
Zelfs in Nederland.
Als Stellantis bij de overname van FCA had gezegd ‘We trekken de stekker uit Lancia’ had werkelijk niemand raar opgekeken. Het merk was op sterven na dood en laten we eerlijk zijn: heel veel potentie zat er ook niet meer in. Toch heeft het merk nog een tweede kans gekregen.
Met een gloednieuwe Ypsilon is Lancia aan haar tweede leven begonnen. Natuurlijk, het is in de basis gewoon een Peugeot 208 c.q. Opel Corsa, maar Lancia heeft er wel een leuk sausje overheen gedaan. Ook in het interieur.
Of Lancia daarmee genoeg bestaansrecht heeft? Nou, daar lijkt het niet op. In het eerste half jaar van 2025 heeft Lancia nog geen 6.500 auto’s verkocht. In totaal. Lancia heeft wat ons betreft de gunfactor, maar dit zijn gewoon hele slechte cijfers.
We gooien er even een pijnlijk feitje in: Lancia verkocht dit jaar minder auto’s dan Ferrari. Het welbekende merk uit Maranello leverde in het eerste half jaar 7.087 auto’s af. Waar ook nog eens een veel hogere winstmarge op zit.
Goed, misschien vind je vergelijking met Ferrari niet helemaal eerlijk, omdat zij zeven modellen hebben en Lancia maar één. Dan hebben we nog een andere vergelijking: in het eerste half jaar van 2024 verkocht Lancia 24.709 exemplaren van de oude Ypsilon. En die werd alleen in Italië verkocht…
Pakken we ook nog even de Nederlandse cijfers erbij. Die zijn ook bedroevend. Hier werden er 76 Lancia’s verkocht in zes maanden tijd. En raad eens hoeveel Ferrari’s er werden verkocht in diezelfde periode? 77!
Dit belooft allemaal weinig goeds voor de toekomst van Lancia. Er staan nog een nieuwe Gamma en een nieuwe Delta op het programma, maar misschien moet Stellantis toch harde maatregelen gaan nemen. Op dit moment verliezen ze namelijk geld als water.
Bron: @carindustryanalysis





Hoezo pijnlijk? Je hebt een “exclusieve” auto😅 Daarmee maak je pas indruk 😎
Jammer eigenlijk, voor zo’n merk met zoveel historie. Ik vind de nieuwe Ypsilon er ook best leuk uitzien, maar je ziet ze zelden. Afgelopen zomer in Italië ben ik er geen enkele tegengekomen. Dat zegt ook wel wat.. Zonde!
Ben er tijdens mijn Mille Miglia tripje wel een paar tegengekomen daar dit jaar. Viel wel op één hand te tellen…
En inderdaad doodzonde dat het merk niet veel meer is, ooit zo toonaangevend op veel vlakken.
Denk dat het nog niet eens komt omdat het een Lancia is, maar omdat het niks bijzonders is en geen crossover..
De Peugeot 208 verkoopt wel als een malle, dus aan de carrosserievorm ligt het niet. Eerder aan de prijs.
Mee eens, het model zelf is nogal pijnlijk omdat het teveel kopie paste is en te weinig Lancia
HP versie uitbrengen en rebadgen van andere modellen binnen de groep. Waarom moet dit zolang duren? Volgens mij wordt het tijd dat de managers de laan worden uitgestuurd!
Hele gave auto maar gewoon veel te duur voor wat het is.
Zo! 77 Ferrari’s in een half jaar in NL. dat is gewoon heel veel!
Klopt, dit zegt niet alleen iets over Lancia, maar ook iets over Ferrari.
Dit is gewoon een gaaf land waar de rijker steeds rijker worden en de ene na de andere Ferrari kopen.
Is mijn voorspelling weer uitgekomen. Misschien moeten ze mij is aannemen daar bij Stellantis want dit zag ik allang aankomen dat niemand deze Ypsilon zou gaan kopen.
Ook de Alfa Junior gaat trouwens keihard floppen als zijnde Stellantis drol op wielen met een Alfa sausje erover heen gepist.
Dan heeft die ‘niemand’ er in de eerste helft van 2025 6.500 gekocht. Niet veel, maar het woord ‘niemand’ is dus, zoals vaak, wederom onzin.
Als je een auto op de markt brengt dat Lancia wil zijn maar aan alle kanten schreeuwt dat het eigenlijk een Peugeot 208 is dan gaan mensen wel voor een rijk aangeklede Peugeot. Maar goed dat vind ik ook van de Opel Frontera wat door moet gaan als “Duitse” auto en de Alfa Junior wat “Italiaans” moet zijn… Nee dat wordt allemaal niets en dan hebben wij het nog niet eens over de kwaliteit van deze producten gehad.
Stellantis is dood en begraven, alleen hebben ze dat nog niet wereldkundig gemaakt.
Tegen de tijd van eind 2026 is Stellantis compleet ontmanteld, en worden de brokstukken los verkocht.
Vooral de Chinezen staan in de rij om alles op te kopen.
Hé, iemand met een glazen bol 🙂
Van de week voor het eerst zo’n elektrieke Ypsilon zien rijden, in de kleur zoals op de header-foto. Op Belgische platen. Kostte me door de ietwat vreemde neus aanvankelijk wel moeite om ‘m als Lancia te herkennen. De achterzijde met de geprononceerde lichtunits vind ik overigens best fraai. Maar ja, al met al weinig herkenbaar Lancia aan.
Je moet gek zijn om Stellantis privé te kopen. Enkel goed voor lease om dan te hopen dat de motor toch het enkele jaren zal uithouden voor je hem weer gaat inleveren.
De auto die ik heb gespot bij de titel (dat is mijn foto)