Nieuwe optie Audi A8 maakt alle SUV’s overbodig

Auteur: , 41 Reacties

Mits je er voor wenst te betalen, uiteraard.

De nieuwe Audi A8 is nu al meer dan een jaar op de markt, dus wordt het tijd om wat uitvoeringen te lanceren om het model interessant te maken en te houden. Onlangs mochten we de Audi S8 verwelkomen. Voor vandaag heeft Audi een heel handige feature die alle SUV’s overbodig maakt.

De feauture heet ‘AI Active Suspension’ is helemaal nieuw, helemaal innovatief en helemaal hightech. Het is volgens Audi een volledig actieve ophanging, dat wordt gestuurd door elektromechanische aansturingsunits. Deze units kunnen de wielen naar boven of beneden bewegen, al naar gelang wat nodig is. En er is een een heleboel mogelijk. De gaafste feauture is misschien wel om de auto 85 millimeter te verlagen of verhogen. Nu zijn er meer auto’s met luchtvering waarbij dat mogelijk is. Maar met het AI Active Suspension duurt het vijf tiende van een seconde!

Audi A8

Daarmee is een SUV nu helemaal overbodig geworden. Deze Audi A8 heeft dus net als een crossover een hoge instap. Vierwielaandrijving was al standaard, dus dat is óók geen reden om over te stappen. Het nieuwe systeem moet ervoor zorgen dat de nieuwe Audi A8 comfortabeler én sportiever is dan voorheen. Er is keuze uit de standen ‘Dynamic’ tot ‘Comfort Plus’. In de stand Dynamic moet de A8 agieler dan ooit zijn. Bij het insturen van een bocht wordt de carrosserie aan de buitenkant iets verhoogd en aan de binnenkant iets verlaagd. De auto ‘zet’ zich als het ware voor een bocht.

Audi A8

Kortom, de A8 is nu leverbaar met een soortgelijk systeem dat Citroen (Xantia Activa) en Mercedes (Active Body Control) sinds eind jaren ’90 leveren. Althans, een moderne interpretatie van die systemen. In Nederland wordt het systeem optioneel leverbaar voor de Audi A8 55 TFSI quattro.



41 reacties

Om lekker zeeziek van te worden.
@007: ….juist niet….
Dus voorsprong door techniek komt met techniek wat al 25 jaar op een Mercedes (kan) zitten? Innovatief zeg!
@breinstein: Zolang de powerpoint maar gelikt oogt slikt de gevestigde media het voor zoete koek.
@breinstein: Je hebt helemaal gelijk.. het is net zo iets als met fietsen, ik kan een berg op fietsen..en Niki Terpstra ook.. dat hij het veel sneller, slimmer en soepeler doet, is niet belangrijk.. het is uiteindelijk allemaal het zelfde..

