• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe Toyota Mirai op waterstof is 15k goedkoper!

Auteur: machielvdd, gepost 13 november 2020 om 10:43 – 72 Reacties

Toyota Mirai prijs

Toyota deelt de officiële prijs van de tweede generatie Mirai en die valt niet tegen.

Waterstof auto’s zijn op papier een goed alternatief voor EV’s, maar in de praktijk kleven er nog grote nadelen aan. Naast de beperkte infrastructuur is ook de aanschafprijs niet bepaald om over naar huis te schrijven. De Toyota Mirai is echter aan een tweede generatie toe en die heeft een prijs gekregen die een stuk lager uitvalt.

Walvis

Met de nieuwe Mirai had Toyota in ieder geval al één probleem opgelost: het design. De vorige generatie zag namelijk eruit als een gestrande walvis. De nieuwe achterwielaangedreven Toyota Mirai is zowaar een behoorlijk fraai gelijnde sedan geworden. Een hele verademing.

Actieradius

Ook op andere vlakken streeft de nieuwe Mirai zijn voorganger voorbij. De nieuwkomer is bijvoorbeeld uitgerust met drie waterstoftanks in plaats van twee. Daarmee kom je nu 650 km ver op één tank (of eigenlijk drie). Bij de vorige Mirai was dat nog 100 km minder. Groot voordeel ten opzichte van een EV is natuurlijk dat je de Mirai gewoon in een paar minuten vol kunt gooien. Dan moet je wel eerst een waterstofstation zien te vinden.

Toyota Mirai prijs

Tankservice

Voor dat laatste heeft Toyota een oplossing. Ze bieden namelijk een tankservice aan waarbij je Mirai wordt opgehaald en vol weer terug wordt gebracht. Deze service is gratis inbegrepen bij de Launch Edition. Voorwaarde is wel dat je je in een straal van 50 km van een waterstofstation moet bevinden.

Prijs

Een ander groot issue was de prijs. De vorige Mirai kostte namelijk maar liefst €80.000. We wisten al dat de nieuwe goedkoper zou zijn, maar de prijs valt nog lager uit dan verwacht. De nieuwe Toyota Mirai heeft namelijk een prijs gekregen van €65.995. Nog steeds een hoop geld, maar het gebeurt niet vaak dat een nieuwe generatie zoveel goedkoper is dan de vorige.

Bijtelling

Qua bijtelling is de Mirai ook een interessant geval. Voor waterstofauto’s geld namelijk geen drempelwaarde, terwijl bij EV’s de bijtellingskorting vanaf volgend jaar maar tot €40.000 geldt. De lage bijtelling van 12% heeft bij de Mirai echter betrekking op het volledige bedrag. Daarmee kom je uit op een netto bijtelling van €241 per maand. Ter vergelijking: voor de goedkoopste Model 3 betaal je volgend jaar €280 bijtelling per maand.

Concurrentie

Met zijn nieuwe prijskaartje prijst de Mirai zijn enige waterstoftegenhanger in Nederland compleet uit de markt: de Hyundai Nexo. Die heeft namelijk nog een vanafprijs van €83.995. De Nexo heeft weliswaar een iets grotere actieradius (665 km), maar dat rechtvaardigt het prijsverschil bij lange na niet.

De nieuwe Toyota Mirai komt in maart 2021 naar Nederland.

Ook interessant!

  • Ambtenaren in Groningen gaan aan de Toyota Mirai
  • 'Eigen' waterstof voor Toyota Mirai kost 5.000 euro per maand
  • Toyota Mirai haalt 1.000 km range in de praktijk
  • Deze Toyota Mirai haalde een praktijkrange van 1.300 km

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Mirai, Toyota

Vorig bericht: « Volvo dropt auto’s van 30 meter hoogte [video]
Volgend bericht: Max Verstappen de snelste in spekglad Turkije [video’s] »

Lees Interacties

Reacties

  1. dper4mance zegt

    13 november 2020 om 10:57

    Als nu de infrastructuur nog mee groeit met deze positieve ontwikkelingen dan hebben we een serieus alternatief voor de BEV. Nu is dat een gevalletje kip of ei. Naarmate er meer vraag komt zal dit vanzelf toenemen.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      13 november 2020 om 11:06

      Vervelende van die infrastructuur is dat je niet net zoals elektrisch 15 jaar terug je auto in een WCD kon prikken of op een krachtstroom aansluiting op je oprit.

