
Het stimuleringspakket van de Nederlandse overheid heeft duidelijk het gewenste effect gehad bij welgesteld Nederland. Porsche Centrum Gelderland levert vandaag liefst 16 nieuwe 911 Turbo S modellen af aan dolblije klanten.
Het wachten is natuurlijk op de nieuwe Porsche 911 GT3, maar voorlopig is de 911 Turbo S de meest spectaculaire 911 die je kan kopen. Bij de afgelopen generaties 911 vond ik de turbo persoonlijk een beetje meh, hoewel de 991 in de juiste samenstelling ook wel lekker kon zijn. De nieuwe generatie 992 met zijn dikke koets lijkt echter gemaakt voor de Turbo variant. De dikke billen zijn gevoelsmatig wat beter in verhouding met de rest van de auto. En het nummerbord zit altijd op de juist plaats.

Onlangs ging onze zilveren vos @wouter even op stap met een witte 911 Turbo S coupé. De conclusie was eigenlijk vrij makkelijk: je wil er een, maar het is wel een prijzig genoegen. De 911 Turbo S is sowieso al een dure auto en dan wil de overheid ook nog even BPM vangen. Simpel gezegd heb je het onder de streep over een ton of drie als je je goed in weet te houden met de opties. Voor Jan Modaal niet te doen dus. Voor Jan twee keer modaal ook niet trouwens.

Toch zijn er voldoende Nederlanders in een positie om meteen op de koop-knop te drukken, zo blijkt. Porsche Centrum Gelderland levert vandaag namelijk niet één, niet twéé, maar zestien Porsche 911 Turbo S-en af. Ik heb even vlug geteld en volgens mij zijn het elf cabrio’s en vijf coupé’s.

Het doet ons genoegen om te zien dat rijke Nederlanders ook niet meer bang zijn om kleur te bekennen. De exemplaren zijn uitgevoerd in een bonte mix van Pythongroen, Lavaoranje, Karmijnrood en Racing geel. Wat? Oh wacht…Ik zat even te kijken naar een Porsche dealer in Florida. Oké, nee alle zestien units zijn gewoon uitgevoerd in extreem saaie kleuren. Één exemplaar is volgens mij nachtblauw en één unit is een roodkapje, waarvoor kudos. Voor de rest is alles grijs. Sommigen zijn niet eens Aventuringrijs Aventuringroen, wat er nog een beetje sjeu aan geeft. Kom op jongens (m/v), jullie zien dat je je zo niet onderscheidt met je Golf van het Gooi.

Oké movin’ on. Je kan bijvoorbeeld het verschil checken tussen de velgen. De meeste exemplaren hebben de fraaie standaardvelgen, maar het Turbo Exclusive wiel en het Turbo S Exclusive Design wiel zijn ook vertegenwoordigd. Eigenlijk zijn alle 992 wielen fraai, dus je kan niet echt een verkeerde keuze maken. De meeste units zijn tevens uitgerust met de Audiesque ovale sportuitlaten. In mijn ogen nog steeds minder fraai dan de trapezium stortkokers, maar zo ‘in het eggie’ en in direct vergelijk ogen ze beter dan ik dacht. Live and learn. Een optie die je je sowieso kan besparen is de witgekleurde achterlichten. Rood is wel zo fraai. En de reflectoren in de bumper alsmede je derde remlicht blijven toch rood.

We wensen de kersverse eigenaren in ieder geval veel plezier toe met hun nieuwe aanwinsten. En dan zouden we kunnen afsluiten met de vraag ‘welke van de 16 zou jij willen hebben?’. In dat geval zou jij echter zeggen ‘doe die grijze maar’ om plusjes te jagen. Vandaar een andere vraag: hoe zou jij ‘m zelf samenstellen? Laat het weten, in de comments! Bonus punten als je je best doet op een Paint To Sample kleurtje met een link naar een plaatje erbij.
Image-Credit: Mick Kok
Blauw, wit, zwart en grijstinten. Als het moet doe er dan eentje in een leuke kleur, zoals Cherry Red: https://www.autogids.be/autonieuws/nieuwe-modellen/porsche-911-targa-heritage-design-edition_5ecfb59e0d044.html
Fraai inderdaad. Ik zou denk ik gaan voor Amethyst https://rennlist.com/forums/vehicle-marketplace-old/1119892-2018-gt3-one-of-one-amethyst-cxx-loaded.html.
@jaapiyo: Dat ziet er ook goed uit!
@jaapiyo: mijn eerste 911 was een 964 cabrio van ‘93 in amethyst met bijpassend interieur. Stond te koop, reed ‘m voorbij en ik was op dat moment al verkocht… memories.
