• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GTI gaat elektrisch: dit is de Volkswagen ID. GTI

Auteur: machielvdd, gepost 3 september 2023 om 20:30 – 21 Reacties

Het is nog een concept car, maar deze ID. GTI gaat er komen. Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen.

Het zijn zware tijden voor de hot hatch-liefhebbers: dit type auto staat flink onder druk. De huidige hot hatches zijn de laatsten der Mohikanen en of het mogelijk is om een leuke elektrische hot hatch te maken moet nog blijken. Volkswagen gaat echter een poging wagen.

Nadat het halfslachtige GTX-label debuteerde op de ID.4 en ID.5 komt Volkswagen nu met een échte elektrische GTI. Daarvan laten ze nu een voorbode zien in de vorm van de ID. GTI Concept. De basis van deze auto komt als het goed is bekend voor, want dit is de GTI-versie van de Volkswagen ID. 2all.

Volkswagen ID. GTI Concept
Volkswagen ID. GTI Concept

Of het een leuke hot hatch is moet nog blijken, maar we kunnen alvast één ding concluderen: hij ziet er heel gaaf uit. De ID. 2all zag er al gelikt uit en als GTI is het helemaal een tof ding.

Voor de GTI-liefhebbers is het een feest der herkenning, want de ID. GTI ziet er in heel veel opzichten uit als een voortzetting van de Golf GTI. Herkenbare GTI-elementen als de rode bies en de honingraatgrille maken een comeback en de spoiler lijkt regelrecht afkomstig van de Golf GTI Clubsport.

Volkswagen ID. GTI Concept

Aan het uiterlijk zal het dus niet liggen, maar weet Volkswagen er ook een echte hot hatch van te maken? De ID. GTI – die in tegenstelling tot de ID.3 voorwielaandrijving krijgt – krijgt in ieder geval een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de vooras. Daarmee zou het moeten rijden als een echte GTI.

Volkswagen ID. GTI Concept
Volkswagen ID. GTI Concept
Volkswagen ID. GTI Concept
Volkswagen ID. GTI Concept

Net als in de Golf GTI wordt het differentieel en het onderstel aangestuurd door de Vehicle Dynamics Manager. Daarmee is het mogelijk om de rijeigenschappen aan te passen. Sterker nog: volgens Volkswagen kun je er voor kiezen om de ID. GTI de karakteristieken te geven van een specifieke Golf GTI uit het verleden, bijvoorbeeld de allereerste Golf GTI.

Het lijkt erop dat Volkswagen ook nog wat met geluid gaat doen, want ze hebben het over “geluidsbeleving” en “gesimuleerde schakelmomenten”. Wat we ons daar precies bij voor moeten stellen vertellen ze nog niet. Over de specificaties wordt ook nog gezwegen, maar deze auto zal ongetwijfeld GTI-waardige prestaties hebben.

Met concept cars wordt je soms blij gemaakt met een dode mus, maar Volkswagen gaat de ID. GTI ook daadwerkelijk in productie nemen. De vraag is alleen wanneer. Dit zal pas op z’n vroegst in 2025 zijn, wanneer de normale versie van de Volkswagen ID.2 zijn opwachting zal maken. De auto staat nu op de IAA 2023 te shinen!

Ook interessant!

  • Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst
  • Bloedhete versie Volkswagen ID.3 gaat niet gebeuren
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven
  • Volkswagen ID.Buzz Pro komt broer aflossen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, gti, iaa-2023, ID-GTI, id2, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Concept Mercedes CLA!
Volgend bericht: Mercedes E-Klasse All-Terrain is alles dat je nodig hebt »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    3 september 2023 om 20:39

    Dit klinkt interessant een voorwielaangedreven EV.
    En het ziet er ook prima uit als concept, maar ik moet nog zien wat er van over blijft als het in productie komt.
    VW kennende zal het eindproduct wel weer een dodelijk saai en slap aftreksel worden van de concept.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 september 2023 om 07:54

      @HZW: Er zijn al genoeg voorwielaandrijving EVs

      Login om te reageren
  2. Exit Luminar zegt

    3 september 2023 om 21:21

    Zo in produktie nemen, PLEASE@all!