      Dus wat elektrisch 15 jaar gekost heeft om een beetje een dekkend laadnetwerk op te zetten gaat bij waterstof ben ik bang nog wel wat langer duren.

      Login om te reageren
      • dalmore zegt

        13 november 2020 om 11:09

        Die kans dat het langer gaat duren zit er zeker is, gericht op particulieren.
        Wanneer een transport sector over zou stappen op waterstof is er een mega markt voor en dus ook mega budgetten, meer dan voor particuliere auto’s. In dat opzicht zou het wel eens versneld aangelegd kunnen worden

        Login om te reageren
        • pramm zegt

          13 november 2020 om 12:06

          Nu is bij transport de tco belangrijker dan in de consumentenmarkt. Een km afleggen met een vrachtwagen op waterstof is heel veel duurder dan met een diesel vrachtwagen, terwijl dat met een elektrische vrachtwagen juist goedkoper is. Ik zie m niet snel gaan vliegen voor vrachtvervoer.

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 november 2020 om 11:47

        Voor elektriciteit zijn we afhankelijk van allerlei (semi) ambtenaren. Dat maakt dat het plaatsen van laadpalen en upgraden van de lokale infrastructuur traag gaat. Daar heeft waterstof een enorm voordeel, daar kan de simpel gezegd Shell een dieselpomp op haar stations vervangen voor een waterstofpomp als ze de business case zien.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          13 november 2020 om 12:47

          @mashell: als je kijkt hoe snel fastned zijn stations aanlegt lijkt dat ook wel mee te vallen. Waterstof wordt steeds gezien als de heilige graal voor de energie transitie, maar de experts zijn daar niet zo zeker van. De enige usp van waterstof is snel tanken. De maatschappij moet gewoon een stuk gaan onthaasten dan maakt dat half uurtje laden ook niks uit.

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          13 november 2020 om 15:01

          @mashell: waterstof is een gas en diesel is een vloeistof. Je snapt toch wel dat het niet enkel alleen even de pomp wisselen is? Sterker nog je hebt een enorm vermogen aan pompen nodig om de boel onder druk te houden zodat er daadwerkelijk aan de lopende band getankt kan worden. Leuk als je binnen 5 minuten een volle tank hebt, maar als je een uur moet wachten na je voorganger schiet het niet echt op.

          De techniek om in 30 minuten de accu’s tijdens de pauze van de chauffeur half vol te laden is dan veel realistischer én goedkoper. Plus transportbedrijven starten vanuit de standplaats met een volle accu.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            13 november 2020 om 16:37

            Ja het is niet hetzelfde. Maar vloeistoffen en gassen distribueren en verkopen is iets wat de olie industrie goed kan. Die kunnen heel veel efficiënter opschalen naar iets dat werkt dan dat ambtenaren de laadinfrastructuur kunnen verbeteren. Waterstof is een onzinnig concept, qua rendement nog slechter dan brandstof. Maar ik voorzie al heel snel grote problemen bij het elektrisch rijden, de wagens komen er, ze worden verkocht maar bij de gemeenten en energiedistributie maatschappijen wordt er nog vooral uit het raam gekeken, er gebeurt te weinig. Als er nu iemand in een straat een laadpaal aanvraagt dan moeten er eigenlijk meteen twee of drie geplaatst worden.

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              13 november 2020 om 19:33

              @mashell: een snellaadstation is ook geen rocketscience hoor. Één ontwerp en kopiëren maar. Waarschijnlijk even wat engineers van Audi erop, die weten wel hoe ze moeten kopiëren.

              Login om te reageren
          • cloverleaf zegt

            14 november 2020 om 05:13

            @flutterby: accu’s zijn mega zwaar. Dat gaat niet alleen ten koste van het laadvermogen maar ook van de range. Daarom geloof ik niet zo in BEV vrachtwagens. Voor het transport en de (land)bouw voertuigen geloof ik veel meer in waterstof. Als daardoor de infra in orde komt denk ik dat waterstof voor personenvervoer ook een positie krijgt NAAST BEV.

            Login om te reageren
            • jdeboer zegt

              14 november 2020 om 12:43

              Volgens mij snapt hier iemand niet hoe een Mirai werkt.
              Die waterstof wordt niet in een ICE verstookt maar in een brandstofcel omgezet naar elektriciteit waarmee vervolgens een elektromotor in werking gesteld wordt.
              Naast de infrastructuur die 3 keer kut is kost het maken van waterstof enorm veel elektrische energie die weer met een kolencentrale opgewekt moet worden en gewonnen wordt uit fossiele brandstoffen.

