Plannen Europees rekeningrijden stuiten op groot verzet

Auteur: , 104 Reacties

De Europese Commissie wil alle auto's uitrusten met een registratiebox, om alle tolwegen en vignetten overbodig te maken. Bijna heel Den Haag is tegen, maar u mag nu vast raden welke partij dat niet is.

Geen tolwegen meer, worden we daar blij van?

Op zich is het Brusselse sentiment begrijpelijk: er is in Europa een wildgroei aan tolwegen, vignetten en andere systemen die de automobilist op allerlei manieren geld kosten. Door één systeem voor rekeningrijden in te voeren zou het een stuk eenvoudiger worden voor de automobilist. Daarom wil de Europese Commissie een registratiekastje in alle auto’s en vrachtauto’s plaatsen, om alles centraal te kunnen regelen. Maar niet iedereen is even enthousiast over deze plannen.

Zo is onze minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen van mening dat Europa niet kan bepalen of er een beprijzingssysteem komt, en in welke vorm. Rekeningrijden noemt ze simpelweg een achterhaald systeem. De maatregelen van Europa zouden betekenen dat we in Nederland een CO2-afhankelijke tolheffing krijgen voor onder andere de Westerscheldetunnel en de Blankenburgtunnel. Ook het CDA en de SGP zijn tegen (meldt de Telegraaf) en uiteraard ageert ook de anti-europa clan van de PVV tegen het plan. Wel dolenthousiast zijn ze natuurlijk bij GroenLinks, waar ze het liefst zien dat we allemaal naar ons werk gaan in met de hand gemaakte mandjes van biologisch gekweekt riet, die gedragen worden door vrolijk fladderende vlinders en magisch feeënstof.

Grootste bezwaar is natuurlijk dat de mensen achter de knoppen altijd van iedereen weten waar ze wanneer zijn met de auto. Voor veel mensen een onprettig idee, maar wellicht vind jij dit niet bezwaarlijk? Zouden jullie één kastje willen dat alle tolsystemen en vignetten in Europa vervangt en in ruil daarvoor een stuk privacy willen opgeven?



104 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik heb al lang zo’n apparaat dat het grootste deel van mijn privacy omzeep helpt: de smartphone.
@mashell: on-zin, dat heb je zelf in de hand
@stuko: En dat mag dan weer niet tijdens het autorijden :D

O.t: Nee. Voor mij geen kastje
@stuko: in mijn linker broekzak om precies te zijn.
Maar dat apparaatje vertelt de telecommunicatie netwerken waar ik ben. De opsporingsinstanties kunnen dat prima opvragen. De privacybezwaren tegen een boxje in de auto van mobiele telefoongebruikers zijn eigenlijk vrij hypocriet.
@mashell: als je in Nederland anoniem wil zijn dan kan dat prima tot op zekere hoogte. In feite hoef je alleen maar de GBA geregistreerd te zijn.

Als je het vervelend vindt dat iemand je zou kunnen uitpijlen dan neem je toch geen smartphone? Dan zet je toch niks op Facebook? Etc. Je hebt vrijwel alles volledig in de hand.
@stuko: Altijd leuk dit. Als je serieus het idee hebt dat je je privacy in eigen hand hebt met een smartphone, kom dan gerust een keer bij ons langs op de afdeling E-commerce. Dan leggen we je alles uit over cookies, meegestuurde pixels, wifi-tracking, cross device platforms, retargeting, eye tracking en nog tientallen andere technieken waarmee grote ondernemingen elke seconde van de dag mee kunnen kijken waar je bent, wat je eet, hoe laat je opstaat en hoe je je ogen beweegt:)
@lichtmetalenbelg: ik ben serieus geïnteresseerd. Organiseren jullie een rondleiding? Haha
@lichtmetalenbelg: Ook allemaal keuze van de burger om daarin mee te doen. Met een klein beetje kennis en juiste keuzes valt daar prima tegen te verweren.
Rekeningrijden is naar mijn mening de beste en meest eerlijke oplossing. Heb je ergens gereden, dan krijg je de rekening. Heb je ergens niet gereden, krijg je geen rekening.
Maar ik ben er wel op tegen dat ik op voorhand kan zeggen dat het een “extra” belasting gaat worden en geen vervangende belasting. Dat stukje privacy dat men weet waar ik rijd heb ik geen problemen mee.
@jack_abarth: Eens! Een dikke V12 in de garage voor de lol om soms te rijden en een klein goedkoop autotje voor van A naar Beter. Dan hoef je dus niet dik belast te worden voor die bezinnen slurper als je hem niet gebruikt!
Ik steek mijn Alfa 166 nog liever in de fik dan dat ik een big brother box installeer.
@pjjmv: goverment came and took my baby… hehe maar inderdaad mijn alfa blijven ze ook met hun poten af, en wij mogen zeker alles weer betalen…
@pjjmv:
Stel je niet zo aan.
Dank zij internet, beveiliging camera’s, pinpas, betaalgedrag is je gedrag al bekend.
Dan je burger service nummer en paspoort.
Waarom denk je dat mensen zoveel ellende hebben als hun identiteit gegevens wordt gestolen?
@desjonnies:

