Officieel: de elektrische auto die we allemaal willen

Auteur: , 87 Reacties

Het enthousiasme was enorm op het vorige concept.

Peugeot heeft het begrepen door met de e-208 een knappe elektrische auto neer te zetten. Honda had de memo al eerder doorgekregen, want in 2017 stonden de Japanners met de Urban EV Concept op de IAA in Frankfurt. Een elektrische auto die met zijn compacte design op veel lof kon rekenen. Niet alleen onder jullie reaguurders, maar ook onder een jury die Honda een Car Design Award gaf voor de auto.

In Genève neemt Honda een nieuwe variant op dit concept mee. Deze auto leunt dichter tegen de uiteindelijke productieversie aan. De autofabrikant noemt het de Honda e Prototype. Het automerk laat weten zich vooral op Europa te willen focussen met deze elektrische auto.

Het concept staat op een compleet nieuw platform exclusief ontwikkeld voor elektrische auto’s. In het geval van de e Prototype gaat om een aandrijflijn die het vermogen enkel naar de achterwielen stuurt. Honda gaat nog niet in detail in als het gaat om het accupakket en de elektromotor, maar spreekt over een actieradius van 200 kilometer en de mogelijkheid voor snelladen. In 30 minuten moet de batterij voor 80 procent kunnen opladen.

Het elektrische stadswonder gaat dit najaar in productie. Het is afwachten in hoeverre het productiemodel gaat lijken op dit concept.



87 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Een aanwinst voor het straatbeeld!
@lithiumion: eindelijk weer een Honda die we willen! Nu nog een goed marketingteam aannemen in NL en ze komen weer ergens
@awesome: Niks te marketing, gewoon een goed product en ze staan file te doen bij de dealer.
(zoals bij de eerste 4 Golf modellen)
@lithiumion: “Het is afwachten in hoeverre het productiemodel gaat lijken op dit concept.” Ik denk dat het een slap aftreksel wordt.
@gebruikersnaam3: Ja, dat vermoeden heb ik ook, als ik deze vergelijk met het eerste ‘studiemodel’, zijn de ‘gave randjes’ er wel vanaf.
Hopelijk maken ze hem als 3-deurs, vele malen mooier als de 5-deurs imo
@focusrs: yep, dit ziet er opeens lafjes uit. Geldt trouwens voor bijna alle hatches, maar ja, verkoopcijfers laten helaas zien dat de markt toch extra deuren wil.
@jaapiyo: Ja, zonde dit. Vooral het dak wat boller is geworden, maar ook de ‘rake'(zo noem je dat toch?) Hij lijkt achter wat doorgezakt.

En dan is dit weer een concept. Zal het uiteindelijke productiemodel dan nog verder afzwakken….
@reactief: ik mis vooral die multispaaks wielen van t vorige concept, die waren echt gaaf!
@thijsj: Zeker gaaf, maar probeer die maar eens schoon te houden.
@berlinetta: niet Honda zijn probleem tovh
@rolov: Nee, maar wel van de consument die het moet kopen. En als die het niet koopt, is het wel Honda’s probleem.
@berlinetta: is gewoon een optie he. Geen drama
@berlinetta: Inderdaad. Ooit hele mooie spaakvelgen gehad op een auto. Nooit meer, want ik ben niet zo’n poetser, dan zien die velgen er na een jaar niet meer uit…
@reactief: En dan zijn deze ook nog wit. Een paar keer goed remmen en je hebt zwarte velgen.
@berlinetta: ik zou daar m’n best wel voor willen doen. Die onder dit concept niet.. dan maar iets meer werk, ook meer genieten.
@jaapiyo: markt word verziekt door de huisvrouw die ook vind dat ze inbreng heeft bij het kiezen van een auto, als daar een straf op staat besteld men gewoon weer mooie hatches.
@kennone: dat is een bizarr…bijzondere theorie, heb je daar cijfers of onderzoeksresultaten van?
@kennone: Als de markt luistert, denkt die huisvrouw dat niet alleen, maar heeft ze dat ook. Just sayin’.
@kennone: aantal huisvrouwen is de laatste jaren sterk afgenomen en zijn nu vaker hoger opgeleid dan de man en hebben dus een groter aandeel gekregen in de besluitvorming
@jaapiyo: een auto met minder dan 4 deuren is ook gewoon ronduit onhandig. Dat, en geen trekhaak hebben zou verboden moeten worden!!!11!!2!
@lekbak: Waarom zou ik in God’s naam een trekhaak aan mijn wagen moeten hebben.
@wimof: omdat je dan een kar kunt trekken natuurlijk!
@lekbak: Ik dacht al aan een caravan.
@wimof: dat zou ook kunnen helaas. Elk voordeel heb z’n nadeel ofzo.
@lekbak: Moet toegeven, ik heb een transporter (met trekhaak) maar die heb ik nog nooit gebruikt.
@wimof: goh, er gaat bij geen week voorbij zonder dat ik de trekhaak gebruik. Het is dan ook een absolute vereiste als ik een auto koop.

