• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De legendarische Hayabusa is dood door regelgeving

Auteur: RubenPriest, gepost 10 december 2018 om 07:38 – 63 Reacties

De legendarische Hayabusa is dood door regelgeving


Tijd om afscheid te nemen.

Ik weet verschrikkelijk weinig van motorfietsen. Net als de meeste autoliefhebbers die weinig met tweewielers hebben, zijn er altijd een paar namen die bekend in de oren klinken. De Suzuki Hayabusa was daar zeker één van. Ik bedoel, wie kent de Hayabusa nu niet?! Het was de bijnaam van de GSX 1300 R. Alles over deze beroemde motorbike lees je in DIT uitgebreide artikel.

De motor uit Japan stond bekend om zijn duizelingwekkende snelheden. Dat begon bijna 20 jaar geleden en ook vandaag de dag is de Hayabusa nog steeds een indrukwekkende machine. De eerste generatie had in 1999 een topsnelheid van meer dan 300 km/u, wat nogal voor een controverse zorgde in die tijd. Is dit wel normaal, dat zo’n ding op de openbare weg mag? Aldus politici eind jaren negentig.

De Hayabusa rolt anno 2018 nog van de band bij Suzuki, maar het einde is helaas in zicht. Zoals al eerder werd aangekaart in ons Hayabusa-artikel, voldoet de Euro 4-motor niet aan de huidige Europese emissieregels. Hoewel onder andere Noord-Amerika met andere regels heeft te maken, is er toch besloten te stoppen met het model. Suzuki had de tweewieler kunnen aanpakken door bijvoorbeeld met turbo’s aan de slag te gaan, echter hebben de Japanners besloten om een punt achter het model te zetten. Voor nu.

Eind december 2018 rolt het laatste exemplaar van de band in thuisland Japan. De kans is aanwezig dat de naam in de toekomst een terugkeer maakt bij Suzuki op een nieuw model, want recent werden de rechten voor de naam ‘Hayabusa’ nog vernieuwd. (via Ride Apart)

Ook interessant!

  • Officieel: de nieuwe generatie Suzuki Hayabusa
  • prijs Suzuki Hayabusa
    Prijs Suzuki Hayabusa bijzonder gunstig
  • Stokoude Suzuki-topman treedt op z'n 91e terug
  • Opgefriste Suzuki Jimny
    Opgefriste Suzuki Jimny blijft enorm guitig

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

hayabusa, motoren, Suzuki

Vorig bericht: « Het grote vergelijk: Audi e-tron vs Jaguar I-PACE vs Tesla Model X
Volgend bericht: Dit hebben de Nederlandse 911 GT2 RS’en gekost [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    10 december 2018 om 07:41

    Maar goed dat ‘ie zo hard kan, dan is ‘ie ook gauw weer uit het zicht!

    Login om te reageren
  2. str8six zegt

    10 december 2018 om 07:46

    Die Ghostrider filmpjes met die Hyabusa turbo. Ongekend hoe hard dat gaat!

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      10 december 2018 om 08:49

      @str8six: zoek maar eens op hayabusa dragstrip…

      Login om te reageren
    • kuip zegt

      10 december 2018 om 09:35

      @str8six: Met 350 km/h kwam het voor wiel nog los van de grond!
      Die filmpjes vergeet ik nooit.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        10 december 2018 om 09:46

        @kuip: ja echt ziek. Die shots van die andere motor; 295 km/pu rijden en dan kwam die Hayabusa nog even voorbij gevlogen. 0_o

        Login om te reageren
        • kuip zegt

          10 december 2018 om 10:21

          @str8six: Alsof die stilstond zo hard.

          Login om te reageren
      • elemento zegt

        10 december 2018 om 10:17

        @kuip: dat op de a13 en a4… toen ghostrider Rotterdam naar Amsterdam een ritje deed

        Login om te reageren
        • kuip zegt

          10 december 2018 om 10:22

          @elemento: ja binnen 20 min toch?

          Login om te reageren
        • raym zegt

          10 december 2018 om 10:45

          @elemento: ja geweldig filmpje inderdaad.

          Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        10 december 2018 om 13:26

        @kuip: of dat met een wheelie weg rijdt van de zweedse poltoe

        Login om te reageren
  3. schuiftrompet zegt

    10 december 2018 om 07:54

    Het blijft een afgrijselijk ding. Iconisch maar afgrijselijk

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      10 december 2018 om 08:17

      @schuiftrompet: beetje zoals Oprah

      Login om te reageren
      • fouadski zegt

        10 december 2018 om 11:08

        @str8six: vind het juist een soort Bugatti Veyron. Je kan er hard en (luxe) meerijden. De eerste beste bocht word je door goedkopere machines voorbij gereden.

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          10 december 2018 om 12:33

          @fouadski: En toch stuurt zo’n ding beter dan het er uitziet.

          Login om te reageren
          • fouadski zegt

            10 december 2018 om 12:42

            @baardmijt: de Suzuki? Ja dat weet ik wel alleen een lichtere is meestal makkelijker te besturen. Ik reed zelf met een gsxr600 en gooide hem iets platter dan de snellere 1000tjes. Maar dat komt vooral omdat ik als een debiel op 2 wielen ben. In de auto ben ik wat kalmer

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              10 december 2018 om 12:49

              @fouadski: Natuurlijk stuurt een lichtere motor in principe makkelijker. En een naked is in krappere bochten ook in het voordeel. Maar zo erg als regelmatig wordt beweerd is het niet. En zo erg als het er uitziet ook niet, maar dat is met een dergelijk uiterlijk al snel het geval (mening).

              Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              10 december 2018 om 12:59

              @fouadski: Overigens wel met je vergelijking eens hoor. Een Gixxer 1300 is natuurlijk geen supersport maar een belachelijk snelle sporttour motor.

              Login om te reageren
        • justsomebody zegt

          10 december 2018 om 15:01

          @fouadski: jij hebt er nog nooit op mogen rijden, of je weet niet hoe je moet rijden. Buiten dat hij bijzonder agile is en zijn vermogen zeer goed te doseren is moet je bij dit soort sportfietsen ( net als bij sport auto’s) zoregn dat je niet van dat goedkope rubber erom legt om kosten te sparen enzorgen dat je de juiste bandenspanning hebt. Ik heb er zelf 4 jaar met veel plezier mee geredenen vele “sportauto’s” voor gebleven in het bochten werk. Ook hiermee geldt als je in een F1 kuntbstappen omdatbje hem kunt betalen wil dat niet Zeggen dat je een coureur bent veel van dit soort piloten kunnen het niet hebben dat je ze op 2 wielen de baas bent

          Login om te reageren
  4. breakingpoint zegt

    10 december 2018 om 07:59

    Afscheid van een icoon is nooit leuk. Zeker niet door toedoen van wetten en regelgevingen.

    Login om te reageren
  5. 2wheeler zegt

    10 december 2018 om 08:04

    Mooi van lelijkheid, ooit staat er nig eentje in de garage. Vind het echt zo’n motor die je ooit moet hebben. En daarna snel doorverkopen voor een leuke 1- of 2 cilinder…

    Login om te reageren
  6. lodewijkyolo zegt

    10 december 2018 om 08:13

    Filmpje van die Veyron vs Hayabusa op yt kan ik dromen?

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      10 december 2018 om 21:50

      @lodewijkyolo: welke? Linkie?

      Login om te reageren
  7. shadowbroker zegt

    10 december 2018 om 08:28

    Kijk eens naar die eerste onbegrenste modellen. Vragen ze behoorlijke prijzen voor.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    10 december 2018 om 08:34

    Tja, dat met die turbo hebben er al meer geprobeerd :P:P. Persoonlijk toch meer voorkeur voor de B-king. De naked bike op basis van de Hayabusa.

