Tesla draagt update snelheidslimiet op aan overleden tiener

Auteur: , 68 Reacties

Een fijn gebaar.

snelheid

Vorige week begon Tesla met het uitrollen van een nieuwe software update, waarmee de elektrogigant een nieuwe feature toevoegde aan haar auto’s: een snelheidslimiet. De update is technisch gezien de overtreffende trap van de al bestaande Valet Mode. Aanvankelijk leek er geen specifiek motief te zijn voor de toevoeging van de feature, maar nu blijkt dit niet helemaal het geval te zijn.

In de voetnoten van de update zit namelijk een ode verstopt aan de 18-jarige Amerikaan die vorige maand verongelukte. De jongen, Barrett Riley, reed de Tesla Model S (rijtest) van zijn ouders op hoge snelheid tegen de muur. Hierop vatte de auto vlam. Riley en zijn bijrijder, de eveneens 18-jarige Edgar Monserratt Martinez overleefden het ongeval beiden niet.

snelheid

De nieuwe feature in de laatste software update van Tesla wordt door de Amerikaanse autofabrikant als volgt omschreven:

“Limit vehicle speed and acceleration with speed limit mode. Maximum vehicle speed can be set between 50-90 mph (80-145 km/h).”

De feature laat eigenaren van een Tesla die de update hebben geïnstalleerd een snelheidslimiet op hun auto zetten. Dit is met name handig voor volwassenen die hun kinderen graag in hun auto willen laten rijden, maar ze niet na één rit willen verliezen. Tesla’s zijn immers bijzonder krachtige auto’s die, zeker door onervaren bestuurders, gemakkelijk in de prak gereden kunnen worden. Dat Tesla de nieuwe feature opdraagt aan de jongen die recentelijk het leven heeft gelaten, is dan ook erg netjes van ze. (Bron: Electrek)



68 reacties

Toch mooi dat zo’n groot bedrijf nog enigszins “persoonlijk” is en niet verstikt in bureaucratie zoals bij alle andere automerken wel het geval is.
@janmetdelangeachternaam: maar goed dat ze niet jou naam hebben gebruikt!
Of die van mij…
@duckmefaddy: jouW
@simonmc: Sorrie hor! Ik hep disleksie. Maar beina geen tiepvauten gemakt glukkich
@duckmefaddy: sorry hoor ik heb kanker…
@autospotterkerkrade: Als dat waar is dan is dat heel vervelend en heb je mijn sympathie maar is het nog steeds irrelevant. Als het niet waar is moet je je schamen.
@sketcher: btw: dat is niet waar
@autospotterkerkrade: kan jij niet gewoon een bannetje krijgen ofzo..
@2wheeler: zijn we nu al zo’n jank site geworden , dan hoor je toch bij de silvana clan, …
@autospotterkerkrade: nee we zijn geen jank site, maar ons niveau ligt hoger dan die opmerking van jou. Heeft sylvana niks mee te maken. Ook die opmerking zit op dat zielige niveau
@duckmefaddy: jouw reactie is ook irrelevant
@autospotterkerkrade: niet bepaald. Jij vraagt, ik antwoord.
@duckmefaddy: ik vraag niet voor jouw kut reactie
@autospotterkerkrade: kut opmerking vraagt naar een kut reactie. Ga maar weer lekker zitten, je zet jezelf voor schut zo
@autospotterkerkrade: ik heb het gehad en gun het niemand. Hoop voor je dat je je in ieder geval even heel stoer hebt gevonden! Nu weer lekker door!!
@stgp: idd mensen niet zo janken
@janmetdelangeachternaam: of gewoon je kinderen opvoeden zodat ze geen totaalidioten worden
@gove: Maar natuurlijk, een 18-jarige die volgens jou fatsoenlijk is opgevoed rijdt nooit te hard en weet precies wat wél en niet kan.

Alleen kinderen die minder of slecht opgevoed zijn halen rare capriolen uit natuurlijk.

Ik hoop dat u geen kinderen hoeft op te voeden…
@johnhert: zeg maar je hoor,
@johnhert: ik denk dat de meeste hier wel kunnen beamen dat ze toen ze als jong volwassen wel wat domme dingen hebben gedaan, ook in de auto. Zelf had ik geen auto met 600+ pk tot mijn beschikking gehad, maar als beginnend bestuurder ben je daar simpelweg niet klaar voor.