En als ondernemer is je burgerservicenummer sowieso bekend, leg je BTW-nummer er maar eens naast voor de gein ;)
@jack_abarth: klopt helemaal ja
@desjonnies: Stel je niet zo aan zegt ie. Omdat er al andere manieren van volgen zijn is het argument. Wil ik daarom ook dat ze rechtstreeks toegang krijgen op mijn ECU zodat ze elk moment, ik noem maar iets van de data, het gaspedaalpositie kunnen bepalen? Kijken of een voertuig origineel is o.b.v. de boostwaarden? Je ziet nu al hoe buitenlandse overheden het liefst omgaan met verkeer uit andere landen. Ik zie een tijd aankomen waarin je ergens rijdt en je op afstand een milieuboete krijgt omdat je ergens teveel gas geeft of milieuonvriendelijk rijdt. Dus ik vind jouw reactie alles behalve overtuigend.
@pjjmv: ben het met je eens, maar of je het wilt of niet, vroeg of laat loopt iedereen met een RIFD-chip in zn kont.
@deuxmillecinqcentetcinq: Dan steek ik mijn kont in de fik.
@pjjmv:
Welkom in 2017, ze weten het al lang, je gedraagt je als een soort van Don Quichote, alle systemen zijn gekoppeld en als jij een auto van zeg € 80000 bestelt, wordt er automatisch een onderzoek gestart naar je personalia , wie je bent, wat je doet en hoe je aan dat geld komt.
En wat je schetst kan inderdaad een toekomst beeld zijn, waar je helemaal geen ene ruk aan zult kunnen veranderen.