    Login om te reageren
    • poppetje zegt

      10 december 2018 om 08:38

      @dutchdriftking: Heb ik gehad zo’n B-King. Eerste wat ik had gedaan is die afgrijselijke uitlaat eraf gegooid. Maar wat een machtige machine. Mis hem tot de dag van vandaag nog

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 december 2018 om 15:35

        @poppetje: Klopt, als die lelijke dubbele pijp is vervangen voor een kleine pot onder de machine is de motor 100x mooier! zoiets : https://www.google.nl/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjJh-X2vZXfAhUBJVAKHTn5C-UQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.roaringtoyz.com%2Fgallery-suz-b-king-black%2F&psig=AOvVaw02ZeaZCFcGLAKYnLou6pJ6&ust=1544538876024353

        Login om te reageren
  9. martythamouse zegt

    10 december 2018 om 08:40

    https://www.youtube.com/watch?v=_fQwwvb7CRc

    Dit is de legendarische Hayabusa Turbo van Ghostrider waar @str8six het al over had… Zo machtig..

    Login om te reageren
    • lithiumion zegt

      10 december 2018 om 09:23

      @martythamouse: JC!!! 299 km/h op de teller en dan nog met een moordgang op het achterwiel passeren!!!
      “ze zeggen” dat de Ghostrider zich zelf te pletter heeft gereden, maar so far so good, nog nooit ergens bevestigd gezien/gelezen/gehoord… iemand bekend?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        10 december 2018 om 09:31

        @lithiumion: De teller stopt bij 299 (zoals bij bijna elke motorfiets tegenwoordig), maar de toerenteller gaat dan nog gewoon een stukje door, hij trapt dat ding dus ver boven de 300 op het achterwiel!

        Login om te reageren
      • offroad zegt

        10 december 2018 om 09:38

        @lithiumion: Patrick Furstenhoff, zo heet hij echt, leeft nog altijd. De filmpjes zijn gestopt, omdat hij er door de komst van youtube niets meer aan verdiende.

        Login om te reageren
        • lithiumion zegt

          10 december 2018 om 09:59

          @offroad: Dat vind ik wel jammer, ik zie tegenwoordig VEEL, helemaal NIKS presterende schreeuwende pubertjes, bakken met geld binnen harken. Vond het zelf altijd wel gaaf zo’n ‘rebel’. Toe gegeven, bloed en bloedje-link, niet verantwoord en zwaar wet-overschrijdend rij-gedrag. Maar toch… Zijn er dan zo weinig adverteerders, die met zijn capriolen geassocieerd willen worden?

          Login om te reageren
          • krauwbak zegt

            10 december 2018 om 17:52

            @lithiumion: ja Monuta

            Login om te reageren
  10. kenner zegt

    10 december 2018 om 08:50

    Onwijs lelijk ding. Op 99% van de motoren kan je zo illegaal hard rijden dat je je rijbewijs direct mag inleveren, maar daar kan je tenminste nog leuk mee sturen en daar draait het nou juist om.

    Login om te reageren
    • tazmania zegt

      10 december 2018 om 09:11

      @kenner: ik heb geen verstand van motoren, maar daar had de Ghostrider geen moeite mee.

      Login om te reageren
      • bitteeinbit zegt

        10 december 2018 om 09:19

        @tazmania: daarom gebruikte hij bijna altijd een gsx r 1000 en niet de hayabusa.

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        10 december 2018 om 09:29

        @tazmania: Op de snelweg heen en weer tussen auto’s door is heel wat anders dan op een bochtig dijkweggetje, of in de bergen rijden. En dat is wat men bedoelt met bochten. Iets waar geen enkele supersport motor goed in is, ook geen 1000 of 600cc. Daar wil je meer een allroad motor voor op de weg voor hebben.

        Beetje racefiets of stadsfiets. De racefiets is veel sneller op het fietspad, maar zodra je in het centrum komt is de rechte zit van de stadsfiets handiger en dus sneller.

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          10 december 2018 om 12:38

          @lekbak: Deels mee eens. Rechtop werkt beter, een wat breder en rechter stuur ook beter dan lage clipons waarmee je al snel in de knel komt in een krappe haarspeld. Maar allroad? Van mij mogen het gewoon 17″ wielen zijn en een wat minder lange, minder zachte voorvork. Een een- of tweecilinder met trekkracht onderin en veel motorrem is ook een voordeel.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            10 december 2018 om 12:55

            @baardmijt: Een trans-alp is in de stad nog altijd zo’n beetje de beste motor die je kunt hebben. In de bergen is z’n 1000 broer ook erg prettig. Dus ja, allroad hoort er ook bij vind ik.

