• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe EV van Stellantis heeft V6 (!) als range extender

Auteur: machielvdd, gepost 16 oktober 2025 om 08:08 – 15 Reacties

Dat hebben we nog niet eerder gezien.

De REV, oftewel een EV met een verbrandingsmotor als range-extender, is nooit echt doorgebroken, maar daar lijkt langzaam verandering in te komen. Recent maakten we al kennis met de Leapmotor B10 REEV en nu introduceert Stellantis hun eerste eigen REV.

Het bijzondere is: deze auto heeft geen lullig driepittertje als range-extender, maar een dikke V6. Je kon het misschien al raden, maar het gaat om een Amerikaanse auto, namelijk de Jeep Grand Wagoneer. Die is vernieuwd en heeft nu dus een REV-variant gekregen.

De Grand Wagoneer heeft een 3,6 liter V6 onder de motorkap, maar die drijft dus nooit direct de wielen aan. Deze Jeep rijdt gewoon als een volledig elektrische auto. Indien nodig springt de V6 bij om elektriciteit te genereren, maar de auto heeft ook een 92 kWh-accupakket.

Een grote accu én een range-extender, dat moet wel een enorme range opleveren. Nou, dat valt een beetje tegen, want Jeep belooft een range van ‘boven de 800 kilometer’. Dat is niet enorm efficiënt. Maar ja, wat verwacht je van een 5,4 meter lang bakbeest?

In een Jeep Grand Wagoneer verwacht je eigenlijk een dikke HEMI V8, maar die is al sinds 2023 niet meer leverbaar. Als je niet elektrisch wil rijden ben je aangewezen op de 3,0 liter Hurricane zes-in-lijn, die ook in de Dodge Charger Daytona te vinden is.

Deze Grand Wagoneer REV is uiteraard niet bedoeld voor Nederland, maar… er komt wel een andere Wagoneer onze kant op. Dat is de volledig elektrische Wagoneer S. Die heeft een – naar Amerikaanse begrippen – bescheiden formaat van 4,8 meter.

Ook interessant!

  • Stellantis cancelt dikke EV met 800 km range
  • Mercedes geeft EV's mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
  • Video: Range Rover-mafkees ziet een gaatje
  • Noodlijdend Stellantis steekt miljarden in Chinese EV-batterij

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, grand-wagoneer, Jeep, range-extender, Stellantis, wagoneer

Vorig bericht: « BREEK: Max Verstappen gaat écht niet naar Mercedes
Volgend bericht: Zet je keuken vol met peperdure Porsche-spulletjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. DeWitteCondor zegt

    16 oktober 2025 om 08:23

    Kan iemand uitleggen wat de rationale is achter een V6 als range extender? Is dat puur vanwege de soepele loop en minder trillingen? Kortom, voor de beleving? Het lijkt me nu niet echt de meest efficiënte manier van opwekken, en bovendien zwaarder dan een 3C torretje.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      16 oktober 2025 om 08:37

      Omdat: Murica fck yeah!

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 oktober 2025 om 11:12

        Dat kon wel eens rationeel de reden zijn. Misschien heeft Stelantis in Europa wel een geschikte compacte motor liggen maar door de importheffingen kon die wel eens duurder zijn dan een lokaal geproduceerde V6 en benzine is daar toch spotgoedkoop.

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      16 oktober 2025 om 09:42

      Ik denk enerzijds marketing, maar anderzijds misschien niet eens veel inefficiënter dan een kleine turbo motor. Generatoren hebben ook nooit een turbo.

      Login om te reageren
      • tmon zegt

        16 oktober 2025 om 10:31

        Ligt eraan naar welk formaat generator je kijkt.
        Veel zeeschepen draaien al lang met de motor puur als generator en reken maar dat daar een enorme turbo achter hangt.
        Een motor ontwerpen voor 1 specifiek toerental maakt dat alles enorm efficiënt ontworpen kan worden. Ook je turbo huis en bladen.
        Die halen veel meer bruikbare energie uit een eenheid brandstof dan auto motoren.

        Login om te reageren
        • waterisnat zegt

          16 oktober 2025 om 11:11

          Je moet audirs3 niet gaan vervelen met de wereld buiten z’n bubbel. Vind ik vals.