Het enige land waar men je met rust laat is vreemd genoeg Rusland, als je daar je 13% !!! belasting betaalt vragen ze niets, doen ze niets en laten ze je met rust.
@desjonnies: Daarom hebben ze in Rusland ook zo weinig last van corruptie en is het sociale stelsel zo perfect. Dat er trends zijn, betekent nog altijd niet dat je het er maar mee eens moet zijn.
@pjjmv:
Weet je, bedankt, jij bent een heel stuk wereld wijzer dan ik ooit zal zijn, heb je ook een sekte?
@desjonnies: Graag gedaan. Ik heb een sekte, maar je mag er alleen bij als ik full time in je ECU mag snuffelen.
@desjonnies:
als je veel geld “verdient” in het wilde oosten heb je waarschijnlijk heel andere problemen dan een inhalige fiscus.
@pjjmv: ik snap dat je van je 166 af wilt maar denk ook even aan het milieu. Steek de wagen niet in de fik maar duw deze naar de sloop.
@mashell: Goed advies Jesse, ik slaap er nog een nachtje over.
Geen probleem
Zodra ze met dat gedonder beginnen koop ik een auto uit 1970 of 80. Ik wil geen gedonder met spul van de overheid in de auto. Straks krijgen we de boetes ook gelijk door dat kastje.
@peug206: Eigenlijk wel een goed idee om zo boetes uit te schrijven. Hard rijden mag je ook niet als er geen politie mee kijkt. Gewoon iedereen die te hard gaat een bonnetje opsturen, dan voorkom je veel meer hardrijders. Plus je bespaart op politie, kunnen ze zich meer focussen op andere dingen dan staan laseren.
@duckmefaddy: jij moet voor groenlinks de kamer in
@lekkerlinksrijden: Liever niet. Heb weinig met die partij, maar het zou wel een efficient systeem zijn voor boetes uit te schrijven lijkt me. Op dat ene puntje zie ik dan wel een voordeel
@duckmefaddy: ik durf zo te zeggen dat er meer ongelukken gebeuren dan. Iedereen kijkt alleen nog maar naar de teller of gaat 100 rijden om boetes te vermijden.
@duckmefaddy: al dat gehuil over te hard rijden altijd, als de weg leeg is en je hebt een leuke auto mag je toch gwn ff gas geven, om dan bij iedereen de data uit te lezen en een boete te schrijven vind ik echt achterlijk
@peterpann3nkoek: Nee, dat mag dus niet :-D
De verschillende tol systemen (sinds wanneer hebben we het over beprijzing?) gaat natuurlijk rechtstreeks tegen de Europese gedachte in en is vooral nadelig voor buitenlandse Europeanen. Op zich niet onlogisch dat er moet worden betaald voor het gebruik van Europees asfalt maar dan graag wel op een eerlijke manier. Privacy is natuurlijk een dingetje. Maar hoeveel mensen die hier nu gaan roepen dat dit voor hen het allerbelangrijkste argument is maakt gebruik van VPN en verwijdert aan het einde van de dag alle cookies van zijn computer? Daar zit een veel groter probleem wat de privacy betreft. Ik kan mij werkelijk niet herinneren wanneer ik een autorit heb gemaakt waarbij ik dacht: deze rit moet ik geheim houden…
@pomoek: tot dat ze alle systemen aan elkaar gaan koppelen en je een naheffing krijgt omdat je 55 km/h in de stad hebt gereden. En daarna de verzekering omdat je een risico bent, dus je premie omhoog enz enz enz
@pomoek:
ik heb wel eens een onterechte flitsboete gehad, gewoon betaald omdat ik geen zin had in alle rompslomp en het bedrag niet al te groot was. Ik kan me voorstellen dat wanneer (niet als) er foutjes optreden met allerlei gekoppelde systemen je dagen in de wacht aan de telefoon door gaat brengen om ongeinteresseerde en onkundige helpdeskmedewerkers te spreken die je naar andere helpdesks door proberen te schakelen waarna de verbinding opeens “per ongeluk” wordt verbroken…
Megalomaan registratie project van Big Brother, op onze kosten. Gaat uiteraard enorm falen en je kan iedere auto waarin een of meer GSMs aanwezig zijn al redelijk eenvoudig volgen. https://www.tracktraceshop.com/
Een paar tunnel- of tol-appjes en je hebt betaald zonder te stoppen.
Vrachtauto’s is een apart verhaal.
Op zich begrijpelijk, maar het is in de transportsector al heel gewoon om een kastje achter de voorruit te hebben voor tol of iets dergelijks. Ik snap niet waarom het dan niet bij het automobilisten zou kunnen of mogen? Een eerlijker systeem dat de gebruiker betaalt lijkt mij een goed idee, en een gezamelijk tol systeem in de hele EU lijkt mij ook een stuk makkelijk. Nu heeft een vrachtwagen voor elk land ( Duitsland, Belgie, Frankrijk, Polen, Oostenrijk, Tjechie uit eigen ervaring zijn al 6 verschillende kastjes achter de voorruit) een ander kast nodig. Lijkt mij dat we dit voor personenauto’s moeten voorkomen. Iets met technologische voortuitgang….
@rrk147: belast de brandstof. Dan betaalt de veelgebruiker, dan betaalt de vervuiler en dan betaalt zelfs diegene met een extra zware voet of diegene die in de file staat. Het is een feilloos systeem zonder nadelen als je het in heel Europa gelijk maakt.
@lekbak: he-le-maal eens. Men wíl het niet horen (want brandstof is al duur) maar in mijn optiek is dit de meest eenvoudige, eerlijke en goedkoopste manier.
@lekbak: Ja is idd een simpele maar wel een eerlijke manier! Zullen misschien teveel belangen meespelen van oliemaatschappijen?
@rrk147: ja maar dan ook 1 systeem voor alle auto belastingen. Geen bpm en wegenbelasting meer voor de schatkist en provinciën
@rrk147: Denk dat het probleem is dat ze iedereen elektrisch willen laten rijden
@lekbak: mee eens !!! dat gedoe met kastjes, portalen en aanpassingen aan de autowegen om dit te kunnen faciliteren kost miljarden, en dat verdienen ze nooit terug met zo’n systeem.
Dan moet men wel transparanter worden in hoe de brandstof prijs is opgebouwd en waar de gelden heen gaan.
Met een beetje geluk is Europa al uit elkaar gevallen voordat zoiets ingevoerd kan worden.

Het is ook nodeloos ingewikkeld en alleen goed voor de data die ze verzamelen. Het kan ook niet anders of dat is het primaire doel van dit plan. Immers is extra belasting op brandstof niet alleen het meest simpel maar ook het beste. Sterker nog: het is het enige wat ècht werkt. Gewoon in heel Europa dezelfde tax er bovenop gooien en klaar ben je.
@lekbak:

De tax moet dan wel procentueel zijn volgens mij i.v.m. verschillende economieën.
@jack_abarth: Hoezo? Mogen minder ontwikkelde economieën meer vervuilen? Auto’s zijn in de basis overal even duur en brandstof ook. Dan kan de belasting er ook nog wel bij. Maak je het niet gelijk dan krijg je oneerlijke concurrentie uit de lage lonen landen en dan gaat iedereen over de grens tanken.
@lekbak:

