
De Europese verkoopcijfers van april spreken het verhaal van Elon Musk keihard tegen.
‘Doorlopen, niks aan de hand’. Dat was een beetje de boodschap van Elon Musk in een interview eerder deze week. Volgens hem zijn de verkopen van Tesla gewoon goed. En Europa? Tsja, dat is even een moeilijke markt, waar alle merken hetzelfde probleem hebben.
Intussen vertellen de feiten een heel ander verhaal. In vergelijking met Tesla hebben andere merken aanzienlijk minder moeite om EV’s te slijten in Europa. En nu heeft Tesla ook haar nummer één-positie in Europa uit handen moeten geven.
Uit cijfers van JATO Dynamics blijkt dat vorige maand niet langer Tesla de nummer één was, maar BYD. Op mondiaal niveau was Tesla vorig jaar al ingehaald door BYD, maar zijn de Chinezen ook voor het eerst de grootste in Europa. Qua EV’s bedoelen we dan. Er werden in april 7.231 BYD’s geregistreerd, tegen 7.165 Tesla’s.
“Dit is een keerpunt voor de Europese automarkt,” zegt JATO-analyst Felip Munoz. “Vooral wanneer je bedenkt dat Tesla jarenlang de Europese markt heeft geleid, terwijl BYD pas eind 2022 is begonnen in Noorwegen en Nederland.” BYD is inderdaad razendsnel opgekomen in Europa, nog sneller dan Tesla destijds.
Voor de context ook nog even goed om te kijken hoe de EV-markt het überhaupt doet in Europa. Nou, best goed. De verkopen van elektrische auto’s stegen afgelopen maand met 28%. In deze stijgende markt kelderde Tesla met 49%. Zoals we al eerder concludeerden: Elon zat dus gewoon glashard te liegen in het interview.
De analist van JATO noemde Nederland al even, maar wat is de positie van BYD in ons land eigenlijk? Hier hebben ze nog zeker geen dominante positie. Tot nu toe hebben ze dit jaar 1.028 auto’s verkocht, waar Tesla er 3.825 verkocht. Terwijl de Tesla-verkopen meer dan gehalveerd zijn ten opzichte van vorig jaar.
Via: Reuters





Het is toch zo klaar als een klontje wat voor schade Musk het merk heeft aangedaan. Ik ben er 100% van overtuigd dat de cijfers een stuk beter waren geweest als ie zich helemaal uit die presidentsverkiezingen had gehouden, of enkel als de andere superrijken, een donatie en that’s it.
Musk’s ijdelheid kost ‘m inderdaad een hoop geld. Maar zolang-ie er niet van aan de geeuwhonger raakt zal dat ‘m niet tegenhouden, vrees ik.
Hij kan de boel misschien redden als hij als CEO opstapt. Maar ook daar lijkt hij te eigenwijs voor.
Vraag het mij af. Mensen hebben een hekel aan Musk. Zolang hij groot aandeelhouder blijft, zullen mensen zeggen ik koop geen Tesla want ik wil Musk niet steunen.
Het zal mij niets verbazen als dit een kantelpunt in het bestaan van Tesla is. Zo’n Nokia en Blackberry verhaal. Van ze liepen zo voorop, maar concurrentie kwam eraan. EV groei begon überhaupt te stagneren, en toen deed Musk dit, en dat bracht het helemaal in een stroomversnelling.
Ik zie ze niet zomaar failliet gaan, maar het kan niet anders dan dat er hele rake klappen en ontslagronden gaan komen.
Tja, voor mij is hoe musk nu is geworden juist de reden om een Tesla te kiezen ipv elk andere batterij op wielen… ik houdt wel van een CEO die zich uitspreekt, of je het er mee eens bent of niet, niet zo politiek correct zieltjes winnen waar ik altijd van moet kotsen
Mooi verhaal, maar best wel onzin: het os echt niet zo dat extreem links de enige zijn die Tesla reden/rijden. 95% geeft geen ene F om het deugen, anders zou geen mens meer een VW, Porsche of ander fout Duits merk rijden.
De enige arrogantie die Musk valt te verwijten, is “stilstand is achteruitgang”. Koop je een Tesla, koop je een veroiderd, achterhaald product. Het aanbod van EV’s is zo ontzettend gegroeid, dat Musk niet meer het monopolie heeft. Waar je eerst keuze had uit een Prius, Leaf, of een Ampera naast een Model S, heeft nu ieder merk, van Dacia tot Porsche, een EV.
BYD, Hyundai en Kia hebben een beter aanbod dan Tesla. Als je dan kijkt dat 5% van het NL wagenpark elektrische is, dan is een daling van 50% nogal snel gehaald.
TL;DR: het product is slechter dan de concurrentie en werken met percentages marktaandeel is statistisch gegoochel.