              Het verhaal klinkt voor de BEV hatende leek interessant, tot je gaat nadenken en of je verstand gebruikt.
              Het zijn juist de ambtenaren die op dit moment de Mirai en de Nexo inzetten. In Den Haag in de vorm van door de gemeente gesubsidieerde taxi’s.

              Login om te reageren
      • bischero zegt

        13 november 2020 om 14:01

        @knapzuur: aardgas netwerk is met zeer geringe aanpassingen geschikt te maken voor waterstof transport. En dat netwerk wordt om die reden ook heel bewust in nieuwe wijken gelegd en in oude wijken goed onderhouden.

        TNO is hier ook heel duidelijk over.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 november 2020 om 11:16

      Na een fase van wat ondersteuning met subsidie, moet het zichzelf economisch gaan redden. Dat is bij de BEVs al bijna het geval (misschien nog enkele jaren)
      Nu is het niet zo erg dat waterstof iets trager gaat en wat langer ondersteuning zal hebben. Maar ik vrees is dat het van zichzelf nooit uit gaat kunnen. Omdat het altijd duurder zal zijn in aanschaf en running costs dan een BEV.

      Ik geloof nooit dat het goedkoper gaat worden dan een elektrische auto. Daar zijn ook geen aanwijzingen voor. Ik hoor ook niemand over wat een kilootje waterstof gaat kosten. Dus wat de kilometerprijs gaat zijn.
      Heeft ook meer onderhoud (inspecties) nodig dan elektrische auto, zelfde geldt voor de tankstations.

      Het enige waar ik het voor zie werken is vrachtwagens, boten en stationaire toepassingen.
      Je zou nog denken in bussen, maar er rijden nu al een hoop volledig elektrische bussen rond.

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        13 november 2020 om 12:08

        Als we er even vanuit gaan dat de waterstof duurzaam wordt opgewekt, en je weet dat het keten rendement ongeveer 25% is van een BEV, dan weet je dat je per km 4x meer kwijt bent dan bij een BEV.

        Login om te reageren
      • Richmond zegt

        13 november 2020 om 12:48

        @fanboy: een waterstof installatie / station is ook aanzienlijk duurder dan een normale benzinepomp en een laadstation.

        Login om te reageren
        • bischero zegt

          13 november 2020 om 14:03

          @benja01: nu nog wel ja, alleen kun je elektriciteit (nog) niet in grote hoeveelheden opslaan, waterstof wel.

          Aardgas netwerk is daarbij met zeer geringe aanpassingen geschikt te maken voor waterstof transport. En dat netwerk wordt om die reden ook heel bewust in nieuwe wijken gelegd en in oude wijken goed onderhouden.

          TNO is hier ook heel duidelijk over.

          Login om te reageren
          • pramm zegt

            13 november 2020 om 15:10

            TNO onderzoekt alleen in opdracht van betalende opdrachtgevers. Indien dat de gasunie is, is het resultaat vrij logisch.

            Login om te reageren
            • bischero zegt

              13 november 2020 om 19:57

              @pramm: L O B B Y

              Login om te reageren
              • pramm zegt

                15 november 2020 om 09:07

                Exact, dus de waarheid wordt redelijk in de richting van de gewenste uitkomst van de opdrachtgever geschreven.
                Overigens, de reden waarom aardgas nog in nieuwe wijken is/werd aangelegd, is omdat de voorbereiding van dergelijke trajecten al jaren geleden in gang gezet is en niet zomaar wordt afgebroken. Pas recentelijk heeft de overheid goedkeuring gegeven om in nieuwbouwwijken geen aardgas meer te leveren. Dat zal dus ook steeds vaker niet meer worden gedaan.

                Wanneer mensen thuis hun huis met waterstof moeten gaan verwarmen, kost dat al snel 3x zoveel als met aardgas. Duurzame waterstof is enorm kostbaar!

          • flutterby zegt

            13 november 2020 om 19:37

            @bischero: nieuwe wijken krijgen helemaal geen gasleiding, enkel stroom.

            Het gas net kan misschien waterstof aan, maar hoe zorg je er voor dat een hele wijk binnen een week een CV ketel gewisseld heeft? Tenslotte wil je niet zonder tapwater zitten. Kookplaten kunnen van te voren en verwarming heb je in de zomer niet nodig.

            Nee, laten we gewoon aardgas houden en gaan isoleren. Dat is winst ongeacht de bron.

