• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Mustang staat op Volkwagen-platform

Auteur: willeme, gepost 27 december 2019 om 08:58 – 33 Reacties

Ford Mustang Mach-E (EU)


Eh, wat?

Het is iets wat puristen lastig kunnen begrijpen. Een oude naam op een nieuw model plakken. Ford heeft het gezonde verstand gebruikt om hun elektrische crossover Mustang Mach-E te noemen. Een briljante zet, te meer omdat de auto ook visuele elementen deelt met de Mustang.

Daardoor is het voor de consument meteen duidelijk hoe ze de auto kunnen inschatten. Ford hoeft zo geen speciaal ‘elektrisch familiegezicht’ te ontwerpen, wat nog best lastig is getuige de BMW i Performance-lijn bijvoorbeeld. Ook is de naam ‘Mustang’ al van Ford. Ze hoeven niet te checken of het geen gênante geslachtsziekte is in het Sanskriet of Mandarijn.

Ford Mustang Mach-E GT '20

De kans dat dit een succes wordt lijkt erg groot. Prima prestaties en een redelijke prijs. Tel daarbij op dat je een enorm dealernetwerk hebt en elektrisch rijden wordt zo een stukje interessanter voor de Late Majority en Laggards. Logisch dat Ford al aan het kijken is naar een manier om het te verwachten succes uit te breiden. Dat dat gaat gebeuren is weliswaar nieuws, maar niet verrassend. Maar dat de auto gebruiken gaat maken van Volkswagen techniek, is dat wel!

Ford Mustang Mach E

Dat meldt AutoExpress. In een interview met Murat Gueler (de design chef van Ford Europe) weten dat ze erg in hun nopjes zijn met de Mustang-connectie. Bijna direct werd besloten om de elektrische Mustang-familie uit te breiden. Nu wil Ford dat zo snel mogelijk doen, maar duurt het wel even voordat ze geschikt platform hebben ontwikkeld. Daarom gaat Ford samenwerken met niemand minder dan Volkswagen. Nu wisten we dat de twee merken gingen samenwerken, maar dat een nieuwe Mustang in technische zin een Volkswagen is, is opmerkelijk.

Ford Mustang-E

De platforms voor de kleine Mustang Mach-E worden in licentie gebouwd. Het platform in kwestie is het MEB-platform, dat we bijvoorbeeld kennen van de ID.3. Nu was er nog twijfel of er van een Volkswagen wel een Ford te maken was. Fords EV-baas, Ted Cannis, vertelt dat Ford een andere designfilosofie heeft, maar dat het MEB-platform voldoende vrijheid biedt om er een ‘echte’ Ford van te maken. Wanneer we de compacte Ford Mustang EV mogen verwachten, is nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Ford laat de Mustang Mach-E naar benzine ruiken
  • Ford Mustang Mach-E is los in Nederland
  • Ford Mustang Mach-E nu ook als politieauto
    Ford Mustang Mach-E nu ook als politieauto
  • BREEK: Mustang Mach E galoppeert echte Mustang voorbij

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Ford, mach-e, mustang, Volkswagen

Vorig bericht: « Dít is de goedkoopste Citroën C6 van heel Nederland
Volgend bericht: Honda: hybride betere optie dan EV »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    27 december 2019 om 09:15

    Hmm. Het artikel heeft vooral veel foto’s van een Ford die niet op een VW platform staat.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 december 2019 om 09:20

      @mashell: Daar is een goede reden voor. De foto’s zijn er nog niet. Als je het scherm even iets verder van je af houdt, kun je een goed idee krijgen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 december 2019 om 09:24

        @willeme: goed punt, wat Murat Gueler inderdaad tussen de regels door zegt is dat de wagen vooral op de Mach E gaat lijken. En dat is best een goed idee, die Mach E ziet er goed uit maar is ook echt anders dan de MEB wagens ID.3, ID.4 en Q4 waarvan we al een goed idee hebben hoe die er uitzien.

        Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    27 december 2019 om 09:17

    Dus de nieuwste mustang is niet alleen een elektrische SUV maar is onderhuids een VW…. en ik maar denken dat de Mustang II met viercilinder een dieptepunt was….