En daar komt die opmerking in eerste instantie ook vandaan, veel tweedehandsjes hebben dus geen trekhaak en dat beperkt de keuze nogal. Vooral voor het boodschappenwagentje van mijn vrouw was het ff zoeken, vijfdeurs ivm kinderen en een trekhaak.
@focusrs: het 3-deurs concept is sowieso wat extremer door de dikkere wielen en andere stance, maar nog steeds is hij leuker dan de gemiddelde hatch en al helemaal dan de gemiddelde EV.
@focusrs: nee mooier he
@focusrs: vind de 3-deurs toch mooier..
@focusrs: als = dan
Helaas alweer gelijk een stuk braver :/
De verhoudingen kloppen niet meer ofzo, no like
Het lijkt op een Golf van de eerste generatie. Wie kan dit nou mooi vinden?
@dreetje: hij is leuk omdat hij lijkt op een Golf van de eerste generatie.
@beefcake: precies!
Was altijd fan van de Golf I en Scirocco en zelfs Polotje van die tijd..dit is een hele leuke reïncarnatie. Mocht het ooit binnen bereik komen, dan is dit een prima opvolger voor de Mini bij ons thuis.
@dreetje: sterker nog, hij lijkt op een Civic van de eerste generatie
Wat begon als een gemeen kijkende bulldog is getransformeerd in een panda.
@redbee5: concept was idd veel beter! Jammer weer :(
@topcom: ik vind hem meevallen. Had erger verwacht Japanners kennende. Voor een mooie prijs ga ik er zeker aan denken
Oei, die actieradius is wel heel schamel, dat moet toch beter kunnen…
Verder jammer dat de koplampen nu helemaal rond gemaakt zijn in plaats van afgeplat aan de bovenkant, daardoor was de auto juist lekker agressief.
@stationcar: Wellicht een realistische en voorzichtige schatting, misschien ook niet en dan is het maar schamel ja
@braapert: booskijkers erop plakken dan maar.
@stationcar: 200km is niks mis mee als dit ding straks voor 20K in de showroom staat. Zal wel iets meer zijn.
Maar dat maakt het elektrisch rijden bereikbaar, en 200km (+ nog een beetje snelladen) kunnen echt heel veel mensen mee uit de voeten. Zo ongeveer iedereen die niet iedere dag het hele land door moet, en de (betreffende) auto niet gebruikt voor vakanties.
@fanboy: Als ze 200km opgeven kun je er vanuit gaan dat je dat nooit gaat halen in het echt.
Ik rijdt elke dag 180 km, inclusief files en stukken binnen de bebouwde kom ga je dus nooit aankomen op de bestemming.
@donjunior: Dan is deze auto gewoon niet voor jou bedoeld. Zo simpel is het toch?
@berlinetta: Klopt.. electrische auto’s zijn sowieso nog niet mijn ding.. ik zit nog in de gewenning fase. :'(
@donjunior: ik zou verhuizen
@stfu: En dat dan bij elke keer dat ik ergens anders gedetacheerd wordt.. goed idee!!
@donjunior: Als je kan laden op je werk zou het prima kunnen.
Files en binnen bebouwde kom is juist efficiënter met elektrische auto.
@donjunior: als je 18O km per dag rijdt, is een stadsauto, ongeacht de motorisering of het rijbereik, de facto niets voor jou.
@stationcar: 200km is voor de doelgroep waar deze auto op richt meer dan voldoende.
@boomhauwer:
Juist een stadsauto kan niet altijd door iedereen overal opgeladen worden.
Stel jij woont in een appartement en hebt geen eigen laadpaal ter beschikking, dan ben je op een openbare laadpaal aangewezen en die kan af en toe bezet zijn. Je moet dus minimaal een dag of 3 met de batterij kunnen doen, als de theoretische actieradius 200km is, is de werkelijke actieradius in de wisselende weersomstandigheden 100-150km, dan kan je per dag dus maximaal 50km rijden.
Ik hoef jouw niet uit te leggen dat je daar heel vlot overheen bent…
@stationcar: Wie zegt dat deze auto alleen voor stadsmensen is? Hij is juist bedoeld voor mensen die kleine afstanden rijden. Kunnen net zo goed mensen in een dorp zijn.
@berlinetta:
Van mij mag de doelgroep in een dorp wonen, mij maakt het niet uit.
Maar Honda zegt dat de auto voor stadsgebruik is, hij heet namelijk ‘Urban EV’
@stationcar: In dat opzicht heb je wel gelijk. Ik denk dat het wel goed komt met die oplaadpunten. Die zullen er steeds meer komen.
@stationcar: de hoeveelheid mensen die in een stad meer dan 50 km rijden is beperkt. Zelfs als je in Parijs zou wonen zou dat een uitzondering zijn. Zoals ik zei, 200km is voor deze doelgroep voldoende. Er is geen grote groep die grote afstanden doet met dit formaat wagens.
Die hindoetjes zullen er vast voor in de rij gaan staan bij de Honda dealer.
Lekker het hele jaar gebruiken als woon-werkslet, en op zomervakantie en wintersport met het vliegtuig als Co2 compensatie.
Ik wil hem niet, het lijkt wel of elektrisch rijden samengaat met afzichtelijke modellen.
Nog steeds een concept en toch al veel minder dik dan de vorige terwijl de vorige al niet eens heel onhaalbaar als straat auto leek
Uitgeklopte wielkasten naar binnen gedrukt, wielen met 800 spaken vervangen voor een RR look-alike wiel, scherpe hoek dak/vooruit is nu bol en de boze koplampjes kijken opeens verbaast de wereld in. Jammer, dit had fantastisch kunnen zijn. Het interieur is er ondanks de retro uitstraling, naar mijn mening, wel op vooruit gegaan.
@pomoek: bovendien is het dak nu zwart in plaats van wit, waardoor de greenhouse hoger en boller lijkt.
@BaRa: niet alleen lijkt. Hij is smaller en hoger. Misschien zelfs ook langer. De verhoudingen bij de vorige versie vond ik veel beter. Interieur vind ik mooi.
Leuk! Zelfs met de ronde lampen voor en achter, beide iets minder mooi, een heel strak bakkie, maar deuren zonder raamlijsten en hele dunne naden overal. Top. Tja actieradius lijkt klein maar hoe erg is dat voor zo’n kleine stadsrakker?
Mooi dat ze dit in productie willen brengen. Ik hoop en denk dat het een groot succes gaat brengen. Wel jammer dat het niet zo’n lekker guitig karretje gaat worden als het concept. Dat vond ik echt een stoer ding. Dit vind ik een schattig vrouwenautootje. Was ergens ook wel te verwachten.
Kijk Tesla, een proper, rustig en toch gezellig interieur! Het kan!
Het enige elektrische wat ik wil is een Biro. Niet omdat ie elektrisch is, maar omdat je die overal kan neer zetten in Amsterdam zonder parkeergeld te hoeven betalen..