Wauw. Wat een ongelooflijk lekkere samenstelling is dat! En nog n handbak ook…
@lecomte: ik zou dan toch gasn voor nachtblauw zoals die ene. Misschien met een blauwe kap…
@lecomte: riviera Blauw is de enige kleur die ik echt dik vind op elke Porsche !
@lecomte: Karmijnrood, de GTS kleur, zou ‘m goed staan. Roodkapje vind ik ook leuk.
@lecomte: zonder de stickers zeker deze kleur idd
Zo maak je het kopen van een speciale auto toch een stuk minder speciaal..
@dalmore: de 911 is de VW Golf onder de ”sportwagens” zo speciaal is het niet meer.
@monsieurleloure: nog nooit gereden gok ik?
@dalmore: Idd, qua ‘marketing’ een waardeloze actie dit….
@dalmore: Inderdaad. Kom je binnen, denk je dat jij de enige bent die het topmodel komt afhalen en dan zie je er nog 15 staan, met sommige wellicht nét iets duurdere opties dan waar jij voor hebt gekozen. Maar ik zeg altijd: nooit jaloers zijn want er is altijd iemand met een nóg mooiere auto, nog duurder huis of nóg grotere boot, etc.
Aventuriengroen is wel speciaal op de nieuwe 911.
In het echt en in volle bak zon een fraai kleurtje inderdaad. Maar het is ook wel de kleur van ‘ik wil geen grijs dus ik ga voor dit groengrijs’.
16 shades of grey dus, gemiste kans denk ik dan maar.
@kaeser: Nederland kent grootse vormen van jaloezie, dus zakelijk voor komen rijden in een dergelijk mooi vehikel is bij veel Nederlanders al -1, in een signaal kleur -10. En dan heb je nog niet de verdubbelaar meegerekend als de dame zegt; “wat een leuke vent en gave auto.” en dat ook daadwerkelijk zonder bijbedoelingen uitspreekt. Triest maar waar, hoe anders is het in Italia of zelfs Duitsland.
Het meest bizarre is dat iemand die z’n nagels eraf heeft gebeund om drie ton op een auto stuk te kunnen slaan, een reet geeft om hoe z’n bolide beoordeeld wordt.
Nonsens. Niet alleen kijkt er helemaal niemand naar de auto waar je mee komt voor rijden maar juist in Duitsland is de kleur keuze nog triester dan bij ons. Doordat mensen als jou deze fabels blijven verkopen dat het je op achterstand staat als je een opvallende auto hebt blijven we in de neerwaartse spiraal.
Coupe, karmijnrood, exclusive design wielen, truffelbruin met krijt interieur en paldao inleg graag voor mij.
Zou er ook niet blij van worden als ik 1 van de 16 was , lijkt net alsof je een polo koopt
Al hoewel ze rijden wel met een dikke auto naar huis
@supertjeduc: Dan hadden ze niet voor een 911 moeten opteren.
@atrak; inderdaad, dan hadden ze maar een exclusieve auto moeten kopen. Een sportauto waarvan er al meer dan 1 miljoen gemaakt zijn, is natuurlijk totaal niet exclusief meer.
Die blauwe cabrio is toch wel erg mooi hoor. Maar als je naar ’t standaard kleurenpalet kijkt kan je ook niet veel spannenders verwachten. ’n Leuke kleur betekent toch echt ’n individual optie.
@davelepeef: betekend vast ook extra weken wachten op de levering.
Toch fraaie foto’s, zo 1,5 bij 2 cm.
@crepito: zat ook te klikken op de foto van het rijtje…wat een toestand dat we dit in 2020 nog niet (of ineens niet meer?) op orde hebben.
-edit: nutteloze bijdrage-
@p993: Ach iedereen komt nog steeds even gluren, dus clicks en daarmee dus ook geld. De nood is schijnbaar niet zo hoog gezien de maanden die al voorbij zijn…
@p993: laten we positief blijven en appreciëren dat ze er überhaupt zijn.
Straffe omzet.
Hoeveel tesla 3 zijn dit
De 911 cabrio’s zijn trouwens niet om aan te ziet. Quasimodo is daar bij vergeleken een fotomodel.
@schreute01: het bultje cannot be unseen
Helemaal eens. Of een coupé of een targa maar in ’t laatste geval vervalt de ’turbo-optie’, tenzij je bij Ruf gaat shoppen; tel er dan nog een paar ton bij op.
De nieuwe 911 is ook een soort golf in Oostenrijk (en vacance daar).
Zou toch een jonge 991.2 verkiezen boven de nieuwste telg. En deze in een soort beige-achtige tint laten spuiten. When the jackpot comes marching in.
