• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Countryman: grootste MINI ooit, ook als EV

Auteur: machielvdd, gepost 1 september 2023 om 11:17 – 21 Reacties

De nieuwe MINI Countryman ziet er groot uit, en dat is ‘ie ook.

Auto’s worden steeds groter en ook MINI doet hier vrolijk aan mee, hun merknaam ten spijt. De nieuwe MINI Countryman is daarom de grootste MINI ooit. En daar zijn ze zelfs trots op, want in het persbericht wordt benadrukt dat de nieuwe Countryman “een stuk groter is” dan zijn voorganger.

Officieel

Inderdaad, de nieuwe Countryman is nu helemaal officieel, nadat deze gisteren al gelekt was. Het uiterlijk komt daarom niet als een complete verrassing. De Countryman lijkt veel op zijn voorganger, maar heeft nu een opvallend paneel op de C-stijl, die net als in het dak in een contrasterende kleur is uitgevoerd.

De algehele designtaal is een stuk hoekiger. Waar de nieuwe MINI hatchback (ook zojuist onthuld) nog perfecte ronde koplampen heeft, zijn de koplampen van de Countryman vrij hoekig. Ze hebben dus duidelijk hun best gedaan bij MINI om dit model een stoerder karakter te geven.

Nieuwe MINI Countryman
Nieuwe MINI Countryman
Nieuwe MINI Countryman
Nieuwe MINI Countryman

Afmetingen

We weten nu ook de definitieve afmetingen. De nieuwe MINI Countryman is nog groter dan dat we gisteren schreven. Het model is 13 centimeter in de lengte gegroeid, met als resultaat een totale lengte van 4.433 mm. De MINI is 1.843 mm breed en 1.656 mm hoog. De Countryman blijft qua afmetingen nog onder de BMW X1, maar is wél groter dan de X2. Hoe de nieuwe Countryman zich verhoudt tot zijn voorgangers, kun je hieronder zien:

Bijzonder interieur

De Countryman heeft een bijzonder interieur, maar dat is geen verrassing. Niet alleen omdat het interieur gisteren al gelekt was, maar ook omdat we eerder al het interieur van de nieuwe MINI hatchback te zien kregen. Deze heeft een zeer opvallend rond scherm, wat nu dus ook in de Countryman te vinden is. Of je het nu mooi vindt of niet, uniek is het wel.

Het dashboard is verder heel minimalistisch. Zo minimalistisch dat er niet eens een instrumentarium is. Daarmee dwingt MINI je eigenlijk om het optionele head-up display te bestellen, anders moet je op het centrale scherm kijken om te zien hoe hard je gaat. Dat is niet zo handig. Je zou zelfs kunnen zeggen: onveilig.

Nieuwe MINI Countryman
Nieuwe MINI Countryman
Nieuwe MINI Countryman
Nieuwe MINI Countryman

Elektrisch

Op motorisch gebied is het grootste nieuws dat de MINI Countryman nu ook te krijgen is zonder verbrandingsmotor. Er zijn zelfs twee volledig elektrische varianten: de MINI Countryman E en de MINI Countryman SE ALL4.

Elektrische MINI’s stonden tot op heden niet bekend om hun grote actieradius, maar de MINI Countryman E heeft gewoon een fatsoenlijk range van 462 km. De elektromotor is goed voor 204 pk en 250 Nm koppel. Daarmee duurt een sprintje van 0-100 km/u 8,6 seconden en is de topsnelheid 170 km/u.

Met de Countryman SE heb je iets minder range (433 km), maar dan heb je wel 313 pk, 494 Nm én vierwielaandrijving. Deze variant heeft 5,6 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De topsnelheid ligt ook iets hoger, al is 180 km/u natuurlijk nog steeds niet heel indrukwekkend. Over snelheid gesproken: snelladen kan in beide versies met 130 kW.

Go-kart feeling?

Bij de elektrische MINI Cooper gebruikte MINI de kreet “Go-kart feeling” en dat roepen ze nu ook doodleuk bij deze elektrische Countryman. Daar hebben we zo onze twijfels bij. Het gewicht is nog niet bekend, maar de Countryman is waarschijnlijk aan de zware kant voor een ‘go-kart’. Al zullen de rijeigenschappen ongetwijfeld in orde zijn, met de BMW X1 als basis.

Verbrandingsmotor

Wil je toch liever een ouderwetse verbrandingsmotor? Dat kan ook nog gewoon. Er is de keuze uit de Countryman C (die letter kennen we nog niet), de Countryman S ALL4 en – als klap op de vuurpijl – weer een Countryman JCW. Helaas vermeldt MINI van deze varianten nog geen specificaties, dus daar komen we later nog een keertje op terug.

Helaas voor VDL Nedcar is de nieuwe Countryman niet meer ‘Born in The Netherlands’. MINI wrijft het er nog maar eens in door trots te vermelden dat de nieuwe Countryman de eerste in Duitsland geproduceerde MINI is. Deze productie zal in november van start gaan.

JCW

Op de site van MINI staat ook deze ene afbeelding van de MINI Countryman JCW ALL4. De vorige Countryman was er al als bloedhete John Cooper Works met 300 pk en vierwielaandrijving, de nieuwe doet dat over. Letterlijk, want het pk-aantal is identiek. Ook deze heeft 300 pk. Wel wordt duidelijk dat de nieuweling wat meer weegt, want de sprint is met 5,4 seconden naar de 100 0,3 seconden trager.

