
De nieuwe Fiat 500-zonder-e is bijna klaar.
Alweer 5 jaar geleden introduceerde Fiat een gloednieuwe 500. Deze was echter niet meer met verbrandingsmotor te krijgen. De Italianen bleven nog wel de oude leveren, maar de nieuwe was altijd elektrisch. Tot nu. In Mirafiori zijn de eerste pre-productie exemplaren van de nieuwe Fiat 500 met verbrandingsmotor van de band gerold.
Oorspronkelijk was Fiat helemaal niet van plan om de nieuwe 500 met verbrandingsmotor uit te brengen, maar ze zijn toch tot andere inzichten gekomen. De Fiat 500e verkoopt niet zo goed als ze gehoopt hadden. De productie moest zelfs meerdere keren stilgelegd worden vanwege de tegenvallende vraag.



Als oplossing komt Fiat dus met de 500 Hybrid. De oude Fiat 500 wordt inmiddels niet meer geleverd, dus dit is zeker een welkome aanvulling. Ook voor de fabriek in Mirafiori, die nu als het goed is op volle toeren kan blijven draaien.
Over de aandrijflijn treedt Fiat nog niet in detail, maar hoogstwaarschijnlijk wordt het een mild hybrid. Een echte Hybrid is het dus niet, maar dat gold ook voor de vorige Fiat 500 Hybrid. De verbrandingsmotor betekent dat de 500 nu ook weer met handbak wordt geleverd, zoals te zien op de interieurfoto.


Qua uiterlijk ziet de nieuwe 500 Hybrid er vrijwel hetzelfde uit als de 500e. Er is alleen wat meer koeling nodig aan de voorkant, vandaar de camouflage. Aan de achterkant is er geen uitlaat zichtbaar, dus de optische verschillen zijn minimaal.
Zoals gezegd zijn dit nog pre-productiemodellen, dus we moeten nog even afwachten tot de productie echt op gang komt. De auto is ook nog niet officieel onthuld. Dat zal ergens in de aanloop naar november gebeuren, want dan wil Fiat de productie definitief starten.





Sneu. Weer een stap achteruit voor legacy car makers.
Vooruit bedoel je.
Het koperspubliek zit er niet op te wachten, kun je lekker eigenwijs blijven maar dat gaat je niet redden.
Never change a winning.. concept? Klein, goedkoop, genoeg vraag naar lichtgewicht, zuinige en kleine auto’s. Volgens ChatGPT zijn er 2.5 miljoen van verkocht sinds 2007!
Niet mijn type auto maar ik snap het wel. Als je een goedkope benzine zoekt en in een stad woont is een Fiat 500 een optie die blijkbaar veel mensen hebben gemaakt en dus vast in de toekomst ook nog maken. Er is vast vraag, aanbod klein/goedkoop droogt op, strategisch gezien logisch in mijn optiek.
Toch is ‘t nog steeds een leuk karretje om te zien. Dus daaraan zou het niet moeten liggen qua verkoopsucces.
De ICE 500 gaat Ibrida heten met een Italiaans vlaggetje in de punt boven de eerste i.
Dit Italiaanse vlaggetje zou aanduiden dat het om een Italiaanse GSE-Firefly motor zou gaan, dus geen Peugeot zooi.
Wat het precies gaat worden is nog niet duidelijk, er zijn wat mogelijkheden.
Het meest simpele met minste uitstoot is de 70 pk 3 cilinder 999cc Mild Hybrid motor uit de vorige generatie 500 Hybrid.
Echter wordt het hiermee niet bepaald een vlot autootje, omdat de moderne 500 zwaarder zal zijn als de oude 500 Hybrid, en dat was al niet bepaald vlot te noemen.
De volgende mogelijkheid is de GSE-Firefly 999cc 3T Mild Hybrid motor met ± 100-120 pk en ook meer koppel, door de Turbo aanwezigheid.
De volgende stap zou een GSE-Firefly 1332cc 4T Mild Hybrid motor met 130 pk kunnen zijn. (gebruikt in de Tipo)
De 500e heeft 2 EV varianten, kleine accu met 95 pk en een iets grotere accu en 118 pk.
Kom maar op met de Abarth 595 variant😊eindelijk weer een leuke hot hatch erbij
De kans is klein, maar een Abarth 500 ICE zou ook weer denkbaar kunnen zijn.
Buiten Nederland en Noorwegen zit ook niemand op eAuto’s te wachten, en zonder subsidie hier ook niet.
Als je in Italië een electrische auto ziet, is de kans het grootst dat het een Nederlander is.
Goh, dat de huidige versie al weer 5 jaar oud is. Ziet er nog zeer fris uit. Hoop dat de mild hybrid wel een succes wordt!
De wereld roeit achteruit. Het fascisme is weer terug, de politiek wil weer voor jou beslissen wat je van binnen mag voelen en korte termijn winst is weer belangrijker dan echt belangrijke zaken op langere termijn.
Fiat had met de 500E gewoon een te dure wagen die niet goed genoeg was neergezet, tja als je concurrentie hebt ga je dat niet verkopen.