
Het houdt niet op met de problemen voor Tesla. Ook de tweedehands markt is ingestort
Je zou maar een tweedehands Tesla in de aanbieding hebben. Dan ben je mooi in de aap gelogeerd, want niemand wil hem hebben. Dat blijkt uit cijfers van AutoTrack. Zij hebben namelijk berekend dat het niet alleen bergafwaarts gaat met de nieuwe verkopen, maar dat de occasions ook genegeerd worden.
En hoe komt dat dan? Nou, in de periode van oktober 2024 tot en met januari dit jaar was er veel media-aandacht voor Musk en Tesla, waardoor het aantal zoekopdrachten naar het elektrische automerk en het instapmodel – de Model 3 – meer dan verdubbelde.
Inmiddels is het beeld compleet omgedraaid. De zoekvraag naar Tesla en de Model 3 ligt respectievelijk 65% en 72% lager dan toen. En hoewel de vraagprijs van de Model 3 door de instroom van ex-leaseauto’s flink is gezakt, zijn er van de 30.000 verkochte Tesla’s Model 3 van bouwjaar 2019 nog iets minder dan 19.000 in Nederland. De rest is geëxporteerd.
Nog meer problemen voor Tesla
En dan denk je dat de problemen voor Tesla in z’n geheel op het conto van Elon Musk zijn te schrijven, maar dat is niet zo. Natuurlijk speelden de zogenaamde Hitlergroet en zijn flirt met Donald Trump een rol, maar da’s niet het enige. het gaat natuurlijk ook om geld.

Tesla’s zijn namelijk allang niet meer het koopje van de week, er zijn -voornamelijk Chinese- merken die hun auto’s voor een stuk minder aan de man brengen. Maar toch zijn dat niet de auto’s die tweedehands het meest worden verkocht. Nee, de populairste tweedehands EV is en blijft de Hyundai Kona.
De nummer twee op de lijst, de Audi e-tron, volgt op gepaste afstand. Het verschil met de Kona qua zoekopdrachten is namelijk 31 procent. De Volvo XC40, Volkswagen ID.3 en de Skoda Enyaq iV staan op respectievelijk plek drie, vier en vijf.
En voor Tesla stapelen de problemen zich op, zelfs tweedehands wil niemand er meer één.
En da’s toch jammer, het zijn prima auto’s.





Hoe lang heb je dat ding al te koop staan?
@orgeljoke Echt fokking lang. En ik vrees dat ik dat ding tot aan mijn dood niet meer kwijt ga raken. Gelukkig staat ie geschorst in een donkere loods alleen afschrijving te kosten, maar toch…
Dus, KOOP EEN TWEEDEHANDS MODEL S. IK HERHAAL, KOOP EEN TWEEDEHANDS MODEL S.
Misschien werkt het. ;-)
Wat doet dat met je accu? Of heb je een soort modus dat die wel aan de lader hangt maar rond 80% zweeft?
Iemand laadt hem af en toe even op. Althans, dat hoop ik… 😉
@nicolasr: niet de hele tijd op 100% houden in ieder geval
En dan helpt het ook niet dat het een importauto is. Van de Kona op één snap ik niet veel, de Niro is op hetzelfde platform kost gebruikt iets meer maar is mooier en ruimer. Maar dat is mijn mening.
Ik heb de eerste generatie Niro en Kona proefgereden toen een auto-atechnische vriend tussen die twee auto’s kon kiezen als leaseauto. Ze staan inderdaad op hetzelfde platform en de Niro is mooier en ruimer, maar ik vond de Kona toch net wat beter rijden. Iets meer gevoel in het stuur, iets comfortabeler. Nou is dit een N=1 voorbeeld, maar als ik zelf tussen die twee zou moeten kiezen zou ik dan ook voor de Kona kiezen.
Exact hetzelfde gehad, maatje van me zocht een auto.. En dat maatje snapt niks van autoliefhebbers hahaha. Wel een fijne vent hoor ;-). Maar de Niro is net iets praktischer. Ook de achterbank. Dus die is er helemaal gelukkig mee! Ook naar Tesla M3 gekeken, maar hij vond dat achterklepje maar ruk.. Iedereen zijn ding!
Ik weet nog dat er eind vorig jaar overal geschreven werd dat de markt zo overspoeld zou worden met ex-lease Model 3’s dat de prijs onder de 10.000 euro zou zakken., maar daar zie ik nog niet veel van terug. De Tesla’s die voor minder dan 10k te koop staan zijn vrijwel allemaal pre-facelift Model S’en met defecten of advertenties waar in de kleine lettertjes “ex BTW” of “Exportprijs” staat.
Terwijl ik voor die prijs van 10k of minder best een gebruikte Model 3 zou willen hebben. Als ik kijk hoeveel kilometers ik privé rij, en welke afstanden kan ik die slijtage van de batterijcapaciteit er wel bij hebben en heb ik de aanschafprijs, wegenbelasting en verzekering na anderhalf jaar terugverdiend als ik het vergelijk met het bedrag dat ik nu aan bijtelling betaal voor de BMW van de zaak. Calculeer nog wat afschrijving en onderhoud in en na een jaar of twee heb houd ik er “geld aan over”.
