• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Audi R8 komt in 2015, met V10?

Auteur: MrBrown, gepost 19 juni 2013 om 22:40 – 38 Reacties

Audi R8


In 2015 moet hij af zijn, de geheel nieuwe Audi R8. Wat kunnen we verwachten?

In ieder geval een flinke gewichtsreductie. De nieuwe R8 krijgt het zeer lichte spaceframe van de huidige R8 e-tron mee. Ook de vering, remmen, titanium achterwielnaven en anti-roll bars komen van die auto. Dat scheelt al tientallen kilo’s. Toepassing van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) voor de motorkap en het dak schrapen de laatste kilootjes weg. Het totale wagengewicht blijft daarmee onder de 1500 kg. Het modulaire chassis gaat voor 23% uit carbon bestaan en is daarmee een stuk stijver.

Qua ontwerp zal de de R8 vooral bij het oude blijven, hoe kan het ook anders. Audi speelt op safe omdat het succes van de huidige R8 moeilijk te overtreffen is. Verwacht een prominentere grille en strakkere lijnen. De koplampen worden uitgerust met matrix-beam LED’s. Het koetswerk zal in verhouding blijven en niet veel groeien ten opzichte van de huidige R8. Een dubbele diffuser moet zorgen voor extra downforce.

Binnenin wordt de nieuweling minimalistisch gestyled. Knoppen verdwijnen en worden ondergebracht in het nieuwe MMI systeem. Digitale wijzerplaten en een digitale achteruitkijkspiegel maken het hightech interieur compleet. Carbon zorgt ook hier voor een gewichtsbesparing.

Op motorisch gebied zullen waarschijnlijk de V8 en V10 weer aanwezig zijn, in herziene versies weliswaar. Beide blokken krijgen naar verwachting 25 extra pk. Ook wordt er cilinderuitschakeling en een start-stop systeem aan toegevoegd. Dat moet minimaal 10% brandstof besparen. Er komt geen hybride, dat zal volgens Audi te zwaar zijn.

De Audi R8 gaat 15 tot 20% meer onderdelen delen met de Lamborghini Gallardo dan dat nu het geval is. De nieuwe Gallardo staat op hetzelfde chassis en een concept wordt dit jaar nog onthuld op de IAA in Frankfurt. Rond die tijd weten we waarschijnlijk ook meer over de R8. (bron: autoexpress.co.uk)

Ook interessant!

  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
    Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
  • Nieuwe Audi R8 wordt een volledig elektrische supercar!
    Nieuwe Audi R8 wordt een volledig elektrische supercar!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, gallardo, R8, R8 V10

Vorig bericht: « 48 hoogbejaarde Rolls-Royces door de Alpen
Volgend bericht: Te koop: Ferrari Enzo en FXX van Michael Schumacher »

Lees Interacties

Reacties

  1. tt123 zegt

    19 juni 2013 om 22:46

    Verheug me er zeer op

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      19 juni 2013 om 23:15

      @tt123: Ga je hem kopen?

      Login om te reageren
      • mareal zegt

        20 juni 2013 om 08:24

        -EDIT, gedraag je ajb-

        Login om te reageren
        • lebeaunl zegt

          20 juni 2013 om 08:38

          @mareal: serieus? Iemand maakt een opmerking en zo reageer jij? Wow…

          On topic: ben benieuwd naar de evolutie van de R8, al klinkt +25 PK niet erg spannend..

          Login om te reageren
          • mightymike zegt

            20 juni 2013 om 09:08

            @lebeaunl: maar in het geval van de V10 zal het wel merkbaar zijn, zo’n 150kg lichter en 25 pk erbij.

            Login om te reageren
        • wimpster zegt

          20 juni 2013 om 08:40

          @mareal:

          Login om te reageren
        • fapfap zegt

          20 juni 2013 om 08:40

          @mareal: iemand is vandaag met zijn verkeerde beentje uit de auto gestapt…

          Login om te reageren
  2. jessetje zegt

    19 juni 2013 om 22:49

    Ben benieuwd

    Login om te reageren
  3. jansti zegt

    19 juni 2013 om 22:51

    edit: dankjewel, is gefixt!

    Login om te reageren
  4. Rudy zegt

    19 juni 2013 om 22:52

    Zou verwachten gezien de huidige downsizing ontwikkeling dat ze de 4.0 v8 motor uit o.a. de S6 / RS6 erin zouden leggen. Alleen maar positief dat ze een NA v8 / v10 blijven gebruiken hoor, daar niet van!.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 juni 2013 om 09:51

      @Rudy: die 4.0 V8 komt er zeker in, misschien in een latere stage. Audi zit wel met een probleem. De 4.0 V8 kan met gemak 500 pk leveren (zie Bentley Con V8) en waarschijnlijk ook wel een beetje meer op het moment niemand meer de V10’s of de W12’s koopt. Technische gezien lijkt het me dat de V8 alleen maar voordelen met zich meebrengt: waarschijnlijk lichter, net zo krachtig, minder CO2 (40% minder dan de W12).
      Maar goed, iemand die een (nieuwe) R8 koopt is natuurlijk al niet helemaal 100 en denkt al helemaal niet realistisch na. Deze persoon wil dan graag ook nog een V10 erin (als ze er een V12 in lepelen zou hij deze willen).
      Dus, Audi zal gewoon een V10 erin mikken. Waarschijnlijk 25pk erbij tov de oude V10. En waarschijnlijk zorgen ze dat ze Extra winst maken op dit ding. Maar als ik zou mogen kiezen: de 4.0 V8 met > 500 pk setup.

