
Dit is de directe opvolger van de Ford Capri. Aldus Ford.
Het was bepaald geen geheim: Ford ging de Capri weer nieuw leven inblazen. En dat het een cross-over zou worden was evenmin een geheim. Nadat Ford eerst al de Mustang-liefhebbers en de Puma-aficionado’s op stang jaagde, zijn nu de Capri-fanaten aan de beurt.
‘De legende is terug’
Ford presenteert de nieuwe cross-over alsof het de directe opvolger is van de Capri. De slogan is namelijk ‘de legende is terug’ en ze maken veelvuldig de vergelijking met de oude Ford Capri. Ze durven zelfs te beweren dat de Capri er precies zo uit had gezien als de auto continu in productie was geweest…




Design
Dat is allemaal marketinggelul natuurlijk, maar voor wat het waard is: er zijn wel wat designelementen van de originele Capri te vinden. Zo is de afgeronde raampartij duidelijk geïnspireerd op de coupé uit de jaren ’60. Ook in de koplampen en de grille zijn overeenkomsten te zien.
Volkswagen-techniek
Ook al doet Ford nog zo hun best om hun heritage op deze auto te plakken, in technisch opzicht is deze auto toch echt een Volkswagen. Net als de Ford Explorer is de Capri namelijk gebaseerd op het welbekende MEB-platform.




Specificaties
Dat wordt ook duidelijk als je de specificaties bekijkt. De Capri komt in eerste instantie in twee uitvoeringen: de Extended Range RWD en de Extended Range AWD. De cijfers klinken bekend: de Extended Range RWD heeft een 77 kWh accu en 286 pk. De AWD heeft een 79 kWh accu en 340 pk (net zoveel als de ID.4 GTX).
De Capri heeft wél meer range dan de Explorer en de Volkswagen-familie. Met de AWD heb je 627 km range en met de RWD 592 km range. Er komt ook nog een instapversie met de 52 kWh accu en 400 km range, maar die is pas later te bestellen.
Prijs
Over bestellen gesproken: de Nederlandse prijzen zijn ook meteen bekend. Het begint op dit moment bij €47.850 de Extended Range RWD. Voor de Extended Range AWD ben je €55.580 kwijt. Later volgt dus de Standard Range, die €43.550 moet kosten.
We zullen de prijs ook maar meteen even vergelijken met die van de andere auto’s op dit platform:
- Ford Explorer Extended Range RWD (602 km): €45.950
- Ford Capri Extended Range RWD (627 km range): €47.850
- Volkswagen ID.4 Pro 77 kWh (572 km range): €49.990
- Skoda Enyaq 82 kWh (580 km range): €50.990
- Volkswagen ID.5 Pro 77 kWh (558 km range): €53.990
- Skoda Enyaq Coupé 82 kWh (583 km range): €55.490
Zoals te verwachten is de Capri duurder dan de Explorer, want zo’n hippe aflopende daklijn heeft natuurlijk zijn prijs. Desondanks is de Capri nog altijd voordeliger dan de Volkswagen- en Skoda-equivalenten, terwijl de Ford wel meer range heeft. Wat dat betreft kan Ford nog best wel eens wat klanten bij VAG wegkapen.
Configureren kan per direct.
Wat een armoede :(
Niks geleerd met de mustang mach-e zo te zien. Totaal geflopt…. en nu stoot de ezel zich voor de 2e keer aan die steen.
@mvdbosch hoezo geflopt?
Zie verkoopcijfers
@mbdbosch
Hoeveel zijn dr van verkocht dan?
@mvdbosch linkje naar de verkoopcijfers aub?
Vette onzin die naam! Dit slaat kant nog wal. Noem hem dan Taunus, Granada of zoiets. Niemand gaat deze auto kopen, omdat pa, opa of ome Jan vroeger een Capri had. Ik had qua design en hardpoints (daklijn/achterruit en verdere contour) eigenlijk het gevoel dat dit een Polestar zou zijn en niet een VW.
E-Scort
Hahaha heerlijk! Neem er een patent op voor The Blue Oval je voor is.
Of Ford Pinto…
En niemand gaat hem laten staan daardoor
Veel te duur geprijsd. Had bij 35k moeten beginnen en dan respectievelijk 40k en 45k kosten. Hadden ze verkoop- en leasetoppers in handen gehad. Maar met deze prijzen is het joep doei demazzel daaag.
