• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: 8-traps automaat voor Chevrolet Corvette

Auteur: sir_smokalot, gepost 9 april 2014 om 14:43 – 27 Reacties

Meer! Meer! Meer!


Meer versnellingen in een auto met een 6,2 liter V8, is dat nodig?

In de autowereld waren 2 zaken de laatste jaren zeker: motoren werden (een enkele uitzondering daargelaten) kleiner en het aantal versnellingen nam toe, zelfs bij de Amerikanen, die tot voor kort nog meenden prima met 4-trapsautomaten in hun schommelmobielen uit de voeten te kunnen.

Maar ook de VS moet buigen voor strengere emissie-eisen, en dus lepelt Chevrolet vanaf 2015 een 8-bak (traditionele automaat met koppelomvormer) in de Corvette Stingray. Nu is er nog een 6-traps automaat aan de V8 bevestigd. De transmissie, die in eigen huis is ontwikkeld, is 4 kg lichter dan zijn voorganger en moet het brandstofverbruik met zo’n 5% drukken.

Dat laatste is goed nieuws voor landen als het onze, waar de nieuwprijs samenhangt met de uitstoot. In plaats van extreem superduur zal de Stingray nu superduur worden.

Corvette kan het niet laten om te vermelden dat “het opschakelen met een volledig ingedrukt gaspedaal achthonderdste seconde sneller geschiedt dan bij de Porsche 911 met dual-clutch transmissie.” (nog wel?) In je gezicht, PDK!!

Als je dat geflip-flop met je schakelflippers maar niks vindt kan je trouwens ook gewoon kiezen voor de echte mannenoptie: een handbak.

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

c7, Chevrolet, Corvette, Stingray, transmissie

Vorig bericht: « Bentley Hybrid Concept is een plug-in Mulsanne
Volgend bericht: Mercedes Concept Coupe SUV is voorproefje op X6-killer »

Lees Interacties

Reacties

  1. fred zegt

    9 april 2014 om 14:55

    Dus net als in de F1, maar die heeft helaas ook geen mannenoptie en hebben toch de “beste” coureurs van de wereld?
    Het geluid van deze “Stingray” zal wel meer man zijn dan de huidige F1.

    Login om te reageren
  2. rotarypowah zegt

    9 april 2014 om 14:56

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      9 april 2014 om 15:03

      @rotarypowah: Schiet regelmatig uit de versnelling?

      Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      9 april 2014 om 15:33

      @rotarypowah: Haha, ik moest er ook aan denken :D

      Login om te reageren
  3. schuimbekje3 zegt

    9 april 2014 om 15:00

    “het opschakelen met een volledig ingedrukt gaspedaal achthonderdste seconde sneller geschiedt dan bij de Porsche 911 met dual-clutch transmissie.”

    Op z’n fokke&sukkes gezegd “Nu nog sneller achterstevoren tegen een boom of in een greppel”.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    9 april 2014 om 15:03

    Mijn Volvo doet het prima met drie trapjes…..Ding zuipt wel…Lijkt op zijn baasje..

    Login om te reageren
  5. n54coupe zegt

    9 april 2014 om 15:10

    Tegenwoordig zijn de schakeltijden van automaten dusdanig verbeterd dat het met de hand schakelen bijna altijd langzamer is dan geautomatiseerd, al dan niet met flippers aan het stuur.
    De valide redenen voor handgeschakelde aandrijflijnen nemen steeds meer af.
    Zelfs benzine/dieselverbruik is tegenwoordig minder met gebruik van een automaat. Dat was vroeger wel anders…

    Login om te reageren
    • Vanquish zegt

      9 april 2014 om 15:37

      @n54coupe: Dan blijven er nog twee redenen over om een handgeschakelde auto te kiezen:
      1. Zelf lekker bezig kunnen zijn.
      2. Mooier geluid.

      Puntje twee is misschien subjectief, maar met het snelle schakelen in auto’s vind ik het motorgeluid vaak ook minder mooi. Een goed voorbeeld is de 458: er zit gewoon bijna geen pauze meer tussen. Dat vind ik jammer, juist die “drop” maakt motorgeluid vaak zo vet.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        9 april 2014 om 15:55

        @Vanquish: Helemaal mee eens. De 458 klinkt ook veels te opgefokt en nerveus..

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        9 april 2014 om 21:40

        @Vanquish: Niet alleen veel leuker, maar ook veiliger. Mens weet het nog altijd beter dan een computer :)

        Login om te reageren
    • lemster zegt

      9 april 2014 om 19:24

      @n54coupe: Dan hebben we het wel over de sportautomaten met dubbele koppelingen. Die zijn inmiddels misschien wel snel, maar als je met een “normale” automaat te maken hebt word ik nog steeds niet gelukkig. Doe mij maar een handbak. Meer werk, maar dat draagt voor mij bij aan de beleving.

