Officieel: 8-traps automaat voor Chevrolet Corvette

Auteur: , 27 Reacties

Meer versnellingen in een auto met een 6,2 liter V8, is dat nodig?

Meer! Meer! Meer!

In de autowereld waren 2 zaken de laatste jaren zeker: motoren werden (een enkele uitzondering daargelaten) kleiner en het aantal versnellingen nam toe, zelfs bij de Amerikanen, die tot voor kort nog meenden prima met 4-trapsautomaten in hun schommelmobielen uit de voeten te kunnen.

Maar ook de VS moet buigen voor strengere emissie-eisen, en dus lepelt Chevrolet vanaf 2015 een 8-bak (traditionele automaat met koppelomvormer) in de Corvette Stingray. Nu is er nog een 6-traps automaat aan de V8 bevestigd. De transmissie, die in eigen huis is ontwikkeld, is 4 kg lichter dan zijn voorganger en moet het brandstofverbruik met zo’n 5% drukken.

Dat laatste is goed nieuws voor landen als het onze, waar de nieuwprijs samenhangt met de uitstoot. In plaats van extreem superduur zal de Stingray nu superduur worden.

Corvette kan het niet laten om te vermelden dat “het opschakelen met een volledig ingedrukt gaspedaal achthonderdste seconde sneller geschiedt dan bij de Porsche 911 met dual-clutch transmissie.” (nog wel?) In je gezicht, PDK!!

Als je dat geflip-flop met je schakelflippers maar niks vindt kan je trouwens ook gewoon kiezen voor de echte mannenoptie: een handbak.



27 reacties

Dus net als in de F1, maar die heeft helaas ook geen mannenoptie en hebben toch de “beste” coureurs van de wereld?
Het geluid van deze “Stingray” zal wel meer man zijn dan de huidige F1.
“het opschakelen met een volledig ingedrukt gaspedaal achthonderdste seconde sneller geschiedt dan bij de Porsche 911 met dual-clutch transmissie.”

Op z’n fokke&sukkes gezegd “Nu nog sneller achterstevoren tegen een boom of in een greppel”.
Mijn Volvo doet het prima met drie trapjes…..Ding zuipt wel…Lijkt op zijn baasje..
Tegenwoordig zijn de schakeltijden van automaten dusdanig verbeterd dat het met de hand schakelen bijna altijd langzamer is dan geautomatiseerd, al dan niet met flippers aan het stuur.
De valide redenen voor handgeschakelde aandrijflijnen nemen steeds meer af.
Zelfs benzine/dieselverbruik is tegenwoordig minder met gebruik van een automaat. Dat was vroeger wel anders…
@n54coupe: Dan blijven er nog twee redenen over om een handgeschakelde auto te kiezen:
1. Zelf lekker bezig kunnen zijn.
2. Mooier geluid.

Puntje twee is misschien subjectief, maar met het snelle schakelen in auto’s vind ik het motorgeluid vaak ook minder mooi. Een goed voorbeeld is de 458: er zit gewoon bijna geen pauze meer tussen. Dat vind ik jammer, juist die “drop” maakt motorgeluid vaak zo vet.
@Vanquish: Helemaal mee eens. De 458 klinkt ook veels te opgefokt en nerveus..
@Vanquish: Niet alleen veel leuker, maar ook veiliger. Mens weet het nog altijd beter dan een computer :)
@n54coupe: Dan hebben we het wel over de sportautomaten met dubbele koppelingen. Die zijn inmiddels misschien wel snel, maar als je met een “normale” automaat te maken hebt word ik nog steeds niet gelukkig. Doe mij maar een handbak. Meer werk, maar dat draagt voor mij bij aan de beleving.
Hij kan dan wel sneller schakel dan PDK maar hij moet het ook 2x meer doen
Dus wat is de schakeltijd van PDK en wat ”wint” de Corvette?
Iemand zin in een rekensommetje van de 1e naar de 6e, versus 1e naar de 8e versnelling?
@asmulders: Zo simpel is het niet, want door het vaker schakelen zit de motor wel meer in zijn ideale werk gebied qua pk’s en koppel, wat hem ook weer sneller maakt…
@notsobig: Jij bedoelt misschien ”in zijn zuinigste toerental”. De 8 traps zou immers zijn om het verbruik terug te dringen.
@asmulders: Pas als je dezelfde motor aan deze twee verschillende versnellingsbakken hangt valt er iets over te zeggen.
@Vanquish: Waar ik meer op doel is het feit dat ze met ”0,08 sec sneller schakelen” schermen. Daarop is mijn antwoord dat ze wel 2x meer moeten schakelen.
Ik heb het niet over acceleratietijden etc. Het is gewoon appels met peren
@asmulders: Porsche PDK heeft 7 verzetten….. Hoe jij aan 6 komt is mij niet duidelijk.
Dus met 7 tegen 8 is het slechts 1x meer schakelen.
@406_v6: Is dat zo?. Was ervan overtuigd dat het er 6 waren. 1-0 veur jou
@406_v6: 8 versnellingen en dan toch maar 5% zuiniger dan eerst; dat is niet de moeite waard, dan liever 7 … of van mijn part 6. En met dubbele koppeling uiteraard :) Ohww, wacht: handbak for the win !
Bloedmooie auto die C7 jammer dat ik er niet lekker in pas.
Hoofd gaat tegen balk aan het dak die achter de hoofsteunen zit ..bummer.
Nog ff in de convertible passen maar nog niet gezien bij de dealer hier helaas.
@Smoke: Toch weer ff proberen met “schommelmobielen” ik hap niet , veel plezier met het leven in de vorige eeuw.
@RobUSA:
Inderdaad, bloedmooie wagen. Eindelijk weer eens: de C4, C5 en ook de C6 waren nou niet echt mooi om te noemen ….
Maar is de C7 echt zo krap of ben jij zo groot? Het eerste zou voor mij als een verassing komen. Want de grootste doelgroep, Amerikanen, zijn nou niet bepaald de kleinste mensen die er rond lopen op deze planeet…
@Rob: Ik ben 1.94 vandaar ..laat het je weten als ik in de cabrio heb gezeten.
C4 is idd echt erg lelijk maar C5 en C6 vind ik wel best te doen.
No matter, je wilt toch een handbak om lekker te boenderen met dit spul, desondanks dat dat automaat sneller en zuiniger is.
@paulaner:

Doe mij maar een automaat..
Welkom in de 21ste eeuw Chevrolet, al blijft het natuurlijk leuk dat ze de handbak blijven leveren voor de puristen.
@Corrado16v: puristen? Of gewoon eigenwijze lui die niet in willen zien dat ze het never nooit gaan redden tegen een automaat?
@406_v6: Je hoeft ook niet per definitie sneller te zijn, maar ik begrijp het heel goed dat er een grote groep autoliefhebbers het leuk vinden om zelf te schakelen, gewoon voor het gevoel. Ik ben daar geen uitzondering van hoor. Lekker schakelen in een klassieker, laat maar doorkomen hoor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).