Nieuwe DS 3 Crossback in volle glorie [updated]

Auteur: , 43 Reacties
Nieuwe DS 3 Crossback in volle glorie gelekt

Aanschouw DS Automobiles nieuwste vanuit alle hoeken.

In juli zullen de nodige baguettes door het hoofdkantoor van DS Automobiles hebben gevlogen. Patentplaatjes van de nieuwe DS 3 Crossback lekten uit, waardoor de vorm van het nieuwste model van de Franse autofabrikant niet langer een geheim meer was.

Wel, ze mogen nog wel eens kritisch kijken naar het eigen personeel bij DS Automobiles. Gisteravond is online een hele rits persplaten van de DS 3 Crossback verschenen. Geen vage foto’s, maar een gallery van prima kwaliteit. De foto’s werden gedeeld op het Franse Worldscoop forum.

De foto’s laten zowel een DS 3 Crossback met verbrandingsmotor, als de volledige elektrische variant zien. Het uiterlijk is in lijn met de eerdere DS 7 Crossback. DS Automobiles heeft een eigen visie op het ontwerp. Echter, als je zou zeggen dat de achterkant van een toekomstige Lexus is, dan zou ik dat ook geloven.

Vooral het elektrische model is interessant. Eerdere berichtgevingen spraken over een 115 pk sterke elektromotor, gekoppeld aan een 50 kWh batterij. Het is het begin van een elektrisch offensief uit Frankrijk. Naast de elektrische DS 3 Crossback komt volgend jaar ook een elektrische Peugeot 208 op de markt.

De publieke presentatie van deze DS 3 Crossback staat gepland voor de Autosalon van Parijs. Dit betekent dat de online onthulling niet lang meer op zich laat wachten.

UPDATE: ondertussen is de auto officieel onthuld. Omdat DS niet de moeite heeft genomen een flinke reeks nieuwe persplaten eruit te knikkeren, houden we het kort.

De DS3 Crossback is een 4,12 meter lange machine die met een aantal verschillende motoren op de markt komt. Drie daarvan rijden op benzine, de andere rijdt op diesel. De PureTech-benzinemotoren komen er als 100, 130 en 155 pk sterke varianten. De enige BlueHDi-diesel in het gamma heeft 100 pk.

Daarnaast brengt DS een volledig elektrische versie op de markt, genaamd de E-Tense. Dit model heeft inderdaad een batterijpakket dat 50 kWh groot is. De aandrijflijn is 136 pk sterke en daarmee haalt de auto een topsnelheid van 150 km/u. De auto heeft tevens een regeneratief remsysteem en een actief koelsysteem, waardoor hij bijzonder snel opgeladen kan worden (max 100 kW). Volgens de NEDC-cyclus komt de auto 450 km ver, maar volgens de WLTP-cyclus is dat slechts 300 km. Daarmee is het niet bepaald een concurrent voor de gevestigde orde van elektrische auto’s.



43 reacties

Mm, nog even aan wennen. Interieur is wel prachtig gedaan zeg!
Dit is zo’n typisch geval van moet ik in het echt zien. De voorzijde met die koplampen smoelt niet lekker op de foto’s mijns inziens. De achterzijde is redelijk anoniem, had inderdaad een ander logo op gekund en dan had ik het ook geloofd. Het interieur in het wit met dat ruitjespatroon is erg druk maar het is eens wat anders. Verder ziet het er wel ok uit en dat aquablauwe kleurtje staat fris.
Absoluut LEUK & compleet anders dan anders, iets wat ik graag zie ik in cardesign!.
Toch fijn dat patenttekeningen compleet nietszeggend zijn.
@ajackie: Hoezo? Het lijkt helemaal op de patenttekeningen, maar dan in kleur…
Jemig, die B-stijl, lijkt gewoon een error te zijn geweest…
’t Is net of Toyota de eerst RAV4 van wat extra vouwen heeft voorzien.
Ik neem aan dat de ds4 hiermee einde verhaal is?
@saffie89: zowel de DS4 als DS5 zijn al een tijdje einde verhaal en enkel nog uit voorraad leverbaar.
@saffie89: ik zou bijna zeggen dat het hiermee einde DS gaat zijn ?
Ik moest aan een frans woord denken toen ik dit zag: velours. Dat is ook fout.
Laadt die auto op de 4e of 5e foto op aan een boom? Laadpalen in het bos in Frankrijk heb ik nog niet gezien.
@stephane8200: Dubbel wist-je-datje van de dag: laadpalen kan je ook bij je thuis laten zetten, én je kan een huis ook in een bos zetten.
Dit is typisch zo’n ontwerp dat niet goed gaat rijpen.
Jezus wat over-designed. Wtf. Totaal NIET elegant
Die dubbele vuistdikke uitlaten lijken mij wat overdreven. Verder wel weer een lekker excentriek model!
@123bat: humor ten top, voor de uitlaatstaarders enorme uitlaateindstukken op een electrische wagen.
@mashell: als je goed kijkt zie je dat de witte, de elektrische, geen uitlaten heeft…
@123bat: onder een Stelvio staat het wel, maar dit model is nmm daar idd teveel middenklasse voor.
@hilpp: meer 100 pk en uitlaatsierstukken alsof er 500pk onder kap huist .
De grille hebben ze van Audi geleend?
@rollingstoned: je zal Lexus bedoelen?
Die “gehoornde B-stijl” werkte goed op de (Citroën) DS 3, maar op de nieuwe DS 3 Crossback ziet het er niet uit. Als ze dat element hadden willen behouden, hadden ze die beter naar de C-stijl kunnen verplaatsen. Dan was ook meteen dat stuk body bij het afkappen van de achterruit gecamoufleerd. Daarnaast vind ik de koplampen ook niet bepaald mooi. Ik denk dat wanneer de bovenkant strak en recht was, het geheel een stuk beter zou ogen.