      Login om te reageren
  6. Arno's zegt

    9 april 2014 om 15:11

    Hij kan dan wel sneller schakel dan PDK maar hij moet het ook 2x meer doen
    Dus wat is de schakeltijd van PDK en wat ”wint” de Corvette?
    Iemand zin in een rekensommetje van de 1e naar de 6e, versus 1e naar de 8e versnelling?

    Login om te reageren
    • notsobig zegt

      9 april 2014 om 15:46

      @asmulders: Zo simpel is het niet, want door het vaker schakelen zit de motor wel meer in zijn ideale werk gebied qua pk’s en koppel, wat hem ook weer sneller maakt…

      Login om te reageren
      • Arno's zegt

        9 april 2014 om 16:04

        @notsobig: Jij bedoelt misschien ”in zijn zuinigste toerental”. De 8 traps zou immers zijn om het verbruik terug te dringen.

        Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          9 april 2014 om 16:25

          @asmulders: Pas als je dezelfde motor aan deze twee verschillende versnellingsbakken hangt valt er iets over te zeggen.

          Login om te reageren
          • Arno's zegt

            9 april 2014 om 16:56

            @Vanquish: Waar ik meer op doel is het feit dat ze met ”0,08 sec sneller schakelen” schermen. Daarop is mijn antwoord dat ze wel 2x meer moeten schakelen.
            Ik heb het niet over acceleratietijden etc. Het is gewoon appels met peren

            Login om te reageren
            • 406_v6 zegt

              9 april 2014 om 19:17

              @asmulders: Porsche PDK heeft 7 verzetten….. Hoe jij aan 6 komt is mij niet duidelijk.
              Dus met 7 tegen 8 is het slechts 1x meer schakelen.

              Login om te reageren
              • Arno's zegt

                9 april 2014 om 19:21

                @406_v6: Is dat zo?. Was ervan overtuigd dat het er 6 waren. 1-0 veur jou

              • dawwg zegt

                9 april 2014 om 21:41

                @406_v6: 8 versnellingen en dan toch maar 5% zuiniger dan eerst; dat is niet de moeite waard, dan liever 7 … of van mijn part 6. En met dubbele koppeling uiteraard :) Ohww, wacht: handbak for the win !

  7. RobUSA zegt

    9 april 2014 om 16:02

    Bloedmooie auto die C7 jammer dat ik er niet lekker in pas.
    Hoofd gaat tegen balk aan het dak die achter de hoofsteunen zit ..bummer.
    Nog ff in de convertible passen maar nog niet gezien bij de dealer hier helaas.
    @Smoke: Toch weer ff proberen met “schommelmobielen” ik hap niet , veel plezier met het leven in de vorige eeuw.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      9 april 2014 om 17:39

      @RobUSA:
      Inderdaad, bloedmooie wagen. Eindelijk weer eens: de C4, C5 en ook de C6 waren nou niet echt mooi om te noemen ….
      Maar is de C7 echt zo krap of ben jij zo groot? Het eerste zou voor mij als een verassing komen. Want de grootste doelgroep, Amerikanen, zijn nou niet bepaald de kleinste mensen die er rond lopen op deze planeet…

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        10 april 2014 om 02:56

        @Rob: Ik ben 1.94 vandaar ..laat het je weten als ik in de cabrio heb gezeten.
        C4 is idd echt erg lelijk maar C5 en C6 vind ik wel best te doen.

        Login om te reageren
  8. paulaner zegt

    9 april 2014 om 16:22

    No matter, je wilt toch een handbak om lekker te boenderen met dit spul, desondanks dat dat automaat sneller en zuiniger is.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      9 april 2014 om 16:40

      @paulaner:

      Doe mij maar een automaat..

      Login om te reageren
  9. Corrado16v zegt

    9 april 2014 om 16:39

    Welkom in de 21ste eeuw Chevrolet, al blijft het natuurlijk leuk dat ze de handbak blijven leveren voor de puristen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      9 april 2014 om 19:19

      @Corrado16v: puristen? Of gewoon eigenwijze lui die niet in willen zien dat ze het never nooit gaan redden tegen een automaat?

      Login om te reageren
      • Corrado16v zegt

        9 april 2014 om 20:15

        @406_v6: Je hoeft ook niet per definitie sneller te zijn, maar ik begrijp het heel goed dat er een grote groep autoliefhebbers het leuk vinden om zelf te schakelen, gewoon voor het gevoel. Ik ben daar geen uitzondering van hoor. Lekker schakelen in een klassieker, laat maar doorkomen hoor.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North