Dat zijn niet onze woorden, maar die van Fisker.
Nieuwkomers op de automarkt zijn er ontzettend goed in: grote beloftes. Vaak blijft het daar ook bij. Fisker Inc., de nieuwste onderneming van Henrik Fisker, belooft ook veel. De productie van het eerste model moet nog gestart worden, maar Fisker kondigt nu al een derde model aan.
Nu is Henrik Fisker zeker geen groentje. Nadat hij naam maakte als ontwerper heeft hij al diverse autobedrijven opgericht. We moeten er ook meteen bij zeggen dat die niet allemaal een groot succes waren. Maar met de Fisker Ocean wil hij nu een mainstream EV neerzetten. Fisker lijkt aardig op de goede weg te zijn en heeft een serieuze partner in de vorm van Magna Steyr.
Fisker heeft ook alvast het volgende model aangekondigd: de Fisker Pear. Dit moet geen EV worden met duizelingwekkende cijfers, maar een compacte en betaalbare EV. Dat is juist ambitieus, want dat betekent dat je moet concurreren met de mainstream merken.
Het tweede model is nog maar net aangekondigd, of Fisker kondigt alweer het volgende model aan. In tegenstelling tot de Pear wordt dit wel een hele prestigieuze auto. Dit moet een sportieve grand tourer worden. Een GT met een design van Henrik Fisker, dat klinkt veelbelovend.
Deze auto luistert naar de naam Project Ronin. Dit moet het paradepaardje worden van het merk. Henrik Fisker blaast hoog van de toren: “Het doel is om de grootste range voor een productie-EV te halen, gecombineerd met een extreem hoog niveau van performance.” Aan ambitie geen gebrek bij Fisker.
Bij het horen van Ronin denk je natuurlijk aan de film Ronin en inderdaad: dat is ook waar de naam vandaan komt. De Fisker Ronin is waarschijnlijk dus heel goed in achtervolgingen. En tijdens een achtervolging wil je natuurlijk niet met een lege accu komen te staan.
Over de accu gesproken: deze zal op een innovatieve manier geïntegreerd worden in het chassis. Verder zal er gebruik worden gemaakt van actieve aerodynamica en krijgt de Ronin unieke deuren. De auto moet plaats bieden aan vier personen. Daarmee lijkt het een soort Fisker Karma te worden. Maar dan volledig elektrisch.
Fisker verwacht de Ronin al in augustus van volgend jaar te onthullen. De productie zou vervolgens in de tweede helft van 2024 van start moeten gaan. Kijk vooral niet verbaasd op als het allemaal veel langer blijkt te duren.
Pascal zegt
Mooie woorden met ongetwijfeld nog de nodige haken en ogen, hoop dat ‘t ze lukt!
(ooo--V--ooo) zegt
Kijk BMW, zo hadden jullie die nieren ook kunnen doen…
bmwzcsi zegt
@(ooo–V–ooo): deze zijn afgeleid van de Z8… niet geheel toevallig, daar de ontwerper van de Z8 ene Fisker was 😊
(ooo--V--ooo) zegt
I know, en zo zie je maar hoe belangrijk een goede designer/designteam is voor een merk.
Maar goed, misschien hebben we het over 10 jaar, naast de Bangle Butt, ook wel over de Dukec Grill?
mc96 zegt
De Fisker Pear. Really? It will probably go pear-shaped 😄
potver7 zegt
Zodat je Tesla’s met peren kunt vergelijken.
toniominestrone zegt
Id dit de vrije interpretatie van de redactie dat Ronin een afgeleide is van de overigens fantastische film, ik denk eerder dat het slaat op Ronin, een onafhankelijke strijder die zich van zijn Samoerai heeft ontdaan.
herve11f zegt
Eén keer laden en dan failliet.
tjorque zegt
Mijn (hypothetische) automerk BmB (build my break), gaat binnenkort ook van start met het promoten van onze eerste mainstream break voor de gezinnen die geen opgehoogd hok willen maar wel veel ruimte zonder poespas: De mB Bananas.
We werken ook aan een Hyper-break met 3000pk, die later in de markt gezet wordt de Fury.
(ooo--V--ooo) zegt
Waar kan ik investeren?
pignon zegt
@tjorque: niet opgehoogd en wel veel ruimte? Dat wordt er dan een met kelder?
tjorque zegt
@pignon het wordt een breed pand met een lange achterbouw 🤣
Dutchdriftking zegt
Dankzij de elektrische revolutie is er een veel grotere kans voor nieuwe merken om te slagen natuurlijk. De afgelopen 50 jaar was het heel moeilijk om tussen de gevestigde orde te komen. Ook merken welke nu op sterven na dood zijn hebben ineens een dijk van een kans om het alsnog te gaan redden. En diversiteit is leuk, dus als er van iedere twintig nieuwe merken er eentje overeind blijft gaan we er qua aantallen alsnog op vooruit. Ik ben dus helemaal voor. Mocht het niet lukken is het alsnog een mooie basis voor een fijne Autoblog special over een jaar of tien.
Ik hoop vooral dat de Cross-over de MPV achterna gaat, en dat we snel weer waarde hechten aan de D-segment station. Stellantis kan tenslotte vast wel een schitterend trio van de Alfa Romeo, Peugeot en Opel D-segmenters maken, als het niet verkoopt hebben we alsnog niets.