Toch?
@dracae: ik trekt die loze vergelijkingen ook nooit zo goed. Er staat toch dat dit systeem het in 0,5 seconden kan. Succes met je 25 jaar oude Mercedes. Vind het sowieso vermoeiend dat iedereen altijd moet zeiken op dat Voorsprong door techniek. Alsof die engineers niet elke dag bezig zijn om verbeteringen en slimmigheden te ontwikkelen. En ja dat doen ze bij BMW en Mercedes vast ook maar niet op de interieur afdeling blijkbaar…
@2scan: het is een zeer arrogante en suggestieve slogan. Daarom mag je ze er altijd belachelijk mee maken. Ze solliciteren
mooi spul
85 meter? 85 lichtjaren?
@massarati: ik hoop centimeters!
@bierbuik: Jaa laten we dat ding ff 85 cm verlagen en lekker met ‘scraping’ zijspiegels bij de Mc aankomen! Ofzo.
@denniss00: 85 centimeter verhogen lijkt me leuker, laat ze maar klimmen bij de McDrive
@massarati: misschien motor type? Met een druk op de knop van 45 TDI naar 130 TDI!
En we noemen hem, de A8 Up! Hoezo hebben Duitsers geen humor?
@bierbuik: ben jij een Duitser dan?
@bischero: NEIN! ich bien ein Berliener
Mooi afgekeken van de Citroën Xantia activa.
85mm verhogen, kunnen wij lekker klagen over de wheel gap
@sirprize: Gewoon 30 inch jetsers er onder.
@langejohn: met off-roadbanden
Ik vind het wel een mooie optie. Kan me namelijk goed voorstellen dat oudere mensen een SUV of crossover kiezen vanwege de hoge instap. Als dat nu op alle auto’s zou komen, worden SUV’s/crossovers echt overbodig.
@berlinetta: crossoverbodig
@berlinetta: Ik kan mij dat nog steeds niet voorstellen nee. Als dat echt de reden is voor al die crossover/SUV’s ga ik mij toch zorgen maken dat de gemiddelde 40 jarige blijkbaar niet meer in en uit een auto kan stappen.
@berlinetta: Ik mis de 3e zitrij voor de kids (in vele “grote”suv’s aanwezig), de extra ruimte voor bagage want geen sedan koffer.. en.. het extra overzicht dat je hebt door de hoge zit. Dat ie nu terrein kan rijden is leuk.. maar dat kan een RS-cosworth of EVO of STI ook perfect.. Dus tja.. SUV is toch echt wat anders dan een grote zaken sedan die ook nog is een prijskaartje heeft van ketjingggg
Wil wel zien in video of foto hoe dat er “niet” uitziet. Maar daar draait het niet om natuurlijk. Het gaan om de practicaliteit. :-)
Nou ik wil de wedstrijd tussen de Audi A8 en de Toyota Land Cruiser wel eens zien..
@roberto:
Een land cruiser is een terreinwagen geen suv groot verschil.
En een SUV heeft (vaak) een lekker grote en hoge bak erachter. Qua liters zal t wel aardig zijn bij de A8; maar nog altijd geen Q5/Q7.
Ben ik de enige die vind dat 8,5cm zakken/stijgen echt achterlijk snel vind voor zo’n zware koets? Wil dat in de praktijk wel ns zien
@nasty: ga wel naar de kermis, is goedkoper om snel te zakken en te stijgen.
Vergelijkend warenonderzoek met een Benz met het nieuwe e-Active Body Control is gewenst!
@el-loco: En vergeet de nieuwe LS met ‘Adaptive Air Suspension met Entry Mode’ niet!
Snel maar in ‘t Gooi testen met zware regenval. In vijf tiende van een seconde is de auto verzopen.
8,5 cm is wel een serieus iets! Geen idee of het in de praktijk ook fijn is, maar wellicht kan hierdoor de nieuwe S8 net wat fijner sturen. Wat een schitterende wagen is dat overigens geworden!
Vijf tiende van een seconde zou ik gewoon een halve seconde noemen.
Dan moet de 55 TFSI wel leverbaar zijn in Nederland. Op dit moment is alleen de 50 TDI te bestellen….
Even quoten, want dit is leuk :-)
“Kortom, de A8 is nu leverbaar met een soortgelijk systeem dat Citroen (Xantia Activa) en Mercedes (Active Body Control) sinds eind jaren ’90 leveren.”

Vorsprung durch technik. HAHAHHAHAHAHA
Filmpje!?
Correctie: SUVs zijn altijd al nutteloos geweest
Jammer al dat bashen, dit systeem is van een gans ander niveau dat de Xantia en Mercedes ABC, deze kan rijhoogte veranderen (heel makkelijk), als een strijkplank door de bocht (makkelijk) en dit terzelfderttijd als de weg vol zit met putten (zeer moeilijk en de echte primeur hier)…
Deze auto ook toch al razendsnel van hoogte veranderen igv een aanrijding van opzij? Zodat de dorpel (en dus het sterkste deel) de klap opvangt ipv de deur? Wat is hier het verschil mee?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).