            Login om te reageren
            • bischero zegt

              13 november 2020 om 20:01

              @flutterby: dat is een kwestie van organiseren en plannen. In Zweden reden ze ook ooit links en na een zekere middernacht rechts. Om het auto gerelateerd te houden ?

              Login om te reageren
  2. meetsysteem zegt

    13 november 2020 om 11:01

    Knappe prestatie van Toyota, geslaagd uiterlijk, meer rijbereik, lagere prijs. Maar waterstof is niet de toekomst voor personenauto’s, na ’25 is er de nieuwe generatie accu’s met veel betere eigenschappen. Waterstof is een uitstekende opvolger voor diesel in vrachtwagens, schepen enz.*
    *Dit is slechts een verwachting, geen belofte ?

    Login om te reageren
  3. Boomer zegt

    13 november 2020 om 11:02

    Dit is op alle fronten beter dan een Tesla, ik hoop dat het een succes wordt. Ik zou er best een leasen als ik minder van auto’s zou houden.

    Login om te reageren
    • dalmore zegt

      13 november 2020 om 11:06

      Lijkt me een prima auto voor de lease, ook voor echte auto liefhebbers. Een 2e auto voor de hobby die écht leuk is (en dus zonde om 2 ton in 3 jaar mee te rijden) kan er dan prima naast

      Login om te reageren
    • Steven zegt

      13 november 2020 om 11:13

      @Boomer: die laatste zin, briljant ?

      Login om te reageren
    • cazzo046 zegt

      13 november 2020 om 11:57

      Je kunt nergens tanken en meer onderhoud nodig. Idd veel beter ;)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      13 november 2020 om 19:41

      @Boomer: wat is de 0-100, top snelheid en ringtijden precies? En begint deze auto ook elke dag met een volle tank op de oprit? Is dit goedkoper dan benzine?

      Tesla specifiek; kan deze zelf rijden? Update deze zich op de oprit?

      Login om te reageren
  4. dalmore zegt

    13 november 2020 om 11:04

    Erg interessante auto! Zijn hier al mensen die ervaring hebben met waterstof auto’s in dagelijks gebruik? Ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen

    Login om te reageren
  5. RAW zegt

    13 november 2020 om 11:06

    Mooie auto! Maar wat een onzinnige actie om deze door een dealer te laten tanken als je binnen 50 km van een waterstoftankinstallatie woont. Het wordt juist interessant als je er niet één dichtbij hebt, hoewel je actieradius dan wel direct kleiner wordt door het terug naar huis rijden. Of gaat de Mirai op een aanhangwagen mee?

    Login om te reageren
  6. grasvreter zegt

    13 november 2020 om 11:10

    Lekker grijze waterstof gebruiken, vet goed voor het milieu. Oh wacht…

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      13 november 2020 om 14:04

      @grasvreter: nu nog grijs, groene transitie is onderweg.

      Login om te reageren
  7. Fr13ndlyGh0st zegt

    13 november 2020 om 11:15

    Jammer dat die infrastructuur er nog niet is, want laten we heel eerlijk zijn; dit soort auto’s lost toch toch alle problemen van de EV op? Hoe veel benzine auto’s redden het om verder dan 650 op een tank te rijden? En hoe veel tijd ben je kwijt aan het vol gooien van je tank met benzine? Precies. Die Mirai is praktisch gelijk aan een benzine auto, zonder de uitstoot. Alleen nu nog zonder het ruime aanbod aan tank mogelijkheden.
    *Schakelt de Lange Frans in me aan* Zal wel een hoop gelobby zijn van de merken die niet geïnvesteerd hebben in waterstof, maar juist een godsvermogen om het ontwikkelingsgat tov Tesla op accu techniek te dichten hebben uitgegeven, om juist alle investeringen richting laadpunten te laten stromen ipv waterstof stations. Begrijpelijk, maar jammer dat je dan dit juist hele praktische concept de nek om draait.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      13 november 2020 om 12:12

      En FCEV lost net zo goed de problemen op van een BEV als een diesel.of benzine dat doet. Immers snel te tanken. De keerzijde is dat het de positieve kanten van een BEV ook niet behaald. Rijden met een FCEV op de huidige geproduceerde waterstof (gas steam reforming) is vele malen vervuilender dan rijden met een diesel. En wanneer deze in de toekomst hypothetisch via elektriciteit wordt geproduceerd is dat alleen duurzaam als we 4x meer windmolens plaatsen dan wanneer we rijden met een BEV. En helaas… Zoveel duurzame energie kunnen we waarschijnlijk nooit produceren.