Ik hoop dat de zwaar ingekakte vraag naar Model 3s gaat leiden tot een verdere prijsdaling zodat die dit jaar nog onder de 10k komt. Dan kan ik er eentje aanschaffen en per januari de BMW alleen zakelijk gaan rijden.
Dit idd, hoor ze nog praten op bnr over de goedkope model 3 vloot die er aan zou komen.
10k voor een M3 zou wel een werelddeal zijn in mijn ogen. Als er iets mis gaat met dat ding kun je je er bijna geen buil aan vallen.
Komt ook omdat er ontieglijk veel zijn geëxporteerd. Dat levert namelijk meer op dan de markt in NL overspoelen.
Ik heb het idee dat €12.500 de nieuwe €6.000 is in tweedehands auto land. Toyota Auris uit 2015 kan je bijna niet onder de €10k vinden. Elke beetje auto van 10-15 jaar oud met schappelijke kilometers lijkt tussen de €10-15k te zweven. Dus ook impopulaire modellen als de model 3, Kia e-Soul zitten op de nieuwe bodem van €15.000. Lager gaan ze niet…
Autoblog had vd een artikel dat volgens mij uit mijn hoofd veel mensen circa 15k stuk kunnen slaan op een auto. There you have it.
Net als de huizenmarkt. Woningen tot 400-500k zijn m2 prijs veel duurder dan hogerop. Komt gewoon omdat de doelgroep die dat kan betalen veul groter is.
Inflatie is een bitch, alles wat onder een bepaalde grens ligt qua prijs, schiet gewoon buitenproportioneel omhoog. Dus gemiddelde inflatiepercentages zijn leuk, maar er zijn producten die 100% duurder zijn geworden waardoor vooral de onderlaag daar de dupe van is.
Rond de afgelopen jaarwisseling kwamen en 25000 Tesla’s gebruikt op de markt en iedereen schreef er over. Nu is de grootste bulk weggewerkt en lijkt het mij logisch dat er minder over gesproken wordt en minder naar gezocht wordt.
Daarbij heeft Musk erg zijn best gedaan om het imago van Tesla om zeep te helpen.
Een auto is geen pakje boter. Of het nu 10.000 of 100.000 euro is: je wilt geen nare nasmaak van zo’n auto. Klanten, collega’s of vrienden die opmerkingen maken. Een paar is niet erg, maar bij veel kritische vragen ga je toch eens naar een ‘auto elders’ kijken.
Of je hebt gewoon maling aan dergelijke ‘kritische vragen’. Niet elke Teslala-rijder is een labiele VK-lezer tenslotte. Bovendien zijn vraagstellers zelf ook zelden zonder fouten (voor zover je daar bij het rijden in Teslala’s überhaupt al over kan spreken).
Lol, mensen die principieel hun mening geven over een LUXEproduct hebben overduidelijk geen leven en geen zak te doen. Waar kun je je over bekommeren zeg.
Kan mij ook weinig schelen, maar geeft ook geen energie. Net als het rijden van een diesel tegenwoordig. Best fijne brandstof, schoon ook met Euro6d en HVO100, maar er wordt alleen maar over gemekkerd.
Ik heb ook auto’s gereden waar medeweggebruikers de duim vaak voor opsteken. Da’s altijd leuk. Waren niet eens duur, maar sprak mensen gewoon aan.
Ik hanteer juist de regel, zeiken mensen erover en liggen ze er wakker van? Da’s een goed teken, dat betekent dat zij het stiekem ook gewoon willen ;)
Blijf ik er toch gewoon mee rijden, is een prim wagentje en wat anderen er van denken zal me worst wezen.
Hoe langer ik er med rij hoe goedkoper hij wordt… haha.
Niemand wil een Tesla maar in het artikel doen ze het nog steeds goed in de zoekopdrachten en de Oost blok auto handelaren kopen de ex leaders op voordat Nederlandse particulieren dat kunnen.
Op die gesubsidieerde ev bakken zou toch een exportverbod moeten komen! De Nederlandse belastingbetaler maar dokken en vervolgens worden ze massaal geëxporteerd waardoor men in het buitenland voor een prikkie een EV rijdt. Zo schiet het op de tweedehandsmarkt voor EV’s ook niet op. Geen wonder dat Nederlanders stug doorrijden in hun oude diesel of benzine auto.
Niemand wil een Tesla? Stukje copy paste zonder zelf na te denken.
Er zijn in december/januari 29.000 Model 3 2019’s uit de lease gelopen, 10.000 zijn geëxporteerd dus er zijn er ongeveer 19.000 op de Nederlandse markt gekomen (er wordt ook geïmporteerd). Hoeveel staan er nu te koop? 282 stuks!!! Ze verkopen dus als een malle.
Ik heb een model SLr Plus
Heerlijke auto.
Ben nu wel opzoek al naar een nieuw model S dus eind 2022 of later. Dus eigenlijk het laatste model.. maar zijn bijna niet te vinden en al helemaal niet voor een leuke prijs..
Volgens mij verkoopt het nog prima, de prijzen zitten ook nog steeds net boven de 15K, al bijna een jaar?