Tja, er zijn ook mensen gevonden die in een Mustang Mach-e durven te rijden, dan zal hier ook wel publiek voor gevonden worden..
Nee, nee en nog eens nee.
Auto is niet om aan te zien en dan ook nog eens de modelnaam “Capri” verkrachten.
Mislukt hok.
Dat achterste zijruiten doen gek genoeg wel denken aan een Capri.
Eindelijk een Polestar 2 die in een kleur te bestellen is!
Precies wat ik dacht. Dit is gewoon een Polestar.
Die nietszeggende ‘hoog op de poten’ modellen die sedan noch suv zijn sla ik meteen over. Om hier de naam ‘Capri’ aan te hangen lijkt een goedkope poging van het marketing-team om nostalgische gevoel op te wekken bij de doelgroep, maar aangezien dit ding er eigenlijk in niets echt op lijkt, slaat het imho in mijn ogen nergens op. Next!
Ik vind het best een aardig model, alleen met die naam en dat marketinggelul (dixit @machielvdd) er omheen maken ze zich onsterfelijk belachelijk. What’s next: de Ford e-scort?
Het is jammer dat alles tegenwoordig een crossover moet zijn, want deze designtaal vind ik best geslaagd. Ik denk dat als een beetje photoshopper de auto iets lager maakt, je een hele toffe liftback krijgt.
Er is ruimte voor verlaging dus waarom niet.
Wat een gezeur om niks. Alsof alle reageerders hier de auto gekocht hadden als deze wel een lage coupé was geweest. Voorkant, achterkant vind ik best goed gelukt! Zijkant lijkt inderdaad erg op een Polestar maar is dat een straf? Heb zelf ook liever lagere auto’s (station liefhebber) maar al met al is dit geen gekke auto. Als de auto net zo groot/ruim als de ID.5 is, is ook de prijs niet heel gek.
De kans dat ik een coupé voor er bij koop is groter dan de kans dat ik een EV crossover koop eerlijk gezegd.
Die Ford hey, dit strooit kwistig met in de vergetelheidgeraakte typenamen. Daarbij vergeten ze dat een Capri synoniem stond voor ‘net niet’, zweterig volk met pooier, souteneur, dealer of kamper/tokkie als groepsnaam. Uiteraard behangen met gouden kettingen, lach met gouden tand(jes) net te ver opengetrokken polyester overkleurd overhemd met flink uitstekende kokosmat op de borst. Los van dat, was de Capri van zo een ernabrmelijke kwaliteit dat hij in de showroom al defect was en roestplekken vertoonde. Nee, die naam hoeft van mij dus echt niet terug. Ford begon echt auto’s te maken van kwaliteit toen ze met de Sierra kwamen, die auto was niet stuk te krijgen.
En destijds een auto voor mensen die Cosworth niet uit konden spreken :-)
Top, weer een cross-over er bij.
En dan ook nog mensen die pretenderen dan in een SUV of ‘grote’ auto te rijden. Nee, het is een voorwielaangedreven polo op stelten waar je te veel voor betaald hebt.
Waarom niet gewoon een nette station? Voor een EV ook nog eens een stuk efficiënter.
Capri? Nou..helemaal nie…Inderdaad een Polestar2.
Ik lees op Wiki dat de Capri precies 40 jaar geleden van de Europese markt verdween. Die nieuwe heeft ook RWD?
Het is dus de coupe versie van de Explorer, en daar is blijkbaar vraag naar.
En relatief voordelig om zo’n versie te ontwikkelen. Op zich wel leuk dat ze een echte naam gebruiken en geen rare code. Zoals de Honda e:nY1
Zou jij een auto niet kopen omdat het geen naam heeft als model type aanduiding?
Er zijn natuurlijk meerdere redenen om geen bZ4X te kopen maar de naam bZ4X is er zeker één van!
Zo zeg, wat een slecht nagetekende Polestar 2
Wederom het voorbeeld dat de auto-industrie het spoor bijster is!
Geen antenne…
Waar mot me vossestaart dan aan hange?
Een coupé? laat me niet lachen. Ik dacht: leuke kleur voor zo’n polestar. Die mustang was ook al kul. Maar dit is nog onzinniger.
Nou ja, die nep retro kopien zijn ook flauw.
Toch zullen er wel mensen zijn die trots zeggen: ik heb een capri. De meeste zullen bij Ford werken, denk ik.