• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe New Mini wordt minder nieuw

Auteur: willeme, gepost 1 februari 2020 om 12:06 – 23 Reacties

Mini Cooper S

Het nieuwe van de New New MINI is er zo wel een beetje van af.

Een van de grootste geluksstreffers van dit millennium is toch wel de MINI. BMW had een zeer ongelukkig huwelijk met Rover. Tijdens dat Britse dramahuwelijk wist BMW nog wel slim de krenten uit de pap te halen. Land Rover werd verkocht aan Ford en BMW hield MINI voor zichzelf.

Understatement

Zeggen dat de New MINI een succes was, is een understatement. De auto creëerde een compleet nieuwe klasse: die van de premium B-segmenter. De eerste generatie (R50) ging mee van 2000 tot 2006. De tweede generatie (R56) was van 2006 tot 2013 in productie. Op dit moment staat de derde generatie (F56) in de showrooms. In 2018 werd de MINI voor het laatst voorzien van een facelift. We zijn inmiddels twee jaar verder, dus luidt de voorspelbare vraag: hoe nu verder? Een nieuw model zou toch binnenkort verwacht mogen worden?

Mini Cooper S

Brexit

Driewerf neen! Dat laat BMW woordvoerder Maximilan Schoeberl weten aan AutoCar. De nieuwe New MINI zal nog eventjes op zich moeten laten wachten. Nu had moederbedrijf BMW sowieso een wat langere periode in gedachte voor de Mini F56. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de opvolger in 2022 of 2023 op de markt zou komen. De redenen zijn eenvoudig aan te duiden: marktveranderingen, kostenbeperkingen en natuurlijk de Brexit.

MINI 1499GT

Taxen

Een groot probleem zit ‘m in de logistiek. Veel uitvoeringen van de MINI worden namelijk in Oxford gebouwd. Het probleem is, de meeste onderdelen komen níet uit het Verenigd-Koninkrijk. Deze moeten vanuit de EU (waartoe het Verenigd Koninkrijk niet behoort) geïmporteerd worden. Dit kan hogere kosten met zich mee brengen. De onderhandelingen over de importtarieven zijn nog in volle gang en worden pas over elf maanden definitief duidelijk.

Mini Cooper S

VDL Nedcar

Wat zijn dan de opties? Voor BMW is het vrij eenvoudig, want sommige modellen van de MINI (en kleine BMW’s) worden vij VDL in Born gebouwd. Als BMW import-taxen moet gaan betalen voor de onderdelen en taxen bij het exporteren van MINI’s, kunnen ze altijd nog de fabriek in Born gebruiken.

Mini Cooper S

BMW wacht af totdat er definitief meer duidelijkheid is. De huidige MINI staat op het UKL1-platform. De nieuwe MINI moet op een nieuw platform komen te staan. Het probleem is dat de assemblagelijn ingrijpend moet worden aangepast, wat veel kosten met zich mee brengt. Daarom moet BMW zeker weten dat goede fabriek (Oxford of Born, dus) wordt gemodificeerd.

Mini Cooper S

Meer lezen? Bekijk dan de rijtest met de Mini Cooper SE!

Ook interessant!

  • MINI John Cooper Works Cabrio 2022 JCW rijtest
    MINI John Cooper Works Cabrio 2022 - rijtest en video
  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Video - vrachtwagen heeft onverwachte lading
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

brexit, MINI

Vorig bericht: « Dit is de coolste auto van dit weekend
Volgend bericht: Zoveel spijt heeft Alonso van “GP2-engine!”-uitspraak »

Lees Interacties

Reacties

  1. lexis zegt

    1 februari 2020 om 12:16

    Coolste auto die ik ooit al gehad heb. Zelfs met 136pk 3 pitter. Dankzij mini rijden de moderne BMW’s met fwd nu ook een beetje deftig. In een mini mis je rwd echt niet het ding rijdt op rails.

    Zou jammer zijn mocht de Britse spirit verdwijnen

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      1 februari 2020 om 13:28

      @lexis: een Mini met rwd is vloeken in de kerk en een BMW met voorwielaandrijving ook ?

      Login om te reageren
  2. ecknine zegt

    1 februari 2020 om 12:26

    Op rails? I beg to differ…

    Login om te reageren
  3. willeme zegt

    1 februari 2020 om 12:30

    @ecknine: mijn zusje zei dat ook. Die heeft ook een New Mini. Reed als op rails. Nu moet ik wel bekennen dat ze vlak bij een spoorovergang woonde.

    Login om te reageren
  4. spartannl zegt

    1 februari 2020 om 13:12

    Mijn vrouw heeft de cooper cabrio, ook met de 3 pitter met 135 PK.
    Dat rijdt dus echt als op rails, elke keer weer genieten als ik de sleutels in mijn handen krijg gedrukt ?

