
Er zijn 22 gebieden waar deze winter de stroom kan uitvallen.
Het stroomnet barst uit zijn voegen in Nederland. Dat speelt al een tijdje, maar ja, dat is niet van de ene op de andere dag op te lossen. En dat kan deze winter potentieel voor problemen gaan zorgen. We zijn op het punt dat op sommige plekken de stroom eraf kan gaan op koude dagen.
Netbeheerder Enexis luidt daarom de noodklok. Er zijn 22 locaties waar ze niet kunnen garanderen dat het stroomnet deze winter de pieken kan opvangen. Enexis zegt dat ze in het uiterste geval een deel van het stroomnet uitschakelen uit voorzorg. Als ze dat niet doen, kan er schade ontstaan aan kabels en elektriciteitsstations en dan zijn we nog verder van huis.
De titel is natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar elektrische auto’s vormen zeker onderdeel van het probleem. De piekuren van 16.00 tot 21.00 zijn namelijk ook de momenten dat mensen hun EV aan de lader hangen. Op koude winterdagen draait de warmtepomp ook nog eens op volle toeren en dan komt het stroomnet zwaar onder druk te staan.

Enexis doet daarom een dringende oproep: verminder je stroomgebruik tijdens de piekuren. Vooral als je in een van de plaatsen woont die op het kaartje staan. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is je elektrische auto ’s nachts opladen. Dat is bij een slimme laadpaal eenvoudig in te stellen.
Op de 22 kritieke locaties is normaal netbeheer niet meer mogelijk zegt de netbeheerder. “De maatregelen die wij dan kunnen inzetten, hebben mogelijk impact op onze klanten en dat vinden wij erg vervelend. Als we de handen ineenslaan met onze klanten kunnen we dit voor een belangrijk deel voorkomen,” aldus Maarten Noom van Enexis.
De overheid deed eerder al een soortgelijke oproep, met de campagne ‘Zet Ook de Knop Om’. Dit kon rekenen op de nodige weerstand, dus waarschijnlijk gaan de meeste mensen gewoon op de oude voet verder. Om gedragsverandering teweeg te brengen bij Nederlandser is er toch echt een financiële prikkel nodig.
Er ligt wel een plan om stroomverbruik buiten de piekuren te belonen, maar dat zal pas in 2028 ingaan. Als het überhaupt doorgaat. Daar hebben we deze winter dus niks aan.
Foto: het wagenpark van @adinsx





Iedereen een dieseltje op balkon of in de achtertuin zodat je je eten kan koken op je inductieplaat 👌👌
Met v2l kan je ook gewoon eten maken met je grill/airfryer enzovoort. Je zal het wel wat beheerst moeten doen en niet meerde toestellen tegelijk moeten opzwieren.
“Wat je bijvoorbeeld kunt doen is je elektrische auto ’s nachts opladen. Dat is bij een slimme laadpaal eenvoudig in te stellen.”
Je kan bij veel ev’s gewoon de gewenste laaduren instellen of instellen tegen welk uur hij moet opgeladen zijn dus het kan ook zonder slimme laadpaal.
Maar dan heb je niks aan je zonnepanelen
Daar heb je in de winter sowieso weinig aan. Wij hebben er 30 van 415wp en die doen op een grauwe winterdag 3 kwh.
In de winter na 17u?
Wat een armoede de midddenspanningsbedrijven zoals Enexis, Liander, Stedin hebben een monopolie op het middenspanning elektriciteitsnet, Tennet ook een monopolie beheert het hoogspanningsnet. Deze bedrijven zijn allemaal voor 100% in het bezit van de overheid. Het zijn dus eigenlijk gewoon ambtenaren die er voor moeten zorgen dat ons elektriciteit net op orde is. En daar gaat het gigantisch mis want ze kunnen niet plannen, niet doorwerken eigenlijk is het net als met de hele stikstof gedoe: ze kunnen niks!
Dat én geen fatsoenlijk toekomstbestendig beleid. De krapte op het net is iets wat jaren geleden al aangekaart werd. En daar is toen en nu nog niets aan gedaan. Wie zijn de dupe? Precies, wij, de burgers.
