Mensen die gehoopt hadden binnenkort epische vierwieldrifts te maken in een nieuwe korte Sport Quattro kunnen die hoop laten varen. Waar werkt het merk dan wel aan?
De eerste keer dat we hernieuwd kennis maakten met de Audi Sport Quattro was in 2010. Destijds stond de auto op de Autosalon van Genève als eerbetoon aan de originele Audi Sport Quattro uit 1980.
Het leek Audi menens te zijn. Net als bij het koddige origineel uit de tijd van de shoulder pads, had de auto een verkorte wielbasis ten opzichte van het model waarop deze baseerde, in dit geval een Audi RS5. Onder de motorkap huisde bovendien een historisch verantwoorde vijfpitter, net als bij Der Kurze.
Maar de Sport Quattro kwam er niet direct. Later hoorden we geruchten dat het productiemodel dichter bij de RS7 zou liggen dan bij de RS5 en een hybride moest gaan worden met een stekker. En warempel, in september 2013 was daar opeens een gele banaan met V8 én accu’s onder de kap. Qua uiterlijk leek de auto overigens, afgezien van de gele lak, nog veel meer op het concept uit 2010 dan op een soort opper-RS7. Het slechte nieuws: het beoogde gewicht van 1.300 Kg was inmiddels opgelopen tot 1.850 Kg.
Ook in deze spec kwam de auto er echter niet. Het laatste echte teken van leven van de Sport Quattro kwam op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas in 2014. Daar had Audi het model voor de gelegenheid voorzien van laz0rZ om hun nieuwe laserlight technologie te etaleren. Hierna werd het stil rondom de Sport Quattro.
Tijd dus om Stephan Winkelmann van Audi Sport eens te vragen hoe het zit met het model. Het antwoord is waarschijnlijk niet waar je op gehoopt had als je snelle Audi’s een warm hart toedraagt. Winkelmann omschrijft de auto namelijk als een ‘nice dream’, maar niet meer dan dat.
De prioriteiten bij Audi Sport liggen elders volgens de voormalig Lamborghini-chef. Namelijk bij het maken van dikke SUV’s. Er komt een update aan van de Audi RS Q3 en verder wordt er gewerkt aan hetere versies van de Q5, Q7 en Q8. Jammer, maar we begrijpen het wel. De praktijk om dikke motoren in reeds bestaande SUV’s te hangen is immers veel lucratiever dan een bespoke model bouwen voor een handjevol diehards. Het eerbetoon aan de Sport Quattro komt er dus niet. Gelukkig hebben we deze nog.
32 reacties
Inmiddels is de Lambo een R8 … waarvan de de R8 de betere onderdelen en afwerking krijgt.
Ooit weleens in Neckarsulm geweest .. al die chassis die buiten staan, je kan ze vanaf het parkeerdek zien als je de fabriek bezoekt … klaar om naar Italie verscheept te worden
Audi heeft al meer dan zat prachtige voertuigen in de prijslijst staan ..
Had dit ding nix aan kunnen toevoegen ..
Audi Nanuk ..
Ken je die nog ??
Audi Rosemeyer ..
Ken je die nog ??
Ik weet dat er zonder die dingen al merken waren gesneuveld maar ik vind het gewoon niet logisch om een auto loodzwaar en hoog te bouwen en dan te proberen om er een sportwagen van te maken… Nog even een vraag : waar blijft de 4 deurs Lambo als tegenhanger van de Porsche Panamera en de Maserati quattroporte? Ik denk dat een Estoque achtige Lambo goed zou verkopen. En eens wat anders als de zoveelste SUV.
Beetje bijschaven en straktrekken, Volkswagen logo’s er op en klaar is de nieuwe Corrado…
Maar goed de gemiddelde koper wilt blijkbaar een SUV, dus niet gek dat ze daar op focussen.
De 40 + gaat voor de A5 en A7 als het kan.
Ik pas in geen van deze groepen. Ik ben 55 en geef mij die korte met die dikke 5 cil maar met een handbak
Ik vind dit een serieus mooie auto. Het zal, helaas, wel weer te spannend voor Audi zijn.
@autoblog stop hiermee … waarom is dit de nieuwe trend?
Maak gelijk even een artikel over de 4-drs TT … Oh nee wacht die gaat echt komen als Q4.
Dit is een concept auto van een alweer een paar jaar geleden waarvan een aantal elementen worden gebruikt in toekomstige modellen als de Q8 … eigenlijk zoals elk ander merk ter wereld doet.