• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Suzuki Hayabusa in 2021?

Auteur: britt, gepost 5 april 2020 om 07:00 – 30 Reacties

Nieuwe Hayabusa in 2021?

Zou deze teller wel over de 300 km/u komen?

Het ‘huidige’ model van de Busa rolt al vanaf 2019 niet meer vanaf de productieband. Toch kent iedereen de Hayabusa nog steeds. Het was namelijk de eerste productiemotor die harder dan 300 km/u haalde vanuit de fabriek. Die grens zal de kilometerteller van de nieuwe Hayabusa waarschijnlijk niet doorbreken. Wij zochten uit waarom.

Icoon

Als je de Hayabusa al niet kent door zijn hoge topsnelheid dan is er nog zijn uiterlijk. Dat uiterlijk heeft op mij in ieder geval veel indruk gemaakt. Het afwijkende design was volgens Suzuki positief voor de aerodynamica. De nieuwe Hayabusa zal vast weer goed zijn voor veel rijcomfort voor de berijder. Veel meer dan dat kunnen we over het uiterlijk nog niet zeggen. Wel is de kenmerkende 4-2-2 uitlaat ook weer zichtbaar in vastgelegde schetsen. De nieuwe Hayabusa zal, als deze schetsen van de motor zijn, een knipoog zijn naar de huidige. Die kent zijn oorsprong uit 1999.

Topsnelheid

Mocht je geen Hayabusa kenner zijn, even wat tellerpraat. De Hayabusa kwam op de markt met een kilometerteller die tot 340 km/u ging. Na 2001 werd de teller vervangen voor een exemplaar wat net de 300 km/u kon aantikken. Dit kwam door een aantal politici die de snelheid levensgevaarlijk vonden en de motor wilde verbieden. De strijd om de hoogste topsnelheid was tussen Japanse merken al een tijdje aan de gang. Deze fabrikanten besloten de motoren te ‘begrenzen’ op 300 km/u. Volgens deze theorie zou de nieuwe Hayabusa nooit het record van zijn voorganger kunnen verbreken. Toch heeft Kawasaki het met de H2 voor elkaar gekregen.

Afspraken topsnelheid motorfabrikanten

Het gentlemen’s agreement over de topsnelheid is destijds alleen door Honda publiekelijk bevestigd. Suzuki en Kawasaki hebben het nooit officieel erkent. Kawasaki starte met de H2 de strijd om de topsnelheid weer op. Tijd voor Suzuki om met de nieuwe Hayabusa weer mee te doen. Met de eerste Hayabusa, Japans voor slechtvalk, jaagde Suzuki namelijk al op de merel. Nederlands voor Blackbird, de Honda die voor de komst van de Hayabusa de snelste productiemotor was. Zal Suzuki zich wel netjes aan de afspraak houden of zal de nieuwe Hayabusa wederom de 300 passeren?

Geruchtenmolen

De huidige Suzuki GSX 1300 R motor voldoet niet meer aan de huidige emissienormen in Europa. De Euro4-motor mag in Nederland dus niet meer nieuw verkocht worden. De stekker werd uit een icoon getrokken. De rechten van de naam Hayabusa zijn echter vernieuwd en een nieuwe Euro V-motor is van de Suzuki tekentafel gerold. Schetsen voor het patent met de typische 4-2-2 uitlaat tonen een nieuw chassis en een nieuwe achterbrug. Het heeft er alle schijn van dat Suzuki hier bezig is met een nieuwe Hayabusa. De 1.340 cc Euro V-motor zal meer dan 200 pk gaan leveren.

Nu weet je in ieder geval waarom de teller van jouw motor stopt bij 299 of 300 km/u. Wij vragen ons af: als er een nieuwe Hayabusa komt, is het dan belangrijk dat hij de H2 van Kawasaki voorbijsteekt qua power en topsnelheid?

Ook interessant!

  • Officieel: de nieuwe generatie Suzuki Hayabusa
  • prijs Suzuki Hayabusa
    Prijs Suzuki Hayabusa bijzonder gunstig
  • Suzuki Misano is een motorfiets met vier wielen
  • Dit is de 'volledig' nieuwe Suzuki S-Cross

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

hayabusa, Motorfiets, Suzuki

Vorig bericht: « Dit is de dikste Golf GTI die je vandaag gaat zien
Volgend bericht: AB Gemist: Audi RS6 en BMW M5 »

Lees Interacties

Reacties

  1. realhustler zegt

    5 april 2020 om 07:22

    Het valt mij op dat moderne motoren relatief veel lawaai maken zonder echt snel te zijn. De emissie eisen maken dat de motoren geknepen klinken, alsof het moeite kost om op toeren te komen.