Als ik kijk naar de toekomstvisie van EV’s en autonoom rijden, krijg ik zo’n iRobot idee. Ik ben dan liever degene die nog wat heeft staan dat niet elektrisch is.
@ghost: dat waren alleen maar audis
@rolov: droogkloot😂
Hij was mooi.
Hij is nu wat laf.
En als productie model (in de goedkoopste vormen) zal er weinig bijzonders overblijven.
Leuke wagen, mijn moeder had heel vroeger een eerste generatie Honda Civic, deze heeft daar wel wat van weg (niet geheel toevallig)
Woei insta-elektrokoppel op de achterwielen met zo’n korte wielbasis! Kan een listig karretje worden als je de vangnetten uitschakelt
Max Verstappen, hier is je nieuwe auto van de zaak.
Oh wow, wat een geil ding! 😍
Heel erg kek karretje
Gewone spiegels opplakken, normaal handvat vooraan, en maken…
Ik vind ‘m nog steeds leuk! Hopelijk wijkt de productie versie niet veel hier van af
Als ze die booskijkertjes (van het concept) er op hadden gelaten dan had ie een wat stoerdere uitstraling. Maar misschien te stoer voor de gemiddelde dame.
Kleinere wielkasten zitten er nu ook al op, nu is het autootje niet meer zo bijzonder..
3 redenen om hem niet te willen.
-hij is elektrisch
-het is een hatchback
-hij heeft 2 deuren te veel.
Ziet er veel beter uit dan de concept, vind ik. Geen would-be designfrutsels of rare inkepingen of wat dan ook. Lekker clean. Probleem met concepts is altijd : kijk eens wat wij voor een rare auto kunnen ontwerpen. Realiteitsgehalte is daarbij ver te zoeken.
Heeft wel iets weg van de Ford 021C conceptcar…
Guitig autootje
Ziet er leuk uit hoor
Ja ja ja ja ja! Kijk, als dit betaal baar wordt (lees onder de twintig K), en de tweehonderd kn range werkelijkheid, dan zou ik het serieus in overweging nemen als gebakje voor mijn lieftallige.
Jammer dat die wielkasten nu kleiner zijn. Staat ielig… Eerste prototype was net ff vetter
Alles hangt van de prijs af. Als ze dit voor 15 tot 18k weten te verkopen is het een succes. Zodra het echt veel meer gaat worden dan een a-segmenten met brandstofmotor gaan mensen het te duur vinden, het is met 200km range immers alleen geschikt als auto voor erbij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).