          Login om te reageren
          • audirs3 zegt

            16 oktober 2025 om 12:15

            @waterisnat nou ik heb een kleine generator thuis en die heeft absoluut geen turbo.
            En ja in de scheepvaart en bij dieseltreinen heb je het wel over een andere categorie, daar levert de generator eigenlijk continu vermogen. Bij een REV is het puur optioneel, door die 4x per jaar op vakantie. Dan is efficiëntie iets minder nodig, en is de marketing van een V6 belangrijker dan de efficiëntie van een 4 cylinder turbo.

            Login om te reageren
      • HZW zegt

        16 oktober 2025 om 16:19

        En die V6 zal ook nooit hoge toeren draaien, max 1500-1800 toeren vermoed ik.

        Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    16 oktober 2025 om 09:44

    De REV is toch wel de allerbeste aandrijflijn. In tegenstelling tot een PHEV altijd het volledige vermogen tot je beschikking, en lichter in gewicht door afwezigheid van een versnellingsbak en cardanas etc. Ook kan je er tzt een andere range extender in zetten, bijvoorbeeld eentje die draait op biodiesel of waterstof.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      16 oktober 2025 om 11:49

      Dan is een BMW i3 Range Extender uit 2013 precies iets voor jou!

      Maar een Range Extender heeft denk ik gemiddeld minder pk dan een moderne PHEV, want die vult de accu enkel bij. Genoeg nieuwere PHEV’s hebben veel pk’s hoor, een simpele bmw 330e heeft 292pk en een instap A6 PHEV 367pk. Zelfs een Mazda CX80 heeft 327pk. Liever een PHEV dan een REX met monotoon gebrom van een constant-toerental-motor in de auto.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        16 oktober 2025 om 12:22

        @rogerzz Ja totaal vermogen, maar dat heb je slechts zeer zelden tot je beschikking. Bijvoorbeeld de M5 heeft maar 180pk in EV modus, waar je waarschijnlijk 90% van de tijd in rijdt. Best mager voor zo’n auto. Dat je dan die 4x per jaar richting wintersport of Cote d’Azur pas het volle vermogen hebt. Vind ik vrij pauper.
        Een REV heeft daarentegen altijd het volle vermogen beschikbaar, of je nou in EV modus rijdt of dat de range extender aan staat.
        En de i3 was inderdaad zijn tijd ver vooruit. Voor mij is die alleen te klein, en het electrische bereik is te weinig. Maar dat die niet zo goed verkocht wil niet zeggen dat het concept niet goed is. De allereerste iPhone was ook geen verkooptopper, dat werden de opvolgers pas. De eerste iPhone ging 6 miljoen keer over de toonbank, de iPhone 6 meer dan 200 miljoen keer… Ik wil maar zeggen…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 oktober 2025 om 17:43

      De allerbeste aandrijflijn heeft geen verbrandingsmotor met haar onderhoud, complexiteit, slijtage onderdelen en uitstoot. En nodig heb je een range extender in de beschaafde wereld van West Europa ook niet. PHEV is een onhandig compromis maar REX is dat ook.

      Login om te reageren
  3. jippie zegt

    16 oktober 2025 om 18:33

    Lijkt wel een 1 aprilgrap.

    Login om te reageren
  4. Pavla zegt

    16 oktober 2025 om 22:26

    Ok, het is misschien geen 3,6 liter V6, maar de huidige Ford Transit custom PHEV heeft een 2.5 liter v4. Ik quote bestelauto.nl: De aandrijflijn bestaat een 2,5 liter benzinemotor (Euro95 tanken dus!) die werkt volgens het Atkinson-principe en een 11,8 kW grote accu. […] De Atkinson-motor verlengt de expansieslag ten opzichte van de compressieslag door de inlaatkleppen langer open te houden. Hierdoor wordt hij zuiniger, maar levert minder vermogen. In hybride auto’s is dat geen probleem: de elektromotor vult het koppel aan, terwijl de benzinemotor efficiënt blijft draaien. Dat is praktisch voor lage CO₂-uitstoot en brandstofverbruik. Efficiëntie gaat hier boven kracht, precies wat een hybride nodig heeft. De benzinemotor en accu geven een gecombineerd vermogen af van 233 pk. Het koppel bedraagt 320 Nm.

    Dus ook hier een relatief groot motorvolume tbv efficiëntie.

    Login om te reageren
  5. 550maranello zegt

    16 oktober 2025 om 22:57

    Interieur mooi, buitenkant, minder mooi. Had beter gekund. Dat is nou net bij ongeveer alles dat Stellantis bouwt de laatste tijd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North