Niet alles is wat het lijkt met de nieuwe Ford Tourneo Connect.
Autofabrikanten werken vaak met elkaar samen. In sommige gevallen omdat ze tot hetzelfde concern behoren. In sommige gevallen om samen ontwikkelingskosten uit te sparen. Dat is precies wat Ford en Volkswagen namelijk hebben gedaan met de Ford Tourneo.
Nu moeten we iets specifieker zijn, want in principe is de nieuwe Ford Tourneo Connect gewoon een Volkswagen Caddy. Ford en Volkswagen werken samen aan elektrische auto’s en op het gebied van bedrijfswagens werken ze ook samen. In dit geval is de Ford Tourneo eigenlijk een VW, maar zal de volgende Amarok stiekem een Ford (Ranger) zijn. Ook de nieuwe Transporter en Transit zullen tweelingen worden.
Nieuwe Ford Tourneo Connect
Dat is overigens niet vreemd, alle fabrikanten doen dit. Concurrenten als de Mercedes-Benz Citan, Nissan Townstar en Renault Kangoo zijn in basis ook identieke auto’s. Of wat te denken van de Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Toyota ProAce of Opel Combo? Die auto’s zijn ook min of meer identiek. In dit specifieke geval van de Tourneo Connect heeft Ford goed zijn best gedaan. De auto ziet er herkenbaar als een Ford uit met een kloeke Ford-grille en Ford-koplampen.
De Ford Tourneo Connect is de personenwagen-versie van de Transit Connect bedrijfswagen. Qua motoren is er keuze uit drie benzine- en dieselmotoren. Het begint met een 1.5 EcoBoost benzine viercilinder met 114 pk en 220 Nm. Daarnaast zijn er twee diesels leverbaar. De instapper is een 1.5 EcoBlue met 112 pk en 280 Nm. Daarboven staat een EcoBlue met 122 pk en 320 Nm.
Geen echte EcoBoost. Of EcoBlue.
Mocht je denken, zijn dat echt EcoBoost en EcoBlue-motoren bij de nieuwe Ford Tourneo Connect? Nee, het zijn TSI- en TDI-motoren van VW-origine, uiteraard. Alle motoren zijn standaard voorzien van een handbak. Een DSG-bak (eh, PowerShift) is optioneel mogelijk op de 114 pk benzine en 122 pk diesel. Vierwielaandrijving is mogelijk op de 122 pk sterke diesel, mits deze een handbak heeft.
De personenversie zal niet officieel in Nederland op de markt verschijnen. Op andere markten zal de auto in 2022 leverbaar zijn. Ford Nederland verklapt wel dat de nieuwe Tourneo Connect een voorbode is voor de Transit Connect, de bedrijfswagen-versie.
Edge zegt
Vanuit economisch oogpunt is dit goed te begrijpen, maar het is zo jammer dat Ford nu een andere neus op een VW Caddy tekent en dat een Transit/Tourneo Connect noemt. De uitgaande wagen was wat mij betreft het best uitziende wagentje in zijn klasse. Daarbij stond Ford ook garant voor een goed sturend busje, iets dat ik bij Volkswagen toch wat minder vind in vergelijking met de Blue Oval.
BerlingoHdi zegt
@Edge: Wij hadden paar Berlingo’s en zijn naar Connect/Caddy over gestapt, die Berlingo’s waren erg goed mk2 had wel problemen met koppelings kabel, connect gaf eigenlijk ook geen problemen, maar de caddy, daar mankeert van alles en nog wat aan (één na laatste model) maar tot op heden blijven motoren en versnellingsbakken gelukkig wel heel. En Ja de Ford stuurt en schakelt echt lekkerder, hoop dat ze hun eigen sausje over de auto hebben gegoten.
base85v zegt
@berlingohdi: nieuwe caddy rijdt formidabel. Het is eigenlijk een golf met caddy jasje.. nadeel is dat je niet zo veel kilo’s kan laden als voorheen. Al passen er wel 2 hele Europallets dwars in de nieuwe maxi.
BerlingoHdi zegt
@base85v: Hoop dat ford zich met het onderstel en stuurinrichting heeft bemoeid dan, vorige caddy rijd niet extreem slecht, maar als je in de connect stapt is het veel meer een rijdersauto, alles is relatief, als ik van de connect met elektrische stuurbekrachtiging in een E46 (323ci) stapt denk je weer dit stuurt nog beter.
bernoulli zegt
Dacht dat de (volgende) Ford Ranger en VW Amarok ook veel techniek gingen delen. Dus dit past mooi in die lijn.
Terug naar de tijd van de Sharan/Galaxy.
volvo480gtt zegt
Gek genoeg vind ik dit model beter passen in de lijn van Ford dan de Caddy in de lijn van Volkswagen.
flik2punt0 zegt
Gemiste kans dat ze er niet hun eigen ecoboost motoren in leggen. Zijn niet stuk te krijgen.
Dutchdriftking zegt
Komt er nu ook een Amarok Raptor?
monsieurleloure zegt
Doet een beetje denken aan de Nissan/Alfa samenwerking met de Arna, precies verkeerd om.
Abdelaziz zegt
Tot je begint te bollen met de Ford dan merk je kwa geluid van buiten af dat een Caddy dat niet kent 🥱🥱🥱
piebepost zegt
Jammer. Ik vind de huidige momenteel de enige echt mooie in zijn segment. Dit vind ik een slecht ogend exemplaar.