      Waterstof is een hoogwaardige grondstof in vele industriële processen. Laten we eerst die enorme hoeveelheid waterstof proberen te verduurzamen alvorens duurzame energie weg te gooien in een FCEV

      Login om te reageren
    • hiostu zegt

      13 november 2020 om 12:18

      Als je jezelf een beetje verdiept in waterstof auto’s dan zie je dat er nog veel meer en andere nadelen aan kleven dan aan EVs. Nadeel van EVs is nu eigenlijk alleen nog maar op de langere stukken, dus de snelheid van het laden. Bij waterstof heb je, efficientie van productie, snelheid van laden (druk), transport.

      Hier wordt genoemd dat het tanken veel sneller gaat. Klinkt leuk, in de praktijk is het anders. Nadat iemand getankt heeft is de druk uit het systeem en moet het weer op druk worden gebracht. Dat kan tot ongeveer een half uur duren. Dan moet de persoon na jou dus 30 minuten wachten om in een paar minuten te tanken. Dan zou je zeggen, dan veel meer systemen en is het opgelost. Probleem is dat de systemen erg duur zijn om te produceren.

      Transport van waterstof is ook weer nodig. Elektriciteit is eenvoudig te transporteren en de infrastructuur ligt er al voor een groot deel. Deze zal geupgradet moeten worden, maar dat moet ook al vanwege alle zonnepanelen en windmolens die overal geplaatst worden.

      Waterstof geeft daarnaast nog eens enorme verliezen bij het omzetten. Je hele efficientie bij het opwekken en ook weer het omzetten van de waterstof naar beweging in de auto, dat je gewoon 80% van alle elektriciteit weggooit. Met andere woorden, ontzettend inefficient.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      13 november 2020 om 12:23

      @janjanssen: Nou ik heb een EV die een stuk minder ver komt (400km ipv 650km) maar als ik deze Mirai zou gaan rijden dan krijg ik alleen maar problemen.
      Ik laad mijn EV de hele tijd thuis op, op een vrij langzame manier in een stopcontact (dat kan op miljoenen plekken in NL :P ) Daarmee kom ik met 95% van de ritten al uit, we hebben ons laadpasje slechts 2x gebruikt. En dat was gewoon op locatie laden. Met andere woorden, ik heb nog steeds geen snellader gebruikt onderweg.

      Met de Mirai zou ik echt veel meer tijd kwijt zijn aan de auto vol krijgen. Waterstof tankstation zit op 150km afstand!

      Daarnaast krijg ik meer onderhoud aan de auto.

      En jawel, het wordt weer een stuk duurder per kilometer.

      Waterstof tanken is duurder dan diesel, waar ik nu juist goedkoper uit ben dan diesel.

      Voor dit alles moet je dan ook nog een duurdere auto kopen (al snap ik dat het idee is dat hij goedkoper gaat worden).

      Ik zie echt 0,0 redenen om over te schakelen op een waterstof auto. Het biedt in theorie een uurtje of 2 voordeel op een lange vakantierit. Maar dat is een zuiver hypothetisch verhaal. Want er zijn nog geen tankstations op de route en ik ging toch al pauze nemen. Rest van het jaar ben ik de tijd alweer kwijt.

      Daarom zal het ook nooit massaal gaan werken voor personenwagens.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        13 november 2020 om 14:06

        @fanboy: wacht maar tot de kWh prijs doornheg dak gaat, dan wordt de balans wel anders.
        Waarom denk je dat de bijtelling op dit type vervoersmiddelen lager is dan BEV in de komende jaren?
        LT beleid van de overheid.

        Login om te reageren
        • ty5550 zegt

          13 november 2020 om 15:39

          Dan kan je nog altijd zonnepalen leggen om een groot deel zelf op te wekken als je wat plaats hebt. Met brandstoffen kan je enkel prijsstijgingen ondergaan. Daarnaast kunnen ze niet overdrijven met accijnzen en de prijzen te verhogen of teveel mensen (zelfs zonder auto) en bedrijven kunnen vervolgens hun elektriciteitsrekening niet meer betalen wat de overheid niet gaat toelaten, elektriciteit blijft een basisbehoefte. De overheid zal wel een manier vinden voor een nieuwe belasting, wrs een kilometerheffing of soortgelijke maar dat is dan wel voor alle type auto’s en niet enkel voor elektrische dus echt een nadeel voor elektrische auto’s lijkt het me niet.

