Officieel: Bentley introduceert Bentayga V8

Auteur: , 34 Reacties

En daar is 'ie dan.

Er was al een V8-diesel in de Bentayga leverbaar en daar heeft Bentley een benzinemotor aan toegevoegd. Het gerucht hing al een tijdje in de lucht en nu is het nieuws dus officieel. Zoals verwacht betreft het de 4.0 twin-turbo V8 uit de rekken van de Volkswagen Groep.

De Bentayga V8 levert 550 pk en 770 Nm koppel. De luxe SUV sprint in 4,5 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 290 km/u. Met deze prestaties is de V8 een fractie langzamer in vergelijking met de W12 (rijtest). Daar krijg je wel een veel zuinigere Bentayga voor terug, mocht je daar iets om geven. Het gemiddelde verbruik ligt op 11.4 l/100 km.

De V8-variant komt met optionele carbon keramische remschijven. Je herkent deze Bentayga aan zijn vier uitlaten (in plaats van twee ovale bij de W12) en zijn zwarte grille (in plaats van chrome). Wat dat betreft heeft de Bentayga V8 qua uiterlijk veel overeenkomsten met de V8 diesel. Klanten kunnen kiezen uit 11 verschillende ontwerpen voor de velgen.

Een prijs is nog niet bekendgemaakt. Verwacht een fors verschil met de W12-variant, aangezien alleen al de BPM een stuk lager komt te liggen. Hoewel de prijs nog niet bekend is, komt er vermoedelijk een nog goedkopere variant. Ik heb het over Bentayga plug-in hybride.



34 reacties

Blijft lelijk.
@fordnut: Oneens
Ook al geen verrassing. Verbaast me zelfs dat het ding er nu pas komt.
@viezefreddyw: Ik denk dat het is om de aandacht een beetje te verspreiden. Houdt de autojournalisten ook van de straat.
@berlinetta: @viezefreddyw: ach welnee. Introduceer eerst een nieuwe SUV met 1 motor en een peperduur prijskaartje: verkoopt als een tierelier. Dan een diesel voor de dieselaars, dan een goedkopere benzine V8 voor de mensen die destijds twijfelden en dan later een nog goedkopere variant voor de twijfelaars die twijfelden bij de prijs van de V8.. marketing done right
@rubenpriest: Ja ik vind jouw uitleg eigenlijk wel beter dan de mijne.
@berlinetta:

Het is wat dat betreft al een heel oude strategie, maar wel een hele goede.
Je introduceert iets op je topmodel (7-serie ofzo) en later ga je het toepassen op je mindere modellen.
De klant/verkoper zal zeggen: “Kijk eens wat een luxe, 7-serie techniek nu ook in je 1-serie”!
Wanneer je het andersom zou doen, dus introductie in de 1-serie, dan krijg je: “Kijk eens wat een droevig vlaggenschip wij hebben, er zitten features in uit de 1-serie”.
@rubenpriest: Dat zie je inderdaad wel vaker. Een eeuwenoude strategie in principe. Maar voor mijn gevoel is de Bentayga er al even. De welbekende V8 is er natuurlijk al lang. Vandaar dat ik verwacht had dat ‘ie al leverbaas was geweest in deze vorm.
“Hoewel de prijs nog niet bekend is, komt er vermoedelijk een nog goedkopere variant.” Eindelijk! Een nóg goedkopere variant om ons uit de Golfjes en Meganes te krijgen :)
Dit lijkt me denk wel de versie die je wil hebben. Snel genoeg, zuinig genoeg, fraai geluid en je houdt nog wat centjes over tov de W12. Ik ben ook wel benieuwd naar het prijsverschil met de diesel.
@berlinetta: ik denk het ook. Niet alleen betere prijs dan de W12, maar waarschijnlijk ook iets lichter. Ben benieuwd naar de verschillen!
@berlinetta: de v8 modellen zijn sowieso een stuk meer gewild dan de w12. Ze schijnen prettiger te rijden en verbruiken echt een stuk minder. En bij de vorige generatie continental bleek de v8 vaak zelfs nog sneller te zijn dan de w12 qua acceleratie!
Geen verassing. En net zoals bij de Continental is de V8 waarschijnlijk nog de betere auto ook, zeker gezien het prijsverschil. Hoewel het ergens wel een beetje sneu blijft dat je tonnen kostende Bentley door hetzelfde aggregaat wordt aangedreven als de helft van het top VAG wagenpark…
@trustmeiamanengineer: Volgens mij is deze V8 ontwikkeld door Audi en Bentley samen (als ik het me goed herinner). Heb je toch nog een half Bentley-blok.
@berlinetta:

