Slecht nieuws als je een occasion wil kopen, maar goed nieuws als je een nog occasion te slijten hebt. Altijd positief blijven.
Gras is groen, water is nat en auto’s worden duurder. Zowel nieuwe auto’s als occasions worden met de dag duurder. Het mag daarom geen verrassing heten dat de prijzen van tweedehands auto’s een nieuwe recordhoogte hebben bereikt.
Het vorige recordbedrag werd in juni geboekt, maar daarna daalde de gemiddelde prijs van een occasion weer iets. Deze maand is de prijs echter weer omhoog geschoten, zo blijkt uit de laatste cijfers van Autoscout24.
Een gemiddelde occasion kost je momenteel €24.428, en dat is meer dan ooit. Ter vergelijking: een jaar geleden was dit nog €20.984 en in 2019 nog €18.402. Dat betekent dat occasions bijna een derde duurder zijn geworden in twee jaar tijd.
Wat de populairste occasions betreft is er weinig nieuws onder de zon. De Volkswagen Golf en Polo zijn onverminderd populair en nemen de twee hoogste posities in. Audi’s zijn ook enorm gewild, want de A3 en A4 staan op de derde en vierde plek.
Dit gaat overigens over de meest gezochte auto’s, dus wellicht heeft niet iedereen die zocht op een Audi A4 er ook daadwerkelijk een gekocht. De hele top 10 met meest gezochte occasions van oktober op Autoscout24 ziet er als volgt uit:
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Polo
- Audi A3
- Audi A4
- Ford Focus
- BMW 3 Serie
- Ford Fiesta
- Opel Corsa
- Audi A6
- Seat Ibiza
Bron: Autoscout24
Foto: Golf GTI Clubsport, gespot door @edje
lekkerlinksrijden zegt
Dan koop ik wel een nieuwe
steephh zegt
En laat ik nu net in de markt zijn voor een occasion. Ter vervanging van mijn huidige ragbak, de Nissan Micra K11 ’99. Vijf jaar geleden gekocht voor 725 euro omdat ik amper reed, afgelopen jaren minimaal onderhoud aan hoeven te verrichten (dat kon ik dus prima zelf) en rijdt nog wel, maar er zitten wat zaken aan te komen. Het was leuk zo lang als het geduurd heeft (met zo’n auto hoef je echt nérgens iets om te geven). Maar gekeken naar de occasionprijzen nu had ik ‘m al een jaar geleden of eerder moeten vervangen. Janken dus!
Dikke keuzestress nu, is nog best lastig om te kiezen als je weinig km’s maakt (3000-5000 km per jaar, laten we daar 5000-8000 km per jaar van maken als ik een fijnere auto rij, want dan pak ik ‘m ook vaker)…. Ga ik nu veel of weinig uitgeven….
Het schiet daarom in mijn hoofd alle kanten uit van een relatief goedkope bak van <10k met een beetje rijgenot, tot toch wat meer geld spenderen (10k-25k) en óf een relatief nieuwe hatchbak (2015+) óf een A5/S5 Sportback van 10-12 jaar oud met een leuke motor erin… Kost wel wat, heb je ook leuk speelgoed…
Elektrisch rijden spreekt mij wel aan, maar heeft het zin met zo weinig kilometers? Hoge initiële investering, maar wel lage TCO. Hier helaas openbaar parkeren….. Met nieuwe parkeerplaatsen binnenkort wel met mogelijkheid tot het leggen van een kabel op de stoep / via galgje en ik kan het dak nog vol met zonnepanelen leggen.. Indien elektrisch: ik rij voornamelijk "rondom het huis", maar het is wel fijn als ik af en toe een ritje van ~250 km kan maken zonder zorgen te maken over tussendoor laden (tenzij er de mogelijkheid is om serieus te snelladen).