Voor motoren is daar wetgeving voor, maar zou ook moeten gelden voor auto’s. Dit zal de verzekering voor jonge bestuurders ook ten goede komen.
Tja. Maar kun je ook de acceleratie limiteren? Want met 145km/h op een muur ben je ook hartstikke dood. Begrenzen op 10sec naar 100km/h is veel nuttiger als je ‘m aan een 16 jarige meegeeft.
@trustmeiamanengineer: je doet je naam eer aan
@trustmeiamanengineer: Het staat er echt tussen hoor: “Limit vehicle speed AND ACCELERATION with speed limit mode.”
@Klojum: Tja.
@Klojum: Nu wel ja… En plaatje was te klein om te lezen. Maar ze hebben dus idd wel even goed nagedacht.
@trustmeiamanengineer: weet niet of je nou aan het trollen bent, maar het stond er van het begin af aan.
@2wheeler: Ook prima.
@trustmeiamanengineer: met 50KMH per uur tegen een tegenligende tank blijft gevaarlijk voor de russchische klanten
@autospotterkerkrade: 2e “slimme” opmerking die plaatst. In kerkrade kom je zeker op dag dagelijkse basis tanks tegen…..
Ben ik de enige die dit smakeloos vindt?
@Hubert: Nee ik ook
@Hubert: wat is hier nou smakeloos aan?
@2wheeler:

Dat je tot in lengte van dagen er aan herinnerd wordt dat je kind in een Tesla is verongelukt.
En dat Tesla hier de mooie sier mee gaat maken in hun handleiding door zogenaamd te laten zien hoe begaan ze wel niet zijn met het slachtoffer.
Krijgt zometeen iedere functie in Tesla een naam van een overledene die verongelukt is door gebruik ven de betreffende functie?
@Hubert: wat een gemekker zeg, allemachtig. Je ziet een in memoriam zo vaak en het is even een momentje om stil te staan bij hen die zijn heen gegaan. Denk dat de nabestaanden het alleen maar kunnen waarderen dat er aandacht wordt geschonken aan de zinloze dood van hun kind. Tesla had het ook kunnen negeren en er een updateje tegenaan kunnen gooien. Hoop dat je je zure maaltijd straks beter kunt waarderen.
@2wheeler: Een zinloze dood? Ben jij niet wijs of zo?
@dirkv: Zou jij het als bijzonder zinvol beschouwen als je kind verongelukt in je eigen auto?
@baardmijt: Een zinvolle dood? doe niet zo raar man!
@dirkv: wat ben je nou raar aan het doen? Mafkeesje. Een zinvolle dood kan bijvoorbeeld een docent zijn die zich opofferd voor een van zijn leerlingen tijdens een schoolshooting. Leuk? Nee! Zinvol? Ja! Waarom? Er is een leven gered. Vanuit een ander perspectief zou je kunnen stellen dat de elektrocutie van bijvoorbeeld een serieverkrachter ook als zinvolle dood beschouwd mag worden, maar dat ligt een beetje aan het eigen moreel. Nu niet zelf meer zo raar doen, als je iets niet begrijpt mag je het gewoon vragen.
@2wheeler: Dank. Ik had er de energie niet meer voor.
@2wheeler: Zo’n docent kiest er voor om zijn leerlingen te redden, niet om dood te gaan. Zijn daad is niet dood gaan maar zijn leerlingen redden. De dood is een gevolg van zijn onvermogen, en de verantwoording van de gene die hem of haar dood.
De ouders van die jongens die omkwamen in die Tesla zou ik zo iets niet zeggen die hebben al genoeg verdriet om te verwerken maar buitenstaanders die dan gaan speculeren over een zinloze of zinvolle dood smeren zalf in open wonden.
Denk hier maar eens over na en doe er mee wat je wil.
@dirkv: Haha, ik hoef er niet over na te denken hoor. Ik noemde de dood van die jongen zinloos, wat het ook is. Of durf je dit tegen te spreken? Ik speculeer helemaal nergens over, jij bent degene die mijn reactie in twijfel trekt en de discussie op gang brengt, ik niet. Ik had je willen laten gaan omdat je het blijkbaar allemaal niet zo goed kunt bevatten, maar soit. Als laatste, denk je echt dat Tesla hun in memoriam niet hebben overlegd met een ieder die hier mee te maken heeft? Denk je dus niet dat de ouders het ergens wel fijn vinden dat er wordt stilgestaan bij de dood van hun kind? Denk hier maar eens over na en doe er meer wat je wil.
@dirkv: het was natuurlijk een aanslag waar weet over hebben
@Hubert: Heb je er wel eens aan gedacht dat door zijn naam te vermelden deze functie opeens veel meer gewicht krijgt? Als ouders niet wisten wie die jongen was voordat ze de update kregen dan zouden ze het vast wel opzoeken. Tenslotte zou ik ook wel willen weten wie die mysterieuze gast was aan wie mijn update opgedragen was. Hopelijk zijn ouders in wat voor gevolgen snelheid kan hebben en zullen ze op die manier de update ook daadwerkelijk gebruiken.