Hoewel ik mezelf ergens in je standpunt kan vinden moeten we ook redelijk genoeg zijn dat de economieën in de EU ontzettend ver uit elkaar liggen. We kunnen elkaar niet met exact dezelfde straf beboeten, want dat zou net zo goed ongelijke concurrentie geven. Daarom zou in mijn ogen de mate waarin de straf je treft gelijk moeten zijn als het over een milieudelict gaat.
@lekbak: jammer van wederom die anti Europa retoriek maar verder ben ik het met je eens. Belasting aan de pomp is het meest eerlijke en logische systeem. Daar mogen ze van mij ook meteen BPM en motorrijtuigenbelasting onder scharen. Maar om te voorkomen dat 99% van de Nederlanders dan in België en Duitsland gaan tanken heb je wel Europa nodig. Dit systeem zullen ze dan door heel Europa moeten uitrollen. En dat is denk ik nog minder levensvatbaar dan een Europees tolsysteem.
@pomoek: ik ben vandaag te druk bezig om er op in te gaan, maar er zijn geen geldige argumenten voor Europa. Ik ben in het echte leven nog nooit iemand tegen gekomen die mijn tegen argumenten kon weerleggen. En ik heb aan de koffie gezeten met kamerleden, toch niet de minst ontwikkelde personen op politiek vlak.
@lekbak: haha. Kamerleden ontwikkeld. In dit land is zelfs Henk Kamp minister van ecomische zaken geworden.
Er zijn ontzettend veel argumenten voor Europa en vrijwel geen tegen. Want heel de politiek en heel het bestaan draait in deze kapitalistische wereld om economie en handel. En dat is wat Europa doet, handel gemakkelijk maken.
@mashell: jij bent Nederlander toch? Europa stimuleert handel niet zozeer, het is in de praktijk vooral bezig met zichzelf een machtig blok maken. Nederland is wereldkampioen handel. Alles wat Europa doet kost ons handel want wij zijn altijd beter dan het gemiddelde. Daarom kost Europa alleen maar geld en handel. Immers worden de armere landen bekostigd door de rijkere landen. En wij zijn? Juist, het rijkste land. Wij zijn de berg die in het dal geschoven word om een vlak stuk land te maken. Het gemiddelde is misschien hoger/beter, maar wij zijn toch omlaag gegaan. Europa in een notendop. En nu is de lucht voorbij en moet ik weer aan de arbeid ;-).
@lekbak: Tuurlijk. En mogen de providers dan meteen weer roaming-kosten invoeren? In Zwitserland betaal je momenteel 10€/Mb aan roamingkosten.
Ga je als je op reis gaat weer betalen als je eens geld uit de muur halt of als je met je VISA betaalt? Of effe rekenen met FL, BEF, FFR, DM, PES,… en tussendoor nog eens een uurtje aanschuiven om de grens over te steken.
En ja, vergeet die goedkope Pool die jouw badkamer zo mooi afgewerkt heeft ook maar meteen.
@stijnvermeersch: Ik weet niet welke provider je hebt maar bij t-mobile betaal ik €25 voor 1000 mb in CH. Daarnaast betaal ik graag €50 aan betaalkosten tijdens mijn vakantie als mij dat €1000 scheelt aan afdracht aan de EU. Zeker als die afdracht besteed wordt aan landen die weigeren zich aan de afspraken te houden en orde op zaken te stellen, waarvandaan goedkope arbeiders ons het werk afnemen.

Ontopic: Maak een europese sticker die aangeeft hoe vervuilend een voertuig is. Landen/ steden kunnen dan zelf beslissen hoeveel belasting ze willen heffen en welke voertuigen ze willen weigeren. Soort prepaid tol net als in Zwitserland maar dan met europees een sticker. Privacy gaat dan ook redelijk. Men weet dat je voor een land betaald maar niet wanneer je waar bent.
@stijnvermeersch: pff, te gierig om op je vakantie van €2500 een paar tientjes te verspillen aan internet (wat je toch eigenlijk niet wilt op vakantie, er is wel wifi in je hotel) maar wel duizenden euro’s extra belasting betalen om in de eu te zitten. Logisch…

Daarbij komt er geen Pool of andere buitenlander bij mij aan het werk. Ik huur zelfs geen bedrijf in die zulke lui in dienst heeft. Dat is namelijk het verneuken van onze economie (net als de hele eu trouwens) en het meest kortzichtige wat je kunt doen. Kortzichtig, egoïstisch en ronduit dom.
@lekbak: Hm, ik vind het idee van vrij verkeer, goederen en geen oorlog wel fijn. Maar dat ben ik.
@pomoek: daar heeft de eu helemaal, maar dan ook ècht helemaal niks mee te maken. We hadden het zelfs al voordat die hele eu bestond!
@lekbak: sorry maar waar heb jij het in godsnaam over? Vrij verkeer van goederen bestaat pas sinds het verdrag van Maastricht. Vrij verkeer van personen is vastgelegd in het verdrag van Schengen, dat ging om een beperkte groep landen wat later is overgenomen en uitgebreid door de landen binnen de EU. En in 2012 heeft de EU de Nobelprijs voor de vrede gekregen, of zoals de commissie zei: Bij de uitreiking van de Nobelprijs verklaarde het Noorse Nobelcomité dat zijn beslissing gebaseerd is op de stabiliserende rol van de EU, die heeft geholpen om Europa om te vormen van een continent van oorlog tot een van vrede.
@pomoek: je zegt het zelf al: het was er al voor de eu. En de navo is de organisatie waar we de vrede aan hebben te danken. Die Nobelprijs is natuurlijk een lachertje. Of ben je Obama vergeten die nog geen beslissing had genomen of al zo’n ding had gekregen?

