![Niki Lauda koopt zijn oude vliegmaatschappij terug](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/lauda-niki.jpg)
De oude baas deed er alles aan om het bedrijf terug in handen te krijgen.
In 2003 richtte Niki Lauda vliegmaatschappij Niki op. Het bleek een avontuur van korte duur. In 2011 verkocht Lauda zijn aandeel aan Air Berlin. Het was niet de eerste keer dat Lauda koos voor een carrière in de luchtvaart. In 1979 richtte hij Lauda Air op, als dochteronderneming van Austrian Airlines.
Nu, zeven jaar later, wilde Lauda zijn oude vliegmaatschappij weer in handen krijgen. De competitie voor goedkope vluchten binnen Europa is moordend en het is voor vliegmaatschappijen heel moeilijk geworden om het hoofd boven water te houden. Air Berlin kreeg het niet voor elkaar en moest faillissement aanvragen. Hierdoor kwam vliegmaatschappij Niki beschikbaar voor een andere partij.
Niki Lauda volgde de ontwikkelingen vermoedelijk op de voet en een biedingsoorlog volgde. Onder meer had budgetmaatschappij Ryanair interesse in Niki. Uiteindelijk trok Lauda aan het langste eind. Hoeveel hij voor zijn oude vliegmaatschappij heeft moeten betalen is niet bekendgemaakt.
Bij Niki werken zo’n 1.000 medewerkers. Lauda heeft gezegd dat hij 15 vliegtuigen paraat heeft staan om vluchten te ondernemen. Niki moet eind maart weer operationeel zijn als vliegmaatschappij. De onderneming heeft toeristische bestemmingen in Turkije, Griekenland en Spanje voor ogen. (via Reuters)
Tandjes, 1000 man personeel is een aardige groep. Zat energie blijkbaar terwijl hij toch al 68 jaar oud is.
@TimoBac: Nou ik zag hem laatst en schrok eigenlijk wel een beetje. stuk.minder vitaal als ik altijd dacht (of hoopte) Indrukwekkende carriere heeft zeker gehad en hij is het levende bewijs dat er niets mis is met pay-drivers.
@TimoBac: Hitte = energie. Domme grap
Hopelijk kraamt ie in z’n bedrijf niet zulke onzin uit als dat ie doet in z’n rol bij Mercedes.
Ik zou kijken of ik het transportcontract van DHL kan overnemen als ik Niki was.
@Jochempie: daar heeft ie vast wel oor naar
@maferick74: wie oren heeft die hore
@Jochempie: behalve dat het ook vliegtuigen zijn is dat een compleet andere tak van sport dan dikke Oostenrijkers naar Mallorca te transporteren
@cloverleaf: Wat had Lauda überhaupt met vliegtuigen te maken? Hij is al eerder in een compleet andere tak van sport gaan zitten, dus kan ‘ie dat kennelijk.
Wat een luchtig verhaal
Veel succes ouwe, Easy Jet en Ryanair beschikken samen over meer dan 800 vliegtuigen, hoe wil je daar als budget maatschappij ooit tegen kunnen concurreren, als je ziet dat de budget dochters van alle grote jongens één voor één afvallen ?
Hij heeft het daarvoor met Lauda Air, wat destijds bij de pioniers van de goedkopere luchtvaartmaatschappijen hoorde, al voor de komst van Easy Jets niet weten te redden en later is het ook met Niki niet gelukt.
Ik ben bang dat je in die wereld of een hele, hele grote speler moet zijn, of heel erg uitgekookt in de niche markt moet zitten qua bestemmingen, maar ben je daar succesvol mee, staan er ineens van die oranje vogels om je heen op jouw mooie bestemming.
@desjonnies: beetje inlezen kan geen kwaad
Lauda is nog steeds in bezig van moedermaatschappij , ook daar zit flink eigen vermogen
Lauda zelf doet weinig , zn kinderen hebben de leiding
De deal die hij krijgt , subsidie ,
En lauda staat er om bekend dat hij erg meegaand is met zn personeel terwijl andere partijen juist 80% op staat wilde zetten
Door het behoud van die banen , inkl subsidies , kreeg hij de deal
En over het vermogen betreft , lauda had geen financiering nodig
Lauda zn financiële plaatje is erg moeilijk te plaatsen , omdat hij bij elk zakelijk belang stille vennoot is , op paar uitzonderingen na ( Mercedes F1, bijv)
Tussen 300 en 400 miljoen is de meest redelijke schatting
If you want to become a millionaire, start as a billionaire and found an airline.
@harrie:
Ik denk dat Mr. R. Branson het niet met je eens zal zijn….
@jack_abarth: Branson was al steenrijk toen die Virgin startte. Hij had daarvoor bijvoorbeeld al een record label (Virgin records) die de Rolling Stones op de lijsten had staan.
@mopar: so he started as a billionaire. And he still is…
@hzr: Eigenlijk niet. Hij is wel degelijk een self-made man alleen begon zijn carrière veel eerder dan Virgin Airlines.
If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.
Lauda is schathemeltje rijk. Dit is voor hem gewoon een hobby.
@dracae: hoe weet jij dan wat deze man bezit aan vermogen?
@barry355gtb: Ik weet niet meer dan wat algemeen bekend is in de media. Wat ik lees is dat dhr Laude leuk verdiend heeft als coureur, maar niet zoals nu, daarentegen heeft hij als ras-ondernemer daarna met hard werken en slimme sponsordeals veel geld verdiend. Zijn luchtvaart-avonturen zijn het bekendste, maar hij is ook mede-eigenaar van het Mercedes F1 team.
Over zijn ‘net worth’ is het internet het niet eens, dat wordt geschat tussen de 50 en 150 miljoen, waar 100 vaker wordt genoemd. Of dat ‘schathemeltje rijk’ is, zoals ik het noemde, tja… daar zal ieder een eigen mening over hebben.
Vandaar dus mijn eerdere opmerking…
Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken, maar het lijkt mij logisch dat Lauda dit niet doet om nog meer geld te verdienen, maar omdat hij het leuk vind, en waarschijnlijk een bepaalde emotionele binding heeft met de het bedrijf.
ik hoor die ouwe knor wel graag bezig tijdens de F1 weekends
Uiteindelijk zal Niki’s organisatie alleen de Fly-Niki weer overnemen als ze al een exit weten. Terugkopen en houden zal waarschijnlijk nooit de tot opties behoren. Op zich de moeite waard: FlyNiki dat weer in de handen van Niki is, zal meer waard zijn. Plus dat ze wat tijd hebben om alles netjes op orde te krijgen voordat een andere partij het weer wil kopen.
Nu ligt het op zn gat, terwijl de organisatie op zich aardig werkte. Het is dat Air Berlin slechte contracten had (met Tui) waardoor ze kopje onder gingen.