Het interieur vind ik trouwens wel écht mooi geworden. Lekker strak en modern, maar toch net even wat eigenwijzer en anders dan de concurrentie.
@edge: Overigens, zie ik dat nou goed? Aston Martin-achtige pop-out handgrepen op een compacte SUV?
@Edge: de DS3 was een driedeurs, daarop werkte het wel. Hier komt het heel geforceerd over
Zo, DS is goed de weg kwijt zeg! De eerste DS3 was een parel, evenals de DS5, de DS4 heb ik nooit wat gevonden. Deze auto’s werden al minder met iedere facelift die ze kregen. De nieuwe DS7 crossback (of whatever) smoelt ook moeilijk, maar dit? Mag hopen dat ze deze in China houden.
Dat interieur is zo verschrikkelijk kitch. Pas op DS, met Lancia ging het ook slecht toen handtasjes interieurs gingen bouwen.
Uitbrengen als normale hatchback en het ziet er al een stuk beter uit. Die grote wielen/grote bodemvrijheid kloppen niet echt met de rest van de verhoudingen.
Avant-garde, bijna net zo heerlijk als oude Citroëns van weleer. Hou wel van hate it or love it designs.
Allemaal leuk en zo, maar waarom kunnen de verhoudingen van zo’n grille in die voorkant nou niet gewoon kloppen? Het oogt een beetje alsof het getekend in plaats van ontworpen is.
Mijn.
God.
Ik vind het vooral een moeilijk design. Alles lijkt erop dat het zoveel mogelijk moet afwijken van de grijze massa. Op zich niks mis met die gedachte, maar hier pakt het niet goed uit.
Wat kunnen die Fransen toch mooie auto’s ontwerpen.
MERDE! De stagiair is de DRL vergeten…. Dan maar als vierkante ogen naast de grill!
Dikke opgeblazen transformerkop krijgt ie er van, maar de jeugd houdt wel van Transformers, toch?
De achterkant is wel prima, de rest is voor mij toch iets too much.
In eerste instantie vind ik het niks. Niet heel mooi. Niet heel lelijk. Ik zeg ook niet ‘saai’. Gewoon niet mijn ding.
Ik weet niet waarom, maar elke keer dat ik een DS 7 zie kan ik degene die zo’n auto koopt enorm waarderen. Alleen qua design al een gedurfde auto. Zelfs in het zwart bevat hij veel geinige details die sommige merken niet eens op een concept car durven te presenteren. Om nog maar te zwijgen over het interieur.

En ja het is ‘gewoon een Citroën’ en ja een Peugeot 3008 biedt ook gaaf design voor minder, maar ik kan de DS 7 gewoon waarderen. Het is een gewaagde auto om je merk mee te starten, maar het is goed gelukt.

Deze DS 3 heeft dat wel een klein beetje. Maar toch ook weer niet. Ik kan hem nog niet zo goed plaatsen. Ik had liever een niet-Crossback versie gezien die de vorm van de oude DS 3 combineert met de designfoefjes van de DS 7 en het interieur van deze DS 3 CB. Maar ja, SUV-hype.

Want wat verjaart die DS 3 goed zeg. Ding bestaat al sinds 2010 en hij ziet er nog steeds fris uit. Het is een leuke auto om te zien, ook de minst vrouwelijke ‘trendy design’ auto van zijn klasse (Fiat 500, Beetle etc) als je het mij vraagt. Ik zou er wel eentje willen. In Racing trim, maar dan wel in het zwart met oranje. Zoals het heurt.
Heeft wel wat.
Het interieur is te gek, maar dat mag voor een Citroën-product .
Lekker excentriek!
Koekoek!
Quelle horreur!
Een Toyota C-HR is er een ingetogen beauty bij.
Miljaar, ze hebben het gedaan. Waar de DS3 een superleuke verschijning is, is dit… tja. Gewoon lelijk? Achterkant valt mee, maar niet echt mooi. Interieur is heel leuk, beetje overbodig designy, maar waarom zouden we allemaal een saai grijs doods VW-interieur moeten hebben?

Maar het geheel ziet er zo lomp uit…
@esprit_de_flandre: Oja, ook nog: Komt er ook nog een normale DS3, of wordt DS het merk van alles-is-cross?

Akkoord, cross-dingen verkopen goed, maar van DS hoop ik ook wat elegante dingen te zien…
Tja het kan in het echt een bijzondere auto zijn, zo op de foto’s is de haaievin wat teveel afgezwakt en had voor de verhoudingen wat verder naar achteren mogen zitten. Ik kijk er naar uit! Net als de eerste Cactus een enorme aanwinst.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).