    Login om te reageren
  3. Svensson zegt

    3 september 2023 om 21:34

    De logica om juist de sportieve variant voorwielaandrijving te geven terwijl de basisversie al achterwielaandrijving heeft, ontgaat me compleet.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      3 september 2023 om 22:14

      Dat is de ID3 met RWD niet de ID2.

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        3 september 2023 om 23:04

        Dankjewel, ik haal ze inderdaad door elkaar.. Ik loop achter met al die elektrische modellen.

        Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    3 september 2023 om 21:34

    Nu toch wel langzamerhand wat geinige EV’s: Ioniq 5N, Renault 5 Alpine, Cooper SE, en deze GTI.. Nu de Japanners nog: een leuke R-Type of RX?

    Login om te reageren
  5. Stefje zegt

    3 september 2023 om 21:46

    Een GTI Clubsport verbruikt ongeveer 1 op 3 op een beetje circuit. Makkelijk 2 keer tanken op een volle dag Spa.

    Hoe ga je dat met dit ding doen? Ik zie gewoon niet voor me hoe ik hier een dagje plezier mee kan maken op een circuit, en dan weer lekker relaxt naar huis kan rijden.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 september 2023 om 07:56

      @Stefje: Wat is dit nou weer voor een logica?
      Wie heeft gezegd dat die een circuit auto is.
      Daar wordt iedere GTI tot nu toe echt niet voor gebruikt, alleen maar door een paar mensen.

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    3 september 2023 om 22:57

    Hadden ze hem niet beter GT.ID kunnen noemen?

    Login om te reageren
  7. Fruitcake zegt

    4 september 2023 om 01:17

    Grand Tourer INJECTION

    Dit is net als Porsche en hun Taycan “Turbo”

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 september 2023 om 07:57

      @Fruitcake: Grand Tourer Inverter?

      Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      4 september 2023 om 08:48

      Ach, alsof injection überhaupt nog relevant is. Dat was 35 jaar geleden wellicht uniek, maar dat is toch al jarenlang gebruikelijk? En daarbij, een Golf 4 GTI was ook niet direct spectaculair, die GTI Tdi was dat meer, of de R32. Geef dit ding een kans, hij ziet er best tof uit.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        4 september 2023 om 11:58

        Ja, ziet er tof uit; maar FWD en ik heb zo’n m’n twijfels over de range / bruikbaarheid van het ‘speelse’ vermogen … en sowieso is het qua gewicht 2x te zwaar om echt dynamische rijgedrag te hebben.

        Login om te reageren
  8. Specht zegt

    4 september 2023 om 07:26

    Boring… Ik kan me niet voorstellen dat auto liefhebbers zoiets gaan kopen.

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      4 september 2023 om 11:05

      Het is een EV, dus er is geen boring (of slag), die ter indicatie van de potentie van belang is…

      Waarom zou een autoliefhebber zoiets niet kopen?
      Is dat je persoonlijke mening, of een subtiele poging op voorhand een stigma aan de auto te plakken?

      Ik zie mezelf als autoliefhebber en als we in de toekomst allemaal electrische auto’s (moeten / kunnen) gaan rijden, kijk ik ernaar uit dat fabrikanten dit soort quasi-betaalbare auto’s maken, die afwijken van de “bread & butter” modellen.
      Ik zou zoiets dus wel willen kopen; of het nu deze VW is, of de Renault / Alpine 5.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    4 september 2023 om 08:48

    Ziet er goed uit. Ook met ruitjesbekleding?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 september 2023 om 12:09

      En wat te doen met het minstens zo iconische golfbal-pookknopje?

      Login om te reageren
  10. dare2think zegt

    4 september 2023 om 10:24

    Ik vind hem er helemaal niet goed uitzien. De conceptfoto’s zijn vanuit een gunstige hoek, in het echt komt dit neer op een verlaagde Sportsvan. De (letterlijke) olifant in de kamer is de dikke batterij en die kan niet platter, waardoor het als GTI nooit de strakke lijn van zijn voorgangers kan krijgen. Ze doen het ‘slim’ door onderin de deur een vouw te maken waardoor de deur 10-15cm minder hoog lijkt, maar in het echt gaat dit niet werken.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      4 september 2023 om 15:45

      Een Golf GTI een strakke lijn?

      Login om te reageren
  11. Dakhaas zegt

    4 september 2023 om 22:13

    Saai hok. Next.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North