Daarnaast is tesla niet erg met sier begaan blijkbaar want hierdoor geven ze openlijk aan dat iemand overleden is tijdens het besturen van een van hun auto’s. Als er iets slechte Pr is dan is dat het wel.

Niet zo cynisch doen.
@Hubert: Waarom is het meteen smakeloos? Een tiener is overleden in een van de auto’s van de fabrikant en die komt vervolgens met een feature uit die hopelijk de kans op vervolg kan verminderen. Als ze dat dan opdragen aan een overleden persoon dan snap ik niet wat daar smakeloos aan is.
@mopar: zodat ze lekker kunnen gaan janken over Tesla. Je weet wel, de #1 hobby van “echte petrolheads”.
@mopar: omdat ze beter wat kunnen doen aan die accupaketten die branden als een lier en door de gemiddelde brandweer korpsen wereldwijd niet te blussen zijn, lang leve de Ipadladers
@justsomebody: Ja het is niet de crash met meer dan 100 kilometer per uur die hun fataal is geworden, het is de brand erna….gast. Elke auto fikt als die op de juiste plek geraakt wordt, zeker met 100km/uur.

Om dit te wijten aan het accupakket is wel heel erg over de bodem schrapen vind je niet. Zeg niet dat ze niets meoten doen aan een betere brandveiligheid maar deze crash had daardoor echt niet voorkomen kunnen worden.
@mopar: het is waar dat iedere auto brand mits op de juiste plaats geraakt, maar het dat is zeker niet waar wat je daar zegt
@justsomebody: excuus, accu met lithium ion branden en zijn bijna niet te blussen omdat het vuur zichzelf in stand houd als chemische reactie, er zijn maar heeeeeel weinig blusmiddelen die een dergelijke brand kunnen doven. En die zijn zeker niet beschikbaar bij brandweer korpsen, met water blussen werkt als katalysator bij dergelijke branden. Jij mag het schrapen noemen ik noem het gewoon kennis van zaken hebben ;-)
@justsomebody: Oh is dat kennis van zaken hebben? Ah…Okay. Dan weet je vast wel dat Amerikaanse brandweerkorpsen inmiddels allang speciale (Halon en klasse D) brandblussers hebben zoals wij die in de luchtvaart industrie al jaren hebben om accubranden van de kist zelf, alsmede PED’s van de passagiers te bestrijden. Dat probleem van brandbestrijding wat je opnoemt lijkt mij meer een zaakje voor chemiebedrijven en brandweerkorpsen om daar een remedie voor te vinden dan tesla zelf, zeker aangezien vrijwel elke hybride, PHEV of volledig elektrische auto vandaag de dag lithium ion batterijen gebruikt. Al die auto’s hebben kans te ontbranden bij een ongeluk. Over het ontbranden bij een ongeluk zelf moet tesla idd hun verantwoordelijkheid voor nemen en laten we hopen dat ze dat ook doen.

