
Psst, Tesla Cybertruck instapper kopen? Het is wel een kale harrie geworden.
Wat doe je als een auto niet meer goed verkoopt? Deze goedkoper maken natuurlijk. Dan kun je de prijzen verlagen van de bestaande modelvarianten, of je kiest gewoon voor een nieuwe instapper.
Tesla doet dat laatste met de Cybertruck, want er is een nieuwe instapper met alleen achterwielaandrijving. Dat deze variant zou komen riep ome Elon al met de onthulling in 2019. Je hebt er alleen 6 jaar op moeten wachten. Hier is ‘ie dan.
Met de nieuwe Tesla Cybertruck instapper hoopt het merk dit model weer een impuls te geven. De verkoopcijfers vallen echt tegen. Als je het vergelijkt met de reserveringen toen het model net uitkwam tenminste. Zo waren er initieel meer dan een miljoen reserveringen voor de Cybertruck. Tesla heeft sinds eind 2023 slechts 50.000 exemplaren afgeleverd. Die miljoen is nog heel ver weg..

Cybertruck RWD
De nieuwe RWD-variant had ooit een beloofde vanafprijs van onder de $40.000. Zoals wel vaker blijkt dat een fugazie-prijs. De officiële prijs is namelijk $71.985, inclusief $1.995 aan bezorgkosten. Daarmee is deze ‘instapper’ slechts $10.000 goedkoper dan de dual-motor AWD-versie. En je levert flink in qua uitrusting.
Zo duurt het sprintje naar 96 km/u (60 mph) 6,2 seconden. Dat is 2,1 seconden langer in vergelijking met de AWD-versie. Het verschil met de Cyberbeast, het topmodel, zelfs 3,6 seconden. Het goede nieuws is wel dat de RWD-versie een opgegeven rijbereik heeft van 563 kilometer. Dat is iets meer range dan zijn duurdere broers.

Dat komt deels door de standaard 18-inch velgen met enorme ballonbanden. Wie liever 20-inchers wil met all-terrainrubber moet $3.500 bijlappen en daarmee genoegen nemen met een lagere actieradius.
De trekcapaciteit is ook fors minder: 3.402 kg tegenover 4.990 kg bij de dual-motor versie. Het laadvermogen is met 910 kg nog redelijk, mits je de grotere wielen aanvinkt.
Kale harrie
Waar het verschil echt zit is de uitrusting. De adaptieve luchtvering maakt plaats voor een eenvoudiger systeem met schroefveren. De elektrisch bedienbare cover voor de laadruimte achterin? Foetsie. Ook is de ondervloeropbergruimte verdwenen. Net als de, extra verlichting en 240v en 120v aansluitingen. Was dat alles? Nee, je mist nog meer in deze uitgeklede Tesla Cybertruck instapper.

Binnenin krijg je stoffen bekleding, een versimpelde middenconsole, minder speakers (7 in plaats van 15) en geen scherm voor achterpassagiers. Ook ventilatie en stoelverwarming achter zijn verdwenen. Zelfs de HEPA-filter ontbreekt.
Tesla heeft serieus de kaasschaaf erbij gepakt met deze Cybertruck instapper. En dat voor een prijsverschil van slechts 10k. Dat maakt het toch geen aantrekkelijk pakket. Kan me niet voorstellen dat Amerikanen nu wel naar de dealer rennen voor deze gesmolten koelkast op wielen.





Mocht je dit apparaat een keer in het echt willen bekijken: er rijdt er dit weekend eentje mee in het bloemencorso van Noordwijk naar Haarlem
Op trekker-kenteken met afgeknotte driehoek op de achterzijde?
Tja dit is natuurlijk een in koper maar Tesla heeft altijd kale auto’s vooral binnenin let wel op minimalistisch heb ik niks tegen maar dan nog erg kaal.
Waarom stoffen bekleding vermelden, omdat dat altijd nog beter is dan echt leer van de kunst koe?!
Net een paar weken in Florida (US Truck-gebied bij uitstek) rondgehangen. Daar zie je er iedere dag wel één of twee (=dus niet vaak). Wat me opviel is dat ze er op de weg, vooral vanaf achter, gewoon armoedig uitzien. Tussen al het andere truckgeweld is hij ook niet groot, eerder midsize. Dus ik snap volledig dat ie flopt: te extreme vormgeving, te duur, gewoon niet competitief.
Ik denk dat ze er bij tesla vanuit gingen dat veel mensen zitten te wachten op dit soort vermogens en sprinttijden op een pickup maar blijkbaar niet. En qua design zowel in als exterieur zijn er wel hele toffe alternatieven.