Officieel: De Aston Martin DB11 met minder CO2-tax

Auteur: , 20 Reacties

Dankzij de vriendelijke Leute uit Affalterbach kan je binnenkort stijlvol rondrijden voor minder.

Het moment dat je wist dat komen ging is eindelijk daar. Begin vorig jaar werd de Aston Martin DB11 officieel voorgesteld aan het grote publiek. Onder de kap had je maar één optie en die was op zich best verrassend. We wisten destijds immers al dat Aston een dealtje had gesloten met Daimler. Velen verwachtten dan ook dat we simpelweg Mercedes-blokken onder de bevallige kappen van toekomstige Aston’s zouden gaan zien. De oude atmosferische V12 bestond zoals iedereen inmiddels wel weten zal immers ook uit twee Ford V6 blokken.

De 5.2 liter grote biturbo-V12 waarmee Aston op de proppen kwam kenden we echter nog niet van andere auto’s. Desalniettemin was het altijd slechts een kwestie van tijd voordat Aston ook Mercedes’ fameuze 4.0 V8 met twee turbo’s in de DB11 zou lepelen. Vooral wij Nederlanders zitten daar natuurlijk met smart op te wachten, want als de V8 wat minder grammetjes CO2 uitbraakt scheelt dat al snel tienduizenden Euro’s aan belastinggeld. Een dik jaar na de introductie van de V12 is het moment nu eindelijk aangebroken, getuige deze video:

V8

Hoewel het bij een Aston niet per se gaat om de keiharde cijfers, moeten we ze toch even de revue laten passeren. De V8 levert in de DB11 510 pk. We hebben in sommige Merc’s al gezien dat er meer inzit, maar er moet natuurlijk wat ruimte zitten tussen de V8 en de V12, die 600 pk levert. Ondanks de 90 pk minder duurt de sprint van nul naar honderd slechts een tiende van een seconde langer, namelijk 4,0 seconden in plaats van 3,9 seconden. Lekker belangrijk. Het zou goed kunnen dat de V8 stiekem de lekkerdere DB11 is. De kleinere motor levert namelijk een gewichtsbesparing op van liefst 115 kilo. De DB11 V8 heeft daardoor waarschijnlijk een wat lichtvoetigere neus.

Optisch is er weinig dat weggeeft dat je voor de goedkopere optie gekozen hebt. De randen rond de koplampen zijn bij de V8 zwart gekleurd en de auto heeft andere velgen dan de V12. Het grootste verschil betreft het aantal luchtinlaten in de motorkap. De V12 heeft er vier, de V8 slechts twee.

De ‘vacht’ wordt dit weekend voor het eerst aan het publiek getoond op het Goodwood Festival of Speed. In Engeland kost het model precies 13.000 Pond minder dan de V12, maar in Nederland wordt dat verschil om de bovengenoemde reden ongetwijfeld een stuk groter. We vrezen dan ook dat vrijwel geen enkele Nederlandse koper van de DB11 meer voor de V12 zal gaan…



20 reacties

Even snel opgezocht: DB11 V12 300.000 euro met rond de 50.000 BPM, laten we zeggen helft BPM en 15.000 goedkopere basisprijs. Dan kom je uit op 260.000, niet echt een euro knaller prijs. En ik denk in dit segment dat je voor 15% extra ekkermannen wel eerder de V12 pakt met 20% meer vermogen.
Vergelijkbaar met 2 cilinders en 50pk extra in een golf voor 5.000 euro, altijd doen!
@gekketurbo: “Vergelijkbaar met 2 cilinders en 50pk extra in een golf voor 5.000 euro, altijd doen!”
Een normale Golf kost ergens tussen de 25k en 30k. Dan is 5k procentueel gezien wel bijna 20% meer. Voor PK’s die je in het normale verkeer gewoon niet nodig hebt, die het vlot rijden gemakkelijker en daarmee ook wat minder uitdagend en eigenlijk saaier maken. Als je 5k extra aan een Golf wilt uitgeven, stop dat in uitrusting, navigatie, leren bekleding, schuifdak. Helpt ook niet tegen de afschrijving maar je beleeft er hoop meer lol aan.
@mashell: Een accountmanager kiest voor accessoires en een petrolhead altijd voor extra cilinders en vermogen.
@gekketurbo: Maar kijk een wat een Bentley Continental GT V8 kost vergeleken met de W12. Dat scheelt toch ff wat meer. Nu is de W12 van Volkswagen in die auto natuurlijk stokoud vergeleken met de redelijk verse V12 van Aston Martin, ik denk dat het verschil in Nederland toch groter zal zijn dan je nu schetst.

Doet u mij maar zo eentje, graag een donkerblauwe Volante met V8.
115 kilo, wat een verschil. Op basis van dit artikel lijkt me de V8 zeker de aantrekkelijkste optie. Goedkoper, bijna net zo snel in rechte lijn en waarschijnlijk sneller in de bochten en ook nog eens zuiniger. Daarbij klinkt de V12 van Aston wel vrij goed voor een turbomotor, maar de V8 van Mercedes klinkt ook wel aardig. Voor het geluid hoef je het dus niet te laten.
@berlinetta: exact mijn gedachte. En voor die 40 rooie koop je een leuke 2e hands cabrio erbij ( voor de vrouw ;-) )
@berlinetta: zuiniger zou het laatste zijn waar ik naar keek bij de keuze uit zo’n auto…
@peug206: minder vaak tanken. Hoe chill is dat?
Als die 510pk niet genoeg is kun je het blok altijd nog een brabus kuurtje geven.
@bmwm3gtr: Maar je kan de V12 uiteraard ook chippen.
@bmwm3gtr: Ik neem aan dat je een grapje maakt. De opmerking is op z’n plaats, maar hoop niet dat jij dit echt van plan zou zijn :o

Heiligschennis, een Aston Martin tunen :o
De zij aanzicht lijkt toch sprekend op een jaguar F-type
https://autorai.nl/wp-content/uploads/2017/01/jaguar-f-type-modeljaar-2017-008-1440×855.jpg
@kimhung: persoonlijk zou ik dan ook voor een f type gaan.
Het is een beetje zoals de Bentley Continental. Je wil maar al te graag de zwaardere motor hebben, maar eigenlijk is de V8 de verstandige keuze met meer dan genoeg plezier.
@adyton: inderdaad net als de Conti. De V12 heeft de magische klank als je “Véé twaalf” zegt. Maar rijden doet een motor voorin met een lager gewicht eigenlijk altijd beter.
Heb ik wat gesnoven of is dat interieur echt paars?
Okeey… doe mij maar zo’n pauper DB11 dan. Candy apple red lijkt me prima
Doe mij maar een Vanquish, het oog wil ook wat.
Mensen die geld hebben voor een DB11 kopen het niet met hun laatste centen, dus ik zou niet weten waarom niemand voor de V12 zou gaan.
Brabus weet wel raad met deze V8. Gelijk in Bottrop afgeven en in de middag met dik 600pk naar huis :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).