Wederom heb ik geen enkel geldig argument gehoord voor Europa. Ik blijf erbij: als zelfs politici geen debat kunnen winnen over Europa kan al helemaal niemand op autoblog dat. Want er ìs geen sterk argument voor Europa.
@lekbak: fijn, je geeft dus toe dat ik gelijk heb. Vrije verkeer van goederen is geregeld door de EU. En jij zei dat de EU géén voordelen heeft! Nu, dan kunnen we het afsluiten, jij bent om!
@pomoek: lees mijn reactie nou nog maar eens…
@lekbak: Yep gedaan! Jij stelt dat er niets goeds uit de EU komt. Ik stel dat vrij verkeer van goederen een fijn EU-idee is. Volgens jou heeft dat niets met de EU te maken. Ik geef aan dat dit in het verdrag van Maastricht is vastgelegd. Jij gaat hier verder niet op in. Ik begrijp daaruit dat je geen argument kan verzinnen waarom vrij verkeer van goederen géén goed idee is. Dus heb ik, die goede ouwe pomoek, jou laten zien dat er wel degelijk iets goeds uit de EU is gekomen. Toch? Of is het vrije verkeer van goederen slecht? Hebben wij Europeanen specifiek Nederlanders er last van?
@pomoek:

Whahaha ..
Was er zonder dat kneuzen verdrag allang en breed ..
Stelt zoals elk Europees verdrag geen reet voor ..
@lincoln: vrij verkeer van goederen binnen de EU was er al voor het verdrag van Maastricht? Oke, ik laat me graag informeren: Hoe dan? Tovaritsj?
@pomoek: ik zou het kunnen laten bij het woordje Zwitserland… Maar vrij verkeer van goederen is gewoon mogelijk buiten de eu. Zoals dus Zwitserland bewijst. En ach, er zijn best goede dingen uit de eu gekomen hoor. Maar geen hele belangrijke dingen.
@lekbak: Okay, hehe, we zijn er. Er zijn best goede dingen gekomen uit de EU. Laten we niet gaan kissebissen over hoe belangrijk die dingen zijn. Laten we het ook niet hebben over hoe Zwitserland haar rijkdom heeft weten te vergaren en hoe belangrijk de EU is voor Zwitserland, en andersom.
@pomoek: je blijft me verbazen in negatieve zin. En dat is knap want ik heb je al niet zo hoog zitten. Niet omdat ik denk dat je dom bent maar omdat je er heel bewust voor kiest om te doen alsof.

De dorpsvijver door Europa betaalt is best mooi geworden dus Europa is goed. Dat we onszelf financieel en cultureel naar de klote helpen doet er niet toe want de dorpsvijver is best mooi geworden.

Owja, dat laatste stuk was dus sarcastisch…
@lekbak: Lieve lekbak. Ik zou zeggen: Lees je eens in over de EU. Kijk verder dan de dorpsvijver(?) breed is. Is de EU perfect? Ne natuurlijk niet. Het democratisch gehalte is bedroevend laag. Lokale overheden hebben teveel een vinger in de pap. Daar moet nog een hoop gebeuren. Kortom: Doe je huiswerk. En kom met feiten in plaats van meningen als je een discussie aangaat.
Ik zou op zich niet erg om de MRB en BPM in te ruilen tegen een Europees rekeningrijdensysteem. Voorwaarde is wel dat de individuele landen hun eigen tolsystemen gaan afschaffen. Gaat nooit gebeuren, want de EU is geen belastingunie, en NL blokkeert elk voorstel voor een Europees belastingsysteem.
Geef mij maar zoon box ik ben direct voor!
Voor mij dikke prima.
Economische kilometer vreter voor werkverkeer. Leuke auto erbij die veel minder belast wordt. Ik ben voor.
@camber24: bovendien ook zwaarder belasten in de spits aub.
@camber24: waarom? Heel veel mensen in loondienst hebben geen keuze
Onnodig allemaal. T’is toch allemaal geen raketwetenschap. Sommige landen verkopen je een label en in NL mag elke buitenlander gewoon lekker gratis het wegennet naar de klote helpen.
Jongens jongens jongens….. alle maar dan ook ALLE Europese systemen eruit. Brandstof prijzen Europees gelijker trekken en €0,50 er bovenop, en klaar is Kees. Geen gehannes met apparaatjes en gps enz. Daarnaast wordt er op “mijn” manier belast naar gebruik én verbruik, los van of met snelweg gebruikt of niet. Ik woon in Italië en vindt het absurd dat de autostrada geld kost (best veel ook) en de binnenweg is gratis. Enkeltje naar m’n werk is 60 km en kost €5,20. Keer 2, 5 dagen is €52,- per week. Pak ik binnendoor, scheelt me dat diezelfde 52,- maar verstook ik een litertje per dag méér, en kost met dat een uur meer per dag… het systeem kan dus beter, eerlijker en goedkoper (ook voor de staat, want die tolpoortjes incl personeel en onderhoud kost uiteindelijk ook hen geld).

