
Het ziet er allemaal niet zo rooskleurig uit voor het vervolg van het belangrijkste Alfa Romeo model door vertraging.
Het gamma van Alfa Romeo is de afgelopen jaren aardig uitgebreid met de Tonale en de Junior. De Giulia en de Stelvio gaan al wat langer mee en juist deze modellen zijn toe aan een update. Maar er is slecht nieuws als het gaat om de Alfa Romeo Stelvio, toch wel het belangrijkste model voor de Italianen.
Vertraging binnen Alfa Romeo
De geplande lancering van Alfa’s belangrijkste model wordt namelijk uitgesteld. En niet zomaar een paar weken. We hebben het over maanden vertraging. Daarover bericht persbureau Reuters. De SUV zou pas eind volgend jaar geleverd worden, terwijl de marktintroductie eigenlijk begin 2026 al op de planning stond.
De vertraging is het gevolg van strategisch heroverwegen binnen moederbedrijf Stellantis. De oorzaak? Teleurstellende vraag naar volledig elektrische auto’s. Alfa Romeo had grote plannen met een elektrische Stelvio, maar gooit het nu toch over een iets andere boeg: er komt óók een hybride versie. Die was aanvankelijk niet voorzien, maar wordt nu alsnog ontwikkeld.
Daar is Alfa Romeo niet de enige in. Je ziet bij meer merken dat ze terugkrabbelen op eerdere plannen. Fiat lepelt opeens een verbrandingsmotor in de volledig elektrische 500 en ook de elektrische Porsche Macan is er naar verwachting straks met een ICE.
Consumenten zijn gewoon nog niet klaar voor massaal elektrisch rijden. Het zet de strategie van Stellantis flink onder druk. Zeker merken als Maserati voelen daar financiële pijn van. Echt niemand zit te wachten op een elektrische GranTurismo. Het blijkt een enorme flop.

Italië
De nieuwe Stelvio zou gebouwd worden in Cassino, in het hart van Italië. De fabriek stond symbool voor de belofte van Stellantis aan de Italiaanse regering om productie én banen veilig te stellen. Dat plan loopt nu een deuk op. Hoewel Stellantis volhoudt dat het ‘activiteiten in Italië wil uitbreiden en hervormen’, is het duidelijk dat er intern nog flink geschaafd wordt aan dit masterplan.
Een meevaller is dat de vertraging bij de Alfa Romeo Stelvio vooralsnog géén invloed heeft op de planning van de nieuwe Giulia. De nieuwe generatie staat nog steeds voor volgend jaar op de planning. Beide modellen komen te staan op het nieuwe STLA Large-platform, dat ondersteuning biedt voor meerdere aandrijflijnen. Van verbrandingsmotor tot volledig elektrisch, wat we bijvoorbeeld ook al zien bij BMW. Denk aan 4 serie en i4 en de 7 serie en de i7.
Een andere reden voor het heroverwegen van de Stelvio-plannen is de situatie in de Verenigde Staten. Ongeveer 15% van Alfa Romeo’s verkopen komt uit de VS, maar daar hangt de dreiging van de Trump-tarieven boven de markt.
Kortom, de nieuwe Stelvio laat nog even op zich wachten. Waarvan akte.





Ondertussen:
“In 2025, worldwide electric vehicle (EV) sales are projected to exceed 20 million, representing over one-quarter of total global car sales. This growth is driven by strong demand and increasing adoption rates, particularly in the first quarter of the year. The first quarter of 2025 saw a 42% year-on-year increase in battery electric vehicle (BEV) sales, reaching a 16% global BEV market share, according to PwC.”
En alle legacy car manufacturers gaan de andere kant op 😂
Het is niet ‘of-of’ maar ‘en-en’ hè. Mag de klant vervolgens bepalen of-ie de vol-elektrieke danwel een hybride wil. Als er in meerderheid voor de elektrieke versie gekozen wordt zou je hooguit kunnen stellen, dat de energie (ha!), die in de hybride gestoken is, zonde van de moeite blijkt te zijn.