          Login om te reageren
          • bischero zegt

            13 november 2020 om 19:57

            @ty5500: km heffing werkt inflatie verhogend maar voer maar in, ik bereken het wel door in de prijs ?

            Login om te reageren
            • ty5550 zegt

              13 november 2020 om 19:59

              @bischero: Dat doe je toch met alles? Of reken je duurdere brandstof niet door?

              Login om te reageren
              • bischero zegt

                13 november 2020 om 20:08

                @ty5500: jazeker, de goedkopere natuurlijk niet, dat heb ik geleerd van de overheid. ☝️?

        • fanboy zegt

          13 november 2020 om 15:43

          @bischero: Nou, dat is dan mooi, des te rendabeler worden zonnepanelen.
          Belastingdruk op stroom is al aardig hoog, en hoger is niet de bedoeling vanwege klimaatdoelstellingen (want dan gaat men weer op gas)

          Login om te reageren
    • harrie zegt

      13 november 2020 om 12:33

      Het totale energieketen rendement ligt bij een waterstof auto veel lager dan bij een EV.

      Login om te reageren
  8. bbfix zegt

    13 november 2020 om 11:22

    Bizarre actie eigenlijk. Stel, je woont 45 km van een tankstation en je rijd gemiddeld 1000 km per week. Dat is 104 tankbeurten per jaar. 45 km kost ongeveer een uur, dus dat is 2 uur. Dan moet er nog iemand van en naar de klant rijden, sleutel in ontvangst nemen en het tanken zelf. Laat dat ook een uur zijn. 104 x 3 uur = 312 uur per jaar. Een beetje werknemer kost gauw 20 euro.. zit je op een kostenplaatje van 6240 euro per jaar, zonder het vervoer mee te rekenen om bij de waterstofauto te komen.. of zie ik iets over het hoofd?

    Login om te reageren
    • metalfalcon zegt

      13 november 2020 om 11:35

      @bbix: Van de Lauch Edition zijn er maar 25. Vaak gaan deze toch naar bepaalde directieleden die wat kortere lijntjes met de Toyota organisatie hebben. Bovendien kan ik me voorstellen dat iemand hier in de praktijk ook niet constant gebruik van maakt.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      13 november 2020 om 12:53

      Ik neem aan dat je met ruim 50.000km/jaar toch zo langzaam wel het omslagpunt voor diesel bereikt hebt?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 november 2020 om 16:38

        Diesel? Dat krijg je toch alleen nog maar als je met guldens kunt betalen?

        Login om te reageren
      • j05b zegt

        15 november 2020 om 11:24

        Dat omslagpunt bereik je al bij aanschaf. Een vergelijkbare diesel is goedkoper in aanschafen om vol te tanken. De waterstof zal wel schoner zijn. Maar hoeveel dat vraag ik me nog af…

        Login om te reageren
  9. Robert zegt

    13 november 2020 om 11:32

    Wat een fraaie auto is dit geworden zeg. En dan heb ik ook nog het geluk dat er in mijn woonplaats een waterstof tankstation te vinden is. Nu alleen nog die 66 mille zien te vinden om de auto aan te schaffen…

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      13 november 2020 om 12:53

      @RRRobert: of regelen dat een leasemaatschappij die jou wil laten leasen. Zal ook nog niet zo eenvoudig zijn.

      Login om te reageren
  10. subaru555 zegt

    13 november 2020 om 11:38

    Groene waterstof wordt pas echt wat als hernieuwbare energie, vanuit zonne-energie en windenergie bijvoorbeeld, dermate groot is dat de fluctuatie’s tussen dagen met veel zon/wind en stille dagen kunnen worden gecompenseerd door waterstof. Zelfs met het bekend verlies van energie is dit alsnog een goede oplossing om deze fluctuatie’s op te vangen voor Tenet. Opslag van waterstof is veel gunstiger, en zonder verlies van energie, dan gebruik van accu’s. Transport van deze energie wordt hiermee ook sterk vergemakkelijkt.

    Tot die tijd is deze Mirai een mooie voorloper. Ik denk dat bedrijven als Shell zullen willen investeren in de infrastructuur, omdat deels bestaande infra kan worden hergebruikt voor waterstof.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      13 november 2020 om 12:13

      Deze duurzame waterstof moeten we dan gebruiken in industriële processen. Er zijn duurzamere alternatieven voor transport.