    Misschien is het romantisering, maar mijn 91 Honda CBR1000F ging serieus van de plek destijds, zonder veel lawaai.
    En mijn Yamaha GTS1000 was iets minder snel, maar zeker ook erg vlot, zonder herrie. En gewoon in 5 van 50 tot 240 soepeltjes,

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      5 april 2020 om 08:38

      Moderne motoren gaan nog steeds hard van hun plek hoor, mijn S1000RR is snel zat en de Panigale V4 waar ik vrijdag een proefritje op heb gemaakt doet daar qua beleving nog een schep bovenop. Wat je wel veel ziet zijn A2 geprepte motoren, dan heb je het veelal over een 600-700cc parallel twin, met veel te luide pijp die echt niet vooruit te trappen is. Stond laatst bij het stoplicht naast zo’n knaap, zelfs op m’n toermotor was halfgas genoeg. Ik vermoed dat je die categorie bedoelt.

      Mooi trouwens, dat Gilze-Rijen Airbase sleutelhangertje op de tweede foto. Ik vermoed dat de eigenaar van die Hayabusa destijds regelmatig goed gebruik heeft gemaakt van de ringweg om de basis…

      Login om te reageren
      • schuiftrompet zegt

        5 april 2020 om 12:26

        @racerx: klopt ik rijdt zelf ook zo een parralel twin met 35kw.. En inderdaad niet vooruit te branden. Het enige wat het dan leuk maakt is een pijp waar een luid (maar goed) geluid in zit en een bochtig weggetje want mijn topsnelheid ligt lager dan een opel corsa.. Ik wil nu ook graag op voor het A rijbewijs maar dat zit er nog even niet in

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          5 april 2020 om 13:57

          Prima toch? Zolang je maar geniet van het rijden, dat A’tje op je pas komt vanzelf een keer.

          Login om te reageren
    • arta zegt

      5 april 2020 om 08:43

      @realhustler: de motoren klinken anders door de Katalysators die ook overal worden toegepast, maar zijn echt een stuk sneller naar mijn idee.

      BMW GS of S1000 RR met quick shifters (en alle andere moderne fietsen) hangen niet zo hoog in de toeren, maar zijn echt wel rete snel hoor. Mede ook door traction control.

      En dan een Harley LimeWire of Energica. 0-geluid, wel snel.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        5 april 2020 om 08:46

        Een S1000RR draait 13.500 toeren… Dat redde de CBR1000F van @Realhustler echt niet hoor ?

        Login om te reageren
        • mar10us zegt

          5 april 2020 om 10:53

          @racerx: dat doet mijn FZS600 ook!

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            5 april 2020 om 14:01

            Een supersport 600 zoals een R6 doet 16.000 toeren… massa is traag en de drijfstangen + cilinders van een 600 zijn nou eenmaal lichter dan die van een 1000, dat is geen bijzonderheid. Des te indrukwekkender is de 1100 V4 van Ducati’s Panigale die ruim 14.000 toeren haalt. Bizar.

            Login om te reageren
  2. 750i zegt

    5 april 2020 om 07:38

    Schitterende motor met een ontzagwekkende naam. De link met de blackbird blijft prachtig.

    Login om te reageren
  3. Erik zegt

    5 april 2020 om 07:49

    ….hebben het nooit officieel erkent…..

    ErkenD

    Login om te reageren
    • Joost zegt

      5 april 2020 om 17:37

      @erik2907: zin erna ook…

      Startte ipv starte..

      Login om te reageren
  4. Foramen zegt

    5 april 2020 om 08:05

    De gebruikte foto’s schetsen wel een aardig beeld hoe fout de meeste Hayabusa’s zijn.
    De nieuwe maar direct met verlengde achterbrug leveren, liefst in chroom.

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      5 april 2020 om 08:34

      @foramen: dit dus, heb mede dankzij de associatie helemaal niks met dat apparaat. En ik vind mij gewoon echt lelijk.

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        5 april 2020 om 08:38

        @stalensnuitje: ik vind m niet lelijk, maar dankzij de associatie met bepaalde types in onze samenleving vind ik m niks meer. Bij motoren heb ik altijd de associatie met liefhebbers.