PTS is nog niet mogelijk en zover ik weet is de prijs onbekend. Maar het zal waarschijnlijk >11k kosten. In donkere kleuren zoals de beschikbare blauwe kleuren komt de vorm van de carrosserie er niet mooi uit. Aventuringroen is erg lichtafhankelijk, soms prachtig maar soms ook een nikszeggende fletse kleur. Kleur komt er op foto’s ook beter uit dan in het echt (misschien nabewerking?). En dit is niet echt het type auto waar je een fel groene of rode kleur op specificeert, dat past niet bij het karakter van de auto (of de gemiddelde leeftijd van de koper). Een gele of rode is mooi voor instagram of de oprit van je buurman, niet op je eigen oprit.
Snap de actie van de dealer niet om het op deze manier te doen. Haalt het speciale er voor de koper vanaf. Ze zullen er wel de media mee halen.
Op de gewone Carrera kan je het inmiddels aanvinken in de config voor 9.299 Euro. Aanzienlijk meer dan voorheen, dat wel.
Volgens mij worden deze auto’s helemaal niet vandaag afgeleverd. Ze zijn alleen klaar om afgeleverd te worden en ze zijn voor de gelegenheid even allemaal bij elkaar gezet voor de foto.
@tampie: is een export order, gaan alle 16 naar het buitenland
Denk je exclusief te zijn … en allemaal bang voor inruilwaarde .. dus veilige? Vooral dus doen wat de buurman doet in t Gooi … en niet gewoon schijt aan de wereld en er eens lekker Indivudal uitknallen .. of gewoon geen 911 …
En dan maar roepen dat het zo slecht gaat met Nederland…
Ik ben de zelfde mening toegedaan als Jaapiyo. Het was voor mij altijd een GT3 maar de Turbo ziet er sinds de 991 gewoon prima uit. Het wordt lastig kiezen tussen een GT3 en Turbo voor mij.
En als de keuze gemaakt wordt dan zou ik ook voor zwart of donkergrijs. Mag dan misschien wel voor velen hier saai zijn maar naar mijn mening zijn dat de kleuren die de auto het mooiste doen ogen en waar je na een jaar niet op uitgekeken bent en bij je zelf denkt “waarom heb ik ooit voor kanariegeel gekozen?”.
Karmijnrood, ‘t grote glazen schuifdak, die velgen zoals op de 4e foto helemaal achteraan in ‘aurum’, met het donkergroene interieur waar ik de naam ff van kwijt ben. Wellicht nog 911turbo in aurum op de portieren. Burmester audio erin en klaar is Ludwig.
Vreselijk dat debiele glazen schuifdak.
Dat is echt geen pan, ook niet bij de golfjes en Mercs die er mee aandacht trekken.
Waar is dat mooie naar binnen schuivende dak gebleven ?
@hotze: In de prijslijst. En nog goeikoper dan het glazen schuifdak ook. Dus de vroeger-was-alles-beteraars komen ook aan hun trekken. Voor een vorige-eeuwse prijs (in vergelijking met het glazen dak). Je ziet : ze denken bij Porsche aan alle wensen. Fijn merk.
Denk dat je bedoelt dat het open dak de zelfde kleur heeft als het lakwerk; maar schuift wel naar buiten. Dat blijft een debiele look. Bedoel een Webasto-achtig schuifdak dat naar binnen schuift (onder het dak ipv erop).
En dan heb ik ’t nog niet gehad over knoppen op het stuur, wat moet je daar in g.naam mee.
En natuurlijk het ontbreken van de ‘schaltgetriebe’, zelf roeren met die pook.
Wordt het toch een GT3, met Webasto-dak.
En magnesium wielen uiteraard ?
Misschien, héél misschien vinden de kopers grijs wel mooi en kopen ze deze auto’s vanwege hun rijkwaliteiten en niet om op te vallen.
Doe maar een witte GT-R Nismo voor dat geld, met gele remklauwen en hoge spoiler, die overigens standaard is.
@Rick-dos
Wie roept dat het slecht gaat met Nederland…ja, het begrotingstekort gaat van +2 naar -68 miljard…maar daar merkt de doelgroep van een 911 Turbo S (55+ met de schaapjes al lang op het droge) weinig van. Kan het overigens nog steeds slecht door gaan met een land. Het verkopen van 16 Porsches doet daar niets aan af. Waarschijnlijk was dit de eerste batch van de nieuwe Turbo S.
Hoe slechter het met een land gaat, hoe groter de kloof tussen arm en rijk. Maar rijk blijft rijk. In de meest armoedige landen is dat goed zichtbaar.
Anyway. Ga met je mee in het verhaal over de kleuren. Waarom van de daken schreeuwen dat je iets bijzonders rijdt. Dat zien liefhebbers toch wel. En je koopt zo’n auto voor jezelf denk ik. Ik weet ‘t helaas niet ;-)
Sluit je aan bij rijk , veel plezanter
Ha, even de nieuwe WLTP regels voor zijn?
Wat gaat t verschil zijn?