      Login om te reageren
    • hiostu zegt

      13 november 2020 om 12:21

      Opslag van waterstof is ontzettend lastig. Als het niet in speciale tanks wordt opgeslagen onder grote druk, dan vervliegt het gewoon. Dit komt doordat waterstof het kleinste atoom is dat er bestaat en kan dus overal doorheen. Je zult het alleen op kunnen slaan op een goedkope manier als je het kunt omzetten in een ander molecuul. Plus je gooit op dit moment 80% van je energie weg in het omzettingsproces van water naar waterstof. Voorlopig dus helemaal geen goede oplossing voor opslag van energie.

      Login om te reageren
    • rob205gti zegt

      13 november 2020 om 12:52

      Het grote voordeel van waterstof is de opslag mogelijkheid. Bij stroom moet dat met extreem vervuilende accu’s en dan is het nog maar een beetje.
      Het wordt pas echt interessant als je gedurende de hele zomer met je PV panelen waterstof kan genereren.
      Echter het produceren van waterstof is extreem inefficiënt. Ik heb eens uitgezocht hoeveel waterstof ik per dag kan maken met mijn 18 zonnepanelen: ongeveer 1 kg, daar kom ik misschien 10 km ver mee!

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      13 november 2020 om 17:59

      Volledig eens.. Wat iedereen hier over het hoofd ziet is het feit dat we bij lange na niet voldoende elektriciteit opwekken in NL ruim 2/3 (gemiddeld!) van de productie van elektra komt nu uit gas… En we koken nog op gas en verwarmen nog op gas.. Elektra importeren is inefficiënt.. Dan komt waterstof om de hoek kijken… Waarvan importeren makkelijker is en infra makkelijker is.. Ik schrijf de BEV zeker niet af, maar geloof wel in een waardig alternatief op waterstof.. Als je de kosten van alle te (nog te) maken infra mee neemt is elektra niet zo goedkoop meer..

      Login om te reageren
  11. tvr1974 zegt

    13 november 2020 om 11:47

    Jammer dat er dus nog zo weinig waterstofpomp stations zijn.. daarbij 65k is nog steeds geen koopje voor de massa.

    Login om te reageren
  12. cazzo046 zegt

    13 november 2020 om 11:52

    Ik zie echt totaal geen markt voor waterstof in personenauto’s. Een beetje EV haalt 300-500km op een lading, is veel efficiënter, heeft minder onderhoud nodig en kun je overal opladen.
    Echt kansloos dit.
    Voor vrachtwagens, schepen etc. overal waar accu’s niet werken lijkt het me wel een oplossing.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    13 november 2020 om 11:57

    Dit is goedkoper dan een Audi A7! En dat met bijzondere techniek.
    Ik geloof niet in waterstof maar Toyota heeft hier wel een waardig en interessant topmodel mee.

    Login om te reageren
  14. sonnybonds zegt

    13 november 2020 om 12:00

    Wat een lelijke auto. Dan toch maar een Tesla

    Login om te reageren
  15. jvthof zegt

    13 november 2020 om 12:19

    Heb hier een waterstof tankstation om de hoek… dus voor hier top, maar als je op vakantie gaat naar Frankrijk/Spanje wordt het al een stuk spannender ?

    Login om te reageren
  16. kobus1967 zegt

    13 november 2020 om 12:28

    Er zit ook nog meer investeringsaftrek op voor de zaak in de vorm van MIA.
    Bij een EV is de MIA niet geldig.

    Login om te reageren
  17. scrmeagle zegt

    13 november 2020 om 13:23

    Waterstof is makkelijk op te slaan en te transporteren, gewoon de Sahara vol stoppen met zonnepanelen en bijna gratis waterstof produceren. Onze gasleidingen kunnen dan het waterstof naar onze omgebouwde CV installaties transporteren. Dan zijn we pas goed bezig. Kwestie van tijd!

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      13 november 2020 om 14:07

      @scrmeagle: hear hear! ?

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 november 2020 om 14:08

      @scrmeagle :
      Kun je net zo goed dikke koperen leidingen van de Sahara naar West-Europa aanleggen.
      En door de zon opgewekte elektriciteit hier gebruiken om de BEV op te laden.
      Denk dat de verliezen van een koperen leiding te vergelijken zijn met de energie die nodig is om waterstof over zo’n afstand te transporteren.