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        5 april 2020 om 08:41

        Ik vind ‘m lelijk en het is gewoon geen sportmotor, eerder een sport/toer met een schip pk’s. Ik heb als woon/werk motor een BMW K1200S, dat is een beetje dezelfde categorie maar pretendeert tenminste ook niet meer te zijn dan dat…

        Login om te reageren
        • leaper035t zegt

          5 april 2020 om 12:55

          @racerx: mooi collectie BMW’s heb je staan, lees ik in de comments. Nog ander leuk speelgoed?

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            5 april 2020 om 14:04

            Hey thanks! Ik heb een ‘13 BMW S1000RR (gaat dit jaar in de verkoop), een ‘07 BMW K1200S en een ‘07 BMW 540i (gaat dit jaar in de verkoop).

            Voor de S1000 komt er een Panigale V4 in de plaats en voor de 540i een niet al te dure W212 E klasse Estate ivm hond en naar verwachting een kleine ergens de komende 2 jaar. Sinds ik de K1200 heb staat de auto bijna alleen maar stil, beetje zonde van die mooie V8.

            Login om te reageren
      • baardmijt zegt

        5 april 2020 om 09:56

        @stalensnuitje: Dat laatste is wel sneu. Maar vraagt ook om een foto…

        Login om te reageren
        • stalensnuitje zegt

          5 april 2020 om 10:25

          @baardmijt: ??

          Login om te reageren
    • stuko zegt

      5 april 2020 om 11:10

      @foramen: jup.. de Antilliaanse Nederlanders zijn er dol op ? ga maar eens naar een dragstrip, een al bling- op de motoren én in het gebit ?

      Login om te reageren
  5. trolololo zegt

    5 april 2020 om 09:05

    Supersport is een categorie die je steeds minder ziet (helaas), heb er meerdere gehad (GSX-R 1000). Maar die Busa zou er nooit in komen, lelijk hok.
    Terugkeer? Vraag het me af… 100kmh op de snelweg helpt daar ook niet bij.

    Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    5 april 2020 om 09:19

    Iemand toevallig interesse om het 4-2-2 systeem ook toe te lichten? Er wordt 2x naar verwezen door de auteur, maar legt het verder niet uit.

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      5 april 2020 om 09:38

      @jack_abarth: staat voornamelijk interessant in het stukje.
      4 cilinder uitgangen dus spruitstuk met 4 buizen die overgaan naar 2 welke vervolgens verder gaan naar twee dempers.

      Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    5 april 2020 om 09:53

    Ik heb geen goede ervaringen met gsxr’s.. hoe vaak ik wel niet nieuwe bougies heb moeten monteren vanwege het slechte design. En aerodynamisch != goed voor motorgedrag.. het was vaak alsof je op een badmintonshuttle reed ipv een motor…

    Daarna veel meer plezier gehad met de R1 die ook wel nukken had (na 150 000km op de klok was het olie tanken en benzine bijvullen) maar dat was dus pas toen ie 3 jaar oud was ipv 3 weken zoals bij de suzuki.. de garagekosten waren ook veel duurder bij suzuki. Niets was echter zo duur in alles als de 1000rr…

    Login om te reageren
  8. Groninger zegt

    5 april 2020 om 10:13

    De Hayabusa doet mij denken aan de filmpjes van Ghost Rider vroeger…

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      5 april 2020 om 10:50

      @groninger: gek genoeg ziet de motor er in dié filmpjes wél goed uit….misschien door t imago dat die gast opgebouwd heeft?

      Login om te reageren
      • emping zegt

        5 april 2020 om 22:21

        @mustang750supersnake: en dat ie helemaal in het zwart was.

        Login om te reageren
  9. rickthestig zegt

    5 april 2020 om 11:43

    Had ooit een leraar die een week “ziek” was. Toevallig het weekend nadat hij zijn Hayabusa opgehaald had. Naar verluidt had hij een paar nachtjes in een Duitse bajes doorgebracht omdat hij veel te hard door de Eiffel gereden had.

    Login om te reageren
  10. donstorm zegt

    5 april 2020 om 16:06

    Het meest interessante van Hayabusa’s en de ZZR’s 1400 is niet zozeer de topsnelheid van 300 kph, maar hoe schofterig hard ze nog accelereren boven de 200 kph.

    Login om te reageren
    • flyboyhch zegt

      5 april 2020 om 20:46

      Suzuki pretendeerd ook helemaal niets met de Hayabusa. Suzuki heeft hem geclassificeerd als sport/tour motor en niet als supersport. M.a.w it is what it is. Je kan dus ook prima met hem touren, net als met de zx14, ook een sport/tour. Persoonlijk vind ik de top niet het meest interessant, het koppel, dat is pas fantastisch om mee te spelen!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North