    Login om te reageren
    • milvus zegt

      27 december 2019 om 09:25

      @tenaci: de mach-e is nog niet op vw platform gebaseerd. Een eventueel zustermodel wel.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        27 december 2019 om 12:18

        @milvus: precies, en dat zustermodel is dan de nieuwste Mustang.

        Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    27 december 2019 om 09:19

    Is er dan niets meer heilig?! Straks gaat Renault motoren maken voor Mercedes, is een Toyota een halve BMW en Saab een Opel met een sausje.

    Oh wacht…?

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      27 december 2019 om 11:26

      @rijnounsdoor: Moeniegekkerwordeninderdaad! :)

      Login om te reageren
  4. Dutchcarwizard zegt

    27 december 2019 om 09:20

    Hopelijk hebben ze de problemen met de software opgelost.

    Login om te reageren
  5. bullgod76 zegt

    27 december 2019 om 09:25

    Hmmm, Ford staat er altijd om bekend dat ze erg goed en sportief rijden vanwege hun geweldige onderstellen. Dat voordeel zal dus ook volledig verdwijnen met een vw onderstel.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      27 december 2019 om 09:38

      @bullgod76: er staat niet Volkswagen onderstel, maar platform.

      Login om te reageren
      • tourannetje zegt

        27 december 2019 om 13:01

        @jpoers: tja, ik heb nooit begrepen waar het platform ophoudt en het onderstel begint?

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          28 december 2019 om 11:07

          @tourannetje: draagarmen, veren/dempers e.d., dat lijkt meer onder ’t kopje onderstel te vallen.

          Login om te reageren
  6. Edge zegt

    27 december 2019 om 09:29

    Enerzijds wel begrijpelijk. Het afnemen van de MEB platforms verkort de ontwikkelingstijd van de kleine Mach E aanzienlijk, waardoor Ford enkele concurrenten in de tas kan hebben als het aankomt op marktintroductie van een kleine elektrische SUV.

    Anderzijds vind ik het juist niet begrijpelijk. Ford heeft meer auto’s dan alleen de kleine Mach E. Als men nou een eigen verlengbaar/inkortbaar platform zou maken, had je direct een goede basis voor een volgende generatie Fiesta, Focus en diens crossoverderivaten. Of zou Ford daarvoor óók bij Volkswagen aankloppen?

    Login om te reageren
  7. crepito zegt

    27 december 2019 om 09:43

    Dat dealernetwerk is inderdaad een enorm voordeel…

    https://www.google.nl/amp/s/electrek.co/2019/12/11/ford-dealership-mustang-mach-e-test-tesla-ev-misinformation/amp/

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 december 2019 om 10:01

      @crepito: who cares? Alleen Fansla’s en Musketiers ;-).

      Als het gaat om plaatsen voor aanschaf en onderhoud, zijn er véél meer servicepunten.

      Service. Je weet wel. Met 400 man in een koude loods staan met een schop na kennis te kunnen maken met de slechtste lakkwaliteit ooit :). En dat ze met klachten niet opnemen. Alleen al uit principe zou ik kiezen voor die Mustang-E ;-)

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        27 december 2019 om 11:34

        @willeme: Ik heb onlangs mogen aanschouwen hoe een nabije kennis van me z’n Model 3 á € 49k in ontvangst mocht nemen op een koud en guur haventerrein en dat was van een diepe droevenis zonder weerga. En inderdaad: de lak was beschadigd – of onvolledig gespoten. Wat er aan de hand was, kon ik niet goed beoordelen, het was te ellendig allemaal. Wat een onpersoonlijke, onvakkundige ellende. Het is schier onbegrijpelijk dat Tesla dáár mee wegkomt. Ik snap er écht helemaal niets meer van. Zelfs die jeweetwelgarage in Rotterdam is nog klantvriendelijker…..

        Login om te reageren
        • nissanfairladyz zegt

          28 december 2019 om 05:22

          @frank2b: ja maar die Duitsers komen er gewoon mee weg met hun super slechte techniek betreft de elektrische aandrijflijn. Maar daar hoor ik jou niet over.

