• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe designer Renault is dubbel goed nieuws

Auteur: Loek, gepost 29 juli 2020 om 16:51 – 15 Reacties

Gilles Vidal Renault

Gilles Vidal mag aan de slag bij Groupe Renault. Dat is dubbel goed nieuws: voor het merk waar hij voor gaat werken en het merk waarvoor hij werkte.

Groupe Renault mag een nieuwe naam toevoegen aan hun designteam: Gilles Vidal. De 47-jarige Fransman heeft indrukwekkend werk geleverd aan één van de concurrenten van Renault: Peugeot.

Design-ommezwaai

Peugeot kende een kleine ‘dark age’ als het gaat om design. De designtaal werd vanaf de vroege jaren ’00 eentje die draaide om de ‘grote bek’. Dat betekende dat elke auto grote koplampen kreeg in de vorm van een halve maan en een grille die zo een persoon kon opslokken. Het deed voor sommige fans van Peugeot wel pijn om een merk wat mooie auto’s neerzette, zoals de 406 Coupé, dit soort fratsen uit te zien halen.

Peugeot 407

De auto’s hadden meer ‘problemen’ dan het design en toegegeven: het was wel een bijzonder design en een goed familiegezicht. Maar vanaf 2010 ging het anders.

Gilles Vidal

In dat jaar kwam Gilles Vidal namelijk bij Peugeot om daar de baas te worden van het exterieurdesign. Dat legde hem bepaald geen windeieren: auto’s als de 308 en de bijzonder goed ontvangen 508 komen uit zijn periode bij Peugeot. Vidal heeft echter zijn hele carrière binnen de PSA-groep gezeten, want hij begon in 1996 bij Citroën. Zijn werk daar omvatte vooral de gefacelifte Berlingo en vele concept cars.

Nieuwe baan

Vidal heeft echter gedag gezegd tegen PSA en Peugeot. Nog geen twee dagen later (vandaag) werd bekend gemaakt dat de Franse designer wel in Frankrijk blijft, bij een ‘concurrent’ van Peugeot. Vanaf november zit hij onder Laurens van den Acker bij Renault. Niet dat ze daar nou extreem lelijke auto’s hebben, maar als Vidal Renault een vleugje van dat Peugeot-design kan geven, kunnen dat wel eens hele mooie auto’s worden.

Opvolger bij Peugeot

Nu Gilles Vidal weg is bij Peugeot moet ook daar een nieuw hoofd aangewezen worden. Volgens Autocar heeft Peugeot gekozen voor Matthias Hossann. Maar ook dat is absoluut geen slecht nieuws. Werk van Hossann wat je op de weg gaat vinden is de nieuwe Peugeot 208 en 2008, maar hij is al een tijdje verantwoordelijk voor concept cars bij Peugeot. Waaronder ook de Peugeot e-Legend. Ook dat kunnen we niks behalve toejuichen: dat is een zeer mooi ontwerp. Een vleugje daarvan in de volgende 508, gaarne!

Peugeot e-Legend

Ook interessant!

  • Dit is nu officieel het nieuwe logo van Renault
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Dit kost de nieuwe Renault Express
  • Dít wordt de nieuwe Renault Megane!

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Peugeot, Renault

Vorig bericht: « Lamborghini onthult trackbeest: Essenza SCV12 is hier!
Volgend bericht: Lewis Hamilton was stiekem toch een rapper »

Lees Interacties

Reacties

  1. jack_abarth zegt

    29 juli 2020 om 17:35

    “De auto’s hadden meer ‘problemen’ dan het design en toegegeven: het was wel een bijzonder design en een goed familiegezicht. Maar vanaf 2010 ging het anders.”

    Ik denk dat jullie de no-nonsense Peugeot 206 (cc) vergeten zijn. Ligt nog steeds goed in de markt en is kwalitatief zéér goed.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      29 juli 2020 om 17:59

      @jack_abarth: deels de nieuwe designtaal, inderdaad nog de oude betrouwbaarheid. En wat er niet op zit kan ook niet kapot ;) niet vergeten, maar het gaat hier meer om de eerste 308, 407, 3008, 5008 et cetera.

      Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      29 juli 2020 om 18:05

      Je zit op autoblog hé, standaard een anti-franse auto’s site en pro-duits..

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        29 juli 2020 om 18:24

        @Soulmaster:

        Ja godverdomme, standaard krijg ik een weerwoord van m’n vrouw en kinderen en nu begin jij ook al!

        Laat mij even in de waan dat ik hier wél gelijk heb.

        Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        29 juli 2020 om 18:43

        Zwaar overtrokken. Omdat Duitse merken op het moment als enige heel rappe sedans en stations maken is er lof voor Duitse auto’s. Als Renault een M5 concurrent op de markt brengt is daar ook lof voor, maar die is er niet.

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      29 juli 2020 om 22:17

      Hangt af waar je lat ligt. Als ik bekijk hoe ze in mekaar zitten wordt het zwart voor mijn ogen.

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    29 juli 2020 om 18:37

    De Peugeots van dit moment zijn zonder meer erg mooi, vooral de 208 vind ik erg geslaagd.

    Maar om nou te zeggen dat het aan het begin van het millenium nou zo slecht gesteld was met de vormgeving… Vind die 407 juist erg mooi, vooral als break. Juist door die gekke neus. En de break had dan ook nog een lekker eigenwijze kont. Enige 407 die een tikje tegenviel was de coupé. Maar die had dan ook een voorganger die bijna niet te evenaren viel.

    Maar ook een model als de 307CC is gewoon een designtopper. Ëén van de weinig echt geslaagde cabrio’s met stalen dak. Waarbij de achterkant juist erg mooi en zelfs sjiek oogt. Net als het interieur dat ook erg sjiek is, zeker voor een auto uit deze klasse.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      30 juli 2020 om 06:09

      @moveyourmind: Ik moet denken aan die aflevering van Top Gesr mrt Clarkson en May over de Peugeots van die tijd. Dat merk werd helemaal afgezeken om de modellen van die tijd. Waardeloze auto’s met een waardeloos uiterlijk.

      “Maniac”

      Login om te reageren
  3. deSjonnies zegt

    29 juli 2020 om 19:59

    @moveyourmind
    Juist die 407, de eerste ‘grote’ Peugeot die niet door Pininfarina is ontworpen vind ik een gedrocht.
    Alsof ze de carrosserie achterstevoren gemonteerd hebben.
    Ik heb altijd een bijzonder zwak voor het merk gehad, heb o.a. meer dan 20 jaar een 404 gehad, DE Peugeot der Peugeots maar sinds die 407 heb ik niets meer met het merk.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 juli 2020 om 20:16

      @deSjonnies:

      Laten we eerlijk zijn, na de late jaren 80 is er toch geen enkele “grote” Franse auto nog een echt succes geweest.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 juli 2020 om 21:22

        @jack_abarth: wel groot, geen luxe sedan. Maar de espace is toch echt wel een groot succes geweest tot een aantal jaar geleden.

        Login om te reageren
    • karaya zegt

      29 juli 2020 om 22:06

      @deSjonnies

      Hele nieuwe dimensie van voor overhang.

      Login om te reageren
  4. Poulusma zegt

    29 juli 2020 om 22:03

    Goed nieuws voor Renault idd! Misschien dat ze nog eens mooie auto’s gaan bouwen!

    Login om te reageren
  5. doublechevron65 zegt

    29 juli 2020 om 22:41

    Ze moeten de man wel een héél goed salaris geboden hebben, want wie gaat er nou vrijwillig naar een merk wat de weg kwijt is en door Macron in leven gehouden wordt.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      30 juli 2020 om 00:24

      Never waste a good crisis!

      Als ontwerper is dat net de kans van je leven:
      – het merk leeft weer op -> pluimen op je hoed
      – het merk faalt -> “sjah die economie he, niet mijn fout”

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North