            Bovendien is een sm gewoon een allroad met wegbanden en wellicht iets stijvere vering. Dat is absolute perfectie wat korte bochtjes en wendbaarheid betreft.

            Login om te reageren
            • baardmijt zegt

              10 december 2018 om 13:04

              @lekbak: Wat die sm betreft ben ik het ook helemaal met je eens. Maar dat komt natuurlijk ook voor een flink deel door het erg lage gewicht. Een transalp is een leuk ding, maar ik vind zo’n lange, zompige veerweg gewoon niet zo prettig, zeker niet in combinatie met een 21″ voorwiel. Verder wel prima fietsen, degelijk ook op wat kleinigheden na. En ik zou me er ook best op vermaken.

              Login om te reageren
            • torsen zegt

              10 december 2018 om 19:13

              @lekbak: zo’n transalp een moto gymkhana parcours zien doen is toch wel een tikkeltje lachwekkend hoor.

              Login om te reageren
              • baardmijt zegt

                11 december 2018 om 12:07

                @torsen: Een ST1300 ook. Of een KTM990. En toch wordt het gedaan, gewoon omdat het kan.

    • lekbak zegt

      10 december 2018 om 09:40

      @kenner: Geen enkele ss is ultiem geschikt om op de openbare weg bochtjes te pakken. Daar is een sm of allroad toch echt beter voor. Een zware bmw boxer is erg lastig bij te houden in de bergen, en die heeft niet eens veel kracht. Een superduke is ronduit onverslaanbaar op de weg.

      Een ss is eigenlijk alleen leuk op het circuit. Rechtuit gaan is ook alleen leuk boven de ~250 (of als je motor dusdanig ongeschikt is voor hoge snelheden dat je er bijna afgegooid word)

      Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      10 december 2018 om 15:05

      @kenner: zo en dta zie jij natuurlijk in een oogopslag zonder dat je een motorrijbewijs hebt?

      Login om te reageren
      • kenner zegt

        10 december 2018 om 17:03

        @justsomebody: ik heb een motorrijbewijs en ook een zx-6r. Ik pak mn bochten en tunnels altijd wel even mee ja. Ik kom die Hayabusa’s nooit tegen op die tochtjes, zie ze toch vaker met Zomercarnaval en bij de Mac.

        Login om te reageren
  11. stuko zegt

    10 december 2018 om 09:09

    Iedere zelf respecterende Antilliaan moet zo’n ding hebben (gehad) mét verlengde achterbrug!

    Login om te reageren
  12. Rudy zegt

    10 december 2018 om 09:40

    Verbaasd me dat ze deze fiets nog zo lang gemaakt hebben, de markt voor sportmotoren is de laatste jaren alleen maar krimpende. Je ziet de japanners ook nauwelijks investeren in de 600 “supersports”, naked en allroad is waar het geld te verdienen is.

    Wel een icoon overigens, weet dat de Moto73 de Hayabusa toen de tijd (~1999) klokte op 307 (of 308?) echte kilometers.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      10 december 2018 om 09:42

      @rudy: Naked en allroad is ook tien keer leuker dan een ss…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        10 december 2018 om 13:18

        @lekbak: je stelt het als een voldongen feit, terwijl dit toch zeer subjectief is. De zithouding van een ss maakt dat ik het qua rij ervaring heel wat leuker vind dan een naked en zéker een allroad…

        Login om te reageren
  13. kennone zegt

    10 december 2018 om 10:20

    Kunnen ze eindelijk samen rusten. R.I.P. Hayabusha en de Ghost Rider

    Login om te reageren
  14. baardmijt zegt

    10 december 2018 om 12:40

    Ghostrider dood? Dat heb ik nooit bevestigd gezien. Maar ik ken ‘m uiteraard ook niet persoonlijk.

    Login om te reageren
  15. soes750 zegt

    10 december 2018 om 12:58

    Gelukkig is daar dan nog de huidige “brave” Kawasaki H2R. Uiteraard stopt de teller op 299. Echte top 400+. De nieuwe koning is er al lang.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      10 december 2018 om 13:23

      @soes750: Hebben ze daar een begrenzer op gezet ondanks dat ze niet straatlegaal zijn?