Niet anders dan de zorg, woningmarkt etc alle probleem dossiers zijn probleem dossiers, omdat het steeds als een hete aardappel wordt doorgegeven aan het volgende kabinet in de hoop dat het probleem vanzelf weggaat
En de oorzaak van dat doorgeven is dat de partij die ervoor zou kiezen wel een langetermijnvisie te willen invoeren tijdens de verkiezingen gedecimeerd zou worden omdat kiezers vaak kiezen voor de wortel voor hun neus, niet voor iets wat nu geld kost en pas later resultaat oplevert.
“En daar is toen en nu nog niets aan gedaan.”. Als je dat serieus beweert dan heb je echt een hoop gemist de afgelopen twee decennia. Er zijn de laatste vijf jaar alleen al echt tientallen miljarden geïnvesteerd in verzwaring van het net. Je zult het wel lastig hebben als burger, het risico lopen dat er op een koude winterdag wellicht niet op elk moment van de dag internet beschikbaar is om online te klagen…
Mensen snappen niet wat er allemaal bij komt kijken wanneer er een project voor bijvoorbeeld het verzwaren van een straat/wijk wordt gestart. Het is niet zo dat je vandaag op een knop drukt en morgen al een dikkere kabel in de grond ligt. Op de vraag of je wel genoeg monteurs hebt met de juiste aanwijzing om het uit te voeren kun je niet eens met ja beantwoorden. Heb nu ook een jochie van 22 als leerling naast me lopen die me nog net niet over de streep trekt om zijn mobieltje uit zijn handen te trekken en kapot te gooien. Als je er iets van zegt worden ze nog brutaal ook.
Wat een populistisch gebrabbel. Nederland heeft 1 van de betrouwbaarste netten van Europa. Maar een enorm snelle transitie brengt nu eenmaal uitdagingen met zich mee. En ongetwijfeld wordt het verhaal extra aangedikt publiek gemaakt om extra budgetten los te krijgen. Maar er zijn ook gigantische uitdagingen. Er is zowel in de industrie als bij de netbeheerders een enorm tekort aan technische profielen. Je kan niet het hele land tegelijk openzwieren want dat is extreem inefficient. Het liefst bundel je dat zo veel mogelijk met geplande werken zodat gebieden niet meerdere jaren achter elkaar worden opgezwierd voor verschillende specifieke werken.
Maar naast die netverzwaring gaat er gewoon een mentaliteitswijziging moeten zijn. Wat is er zo onoverkomelijk aan voor de mensen met een laadpaal thuis om die pas om 12u te laten opladen en niet terwijl je eten maakt? Kan die vaatwasser niet s nachts of overdag op? Je kan niet verwachten dat het stijgend elektriciteitsverbruik ook allemaal tussen pakweg 18u en 20u moet plaatsvinden en dat de netbeheerders daar op 1/2/3 op zijn aangepast. De maatschappij kan met wat goede wil zo extreem vooruit gaan. Maar het is tegenwoordig populair om gewoon erbij te gaan zitten, zelf geen klote te doen en te gaan bashen op alles (ambternaren, andere politieke strekkingen enzovoort) in plaats van zelf mee te werken aan iets.
Dit was een reactie op marh voor alle duidelijkheid.
Wat jij zegt. De afgelopen decennia zijn er kapitalen gestopt in netverzwaring, alleen de laatste vijf jaar al tientallen miljarden. Vrijwel nergens ter wereld is de infrastructuur – of dat nou openbaar vervoer, mobiele telefonie, internet, verkeer of elektriciteit is – zo goed en betrouwbaar geregeld als in Nederland.
Er draaien in het land meer dan 2,5 miljoen warmtepompen, meer dan 600.000 EV’s en meer dan 3 miljoen huishoudens met zonnepanelen. En in 99% van de gevallen gaat dat zonder dat iemand er een centje pijn van heeft. Maar als een netbeheerder ivm deze energietransitie mensen vraagt om op een piekmoment een héél klein beetje bewust te zijn van de zwakte van het systeem dan buitelen we over elkaar heen om te janken hoe beroerd het wel niet is.