      Login om te reageren
  5. lambo4all zegt

    19 juni 2013 om 23:14

    Een dubbele diffuser…? Zoeentje die brawn had en meestuurt met met de richting die je opgaat?

    Login om te reageren
  6. darkpluisje zegt

    19 juni 2013 om 23:23

    Jammer alleen van de digitale wijzerplaten… Ben ik de enige die veel liever heeft dat je snelheid/toeren teller gewoon analoog is?

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 juni 2013 om 09:52

      @darkpluisje: als je de achtergrond kan instellen, zoals bij je mobiel, is het wel leuk, Elke week een ander kleurtje, misschien later een motiefje.
      Audi kennende wordt dit echter een 2500 euro optie.

      Login om te reageren
  7. ej20g zegt

    19 juni 2013 om 23:26

    Het zal in mijn ogen dus een relatief saai gestijlde en lelijke auto blijven…

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    19 juni 2013 om 23:28

    Waarom is iedereen benieuwd? Hij ziet er net zo uit als de vorige!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      19 juni 2013 om 23:40

      @rufctr01:
      Geen idee, misschien krijg je er een vergrootglas bij om te kijken welk ledje anders zit.

      Login om te reageren
    • solmatje zegt

      20 juni 2013 om 16:58

      @rufctr01: Aha jij hebt hem al gezien?

      Login om te reageren
  9. veyronlover zegt

    19 juni 2013 om 23:34

    Laat maar komen !!

    Login om te reageren
  10. mbevo zegt

    20 juni 2013 om 00:17

    Hopelijk eens stukkie minder brandgevaarlijk:P

    Login om te reageren
  11. bempi zegt

    20 juni 2013 om 00:41

    Punt is niet of hij mooi is maar hoe snel hij in de fik kan vliegen.

    Login om te reageren
  12. SimonMc zegt

    20 juni 2013 om 00:53

    Hybride komt er niet, omdat dat te zwaar zou zijn, maar enkele jaren geleden waren ze nog serieus aan het testen met die V12 TDI? Euhm?

    Login om te reageren
    • 135i zegt

      20 juni 2013 om 14:30

      @SimonMc: Ontwikkelingen op de markt staan nooit stil :) Maar beter ook dat er geen hybride komt!

      Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    20 juni 2013 om 02:54

    Moesten ze de R8 wat vrouwelijkere vormen geven zou er best nog wel iets van te maken vallen.

    Achja pech, er is nog altijd special coachbuilding voor wie wil.

    Login om te reageren
  14. Svda zegt

    20 juni 2013 om 07:05

    V12 tdi komt er ook wel maar geef mij die V10 met een leuke uitlaatsysteem erop :)

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      20 juni 2013 om 09:25

      @dahlback: Roep je dit nu zo maar of is er bewijs voor? Dat zou ik toch wel te gek vinden als die kwam. Da’s een beest die V12 TDI..

      Login om te reageren
  15. chimaera zegt

    20 juni 2013 om 07:26

    Nooit echt iets gevonden die R8’s. Er zijn mooiere en stijlvollere wagens op de markt, die wel vernieuwend en verfrissend zijn. En sowieso, waarom zou je “cilinderuitschakeling” en een “start-stop systeem” in je supercar willen? Audi, wordt wakker!

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      20 juni 2013 om 09:24

      @chimaera: Op papier wil Audi dat. Het brengt het carbon footprint gemiddelde van de fabrikant omlaag. Reken maar dat je het in het MMI menu gewoon uit kunt zetten.

      Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      20 juni 2013 om 13:49

      @chimaera: Ferrari heeft dat ook op de california..

      Login om te reageren
  16. TDI-goeroe zegt

    20 juni 2013 om 09:22

    geen TDI? laat dan maar ;)

    Login om te reageren
  17. paulaner zegt

    20 juni 2013 om 10:16

    Als je een exoot wilt koop dan een mooie Italiaan.

    Login om te reageren
  18. berlinetta zegt

    20 juni 2013 om 10:55

    Dus eigenlijk krijgt hij alweer verouderde techniek?

    Login om te reageren
    • 135i zegt

      20 juni 2013 om 14:29

      @berlinetta: Hoezo “verouderde” techniek? Leg dat eens uit.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        20 juni 2013 om 20:00

        @135i: Audi loopt niet bepaald voor in innovatieve technieken. Ondanks al hun moeite dat te verkondigen.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 juni 2013 om 09:46

        @135i: Hij is gebaseerd op de e-tron. Volgens mij gaat die alweer 2 jaar mee. Bovendien moeten we er nog 2 jaar op wachten.

        Login om te reageren
  19. rouly zegt

    20 juni 2013 om 13:17

    Hip hoor, zo’n Audi-versie van de LaFerrari teaser

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      24 juni 2013 om 07:34

      @rouly: alleen is dit een foto van de huidige R8 V10, gemaakt door ondergetekende tijdens de laatste R8 rijtest die we deden ;-)

      http://www.autoblog.nl/audi-r8-v10-plus-rijtest-en-video

      Login om te reageren
  20. 135i zegt

    20 juni 2013 om 14:28

    Minder gewicht, meer vermogen, stijver, in dit opzicht klinkt het perfect! Nu is het nog wachten op de “nieuwe” look!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North