95% geeft geen fuck? Ik hoor in mijn omgeving vrijwel enkel: voor mij geen Tesla. De meeste van die mensen hebben geen flauw idee waar Musk nu echt voor staat, en lezen enkel wat kopjes op NU of NOS, maar 1 ding is zeker: geen Tesla. Je verkoopcijfers gaan echt niet door de helft enkel omdat de concurrentie is toegenomen. Want weet je waar mensen echt geen ene fuck om geven? Of ze de beste auto voor hun geld krijgen. Mensen kopen maar wat.
En waarom waren de frapatsen van winterkorn waardoor dieselgate is ontstaan geen reden om vw en audi massaal links te laten liggen?
Omdat de meeste mensen geen bout om uitstoot geven. Die zien gewoon weer een golf 7 die, op een 1.4 tsi na, bijzonder goed in elkaar geschroefd was.
“Bijzonder goed in elkaar geschroefd” Haha, in 2011 werd Winyerkorn zelf nog erg chagrijnig op de Hyundai stand van de IAA “Waarom kunnen zij dat wél en wij niet?”
Kijk en lach/huiver:
https://youtu.be/UMI-v6OqT_s
Golf 7 kwam pas een jaar later/ modeljaar 2013
Ze zouden, voor de gein, eens de lange lijst met mensenrechtenschendingen van het Chinees dictatoriaal regime bij een BYD moeten meeleveren. Inclusief foto’s van strafkampen, executies, verplichte migratie, etc.
Of een fijne, geillustreerde informatieve brochure over het onstaan van VolksWagen. Porsche kan er over meepraten, denk ik.
Ook leuk, de insteek van Henri Ford, die ‘m als enige niet-Duitser de onderscheiding “Grootkruis van de Duitse Adelaar” heeft opgeleverd.
Bijna alle Italiaanse merken werkten met liefde voor de fascistische dictator Mussolini.
Bij al dit bovenstaande is een overenthousiast zwaaigebaar van iemand met autisme écht kinderspel.
Zeuren over Elon is selectief deugen. Tenzij je daadwerkelijk de bouwkwaliteit en waar-voor-je-geld bekritiseert, dan heb ke gelijk.
Tja. Elon en feiten, het blijft een lastig verhaal.
Ik vind de header foto wel briljant bij de titel passen hoor.
Is dat een vintage Gestapo jack wat hij aan heeft?
Byd sales zijn rampzalig slecht, zo zou je het ook kunnen zeggen ondanks de absurde media-aandacht. Niet goedkoop, niet bijzonder en Europeanen hebben meer betaalbare en aantrekkelijker alternatieven.
Het is 2025. Feiten irrelevant. Liegen is de nieuwe waarheid. Zelfs op het hoogste niveau (vul maar zelf in wie en hoe) kan je gewoon met papieren zwaaien waar op “naast de kwestie en uit de context of gewoon fake nieuws” staat om “je gelijk” te halen.
Had ik dat 10 a 15 jaar geleden gezegd, dan zou iedereen het als belachelijk afgedaan hebben…
En nu, nu wantrouwt iedereen elkaar. En niemand weet nog wat echt is. En dan is AI nog niet eens 100% mainstream.
Knap hoor die mensheid. De kunnen naar mars, de maan en weet ik veel allemaal waar. We hebben fantastische technologie ontwikkeld.
En het enige waarvoor we het gebruiken is om elkaar af te maken of te onderdrukken.
Gewoon respectvol samenleven daar zijn we weer verder en verder van aan het wegdrijven
Heel triest vind ik dat.
Tja, naar mijzelf kijkend, als ik een EV MOET!! (dus niet vrijwillig, zal nooit gebeuren) zou ik juist een Tesla kopen, en de ontpopping van Musk is daar de grote reden voor juist, eindelijk is een CEO die zich durft uit te spreken ipv politiek correct blijven om zieltjes te winnen
Je had je hier(over) al uitgesproken. Typisch, dat je vindt dat je je moet herhalen. Minder YouTube kijken.
Politiek correct blijven om niemand tegen het hoofd te stoten daar verkoop je auto’s mee, de nazi uithangen en pensioenen van mensen cancellen daar wordt je gehaat van en verkoop je minder auto’s door. Slimme vent die Musk!
Het lijkt erop dat je gehypnotiseerd bent door de MSM
Als ik de registraties in mei bekijk, lijkt Tesla wel weer op te krabbelen. Model Y staat nu op 3, na de Elroq en de Picanto
Selectief shoppen om te doen voorkomen alsof Tesla instort (quod non). Kia EV3 in mei meer dan gehalveerd ten opzichte van de maand ervoor, wat verder niet interessant is.
binnenkort koop je weer een tesla incl gratis laden en dan spuiten de verkopen omhoog
Is toch al? Zag de model X of Y al met gratis laden op de website.