@mastemaker: nein.. aangezien zelfs Autoblog itself niet eens achtergrond onderzoek doet waarom er ‘toevallig’ 16 stuks tegelijk geleverd worden… Porsche heeft een tijdelijke productiestop gehad op diverse modellen ivm corona. Dus ja, dan kan het best zijn dat er een wagonnetje vol naar de dealer komt, ipv een trailertje.
De kleursamenstellingen zijn toch inherent aan de gekozen sportwagen? Als iemand wil schreeuwen en opvallen, kopen ze een rooie Ari of een groene GT3
Een pastel blauwe kleur, zoals aetna, miami, meissen, of deze in Gulf blau; https://performancedrive.com.au/2019-porsche-992-911-spotted-in-stunning-gulf-blue-2121/
Goed nieuws voor de B.V. Nederland……we staan €68 miljard in het donkerrood. Bedankt alle kopers!
De enige juiste kleurstelling om voor je Porsche Turbo S te kiezen is uiteraard Portimao Na’Vi Blue.
En dan zeggen dat de rijken niets bijdragen ?
Ik dacht dat dit principe van afleveren ( buiten, in de regen, op een rij, allen te samen ) enkel voor Tesla was weggelegd.
Totaal gebrek aan respect voor de klant .
Toch bijzonder dat het icoon 911 niet te breken is. Ik houd daar wel van. Ja er zijn ook spannende alternatieven te koop én dan ben je lekker origineel. Blijkbaar gaan de euro’s toch vaak naar de veilige haven. Een beproeft recept dat eventueel alledag gebruikt kan worden.
Ja dat is saai, maar de voorganger zal wel niet teleur gesteld hebben dan.
De KLM piloten zeggen bedankt tegen de Nederlandse regering en f*ck you tegen de rest van Nederland.
Wordt piloot en zever ni
@thomasthomas: Als je 150-250k (bruto) per jaar pakt, lijkt het mij gek dat je 300k+ stuk slaat op een Turbo S
De felle kleuren zijn voor de GT’s vind ik. Doe de turbo s maar in arena red..
Dat je een grijze auto koopt omdat je niet wil opvallen, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar waarom dan een Porsche 911 Turbo S? That doesn’t compute.???
Ondanks dat het stuk voor stuk vette bakken zijn, vind ik het een treurig geheel met al die grijstinten
Ik vind de Gulf kleuren een schitterende combi, dus een babyblauwe koets, oranje cabrio-dakje en alle lijstjes en details in het zwart. Bovendien heeft Porsche een rijke geschiedenis mee Gulf
Op die saaie kleuren moeten ze gewoon een boete bedrag van €30.000,- zetten. Zo dodelijk saai zo…
Wat een vreugde loze bedoeling zeg. Saaier kan niet met deze kleuren. Zo’n wagen staat toch veel mooier in een sprekende kleur? Mooi, blauw, knalrood of chique groen. Ik wist het wel.
Fantastisch incl 60.000 verschil met Duitsland
Ik zou wel voor een Cabrio gaan puur en alleen al om te kunnen genieten van het heerlijke geluid en de extra beleving die je dan krijgt met een prachtige Lava Orange lak met een Blauwe kap en een dualtone interieur in de kleur Half Grafitblauw/ Half Mojavebeige met Lava Orange Stiksels en nog wat andere leuke opties:
https://cc.porsche.com/icc/ccCall.do?rt=1593372362&screen=1366×768&userID=HO&lang=nl&PARAM=parameter_internet_nl&ORDERTYPE=992650&CNR=C20&MODELYEAR=2021&hookURL=https%3a%2f%2fwww.porsche.com%2fnetherlands%2fnl%2fmodelstart%2fall%2f
Wordt wel erg gewoon op de weg. Als je geld hebt en geen smaak koop je een Porsche
Denk je helemaal het mannetje te zijn en echt iets speciaals gekocht te hebben, zijn er nog 15 alpha males die de zelfde platte kever gekocht hebben.
Doe mij maar een gele Targa Turbo S. Oja, die geniale uitvoering is natuurlijk weer niet leverbaar…
Jan Rijk heeft helaas geen smaak. En dat dus 16x. Jan Modaal durft daarentegen wel een kleurtje te kiezen.
@jdpetrolhead: toch zie ik maar weinig kleur op alle auto’s op de weg die onder de €50k kosten hoor
Ik vond de kleuren ook al een beetje jammer. Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, maar ik zou zelf lekker gaan voor Miami Blue, Gulf Blue, Racing Yellow of Oak Green! Hier en daar wat gele accenten zoals de twaalfuursmarkering en gordels.
Men mag best een voorbeeld nemen aan Jeff Cherun:
https://www.instagram.com/p/CBHhkvbF-nm/?igshid=1m8c31ktoh2ud