De fun-SUV is nog leuker.
De conclusie van @wouter over de CUPRA Ateca was simpel. Deze fun-SUV voegt wel degelijk wat toe en stuurt met de 300 pk sterke 2.0 TFSI behoorlijk goed, zonder dat het gevaarlijk wordt dankzij vierwielaandrijving. Zie het als een hot hatch in een SUV-verpakking. Juist deze auto heeft ABT Sportsline bij de kladden gegrepen en de CUPRA is op een paar fronten verbeterd.
Het begint met de tweeliter motor. ABT voegt er 50 trappelende paarden bij, waardoor de CUPRA Ateca nu 350 pk en 440 Nm koppel levert. Het maximale koppel is beschikbaar tussen 2.000 en 5.200 tpm. De sprint naar de honderd is in vijf tellen gedaan en dat is 0,2 seconden sneller in vergelijking met een standaard model. De topsnelheid nam met 10 km/u toe en ligt op 255 km/u.
ABT heeft de Ateca verlaagd, wat het weggedrag in de bochten ten goede moet komen. Aan het uiterlijk heeft de tuner voor de rest weinig gesleuteld. Wel nieuw zijn de 20-inch ABT SPORT GR wielen. De CUPRA Ateca van ABT beleeft zijn debuut op de Essen Motor Show. Van 1 tot en met 9 december kan de Ateca bewonderd worden op de ABT-stand.
Best snel …. en het smoelt ook nog aardig …
@autodrome: alles ziet er mooi uit met 10 bier in je mik. Zware borrel gehad?.
Leuk… maar ik hou niet van zwarte velgen.. Ook niet op een witte auto. Waarom niet bijv Blauwe auto met antracietgrijze velgen… oid. Of Ferrari rood met antraciet grijze velgen.
@tvr1974: http://configurator.seat.nl/ateca/cupra-ateca?_ga=2.15296758.1929920384.1542990525-864464120.1542990525
Leef je uit.
@tvr1974: lekker belangrijk wat jij vind.
Ik zou van ABT een apart submerk maken.
@eklasse: submerken onder submerken onder submerken onder volkswagen, goed plan!
Iedereen kan zeggen wat ze willen over het merk Cupra, SUVs en Seat, maar als ik dan toch een SUV moet kopen dan is dit wel lekker hoor.
Van een lelijk hok nog iets tofs kunnen maken. Chapeau!
Snel busje hoor
Hoezo ABT, tis toch gewoon de achternaam van de familie die het bedrijf runt? Abt?!
@ghost: volgens hun website is de eerste winkel idd vernoemt naar Johann Abt . Maar sinds 1967 is het bedrijf ABT Tuning gesticht (dus hoofdletters)
@agdesigns: thanks
Lekkere bak wel! Vind alleen geperforeerde en/of iets grotere ho-ijzers wel een must bij dit soort velgen.
@2wheeler: Geperforeerde schijven is onzin, gaan veel te snel scheurtjes vertonen bij intensief gebruik. Dan kan je beter gegroefde schijven nemen.
@johnhert: zeker waar!
@2wheeler: Brembo Pack aanvinken, en klaar.
@kareljansen: en originele velgen erop laten, nog beter.
Afschuwelijk die wielkuipen. Te hoekig naar mijn smaak. Misschien had ABT hier wat rondere verbredingen op moeten zetten.
@ikkeook: mee eens. Die vierkante wielkasten zijn een enorme dissonant :(
@ikkeook: Zat ik me idd ook al aan te storen.
@ikkeook: als ze ronder zijn, lijkt het op een anonieme aziaat. Het is ook nooit goed ;)
Krijg een beetje het idee dat de inspiratie van de designer op was toen hij eenmaal kon beginnen aan het stuurwiel..
Altijd mooi, een verhoogde auto weer verlagen.
350pk, 440Nm en 4WD… Er is nog een hot hatch met precies die waarden.
Dat interieur met dat logo op het stuur verpest deze verder best wel leuke auto voor mij. Ik zou er echt Seat logo’s op plakken.
Prima om de kids naar voetbal mee te brengen