Lang verhaal kort: €0,50 bovenop de brandstoffen en alle vignets / tolpoortjes afschaffen.
Ik snap wel dat Den Haag tegen is. Autorijden wordt hier het zwaarst belast van alle EU landen. Als dat enigzins gelijk getrokken wordt op Europees niveau dan verdwijnt er een groot stuk uit de begroting! Infrastructuur moet in mijn ogen veel meer Europees geregeld worden. Het huidige systeem van wegenbelasting zonder ook maar een km te hebben gereden is veel oneerlijker.

Vwb de privacy. Heikel punt. Maar de privacy moet beschermd worden door een Europese Ombudsman. Dat alle data bijvoorbeeld na 2 maanden gewist wordt en binnen die 2 maanden mag de ombudsman enkel informatie verschaffen voor zware criminele delicten. Daar valt wel iets voor te vinden.
Alleen als ze dan het hele systeem op de schop gooien en dus ook de belasting voor aanschaf en brandstof gelijk trekken over heel europa.
Ja, maak het Brussel nog makkelijker om te graaien van de burgers!
Hierna hoor je…. er moet nog even € 120.000.000.000,- naar onze nieuwe vrienden in Oekraïne.
Het probleem is dat er weinig vertrouwen in overheden is, zeker de EU overheid.
Die reden is voor de hand liggend, niet één overheid is in staat om op fatsoenlijke wijze kosten te beheersen, op welk vlak dan ook en zal zo een tolsysteem bovenop de peperdure Nederlandse autokosten komen.
Neem ik Frankrijk als voorbeeld, is het daar eerlijker geregeld voor de automobilist, er is daar immers GEEN MRB omdat het verwerkt is in de brandstofprijs.
Curieus is die ongeveer gelijk aan die van ons !
Dat de autoroutes péages zijn, komt omdat deze particuliere bedrijven zijn en de Franse overheid je altijd een alternatief biedt door middel van de Route Nationale en de Route Rurale.
Wij betalen ‘luxe’ belasting voor een auto in de vorm van -de hoogst discutabele BPM- , accijns op brandstof en daarbovenop nog eens een idioot hoog bedrag aan MRB.
Ik kan me dus goed voorstellen dat menig Nederlander met mij uiterst wantrouwend is naar plannetjes uit De Haach, dit omdat het werkend deel van de bevolking ze altijd mag betalen.

Hetzelfde geldt voor de nu geopperde loonsverhoging, die is inderdaad broodnodig, alleen zou men dit eens bij de overheid zelf weg moeten halen dmv belastingVERLAGING voor werkende mensen en niet het bedrijfsleven er voor op laten draaien zoals het altijd het geval is.
Lagere kosten betekent ook een betere concurrentie positie voor Nederlandse bedrijven.
@desjonnies:
In Frankrijk is er wel MRB. Als je een auto op kenteken zet of overschrijft betaal je belasting, het is wel zo dat het eenmalig is, dus ook als je 20 jaar doorrijdt in je wagen betaal je maar 1x. De belasting die je betaalt is ook bijzonder laag vgln met Nederland.
@desjonnies: “alleen zou men dit eens bij de overheid zelf weg moeten halen dmv belastingVERLAGING voor werkende mensen en niet het bedrijfsleven er voor op laten draaien zoals het altijd het geval is. ”
De overheid zijn wel zelf. We zijn immers een democratie. De overheid heeft nog altijd een begrotinsgtekort. Geld weghalen bij de overheid betekent een hoger tekort of een een lager niveau aan dienstverlening. Dat laatste is eigenlijk al niet meer zo hoog (de VVD heeft redelijk succesvol een groot deel van het sociaal systeem uitgekleed, de snelst groeiende winkel is helaas de voedselbank). De begrotingstekorten op laten lopen mag niet en is op de lange termijn ook niet verstandig. Het bedrijfsleven rekent gestegen loonkosten gewoon door aan haar klanten.
Ik denk juist dat de belastingdruk voor burgers verlaagd kan worden door die druk voor het bedrijfsleven wat te verhogen (bijvoorbeeld naar het gemiddeld Europees niveau). Er komen misschien dan veel postbussen op de Zuid-As leeg te staan maar als het dan ook minder druk wordt bij de voedselbank is dat misschien helemaal niet zo erg.
@mashell: de overheid zijn wij niet zelf. Dat is wel het idee achter een democratie maar zo werkt het al heel lang niet meer.