Tijd lang een Audi A3 8P gereden, wat reed fantastisch en Audi kan me in het algemeen wel bekoren. Modellen waar ik de afgelopen periode naar heb zitten kijken waren echter heel uiteenlopend: Audi A3 / A4 / A6 / A5 / S5, Skoda Rapid / Octavia, Nissan Leaf, Pulsar, VW Polo, Seat Ibiza / Leon, Kia Rio, Nissan Micra. Automaat mag (maar is vaak in verhouding vaak toch veel te duur en het niet waard). De buitenkant, liefst niet te BMW-rond en Fiat 500 achtig. Ik hou wel van een mooi en praktisch ingedeeld interieur (daar kijk je namelijk toch het meeste tegenaan). Ben gecharmeerd van veel luxe opties (hoewel ik mijn handen er niet voor omdraai om te retrofitten (met name VAG)). En ja vermogen is altijd leuk. Maar ook weer niet keihard nodig, ik ga er waarschijnlijk in de meeste gevallen toch wel op vooruit (al kan die ouwe K11 er toch nog best wat van, voornamelijk omdat ie zo licht is).
Wat zouden jullie doen / wat voor tips hebben jullie? :-) Het geld hóeft overigens niet op. Voordeel van weer een relatief goedkope bak is dat je weer opnieuw nergens naar hoeft te kijken en op comfort ga ik er altijd wel op vooruit. Maar leuk speelgoed óf een nieuwere hatchbak is natuurlijk ook wel gewoon fijn.
willeme zegt
@steeph:
Ik zou zeggen, jij bent rijp voor een Autoblog Advies!
https://www.autoblog.nl/aanvragen-autoblog-advies
Mocht je Audi heel erg leuk vinden, zou ik voor een witte supercharged A6 gaan ;-)
kniesoor zegt
Wâh krègge we nâh ? Is er een supercharger op de Avant geschroefd ?!?!?!?
roadrage zegt
Nou! dat was mijn reactie zo’n twee wegen geleden ook. aardig te kietelen blok en sc ook. Ik overweeg dit blok serieus aangezien ze me echt uit mn f10 535d proberen te pesten met alle belastigen ed.
willeme zegt
BMW 3 Serie én Audi A6 in de top 10. Goede zaak!
petroldrinker zegt
Blijft bijzonder, allea wat ik in de gatenhoud staat tijdenlang tekoop, of terwijl geen verloop, dus blijft bijzonder dat de prijzen stijgen (ok toegegeven, ik kijk niet naar 1 vd autos uit het lijstje boven, of iets wat erop lijkt)
Johanneke zegt
Heh wat jammer nu kan ik geen witte crossover met driepitter en ongespoten bumpers kopen. Mijn dag is echt verpest.
SanderB zegt
Ben wel benieuwd hoe dit in verhouding staat met de nieuwprijzen, hoeveel zijn deze gemiddeld gestegen sinds 2019? En hoeveel geven mensen gemiddeld uit aan een nieuwe auto (particuliere kopers)
rollingstoned zegt
“Dit gaat overigens over de meest gezochte auto’s.”
Onmogelijk, in dat geval had de 159 (aka de Autoblog favoriet) op nummer 1 gestaan :P
PunicaOase zegt
Als je wat fatsoenlijks in te ruilen hebt lijkt het me geen probleem, want die is ook ‘meegestegen’ in waarde.. Beetje als met huizen.. Als je je eerste auto koopt of eentje erbij is het wel balen..
Overigens zitten niet zo ver van mij vandaan heel wat autobedrijven en al die showrooms staan echt helemaal vol.. tekort lijkt er niet.. of het zijn allemaal diesels, hahah!
rollingstoned zegt
Inderdaad, alles is gewoon duurder geworden danwel aan het worden. Boodschappen, energie, de horeca, noem maar op…
simonbv zegt
Dit doet autoscout wel weer goed. Onderzoekje presenteren en je hebt gratis reclame. Zou toch fijn zijn dat een autoblog zelf dit soort onderzoeken doet ipv een website die het alleen maar doet voor publiciteit. Een uitslag van een grote daling (zoals ze vorige maand publiceerden) of sterke stijgen alleen maar nieuwswaardig is.
rollingstoned zegt
Wel mee eens. Autoblog zélf zou best meer onderzoek mogen doen. Dat heeft veel meer meerwaarde dan het publiceren van lijstjes van derden, die we zelf ook wel kunnen Googlen.