Ook interessant!

  • BREEK: Nieuwe MINI Countryman keihard gelekt
  • Mini verklapt Countryman
    Mini verklapt zijn Countryman al een beetje
  • Nieuwe MINI Countryman is helemaal elektrisch en 'made in Germany'
    MINI Countryman wordt elektrisch en 'made in Germany'
  • nieuwe naam Mini
    Nieuwe modelnaam Mini hatchback, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

countryman, Elektrisch, iaa-2023, MINI, Video

Vorig bericht: « Verstappen: Bullshit dat de auto om mij heen is ontworpen
Volgend bericht: Video: politie achtervolgt gestolen Rolls-Royce Phantom »

Lees Interacties

Reacties

  1. erce zegt

    1 september 2023 om 11:26

    Ik vind het echt een ontzettend gaaf ding! Heel anders dan eerdere MINI’s, maar nog steeds herkenbaar als MINI.

    Login om te reageren
    • denx zegt

      1 september 2023 om 23:23

      Eens. Mooie auto geworden. Interieur is ook prachtig. Ben benieuwd hoe deze in het vlees oogt…

      Login om te reageren
  2. Batterijlikker zegt

    1 september 2023 om 11:27

    Haha, een auto met een berenmuts.

    Login om te reageren
  3. cdlop01 zegt

    1 september 2023 om 11:29

    Kan het duffer, nauwelijks, wat een lelijk hok. Voortbeduren op nu wel helemaal uitgemolken design, en dat is te zien, grof, lelijk, veel te zwaar, veel te groot. Hier gaan de Chinezen volledig overheen, kansloos deze Maxi.

    Login om te reageren
    • CDF zegt

      1 september 2023 om 11:49

      Dat is duidelijk. Ik ben benieuwd wie van de Countryman doelgroep zou willen overstappen in een Chinees, dat lijkt me op zich vrij kansloos ja.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        1 september 2023 om 12:03

        Hoezo, ze zijn net zo kitscherig als de gemiddelde chinees.

        Login om te reageren
  4. dtwo zegt

    1 september 2023 om 11:56

    Qua concept en exterieur was ’t wat mij betreft al niks en dat verandert deze nieuwe niet. En wat is die rare flap bovenaan de C-stijl? Wat moet\doet dat?

    Maar wat een gaaf interieur!

    Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    1 september 2023 om 11:59

    Wellicht wordt het tijd om de merknaam te veranderen naar MAXI?

    Login om te reageren
  6. MM93 zegt

    1 september 2023 om 12:21

    Hebben ze de wielen van de Volvo C40 gejat?

    Login om te reageren
  7. martijnev zegt

    1 september 2023 om 13:00

    Fraai!
    Eindelijk weer normale achterlichten in ‘echte’ Mini stijl in plaats van die enorme bulky units die de recente generaties Mini hadden.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      1 september 2023 om 13:57

      Weinig echt mini aan deze achterlichten of auto

      Login om te reageren
  8. adyton zegt

    1 september 2023 om 13:08

    Prachtig interieur. Heel onderscheidend.

    Login om te reageren
  9. goodvibrations zegt

    1 september 2023 om 13:28

    Gaaf ding, ook best wel minimalistisch, maar wel meer een premium sausje dan Tesla voor mijn gevoel. Binnen & buiten. Ook een gat voor de HUD zo te zien achter het stuur?
    Wel benieuwd naar de CW waarde..

    Login om te reageren
  10. dree16v zegt

    1 september 2023 om 13:41

    Die achterkant…. was het vrijdagmiddag ofzo. Verder wel redelijk hok

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    1 september 2023 om 14:01

    Ik blijf zo’n centraal scherm zo raar vinden. Wat is er mis met een scherm/instrumentarium direct in het zicht van de bestuurder?

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    1 september 2023 om 14:54

    Er is wel wat op af te dingen maar over het algemeen een best fraaie wagen. Zou zomaar een kandidaat kunnen zijn.

    Login om te reageren
  13. hanstadema zegt

    1 september 2023 om 16:32

    Alleen de dakrails er nog af.

    Login om te reageren
  14. HZW zegt

    1 september 2023 om 22:08

    “Nieuwe Countryman: grootste MINI ooit, ook als EV”

    En de lelijkste.

    Login om te reageren
  15. marco22 zegt

    1 september 2023 om 22:31

    Hmm, qua EV-techniek niet heel denderend. VW en Volvo gaan al naar 500-581 km range. En dan kun je in het geval van die Volvo ook nog 205 kW laden. Als zij dat kunnen, moet BMW dit toch ook kunnen?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 september 2023 om 08:26

      250 kW laden kan BMW natuurlijk ook wel voor elkaar krijgen maar niet voor de helft van de prijs waar Volvo het voor aanbiedt (want Volvo heeft dat op de EX90, niet op de XC40).

      Login om te reageren
  16. taxi zegt

    1 november 2023 om 11:42

    Da’s dan mss wel de grootste Mini maar echt de langste limousine in Europa vind je hier https://www.limousine-huren.be/vragen-en-antwoorden/de-langste-limousine-van-belgie/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North