Officieel! De nieuwe Rolls-Royce Phantom

Auteur: , 73 Reacties

Wees blij dat we de belangrijkste info er voor jullie uit hebben gefilterd, want het persbericht was weer een feest. Maar niet heus.

17 pagina’s prikkelende proza. Rolls-Royce pakt weer eens lekker uit, maar het zij ze vergeven. Ditmaal betreft het immers geen speciaaltje met een streepje hier en een houtinlegje daar. Het is de nieuwe Phantom!

Hoewel we veel informatie voor je hebben zullen we om te beginnen de belangrijkste zaken kort onder elkaar zetten:

  • Nieuw aluminium spaceframe dat lichter en 30% stijver is dan bij de vorige Phantom. Wordt hierna over de rest van de range uitgerold.
  • De atmosferische V12 maakt plaats voor een 6.75 V12 met twee turbo’s.
  • Van binnen 10% stiller dan z’n voorganger.
  • Twee 12,3 inch displays in het dashboard geven alle info die je je chauffeur nodig heeft.

Zo, dat was dat. De nieuwe Phantom is alweer de achtste generatie en volgens de mannen in Goodwood is het de meest geavanceerde Rolls ooit. Het apparaat staat op een nieuw aluminium spaceframe dat niet alleen lichter, maar ook aanzienlijk stijver (zo’n 30%) is dan dat van de voorganger. Zoals gezegd wordt het spaceframe in de toekomst gebruikt voor andere Rollses, waaronder de SUV.

Voor optimaal comfort berekent de boordcomputer duizenden keren per seconde hoe de adaptieve dempers zich dienen te gedragen, daarbij geholpen door een camerasysteem dat de weg scant op mogelijke oneffenheden. Omdat je onderweg wel rustig wilt kunnen converseren met moeders de vrouw is de Phantom VIII uitgerust met meer dan 130 kg aan geluidsisolatie.

Interieur

Zelfs de banden zijn uitgerust met een speciale schuimlaag, wat zorgt voor een afname van het bandengeluid met 9db! Alles bij elkaar is de nieuweling zo’n 10% stiller dan z’n voorganger. Bij metingen moesten de ingenieurs zelfs checken of hun apparatuur wel correct gecalibreerd was.

Door naar de motor. Zoals aangegeven heeft de 6,75 liter V12 twee turbo’s gekregen. Het vermogen stijgt dan ook naar een gezonde 570 pk bij een koppel van 900 Nm @ 1.700 rpm. Gecombineerd met de 8-traps automaat van ZF (en Satellite Aided Transmission) heb je dus altijd power teveel.

Omdat de vorige Phantom zo’n 14 jaar in productie is geweest, kon het infotainment van de Rolls wel een fikse opknapbeurt gebruiken. Volgens de Britten is dat inderdaad gebeurd en hebben ook de veiligheidssystemen een stevige schop onder de bips gekregen.

Prijzen en prestatiecijfers zijn helaas nog niet bekend. Ga echter uit van een half miljoen euro’s kaal, een top van rond de 250 km/u en een 0-100 tijd die volstrekt ridicuul is voor een auto uit deze gewichtsklasse.

.



73 reacties

Ik weet nou niet of ik het front mooier vind of niet. Het oogt heel raar. De Ghost blijft toch mooier
@Lucb: Fiat 500 achterlichten… wat is ie toch lekker gewoon gebleven.
@lucb: eens. Als dit een Chinese namaak zou zijn, had ik het ook geloofd…
Damned net 1tje besteld
@eddie72: ben best bereid een nieuwe zwabber voor je aan te schaffen…….
@eddie72: Gefeliciteerd, want dan krijg je toch de nieuwe, de “oude” wordt al een paar maanden niet meer gemaakt.

OT: Ik vind hem nog heerlijk ouderwets over de top, een machtige auto, die bovenaan mijn wensenlijstje staat.
Hij is in alles gruwelijk en daardoor zo aantrekkelijk.
Het is een mooie combinatie van nieuw en lekker vertrouwd, mooie car.

