• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Ford Tourneo Connect is stiekem een echte VW!

Auteur: willeme, gepost 12 oktober 2021 om 15:10 – 11 Reacties

Nieuwe Ford Tourneo Connect

Niet alles is wat het lijkt met de nieuwe Ford Tourneo Connect.

Autofabrikanten werken vaak met elkaar samen. In sommige gevallen omdat ze tot hetzelfde concern behoren. In sommige gevallen om samen ontwikkelingskosten uit te sparen. Dat is precies wat Ford en Volkswagen namelijk hebben gedaan met de Ford Tourneo.

Nu moeten we iets specifieker zijn, want in principe is de nieuwe Ford Tourneo Connect gewoon een Volkswagen Caddy. Ford en Volkswagen werken samen aan elektrische auto’s en op het gebied van bedrijfswagens werken ze ook samen. In dit geval is de Ford Tourneo eigenlijk een VW, maar zal de volgende Amarok stiekem een Ford (Ranger) zijn. Ook de nieuwe Transporter en Transit zullen tweelingen worden.

Nieuwe Ford Tourneo Connect

Nieuwe Ford Tourneo Connect

Dat is overigens niet vreemd, alle fabrikanten doen dit. Concurrenten als de Mercedes-Benz Citan, Nissan Townstar en Renault Kangoo zijn in basis ook identieke auto’s. Of wat te denken van de Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Toyota ProAce of Opel Combo? Die auto’s zijn ook min of meer identiek. In dit specifieke geval van de Tourneo Connect heeft Ford goed zijn best gedaan. De auto ziet er herkenbaar als een Ford uit met een kloeke Ford-grille en Ford-koplampen.

Nieuwe Ford Tourneo Connect

De Ford Tourneo Connect is de personenwagen-versie van de Transit Connect bedrijfswagen. Qua motoren is er keuze uit drie benzine- en dieselmotoren. Het begint met een 1.5 EcoBoost benzine viercilinder met 114 pk en 220 Nm. Daarnaast zijn er twee diesels leverbaar. De instapper is een 1.5 EcoBlue met 112 pk en 280 Nm. Daarboven staat een EcoBlue met 122 pk en 320 Nm.

  • Nieuwe Ford Tourneo Connect
  • Nieuwe Ford Tourneo Connect

Geen echte EcoBoost. Of EcoBlue.

Mocht je denken, zijn dat echt EcoBoost en EcoBlue-motoren bij de nieuwe Ford Tourneo Connect? Nee, het zijn TSI- en TDI-motoren van VW-origine, uiteraard. Alle motoren zijn standaard voorzien van een handbak. Een DSG-bak (eh, PowerShift) is optioneel mogelijk op de 114 pk benzine en 122 pk diesel. Vierwielaandrijving is mogelijk op de 122 pk sterke diesel, mits deze een handbak heeft.

De personenversie zal niet officieel in Nederland op de markt verschijnen. Op andere markten zal de auto in 2022 leverbaar zijn. Ford Nederland verklapt wel dat de nieuwe Tourneo Connect een voorbode is voor de Transit Connect, de bedrijfswagen-versie.

Ook interessant!

  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • Ford luistert naar klanten met nieuwe Ranger
    Nieuwe Ford Ranger, inclusief lekkere dikke diesel
  • Ford V758
    Nieuwe Ford V758 zorgt voor een mysterie

Nieuwste artikelen

  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
  • Porsche registreert historische naam, alleen wat is het?
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Busjes, dsg, Ford, tdi, tourneo, tsi, Volkswagen

Vorig bericht: « Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken
Volgend bericht: Volvo XC40 Recharge Twin vs Recharge T5: elektrisch vs PHEV »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    12 oktober 2021 om 15:21

    Vanuit economisch oogpunt is dit goed te begrijpen, maar het is zo jammer dat Ford nu een andere neus op een VW Caddy tekent en dat een Transit/Tourneo Connect noemt. De uitgaande wagen was wat mij betreft het best uitziende wagentje in zijn klasse. Daarbij stond Ford ook garant voor een goed sturend busje, iets dat ik bij Volkswagen toch wat minder vind in vergelijking met de Blue Oval.

    Login om te reageren
    • BerlingoHdi zegt

      12 oktober 2021 om 16:22

      @Edge: Wij hadden paar Berlingo’s en zijn naar Connect/Caddy over gestapt, die Berlingo’s waren erg goed mk2 had wel problemen met koppelings kabel, connect gaf eigenlijk ook geen problemen, maar de caddy, daar mankeert van alles en nog wat aan (één na laatste model) maar tot op heden blijven motoren en versnellingsbakken gelukkig wel heel. En Ja de Ford stuurt en schakelt echt lekkerder, hoop dat ze hun eigen sausje over de auto hebben gegoten.

      Login om te reageren
      • base85v zegt

        12 oktober 2021 om 22:48

        @berlingohdi: nieuwe caddy rijdt formidabel. Het is eigenlijk een golf met caddy jasje.. nadeel is dat je niet zo veel kilo’s kan laden als voorheen. Al passen er wel 2 hele Europallets dwars in de nieuwe maxi.

        Login om te reageren
        • BerlingoHdi zegt

          13 oktober 2021 om 07:58

          @base85v: Hoop dat ford zich met het onderstel en stuurinrichting heeft bemoeid dan, vorige caddy rijd niet extreem slecht, maar als je in de connect stapt is het veel meer een rijdersauto, alles is relatief, als ik van de connect met elektrische stuurbekrachtiging in een E46 (323ci) stapt denk je weer dit stuurt nog beter.

          Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    12 oktober 2021 om 15:48

    Dacht dat de (volgende) Ford Ranger en VW Amarok ook veel techniek gingen delen. Dus dit past mooi in die lijn.

    Terug naar de tijd van de Sharan/Galaxy.

    Login om te reageren
  3. volvo480gtt zegt

    12 oktober 2021 om 16:01

    Gek genoeg vind ik dit model beter passen in de lijn van Ford dan de Caddy in de lijn van Volkswagen.

    Login om te reageren
  4. flik2punt0 zegt

    12 oktober 2021 om 16:03

    Gemiste kans dat ze er niet hun eigen ecoboost motoren in leggen. Zijn niet stuk te krijgen.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    12 oktober 2021 om 16:07

    Komt er nu ook een Amarok Raptor?

    Login om te reageren
  6. monsieurleloure zegt

    12 oktober 2021 om 17:22

    Doet een beetje denken aan de Nissan/Alfa samenwerking met de Arna, precies verkeerd om.

    Login om te reageren
  7. Abdelaziz zegt

    12 oktober 2021 om 23:45

    Tot je begint te bollen met de Ford dan merk je kwa geluid van buiten af dat een Caddy dat niet kent 🥱🥱🥱

    Login om te reageren
  8. piebepost zegt

    14 oktober 2021 om 22:13

    Jammer. Ik vind de huidige momenteel de enige echt mooie in zijn segment. Dit vind ik een slecht ogend exemplaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North