
De volgende generatie van de ‘Godzilla’ zou volledig elektrisch worden, maar daar komt Nissan nu op terug.
Het zit erop. De laatste Nissan GT-R R35 is officieel uit productie. Voor zover we wisten, zou het vervolg nog wel even op zich laten wachten. Zodra dat vervolg er was, zou ook GT-R volledig elektrisch worden met motorcomponenten die direct uit de Formule E komen. Omdat niemand warmloopt voor de Formule E en een elektrische GT-R houdt, maakt Nissan nu bekend dat het merk terugkomt op die beslissing.
Ponz Pandikuthira maakt de koerswijziging bekend tegenover The Drive. Pandikuthira is de Chief Planning Officer van Nissan Noord-Amerika. Hij legt ook uit waarom Nissan deze keuze heeft gemaakt. De testafdeling van het Japanse automerk heeft verschillende elektrische prototypes getest, maar was niet tevreden met de resultaten.
Een GT-R moet aan ten minste twee eisen voldoen: records kunnen neerzetten op de Nürburgring en meerdere ronden achter elkaar op het 20,8 kilometer lange circuit kunnen rijden. Daar ging het al mis. De prototypes kwamen niet verder dan een ronde voordat de EV’s weer aan de lader moesten. ”En dan gaat het opladen een tijdje duren. Dat voelt gewoon niet authentiek”, zegt de hoofdplanner.
De X-Factor
Daarnaast merkt Pandikuthira dat de huidige technologie geen rasechte GT-R kan opleveren. ”Je bouwt iets om af te controleren of het een GT-R is, maar het is niet echt een GT-R”, zegt hij. Ook solid-state batterijen zouden de prestaties niet kunnen aantikken. Pandikuthira: ”Het kan prima zijn bij andere elektrische auto’s die je gebruikt om naar de country club te rijden, maar de ultieme, rauwe performance GT-R als een elektrische auto; dat is nog heel ver weg.”
Wat wordt de nieuwe GT-R dan?
Puur en alleen op dinosap gaat de volgende GT-R het ook niet redden. Een vorm van elektrificatie is nodig, maar hoe Nissan dat precies gaat invullen, weet het personeel ook nog niet. Het idee van een PHEV staat de topman wel aan, maar een conventionele hybride zou logischer zijn voor het circuit. ”Bij een plug-in hybride is na twee of drie ronden op de Nürburgring de tank leeg. Dan werkt de auto niet meer [op volle kracht]”, denkt de topman. Daarnaast hebben plug-in hybrides grotere batterijen nodig die extra gewicht met zich meebrengen.

Specificaties van de hybride Nissan GT-R
Volgens Pandikuthira moet je de Nissan sportauto op ieder moment van de dag kunnen gebruiken: ”Het hele punt van de GT-R is dat dit geen auto is die je alleen bij speciale gelegenheden rijdt. Je wil er je kinderen mee naar school brengen, je wil ermee naar de supermarkt, wat je ook in de omgeving doet, dan heb je in essentie een EV”. Hij hoopt dat de hybride GT-R ongeveer 70 mijl (112 kilometer aan elektrische actieradius krijgt dankzij een solid-state batterij van ”ongeveer 30-kWh”.
Het meest interessante is de plofmotor. Dat blijft volgens Pandikuthira een ”vuurspuwende” twinturbo-V6 met meer dan 600 pk. Hij stuurt aan op het gebruik van een zescilinder die nu in de Nissan Armada (een XXL-SUV voor Amerika) ligt.
Ergens in de komende drie tot vijf jaar krijgen we de nieuwe GT-R te zien volgens de Nissan-plannen. Dat is precies in lijn met Nissans productie van solid-state batterijen.





Ik was in de veronderstelling dat het na de R35 wel over zou zijn. Geldgebrek, slechte verkopen, vergroening, er was eigenlijk geen plek voor de R36. Ook de 400Z heeft aan de andere kant van de plas een sta-tijd* van bijna een jaar.
Maar nu dan dus toch!
* Het is in de USA gebruikelijk dat je een auto koopt vanaf het dealer terrein. Hoe lang auto’s daar staan geeft aan hoe goed het met het merk/type gaat. De 400Z is “the dealer lot” niet af te branden zeg maar.
Zou ik maar doen ja, anders kom je niet van je voorraad af.
In de eerste helft van het artikel Nürbergring, Nürbergring, tweede helft van het artikel geen auto die je alleen bij speciale gelegenheden rijdt. Maar Nürbergring is natuurlijk wel de speciale gelegenheid bij uitstek. En misschien helemaal niet zo belangrijk.
We gaan een toekomst tegemoet waarin huis, tuin en keuken auto’s elektrisch zijn en sneller zijn dan sportwagens die nog een ouderwetse verbrandingsmotor hebben omdat die dan een grote actieradius hebben, net als vrachtwagens… Wie wil dan nog zo’n relatief trage sportwagen?
@mashell; Tja ik ben ook helemaal voor elektrisch rijden, zelfs sportief segment als het kan. Maar ik moet toch ook erkennen dat het moeilijk verkoopt in hoger sportief segment.
Het is voor Nissan denk ik makkelijker om een twin turbo v6 erin te hangen dan om echt de beste performance accu + koeling te ontwikkelen.
Solid state accu’s zijn beter maar bieden nou ook weer niet zoveel extra capaciteit tegenover NMC wat ondertussen flink door ontwikkeld.
Je moet gewoon een extreem lichte body maken en de beste batterij het actiefste koelen. En dan nog versnellingen erin.
Maar goed, daar ligt niet hun expertise en al zou je zoiets maken, wie koopt het dan.
Overigens heeft hij het nog steeds over een PHEV en dat vind ik dan weer niet zo logisch, want die kleine accu is inderdaad snel leeg op het circuit en dan zeul je het allemaal mee.
Beter is dan een ouderwetse hybride maar dan met KERS.
Ik zou de elektromotor overigens direct aan de benzine motor koppelen, en dan vrolijk een handbak aanbieden. En geen turbo’s. Je kan best een spannende handgeschakelde hybride maken.
Maar goed, dan is het ook geen GTR natuurlijk.
Gezien hoe goed elektrische sportwagens verkopen t.o.v sportwagens met verbrandingsmotoren wil de overgrote meerderheid dat. Geen kat die een Rivian, Dodge Charger of Elektrische Maserati koopt, zelfs Apartheid Elmo wil er geen meer uitbrengen.
Hoe rationeel jij het ook wil benaderen, de koper zit gewoon niet te wachten op een zielloze koelkast die toevallig snel is in een rechte lijn.
Fantastisch nieuws natuurlijk en hopelijk vernieuwen ze dat gedateerde interieur dan ook eindelijk eens.
Kortom, de R&D van Nissan koopt een 911 GTS, trekt deze uit elkaar, en gaat het dan zelf ook zo doen?
“..Hij stuurt aan op het gebruik van een zescilinder die nu in de Nissan Armada (een XXL-SUV voor Amerika) ligt..” Wat is er mis met de V6 die NU in de GT-R ligt?