Uiteraard is het zo dat de uitgaven van de overheid omlaag moeten voordat de inkomsten omlaag kunnen. En dan bedoel ik niet het sociale systeem maar de overheid zelf. Flikker er eens tienduizenden ambtenaren uit in de loop van een paar jaar. En dan niet bij de politie of de zorg, maar bij de belastingdienst en vooral ministeries en andere geld verslindende instanties die niet direct productie draaien. De overheid moet kleiner. Heel veel kleiner. Dan kunnen daarna de belastingen omlaag.
@desjonnies:
Helemaal mee eens, op het laatste stuk na.

Het gedeelte van de totale inkomsten wat bedrijven afstaan aan hun werknemers is het laatste decennium flink gedaald. Ondanks dat ik kritisch ben naar overheid en waar “mijn” geld aan wordt uitgegeven dient er dus weldegelijk een kritische noot bij de werkgevers gelegd te worden. Nederland heeft de neiging achter de VS aan te hobbelen maar ik ben de mening dat hun maatschappij toch zeker niet zaligmakend is. Tenzij je tot de happy few behoort. En die hebben het in NL ook reeds best.
“waar ze het liefst zien dat we allemaal naar ons werk gaan in met de hand gemaakte mandjes van biologisch gekweekt riet, die gedragen worden door vrolijk fladderende vlinders en magisch feeënstof.”

Ik vind dit werkelijk een fantastisch stukje tekst, @casperh !
Dat kleine beetje vrijheid wat je “vroeger” kreeg door in je auto te stappen en de vrije weg op te gaan, gaat met rekening rijden teniet…. Erg jammer als ze dit zouden invoeren.
@hondar: nee. Jer verwart privacy met vrijheid. Privacy is of een ander weet wat je doet. Vrijheid is dat je zelf bepaald wat je doet en waarheen je gaat. Daar verandert rekeningrijden helemaal niets aan.
@mashell: totdat de privacy misbruikt word om zo efficiënt te controleren op alle kleinigheidjes die je fout doet dat je bijna niet meer het huis uit durft te gaan…
Ik heb 2 problemen met zo’n kastje.
1: als alle betalingen automatisch gaan is dat mooi. Maar het echte resultaat zal zijn dat alles een stuk duurder gaat worden. Overal zullen belastingen bij komen, terwijl huidige belastingen niet af zullen nemen. Want: ELK land heeft al rekening-rijden: dat heet accijns op benzine en dat is al een erg hoge accijns. Sommige landen verneuken je extra: zoals NL met CO2 uitstoot-straf bij aanschaf; of Frankrijk met hun ‘prive eigendom snelwegen’. Of Spanje, met sommige betaalsnelwegen die geen Spanjaard kan betalen. Italie en nu Duitsland. Allemaal dubbele direct veel-gebruiker belasting.
Rekening rijden zal dan dus vergemakkelijken om iedereen dubbel te belasten voor veel gebruik.
2: Dat men weet waar ik ben: prima. Kan men toch al zien aan mijn smartphone. Echter, straks gaat men ook nog boetes uitdelen. Ik wil dan men ziet of ik een keer snel door een bocht ga, hard rem, of simpelweg te hard rijd. En dat kan men wel zien. Ze kunnen je wel beloven er nog niks mee te doen, maar op het moment ‘ze’ die data hebben, ben je 1 klein stapje weg van dat ‘ze’ er wel iets mee doen.
@gregorius: dat laatste bestaat reeds. Was het niet de ANWB verzekering die je korting geeft wanneer je je als een grijze duif door het verkeer beweegt? (Beter gezegd: wanneer je je als een bewegend obstakel gedraagt en je premie verkiest boven correct danwel sociaal verkeersgedrag)
Ik heb mn privacy wel lief hoor. Ze weten al te veel
Ik ben helemaal voor een Europees systeem van rekeningrijden. Uiteraard zouden de individuele landen dan zelf wel moeten kunnen bepalen wat men dan per kilometer / brug / tunnel in rekening brengt. “De gebruiker betaalt”. Uiteraard zullen wij dan wel in Nederland de discussie moeten voren of de vermindering / afschaffing van de BPM en wegenbelasting. De brandstof prijs zal ook naar moeten worden gekeken maar dat men hier nog een onderscheid maakt kan ik begrijpen vanuit het oogpunt “de vervuiler” betaalt.
Weg met al tijd vignetten op de voorruiten..