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        10 december 2018 om 13:53

        @torsen: De motor loopt wel harder maar de teller niet geloof ik. Is een beetje de standaard bij die digitale tellers. En je kijkt er dan toch niet meer op…

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          10 december 2018 om 14:09

          @lekbak: bij het eerste reviewfilmpje dat ik aanklikte op jijbuis laat hij gewoon 300+ op de teller zien.

          Misschien dat @soes750 de H2 bedoelde. Gezien dat de brave uitvoering van de H2R is.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            10 december 2018 om 14:35

            @torsen: je kunt de boel ook laten flashen, bij de S1000RR kun je de 299 beperking op de teller ook gewoon ‘verwijderen’. Niet dat het veel boeit, maar toch haha

            Login om te reageren
  16. racerx zegt

    10 december 2018 om 13:15

    Volgens mij is het een Euro-3 motor die vanwege Euro-4 niet meer verkocht mag worden. Wijzigingen om de Busa Euro-4 compliant te maken waren de investering niet waard, iets dat we bij meer motoren gezien hebben (CBR600RR).

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      10 december 2018 om 13:25

      @racerx: Klopt:
      Sinds begin dit jaar moeten volledige nieuwe motorfietsen voldoen aan de strenge emissie-eisen van Euro4 en vanaf 2017 geldt voor alle nieuw toegelaten motoren. Volle bak werk dus voor de fabrikanten en dit jaar wordt de markt er al een beetje van door elkaar geschud.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        10 december 2018 om 14:33

        @torsen: jammer maar waar, zeker de uitlaten worden aardig wat zwaarder en lelijker (lang leve de aftermarket pijpen en het gebrek aan een jaarlijkse APK bij motoren). De meeste fabrikanten weten er echter prima mee om te gaan, de nieuwe S1000RR is toch echt weer een klap beter dan z’n Euro-3 voorganger en ook de Duc V4 heeft over power niet te klagen. Geheel nieuw ontwikkelde blokken lijken er minder last van te hebben dan blokken die naar Euro 4 worden aangepast, het huidige model R6 heeft echt wel te lijden onder de Euro 4 regels. Achja, andere pijp en ECU flash en we hebben het nergens meer over ;).

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          10 december 2018 om 16:35

          @racerx: Ja, zeker de R6 heeft er last van. Die heeft nog “maar” 118 pk over en is er ook nog eens zwaarder mee geworden (190 kg). Kawasaki heeft net de vernieuwde ZX-6R gelanceerd en die krijgt mooi 130pk mee (op 196 kg) terwijl de motor vrijwel dezelfde is als het 2013 model.
          Best een beetje zuur als je dan de prijzen meeneemt. ZX-6R €12.499 – R6 €15.999.

          Maar bij de toppers geen gebrek aan power in ieder geval.Van de specs van de nieuwe V4R viel ik bijna van m’n stoel. 221 pk op 193kg rijklaar.
          Prijskaartje past er ook bij, maar goed.

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            10 december 2018 om 21:58

            @torsen: heerlijke machine die Panigale V4. Wie weet ruil ik de S1000RR er nog wel eens op in, als ze tweedehands enigsIns betaalbaar worden…

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              11 december 2018 om 11:14

              @racerx: Mocht het zover komen dan zie ik de foto’s en ervaringen graag verschijnen!

              Login om te reageren
  17. skinnybmw zegt

    10 december 2018 om 13:26

    Ken iemand die in ‘99 eentje had. Reed ergens in Friesland een schaap door midden met een behoorlijke snelheid. Was zelf ook bijna total-loss door die klap…

    Login om te reageren
  18. realhustler zegt

    10 december 2018 om 22:42

    Een motor is zo snel als zijn berijder. Met de 600 menig snelle motor bij kunnen houden bij het bochtenwerk. Maar andersom met een 600 een 1000 los rijden, die 1000 kan ook echt wel door de bocht, en die sloft het kleine beetje verschil heel snel bij op koppel. Vond een hayabusa nooit mooi, veel moderne motoren eigenlijk niet. Ben qua smaak een beetje blijven steken in begin jaren 90, met die grote koplampen. CBR1000F, Yamaha GTS1000, dat is mooi spul. Snel zat, rijdt heerlijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North