een Koenigsegg CCX met kerstverlichting.

    Dus @edit: ik schreef meer dan een woord, en elk woord betekent nagenoeg hetzelfde.

    Login om te reageren
  43. Jochempie zegt

    27 februari 2010 om 13:31

    @Ahura: eh ja ook al zeg ik opeens, dat was op hetzelfde moment als de facelift.

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      27 februari 2010 om 13:34

      @Jochempie: watte?

      Login om te reageren
  44. jelle zegt

    27 februari 2010 om 13:32

    En in het Latijn betekend het agrarisch.

    Login om te reageren
  45. Vinny_93 zegt

    27 februari 2010 om 13:33

    Oh en om nog maar even voor de zekerheid te vermelden:

    “Iedereen zou zijn of haar god op de blote knieën moeten bedanken dat dit soort auto’s nog gemaakt worden.”

    Login om te reageren
  46. Cantago zegt

    27 februari 2010 om 18:25

    En ik weet nu al dat ik hem wil…

    Login om te reageren
  47. Jesper zegt

    27 februari 2010 om 19:04

    Call me crazy, maar ik vind de CCX gewoon mooier. En dan met name wegens die ledjes (@ SAAB ;) ) en de achterlichten… Sequels zijn nooit beter dan de eerste…

    Login om te reageren
  48. hjkort zegt

    1 maart 2010 om 15:52

    achterlichtjes deden mij denken aan de stap die lamborghini maakte van de diablo naar de canto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North