
Deze auto was al uitgesteld, maar gaat nu definitief niet meer komen.
In het voorjaar van 2023 presenteerde Stellantis een hele dikke EV: de Ram 1500 REV. De Long Range-variant zou een monsterlijke accu met een capaciteit van 229 kWh krijgen. Het gewicht van deze auto wil je niet weten. Dat zullen we ook nooit weten, want Stellantis heeft de auto gecanceld.
Dit komt niet helemaal uit de lucht vallen. De productie zou aanvankelijk eind 2024 starten, maar dat is niet gebeurd. In december werd bekend dat de productie uitgesteld is tot 2026. En nu maakt Ram bekend dat de auto helemaal niet meer gaat komen. De ontwikkelingskosten worden dus grotendeels door de plee gespoeld.




Als reden noemt Ram – je raadt het al – de afnemende vraag naar elektrische pick-ups op de Noord-Amerikaanse markt. Aartsrivalen Ford en Chevrolet zijn wel actief in dit segment, met respectievelijk de F-150 Lightning en de Silverado EV. Ook zijn er nog de GMC Sierra EV en de Rivian R1T.
Ram komt nog wel met een alternatief, namelijk een elektrische pick-up met range-extender. Deze auto gaat Ram 1500 REV heten, wat gek genoeg eerst de naam was van de volledig elektrische versie. Bij REV denk je toch al snel aan range extender, maar deze afkorting stond eerst voor ‘Revolution Electric Vehicle’. Die revolutie gaat dus niet door.
Dit is niet de eerste belangrijke beslissing die Ram terugdraait. Eerder hadden ze de Hemi V8 geschrapt, maar die hebben ze in juni weer teruggebracht. Je zou het niet verwachten, maar de doelgroep van Ram heeft toch liever een V8 dan een elektrische aandrijflijn.





Ik begrijp die actieradius race niet, waarom niet gewoon 500km, efficiënte EV motoren en klein batterijpakket, minder zware EV’s. We rijden toch niet meer dan 500km op een dag, tussentijds laden kan overal in Noord-Europa en zeker in Nederland.
Voor trucks gewoon een goede plug in optie aanbieden of full hybrid.
Veel Chinese EV’s en bijvoorbeeld ook de Chinese Volvo es 90, gewicht tussen de 2450kg en 2700kg….. vind dat absurd.
Ik snap de actieradius race wel een beetje; niet iedereen kan elke dag laden/heeft eigen oprit. Sommigen hebben moeite om twee keer per week te laden ivm bezet/beschikbaar. Dan is een beetje extra range wel fijn zodat je de volgende dag toch nog op het werk kan komen.
Waarom zou u elke dag willen laden? Verder heeft Nederland de hoogste laadpaaldichtheid van Europa.
Dat is nu juist het punt; niet iedereen kan elke dag laden dus is meer actieradius wel fijn.
Dat we een hoge laadpaaldichtheid hebben is dan niet echt een argument. Als er veel e-auto’s zijn heb je daar niks aan; die zijn dan allemaal bezet. Onderweg laden lijkt mij armoede (later thuis dan nodig) maar goed, dat ben ik.
Nogmaals de vraag: Waarom zou u iedere dag willen laden? Als je naar de gemiddelde afstand kijkt die mensen per dag of per jaar rijden, is voor velen een keer per week aan de stekker voldoende. Alleen kilometervreter zullen vaker moeten laden.
Lijkt me een goede beslissing. Dat hele ‘there’s no substitute for cubic batteries’ is een zinloze weg. Heeft niets met innoveren te maken. En daar moeten de toekomstige oplossingen het toch van hebben.
Een electrische truck met range extender is juist het perfecte concept. Veel beter dan een giga accu.