De politiek (Timmermans )maakt de Europese merken echt kapot, met al hun eisen en doelstellingen gebaseerd op veel te dure studies die zich dan weer baseerden op doordrammende EV fanboys terwijl de particuliere markt totaal niet volgt. Alle batterij grondstoffen zit in chinese handen die het vervolgens in Afrika wegroven na een dubieus contract met de lokale dictator. De Europese merken zien hun winst compleet verdampen en heel veel jobs zullen verdwijnen… Als je zo’n chinees hok koopt moet je echt gaan beseffen dat je een auto koopt goedkoop door geen respect voor mensenrechten en gesubsidieerd door de chinese overheid om Europa te verzwakken.
Bla bla. De Chinese overheid subsidieert Chinese fabrikanten (net als de Nederlandse overheid de kassenbouw subsidieert met fossiele subsidies) om de Chinese bevolking mobiel te krijgen. Ze proberen die auto’s ook hier te verkopen maar dat lukt maar mondjesmaat. Als jij in Europa een een subsidieerde Chinese auto koopt verzwak je daarmee vooral China, die betalen mee aan jouw auto. Door de mondjesmaat verkoop vormt dit moment de Chinese autoindustrie 0 bedreiging voor de Europese autoindustrie. De Europese autoindustrie heeft er vooral last van dat de Chinezen zelf tegenwoordig liever een Chinese auto kopen dan een Europese.
En mensenrechten… door jarenlang gedram van rechtse backbenchers hebben we in Nederland een keihard aanpakken beleid, daardoor is de toeslagen affaire ontstaan. Daarbij zijn kinderen uit huis geplaatst omdat de belastingdienst ten onrechte een enorm bedrag aan kinderopvang toeslagen in één keer terugvorderde. De ouders raakten in financiële problemen en de levens van de kinderen werden verwoest. Dat is ook een schending van de mensenrechten. Het kabinet trad af, maar verdween niet uit schaamte uit de openbaarheid en het domme volk kiest ze gewoon weer opnieuw!?!?!?!
Hé, kijk nou, een whataboutisme. Doorgaans niet de sterkste vorm van weerwoord. Inderdaad, ook hier niet.
Als jij werkelijk denkt dat de Westerse merken niet bedreigd zijn door chinese ben je werkelijk compleet weg van de wereld…
Dit is killing voor Alfa Romeo. Alle Mea Culpa’s hebben geen zin. Je moet dit prachtige merk willen redden of niet. En wel de Giulia en Stelvio productie nú stopzetten. Dat kan blijkbaar wel volgens de bonentellers van Stellantis.
En hoe modern zijn de Giulia’s en Stelvio’s straks? Weer 3-0 achter op de concurrentie vanaf de start? Waar zit dat gedoe toch in die organisatie.
Dat moet dan minimaal de 1.3T 280 pk PHEV worden, want minder dan dat in zo’n grote auto, zou ook waardeloos zijn.
Liever een goede BEV dan een 1.3 PHEV voor mij
Door de slechte vooruitzichten voor de BEV verkoopcijfers, wordt er nu hard gewerkt om ook de PHEV versie klaar te stomen.
Vandaar de vertraging binnen Alfa Romeo, met het voorstellen van de nieuwe Stelvio, die eerst alleen als BEV zou komen.
Maar er is geen vertrouwen dat er tevreden stellende verkoop cijfers te verwachten zijn, dus moet er ook gelijk een PHEV aangeboden kunnen worden.
Waar zal het verschil tussen de Giulia en de Stelvio juist zitten? Want beide worden een crossover op het zelfde platform, een verschil als tussen de x5 en x6?
De nieuwe Alfa Romeo komt wat later dan gepland. Dat is toch geen nieuws :P Ik hoop dat ze de huidige 2 liter van elektrificatie gaan voorzien en niet die 1.3 er in hangen. Dat is wel heel sneu in zo’n enorme auto.
Aandrijving van de Grecale erin. 2 liter- hybride: 300 pk lijkt me oké.
Die heeft veel meer uitstoot waardoor hij veel duurder wordt, dus de 1.3 met 280 pk lijkt meer aannemelijk.