      Login om te reageren
  18. pier zegt

    13 november 2020 om 15:09

    Ik vind het qua styling best wel een geslaagde auto. Overigens redeneren heel veel mensen hierboven vanuit hun eigen perspectief (waterstoftankstation is 150km bij mij vandaan, dit wordt niks!). Er is een filmpje opgenomen 1999 waarin mensen op straat wordt gevraagd of ze een mobiele telefoon hebben. Niemand heeft er een en niemand ziet er het nut van in. Nu 20 jaar later kan niemand meer zonder en kijken we meer op een scherm dan om ons heen. Ik zeg niet dat waterstof perse de oplossing is voor onze mobiliteitsvraag, maar wel dat je ergens mee moet beginnen om op een bepaald niveau te komen. Het kan nu zo zijn dat jij er als individu (nog) geen interesse in hebt of dat het nu nog niet handig voor je is, maar geef het de tijd om het te ontwikkelen en misschien lach je om je eigen opmerking over 10 jaar.

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    13 november 2020 om 15:35

    Kortom, voor vier tientjes meer per maand kan je overal laden IPV met pijn in je buik op zoek naar een tankstation. Ik zou het wel weten…. Als je overal waterstof kon tanken dan zou het en prima alternatief zijn geweest.

    Login om te reageren
  20. goodvibrations zegt

    13 november 2020 om 17:50

    Netjes hoor! Mooi stukje toekomst dit! En goed voor verdere ontwikkeling dat ze nu ook betaalbaarder worden! Tijd voor een elektrische hydrogen Supra?

    Login om te reageren
  21. Pascal zegt

    13 november 2020 om 19:37

    Voor auto’s volstrekt kansloze techniek, simpelweg omdat je 4x zoveel energie nodig hebt om het in de auto te krijgen als bij een BEV. Voor lucht- en scheepvaart zijn er mogelijk wel toepassingen. De vele andere redenen worden hierboven al vaak genoeg genoemd. Ik zet mijn geld op de doorontwikkeling van de EV; geef het nog een paar jaar en we hebben kobaltvrije solid state accu’s met ranges van 800+km die makkelijk een miljoen+ kilometer meegaan. Zonnepaneeltjes op het dak en laden maar!

    Login om te reageren
  22. Schipper zegt

    14 november 2020 om 11:49

    Als Toyota denkt met deze auto te concurreren met Tesla slaan ze de plank mis

    Login om te reageren
  23. dragonforce zegt

    14 november 2020 om 12:24

    Als toyota nou eens bij alle dealers een station neerzet…. Dan is hun probleem opgelost als het gaat om tankstations….

    Login om te reageren
    • shicomm zegt

      14 november 2020 om 14:31

      Da’s met name in stedelijke gebieden een mission impossible..
      Waar LPG niet mag is waterstof ook een nono..

      Login om te reageren
  24. shicomm zegt

    14 november 2020 om 14:38

    De looks zijn echt een gigantische verbetering imho , de neus lijkt een 1:1 kopie van de gt86 ?
    Dat ie 15k goedkoper is geworden helpt al blijft het nog altijd een enorme smak geld.

    Meer bereik is zeker welkom, dat was bij de 1e generatie wel een dingetje.
    Uiteraard zijn de aantallen waterstofstations een issue maar langzaam maar zeker komen er een aantal bij.

    Grootste probleem hier is de kg prijs van de waterstof ; die is gewoon veel en veels te hoog.
    Zowel hier als bij de oost- en zuiderburen betaal je ongeveer een tientje per kilo.
    In de meeste gevallen kun je ongeveer 100 kilometer uit een kilo halen , dat is gewoon heel erg veel geld imho.
    Zodra men de auto’s rond de 50k heeft zitten en er ook flink wat van de kg prijs van waterstof is gehaald zul je zien dat de tankstations ook een stuk sneller op gaan komen.

    Login om te reageren
  25. Beyazsir zegt

    1 juni 2021 om 12:40

    Ze kunnen ook een programma plaatsten in de auto wanneer de tank bijna leeg is dat hij de lokatie van de auto naar een waterstof tanker stuurt. De waterstoftanker komt dan langs om de auto te tanken. Als deze service gratis wordt aangeboden dan zullen er meer van deze autos verkocht worden. En de prijs moet wel veel goedkoper worden. 65duizend is nog te duur. 50 duizend zouden er veel meer mensen deze auto kunnen aanschaffen. Naarmate er meer verkocht worden is het intressant om elkw tankstation van een vullokatie te voorzien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North