          Login om te reageren
          • frank2b zegt

            28 december 2019 om 16:54

            @nissanfairladyz: kijk nog maar eens goed naar mijn berichten over de Duisters … ;)

            Login om te reageren
      • crepito zegt

        27 december 2019 om 15:40

        @willeme: Mijn Tesla kon ik ophalen in de tijd dat de service nog subliem was, gelukkig. Maar je vergeet wel dat Tesla mikt op Mobile Service.

        Login om te reageren
    • robert110 zegt

      27 december 2019 om 10:11

      @crepito: Dat is niets nieuws. Er zijn maar weinig dealers die je van goede correcte informatie kunnen voorzien. Zelfs tesla heeft daar last van.

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 december 2019 om 10:20

      @crepito: Er zijn 3.000 Ford dealers in de US. Ze hebben er 15 gebeld. Gedegen onderzoekje hoor….

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      27 december 2019 om 12:20

      @crepito: Geen drama, want het model is nog niet te koop. Tegen dat het productiemodel er echt is, zullen de dealers wel opgeleid zijn over de Mach E. Beetje oneerlijk om een dealer zo te overvallen met vragen over een auto waar ze zelf alleen nog maar een foto van gezien hebben…

      Login om te reageren
  8. Poulusma zegt

    27 december 2019 om 10:38

    De Mustang Mach-E zou vanaf de zijkant gezien zo als Mazda door het leven kunnen!

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    27 december 2019 om 11:00

    Tja, ik ben bang dat we dit in de toekomst nog veel meer gaan zien. Unieke merken gaan er helemaal uit….

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 december 2019 om 16:17

      @dutchdriftking: Was het niet wijlen Sergio Marchionne die ooit zei dat er eigenlijk maar ruimte is voor drie of vier grote autoconcerns in de toekomst?

      Login om te reageren
  10. kminne zegt

    27 december 2019 om 11:31

    Wat een ongekende treurnis.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      27 december 2019 om 18:15

      @kminne: Ach, het is in sé niet anders dan een BMW met een M-pack. Dat pack heeft ook weinig te maken met een echte M. Ditto met Mercedessen in AMG-trim vs een echte AMG. De juiste productverpakking – en dat omvat de naam – is deel van de ervaring.

      Login om te reageren
  11. kenneth_hagers zegt

    27 december 2019 om 13:36

    Tja toch lastig te begrijpen dat iedereen zo graag met het Duitse knieval platform wilt werken.
    Blijkbaar gaat men er van uit dat iedereen alles zomaar even snel vergeet, ik zeg NEIN!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 december 2019 om 16:19

      @kenneth_hagers: Ik denk dat die knieval de dames en heren van Ford worst zal wezen. Die hebben waarschijnlijk gewoon gezocht naar een partner op korte termijn een platform beschikbaar hadden dat prima geschikt is voor de kleine Mach-E die ze gepland hebben. En dat dat dan Volkswagen blijkt te zijn, is nou eenmaal zo. Als bijvoorbeeld PSA een beter platform voor hetzelfde geld had kunnen leveren of hetzelfde platform voor minde geld beschikbaar kon stellen had Ford ongetwijfeld daarvoor gekozen.

      Login om te reageren
      • kminne zegt

        27 december 2019 om 16:31

        @edge: Dat ligt iets genuanceerder. De familie Ford wil binnen 5 jaar de hele toko verkocht hebben en daarom hebben ze een CEO aangesteld die geen zak om auto´s geeft en de halve tent afbreekt (inclusief het Mustang merk) en de boel zoveel mogelijk verkoopklaar maakt. De alliantie met VW is hier slechts een voorschotje op. Uiteindelijk zal of VW of BMW Ford overnemen.

        Login om te reageren
  12. jaapiyo zegt

    27 december 2019 om 14:33

    Op zich niks nieuws. De Sharan en Galaxy stonden ook op hetzelfde platform.

    Login om te reageren
  13. ArnoldH zegt

    27 december 2019 om 16:56

    #NOTAMUSTANG !!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North