Nissan lanceert compleet nieuwe Juke!

Auteur: , 37 Reacties

Jan Boskamp zal er blij mee zijn!

Nissan haalt het doek van zijn tweede generatie Juke. De eerste Juke was een knotsgek apparaat. Zeker voor de normaal vrij behoudende Japanners. De Juke bleek echter een succes, niet ondanks zijn looks maar juist dankzij dat vreemde voorkomen. Er zijn er bijna een miljoen van verkocht. Het was een originele auto en niet onbelangrijk: een crossover. Lekker caravannetje erachter en de blits maken tijdens de opnames van ‘We zijn er Bijna!’.

De Nissan Juke was sinds 2010 op de markt, dus hoog tijd voor een nieuw model. Het is nog overduidelijk een Juke, maar de scherpe lijnen zijn er wel vanaf. Dat neemt niet weg dat het een fraaiere auto is dan voorheen. Maar ja, dat is een beetje lastig referentiekader. Het is nog altijd een stoere verschijning, maar nu iets minder cartoonesk dan voorheen.

Nissan Juke

De voorkant wordt nu gekenmerkt door platte en priemende koplampen met daaronder de grote kenmerkende lampenwinkel. Tevens zien we de nieuwe familiegrille. Aan de zijkant zien we het ‘zwevende’ dak. De achterzijde is een beetje anoniem en doet voornamelijk denken aan de Leaf en Micra. De auto staat op het CMF-B platform van Renault-Nissan (en Mitsubishi). De nieuwe Juke is 4,21 meter lang, 1,60 meter hoog en 1,80 meter breed. Aanzienlijk groter dan voorheen dus. Dankzij slim gebruik van staal is de Juke wel 23 kilogram afgevallen.

Nissan Juke

In eerste instantie zal de Juke leverbaar worden met één motor, een 1.0 driecilinder met turbo, goed voor 117 pk. Deze is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, een zeventraps automaat met dubbele koppeling optioneel. Een 1.5 viercilinder en zelfs een Nismo uitvoering staan op de planning. Een hybride Juke lijkt logisch, gezien het feit dat het bij de technisch identieke Renault Captur wel mogelijk is.



37 reacties

Ze hebben goed naar de cx3 en ch-r gekeken…
@tvr1974: En naar de wensen, van gepensioneerden want die kopen zo’n ding.
De vorige was alleen echt te apprecieren, omdat Nissan het aandurfde om de Juke effectief te produceren. Mr wat vond ik het eigenlijk vreselijk om hem in het straatbeeld te zien. Nu is het gewoon een slap aftreksel. De neus is mss nog een goede evolutie, maar de achterkant is gewoon saai geworden.
@adyton:
De achterkant zie je toch nooit omdat er een caravan of een twinnyload met twee e-bikes achter hangt.
@adyton: De voorkant is juist de doodsteek voor mij geweest. Het ziet eruit als de snavel can een kanarie. Once seen…
@lacker: de vorige was helemaal lelijk. Maar vooral de voorkant zag er dwaas uit en volledig uit balans. Dat kan je nu niet onmiddellijk van de nieuwe zeggen. Gewoon de typische sportievere, stoerdere looks die bijna een must geworden zijn bij nieuwe wagens volgens elke ontwerper. Maar ze hebben het wel iets meer in balans gekregen nu.
@adyton:

De Nissan Puke.
Dat dashboard is wel mooi zeg!
Dit leent zich wel weer mooi voor een nieuwe GT-R versie.
Lekker man, een nieuwe Joekie!
Gaaf ding. Daar gaat de Captur het nog knap lastig mee krijgen.
-EDIT: komt eraan ;) –
@brammetjedeb: ze zijn m aan het monteren
Vind hem zeer goed geslaagd. Dit is toch veel leuker om naar te kijken dan z’n slap VAG aftreksel.
@vopo: je gaat ze toch niet vaak zien, er zijn nou eenmaal veel minder interessante mensen die een interessante auto zoeken dan saaie mensen die een saaie auto zoeken.
De trekhaak is net zo raar als de rest van de wagen, die zit namelijk schuin gemonteerd.

https://www.rameder.be/out/pictures/generated/product/montage/640_640_90/1600x1600_anwendung___102157_1600x1600_anwendung_v7.png
@jack_abarth: Dat is op wel meer auto’s zo, het laatste model (Grand) Scenic met wegklapbare trekhaak schiet me bijvoorbeeld te binnen.
@vaakbenjetebang:

Ah kijk dat wist ik niet, zal er van de week eens op letten.
@jack_abarth: Mercedes E-klasse volgens mij ook, en zo nog wel wat auto’s met wegklapbare (niet afneembare) trekhaak. Wat het vaak is: er is geen ruimte onder de kofferbakbodem om de wegklapbare trekhaak in zijn geheel ‘recht naar voren’ te laten draaien in ingeklapte toestand, dan zit-ie helemaal in de reservewielbak, zogezegd. Door het scharnierpunt onder een hoek van een graad of 45 te zetten en op te schuiven naar links of rechts kun je daar mooi ‘langsaf’. Consequentie is wel dat het er in eerste instantie wat dwaas uitziet als je er op let, dat die stalen constructie niet afsteunt op de hartlijn van de auto.
@jack_abarth: E90 3-serie iden
Gedver de gedver stop hou op
Nog steeds best een leuke bak. Maar ik vind de oudere achterlampen leuker en mooier. Vooral in t geel
Beetje CH-R
Veel beter zo. Alleen die ene motor kan echt niet, ja voor Henk & Ingrid. Had er meteen die nieuwe 1.3 ingegooid als basis. Nu is ‘t weer, kijk mij eens stoer en hip zijn, maar ondertussen is ‘t gewoon een babyboommobiel.
Front is mooi en strak, achterkant is te gewoon en lijkt te hard op dat van de Micra … Hier hadden ze meer mee kunnen doen of meer in de richting van de oude verlichting kunnen doen en het interieur kan me ook niet echt bekoren, ik vind het rode interieur zelfs afschuwelijk lelijk …
Achterkant valt zwaar tegen, gemiste kans. Voorkant is lekker uniek, houd ik van. Juke is gewoon een vreemde in in de bijt, je houd ervan of niet!
Van een rete-origineel model naar een slap aftreksel van iets bestaand in 3-2-1….
Heh weer zo’n gehandicapt motortje, om met de woorden van je boi Joep klokje rond te spreken. Ga ik mij niet aan wagen.
Eigenlijk de enige leuke cross-over.
Zo een “speciaal” uiterlijk met zo een kleine motor?
Wie is Jan Boskamp?
@peterv: Jan met de pet 2.0?
Jan modaal 2.01?
Ik weet het ook niet…
@peterv: speelde die niet in 1996 bij Feijenoord? Niet verwarren met Bosman, die we vooral vanwege zijn arrestatie kennen.
Nissan, bestaat dat nog?
Minder uitgesproken dan de vorige maar ik vind hem geslaagd. Hoop wel dat er ook nog fatsoenlijke motoren beschikbaar komen zoals een 190 pk versie die de vorige ook had. Ben benieuwd of ze hier ook nog een Nismo van gaan maken
De Nissan Joke: Nu nóg lelijker!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).