Hoe vaker en langer je in het buitenland verblijft, hoe meer je er achter komt dat we hier in Nederland zitten te mierenneuken.
Ben in +/- 35 landen geweest en in geen enkel land was de gecombineerde infra (OV, wegennet, elektra, water, riool etc) beter geregeld dan in NL. Klagen kunnen we in NL wel beter dan ongeveer iedereen, terwijl Jan modaal het in corrupte landen zoals Albanië of Afrikaanse landen veel moeilijker heeft.
Het is tegenwoordig ook wel een beetje een trend om zielig te doen terwijl je zelf hebt lopen blunderen. De netbeheerders zijn veel te laat begonnen met upgraden van de netten, als ze daarmee waren begonnen toen ze zagen dat mensen zonnepanelen gingen leggen, elektrische auto’s gingen kopen waren ze niet in deze situatie geraakt. Dus mensen vragen hun gedrag aan te passen om problemen te voorkomen kan maar slechts tijdelijk en met een tegemoetkoming naar de klanten toe. Dus een paar jaar korting op de netbeheerskosten omdat de burgers en bedrijven niet krijgen waar ze voor betalen zou redelijk zijn. Want voor de economie en de vrijheid van de mensen is het wel degelijk by van belang dat het stroomnet gewoon elk moment van de dag werkt en je kunt koken, wassen, auto’s opladen en producten fabriceren wanneer jou dat uitkomt.
Waarom zijn de netbeheerders te laat begonnen met het upgraden van de netten? Omdat de door de burger gekozen politiek het op dat moment financieel nog kon uitstellen, tot er een soort kritiek punt bereikt is waarop uitstellen écht niet meer kon. Als de burger destijds had gestemd op politieke partijen die het geld eerder vrij hadden willen maken, was het ook niet zo lang uitgesteld.
De netbeheerders worden gewoon gefinancierd door de overheid. Die wij kiezen. Dus de burger hoeft nergens voor gecompenseerd te worden.
Wij hebben een nieuwbouwwoning en dat moest gasloos, ik hoop dat onze warmtepomp wel gewoon 60 kwh per dag weg kan trekken als het koud is. Want dat doet ‘ie op koude winterdagen. En dan hebben we al een goede stooklijn ingesteld en bovenverdieping amper verwarmd. Scheelt dat ik gewoon benzine rij.
Ik blijf het toch wel heel erg bijzonder vinden dat ik als student dit al bijna op het jaar exact voorspelde in mijn scriptie uit 2012. Toen was al duidelijk dat tenzij er flinke aanpassingen (aanleggen van een smartgrid) en verzwaringen aan het net zouden moeten plaatsvinden om de geforceerde electrificatie op te vangen.
Honderden engineers, beleidsmakers, experts etc. vonden het blijkbaar nodig om meer winst te maken en dachten dat het zichzelf wel zou oplossen. Want iedereen verplichten om alles electrisch te gaan doen (en het verbruik dus 200-400% verhogen) zonder rekening te houden met het feit dat dit ook opgewekt en getransporteerd kan nooit goed gaan, dan kan zelfs mn neefje van 4 nog beseffen, maar energiebedrijven dus blijkbaar niet.
Ze weten het wel. Maar is duur om te doen. En wie gaat dat betalen. Wie gaat het uitvoeren. Mij ook niet gezien om in een graafmachine de hele klotestraten open te breken en nieuwe leidingen te leggen. We zijn luxepaardjes geworden. Eisen dat er van alles gebeurt terwijl we elkaar bezighouden met kantoorbanen.
Wie gaat dat betalen?
Wat dacht je van de netbeheerders en energiemaatschappijen die verantwoordelijk zijn voor het energienet. Enexis heeft vorig jaar 254miljoen pure winst (na belasting) gedraaid, meer dan 170miljoen meer dan het jaar ervoor. En dat is een gemiddelde winst van alle energiemaatschappijen.
Nu is het alleen cashen en bedelen om belastinggeld als ze daadwerkelijk zelf moeten investeren.
Dan gaat het terug naar de aandeelhouders van enexis. Zoek maar eens op wie dat zijn…