Audi en Porsche dacht ik, maar ook ik weet het niet zeker.
@jack_abarth: Volgens mij heeft Porsche hun V8 juist zelf ontwikkeld.
@berlinetta:

@willeme to the rescue!!
@jack_abarth: Das war einmal. In de vorige Panamera en Cayenne lagen nog ‘echte’ Porsche benzinemotoren. De 3.6 V6 en 4.8 V8 hadden een relatief korte slag en grote boring. Dus snel en veel toeren, maar een slecht verbruik.

De nieuwe Porsches, Audi’s en Bentleys staan op een modulair platform en ook de motoren zijn modulair. Dus de 2.9 V6 TT, 3.0 V6 T en 4.0 V8 TT zijn allemaal dezelfde motoren die allemaal in eenzelfde platform worden gezet.

Dat erin een RS5 een ‘Porsche’ motor zit is kolder. Dat de Audi RS6 een ‘Lamborghini V10’ ligt had is ook kolder. In basis allemaal zijn het allemaal Volkswagen blokken die op een zeer knappe manier zijn aangepakt. Wat dat betreft is er weinig veranderd de afgelopen jaren.

Dat is overigens geen probleem. Want een onderblok is maar een onderblok. Het is net wat je ermee doet. Maar om de vraag te beantwoorden: het is allemaal één pot (generiek) nat.
@willeme: Bedankt weer voor deze nuttige info!
@willeme: de reden dat wij geen afscheid van de 4.8 gts willen nemen
Smerig apparaat.
Zo zonder chrome en met dat donkere interieur oogt het ondanks het mooie rood wel een beetje als Trendline uitvoering.
Ik zag er gisteren een achter me rijden. Dacht ik zal eens aan de kant gaan. Kan ik hem eens goed bekijken…
Ik werd er niet warm of koud van eerlijk gezegd. Hij staalt mij niets uit. Een dikke S klasse straalt in mijn ogen meer uit. (Vast voor de helft van het geld.)
@kvgorp: wel fijn dat je aan de kant ging. Dan kon hij je 3 cilinder sedan tenminste gewoon links passeren.
@thomasthomas: Haha nee toch maar voor een kleine 4cilinder diesel gekozen. En station he.
@thomasthomas:
Sympathiek.
NOT
Het is alleen jammer dat ik Skoda Kodiaq mooier vind dan deze Bentley.
@wijsneus: Waarom is dat jammer? Die is stukken goedkoper. Komt goed uit toch?
Ik vind hem prachtig, statige uitstraling en fantastisch interieur.
Doet mij meer dan een Q7 zoals sommigen deze auto noemen.

En in deze uitvoering met V8 nog steeds snel genoeg lijkt me.
Werd er van de week eentje bij ons gelost.
Dacht serieus dat het zo’n Amerikaanse SUV was.
Wat is Bentley, het eens chique Bentley, ooit de auto van de Harley Street Surgeon, de jonge vermogend geboren Britse gentleman gruwelijk gedevalueerd.
4 uitlaten? Als hij dezelfde krijgt als de V8 diesel, dan heeft hij er gewoon 2 met een aangepast design. De uitlaten bij de diesel lopen in het midden namelijk iets naar binnen toe, maar zijn nog steeds uit één stuk vervaardigd (op de foto lijkt het niet zo). Hoe dan ook, ik vind het een goede zet van Bentley en weet zeker dat deze motorisering het in West-Europa in ieder geval een stuk beter gaat doen.
@friez: 2 uitlaten met 4 eindstukken. Er zijn nog steeds mensen die 4 uitlaateindstukken mooi vinden, het snelheid vinden uitstralen. Ik vind het vooral rommelig ogen.
Zo een koop je als je de lotto gewonnen hebt,en daarvoor al in het bezit van een fiat multipla was !!!!!
Een model zoals er 13 in een dozijn zitten. Wanneer gaan ze eens mooie individuele auto’s maken i.p.v. steeds hetzelfde design? Een vierkante bak op 4 wielen, is dat wat de kudde wil?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).