Leuk, die kennis van zaken ;)
@mopar: oh ja Halon , broomchloordifluormethaan , ik zal nog wat kennis met je delen. In heel europa verboden blusmiddel omdat het zwaar giftig is en slecht voor het milieu. Inderdaad geschikt om elektrische branden te blussen omdat het niet gebaseerd is op verdringen van zuurstof maar de chemische reactie stopzet. Alleen geschikt voor gesloten ruimten , zoals je inderdaad al aangaf mag het alleen nog in laadruimten vliegtuigen gebruikt omdat het voor mens en dier dodelijk is. Daarom is het nu ook verboden in elektrische schakelruimten en computercentra het voor deel,is dat het de apparatuur niet beschadigd, maar er vallen zoveel doden, geen oplossing voor een ipadlader die in de fik staat waar de mensen nog in zitten.
Ik ben niet bekend met het feit dat ze dit in Amerika gebruiken als blusmiddel maar als je in een Tesla zou vastzitten en ze gebruiken Halon is je doodsvonnis gelijk uitgevoerd. Mocht je nog wat willen weten , vragen staat vrij
@justsomebody: Ah ja, dan zal ik nog een feitje met je delen; Halon brandblussers worden gewoon in de cabines van vliegtuigen gehouden waar de passagiers zitten. Gezondheidsklachten, hoewel voorkomend zijn namelijk niet direct. Je kan de keus hebben om af te fikken in je tesla, of geblust kunnen worden en nadien behandeling ontvangen in een ziekenhuis. Dit weet ik omdat ik namelijk zelf al eens een Halon 1211-1301 blusser heb moeten gebruiken aan boord, toevalligerwijs voor precies zo’n ipad die je net opnoemde. Heb meteen na landing behandeling ontvangen en nu 5 jaar laten geen klachten en blijkbaar nog steeds fit genoeg om een jet te mogen besturen. Dus als jij nog wat info wil hebben dan mag je dat gerust vragen kiddo ;)
@justsomebody: Dat is een ding wat zeker is, volgens mij zijn ze momenteel koploper als het gaat om autobranden na een crash (Ik heb een ouder artikel gelezen, geen idee of het in de tussentijd verbeterd is). Geen positie om trots op te zijn dus. En Chevrolet doet het met de Bold een stuk beter, dus het moet mogelijk zijn voor een EV.
@2wheeler: klopt, en er is nog geen goede afdoende manier om dergelijke branden te blussen, conventionele brandstof branden kunnen met beschikbare middelen in enkele seconden bestreden worden, schuim en water verergeren dit soort branden.
@Hubert: wellicht hebben ze het in overleg met de ouders gedaan
Je hebt al zo weinig lol in zo’n ding…
@basr32: jij grijpt echt elk Tesla artikel aan om het merk naar beneden te halen he? Dedication hoor…
@basr32: nee…een ondersturende, voorwielaangedreven golf…DAT is pas lol hebben!
@mopar: R32 is wel vierwielaandrijving… ondersturen dat doen alle auto’s af fabriek. On topic, zonder de waanzinnige acceleratie is er niet zo heel veel spannends aan een Tesla…
@Onehp: klopt, was in de war met een ander model. Punt blijft dat je met een gemiddelde sedan maar zoveel plezier kunt beleven. Tesla’s kunnen best goed de bocht om, zeer laag zwaartepunt zorgt voor weinig overhellen en met AWD valt tractie ook heel erg mee. Zijn zeker geen sportwagens maar om te zeggen dat je weinig lol kunt beleven. Dikwijls comments van mensen die er nog nooit mee gereden hebben.
@mopar: tja, op het eind van de dag kan het zelfs leuk zijn een (huur) busje zwaar hellend en schuivend door een bocht te loodsen… Teslas zijn geen verkeerde auto’s maar de acceleratie is toch de grote trekpleister. Tis niet dat ze anders gratis zijn, dus een beetje goed rijden mag wel…
Binnenkort komt op pornhub een kanaal van tesla die de bestuurders in de auto filmen tijdens de eco seks
Ford heeft dit al jaren, kun je in een van de autosleutels inprogrammeren dat de vmax naar beneden gaat, dat de acceleratie wordt ingedamd en dat je radio niet te hard kan. True story.
@gulli: klopt idd, helaas zelf moeten ondervinden toen ik net mijn rijbewijs had en in de fiesta mocht rijden. Zo snel mogelijk uitgevogeld hoe ik dat er weer vanaf kreeg…
@rickie2811: hoe krijg je die kut er dan vanaf ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).