Misschien dat men eens naar het tolwegen model van Noorwegen kijkt. Daar krijgt iedere automobilist op basis van het kenteken een rekening achteraf thuisgestuurd…
Hopelijk komt dit systeem er niet.. Ik heb een auto van de baas c350e en ik maak momenteel zo’n 2000 kilometer zakelijk en 40.000 privé ( ja die wekelijkse citytrips hakken er behoorlijk in). Autorijden is een hobby van mij en wie weet wordt het straks onbetaalbaar.
@audirijder: dat is wel een hele kromme verhouding. Fijne baas heb je dan!
Ik zie het probleem niet. We worden toch al gevolgd, je mobieltje vertelt exact waar je bent. Ik ben voor het principe van rekeningrijden. Ik rijd alleen voor mijn lol, zo’n 10000 per jaar. Waarom zou ik net zoveel moeten betalen als mijn buurman die 80000 per jaar rijdt? Betalen voor gebruik, niet voor bezit. Kan ik misschien ook een andere auto (zeg bijv. V8 of V12) betalen.
@suheyl: jij snapt het helemaal niet hè.
Iedereen betaald al voor het gebruik.
Dat heet accijns & belasting.
Een vervuilende V8 of V12 gaat het met de nieuwe plannen uit Brussel al helemaal niet worden.
@yipikaye: Wel degelijk, de belasting eraf en alleen betalen voor gebruik. Dat daar ook accijns bij komt, neem ik voor lief. Maar de wegenbelasting er dus af en daarvoor betalen per km. ;-)
Geweldig om te lezen hoeveel slaven hun slaaf zijn dolgraag naar een nieuw niveau trekken. Overal en altijd gecontroleerd worden onderweg met de auto, hoera, welk vrijheid minachtend mens wil dit nou niet. Een meekijkchip in je auto, een meekijkchip in je energiemeter, volgende stap een chip in je arm, ook geweldig natuurlijk. Nederlanders, ze roepen het hardste dat ze vrij zijn, ik weet niet of ik lachen moet of huilen, wat een geprogrammeerd volkje slaafse schapen. En voor diegene die nog kunnen denken zonder hun “smartphone”, geld wordt uit NIETS gecreëerd, dus waarom moeten we betalen om te mogen rijden?
Groenlinks. Gadverdamme wat een nare partij is dat. Als die hun zin kregen, zouden de ouderen onder ons verlangen naar de NSB, daar had je meer privacy. Alles onder het mom van ‘als je niks te verbergen hebt, mag iedereen altijd alles van je weten’…. Tot het systeem ineens op een manier gebruikt wordt waardoor je genaaid wordt, dan heb je mooi pech.

Gewoon Europees regelen met accijnzen, de gebruiker / vervuiler betaalt dan. Eerlijker kan het niet, ook als je met je ecoboost of bluemotion keihard doortrapt betaal je gewoon. Maar dat is te simpel…
@markie123: Alleen de ouderen?
Privacy? Telefoon, pinpasgebruik, camera’s. Wat is nog privacy? Lijkt mij dat de overheden allang kunnen zien wat je doet.

Klinkt opzich niet heel slecht als we daarmee voor ons gebruikers in nederland de kosten kunnen drukken. Of wordt de belasting dan op een andere manier weer door onze overheid bij de grootste melkkoe weggehaald?
1. Kijk eens naar Singapore. Een systeem waarbij er rechtstreeks word afgeschreven van de niet-geregistreerde VISA debitcard (die je in het kastje stopt als je gaat rijden) als je een tolpoortje passeert. Opladen kan bij iedere supermarkt, het saldo word getoond op een miniem schermpje op het kastje in auto / op motor. Werkt al 15 jaar prima! Je kunt er ook parkeergarages mee in en uit…
2. Vandaag nog een artikel in de televaag over de nummerbord herkenning in alleen al Nederland… hoezo privacy omtrent ritten?

Ik ben voor europeesche invoering van de Singapore methode. Dat betekent dat de bestuurder anoniem betaald naar gebruik van wegen en garages. Simpel, effectief en anoniem… als je de nummerbordherkenning even vergeet…
Op dit moment ben ik op vakantie. Meerdere vignetten in de auto, contant geld achter de hand voor onnavolgbare tolsystemen en m’n telefoon vraagt om de haverklap of ik écht niet die ijszaak waar ik net blijkbaar lang genoeg was van een recensie wil voorzien. Natuurlijk kun je dat romantiek noemen, natuurlijk kan ik m’n telefoon in Nederland laten. Maar dit gedoe of toeristische blindheid heeft weinig voordelen. Afhankelijk van de juiste voorwaarden, ben ik voor zo’n Europees systeem.
maar dan ook 1 europees belastingsysteem, iedereen gelijke loonbelasting, hypotheekrente, eigen woningforfait, ziektekosten, verwijdering wegenbelasting, co2 heffing etc.

anders is het ronduit discriminatie op basis van woongebied.. 10 kilometer verderop is alles goedkoper, dan gaan we daar wel wonen…
De UNIE was ooit bedoelt om vrij verkeer d oor alle landen voor alle Europeanen mogelijk te maken.
Nu willen ze het gaan belasten, financieel bezwaren…

Als je zo je kernwaarden verloochend kun je jezelf beter opheffen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).