    Login om te reageren
  5. ericd zegt

    1 februari 2020 om 13:29

    Kijk nou eens naar dat oranje gedrocht, alsof ze veel te veel stilisten bij BMW hebben rondlopen en bleven kutten met het model, helemaal vergetend het Duitse gezegde “In der Beschrankung zeigt sich der Meister” (umlaut er ff bijdenken).

    Login om te reageren
  6. hondar zegt

    1 februari 2020 om 13:30

    Niet om aan te zien, zo’n klepgestuurde einddemper.

    Login om te reageren
    • jippie zegt

      1 februari 2020 om 21:45

      @hondar: ik dacht dat er een golf balletje in zat?

      Login om te reageren
  7. ericd zegt

    1 februari 2020 om 13:31

    … fake grilles… is er iets ergers?

    Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      1 februari 2020 om 16:08

      @ericd: fakr uitlaten..

      Login om te reageren
    • crepito zegt

      1 februari 2020 om 16:11

      @ericd: fake engine sound?

      Login om te reageren
  8. baklava zegt

    1 februari 2020 om 13:38

    Het wordt tijd dat de mini weer mini wordt.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      1 februari 2020 om 22:50

      @baklava: liever niet, wat meer ruimte en daarmee comfort heb ik liever dan dat het per se ‘heel klein’ moet zijn..

      Login om te reageren
  9. BaRa zegt

    1 februari 2020 om 14:05

    Meh… beetje een stuiterbakkie, zo’n Mini. Interieur is niet om aan te gluren, met die amechtige pogingen om hip te zijn. Op zich heb ik geen probleem met de vormgeving van de buitenkant van de “reguliere” Mini, maar dat is het dan ook zowat. Alles wat er verder van afgeleid is – Cooper (aargh, dat verschrikkelijke front dat ze er tegenwoordig aan geven), Clubman, Countryman – is van de obesitas-generatie. Zelfs de cabrio is eerder meh dan waw. Maar goed, to each his own. My own would be the original Mini.

    Login om te reageren
  10. raoufff zegt

    1 februari 2020 om 14:14

    Gewoon de boel opdoeken daar in Oxford en alles overhevelen naar Born, dat is weer goed voor onze werkgelegenheid.

    Login om te reageren
  11. gezondverstand zegt

    1 februari 2020 om 14:15

    Ik vind het helemaal niks zo’n Mini. Niet van buiten, niet van binnen. Wat een kitsch allemaal.
    Boy George types en vrouwen zullen er blij mee zijn, maar mij zul je er niet/nooit in zien.
    BraBra hierboven zegt het goed: “amechtige pogingen om hip te zijn”

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      2 februari 2020 om 09:22

      @gezondverstand: Gezond verstand brengt je in een grijze Astra met Isofix. Lijkt me ook maar saai.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 februari 2020 om 10:34

      @gezondverstand: kijk eens op de Facebook groep New Mini Club. Dan zie je hoe divers de eigenaren/berijders zijn van Mini’s en niet zijn wat jij denkt.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    1 februari 2020 om 14:22

    Voor Europa dus in Born, en voor de rest van de wereld produceren in Oxford. Zo moeilijk is dat toch niet?

    Login om te reageren
    • bmwzcsi zegt

      2 februari 2020 om 09:24

      @dutchdriftking: en hoe had je dan de import van onderdelen bedacht?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        2 februari 2020 om 12:01

        @bmwzcsi: overal vandaan behalve Europa.

        Login om te reageren
  13. 888natan zegt

    1 februari 2020 om 15:17

    Ik heb zelf een Cooper S. Sinds kinds af aan al mijn droomauto en ik rijd ‘m vanaf 2017 en zal nog jaren zo door blijven rijden.

    Enige tijd wel getwijfeld om te upgraden naar een JCW, maar mijzelf ervan weten te weerhouden. Soms is het namelijk nooit genoeg… Gelukkig niet gedaan en ben nu van plan om tot minimaal mijn 30ste (+- 6 jr) de S te behouden.

    Spreek u volgend jaar weer…

    Login om te reageren
  14. mustang750supersnake zegt

    1 februari 2020 om 23:35

    rij zelf n r50..moet zeggen wegligging is goed en strak,sturen erg direct, maar inderdaad best wel stuiterig..wilde eigenlijk de ophangingsrubbers vervangen voor pu,maar wordt denk ik erg hard..remmen vallen mij tegen, stuur is niet in diepte te stellen..ben niet de langste dus moet al half liggen om fatsoendelijk bij de pedalen te komen..t is echter wèl iets apparts….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North