Zou hij geen mee sturende achterwielen krijgen? En dan bedoel ik in de zelfde richting zodat een wissel op de snelweg soepeler gaat.
@Donstil: zal die vast wel hebben net als de 7 serie. En tegensturende wielen om De wendbaarheid in de stad te vergroten.
Lijkt ie niet iets te veel om z’n voorganger?
@bentley1969: alleen wat meer led
@moondustfocus: dat LED lijkt wel neon. Dit is de Phantom die al over the top was maar nu in jarnen 80 disco uitvoering. Rolls Royce is volgens mij helemaal de weg kwijt.
@bentley1969: Misschien wel, maar daar ben ik juist blij om.
De Ghost is een keurig waardige Rolls Royce, maar niet mijn ding, te modern, te hip. Maar gelukkig zijn is daar ook klandizie voor, samen met de Bentley Mulsanne, zijn dat mooie invulling in het moderne topsegment.
Ik denk en hoop, dat de “Cullinan” de SUV van Rolls Royce meer van dit niveau is, dan van de Ghost, maar ook daar ben ik zeer benieuwd naar.
En dan nog de Top Range Rover, die op stapel staat.
Allemaal nieuwigheden die de geest stimuleren.
@orichy:
En je credit card leegtrekken…….
Vind het een mooie bak, maar het is net zoiets als een Golf met facelift. Je moet compleet gestoord zijn om de verschillen te zien
@moondustfocus: gerapporteerd ivm belediging….
@badmat: prima toch, een mening is op meerdere manieren te interperteren.
@moondustfocus: Klopt. Sarcasme hoor je ook een beetje te kunnen interpreteren.
@badmat: zeker waar, helaas kan je zoiets alleen horen.
een half miljoen….
@pomoek: das nog geen week werken in sommige delen van deze wereld. En die categorie gaat er ook zeker 1tje kopen. Andere delen is het een maandsalaris en die kopen er ook 1tje want als je hem niet hebt val je bij de volgende meeting uit de toon. De rest kan het toch niet betalen.
@peug206: Er wordt voor je gewerkt..
Heel gaaf!
Dikke BMW..
500.000 euro.. en dan heb je een auto met de achterlichten van een fiat 500. Geweldig!
Ik vind het geen schoonheidsvorm, naar beneden lopende raamlijnen aan de onderzijde. Maar goed, dat zal de heren in Goodwood aan hun derrière oxideren. Evenals dat ik niet veel heb met dit soort wagens.
Het lijkt wel een concept van het Russische Zil
Ook in de hogere regionen zet de facelifttrend (is dit een woord?) zich door.
@leaper035t: 2 woorden? Hoe het ook zij eens!
@leaper035t: ik ga voor het koppelteken
@leaper035t: samenstelling van facelift en trend dus aan elkaar gespeld. Helemaal goed.
Toch maar die achterlichten van de nieuwe 500 geleend…
Nu nog een fatsoenlijke foto van de achterkant
Ik begrijp wel dat zo een merk meer voor evolutie dan revolutie gaat, maar dit is toch net iets te conservatief. Ik vind dat een deel van zijn status net verdwijnt omdat hij zoveel lijkt op zijn voorganger (denk dan bijvoorbeeld aan de correcte evolutie van Arnage naar Mulsanne).
Te weinig front overhang.
@rrvliet: echt hè 😂. Lijkt wel gekrompen.
Het huidige model is al niet mooi maar dit is nog erger. Mocht ik zoveel geld hebben fan ging ik wel bij bentley shoppen of ik kocht mij een oude rols uit de tijd dat rappers en voetballers er nog niet in reden. Maar echte heren met geld en klasse.
Indrukwekkend gewoon zoals een Rolls Royce Phantom hoort te zijn
Schitterend! Het klassieke karakter keurig behouden en toch gemoderniseerd. Had alleen het klokkenspel graag analoog gezien, maar ik begrijp dat dat in deze klasse not done is.
Ja maar, een paars stuur?
Vind een video toch altijd beter kijken;
https://youtu.be/tfkJDmsap08

Het is een phantom gebleven, in mijn ogen iets té. Echt fan van het interieur ben ik dan ook nooit geweest. Ook ziet het eruit dat je voor een lange rit beter achterin een S600 Maybach kunt zitten.

Maar ach, daar zal ik dan ook niet te vinden zijn.
Eindbazen machine
Nog steeds niet mijn ding, liever een Mulsanne
Ik vind hem erg gaaf! Niet te gek veel verschil met de vorige maar toch weer strak.
Een oud design in een nieuw jasje en het is nog geslaagd ook. De Phantom is dé rijkeluisloep die je gewoon moet hebben als je geld hebt. Lekker decadent en met zo’n ding hoort dat ook.
Leuk als cruiser in de cote d azur. Voor al het andere werk liever een s klasse luchtvering 500
@wildbeest: want jij bent al is deze auto rond gereden door je chauffeur?
@hplh: is = eens*
@allesmetturbo: eens = in*
Echt schitterende auto! Niet veel veranderd maar dat had naar mijn mening ook niet gehoeven. Ben erg benieuwd naar de SUV van Rolls Royce.
Prachtige auto maar lijkt mij niet meer dan een facelift
Middenconsole rare mix van van alles .. geen rustig geheel .. van opzij een rare neus .. en de avhterlichten een misser .. of een ode aan de Fiat 500 …
Echt zo’n auto voir in downtown London. Zelfs op de persfoto’s jagen ze hem stilstaand in de toerenbegrenzer.
@rijnounsdoor: F*ck, het is de power-reserve.
32 foto’s en wéér geen fatsoenlijke plaat van de achterkant. Wel een foto van de achterlamp van een Fiat 500… Zucht.
@jpvdb: Nog niet fatsoenlijk, maar wel iets meer dan hierboven; https://www.6speedonline.com/wp-content/uploads/2017/07/RR-PHANTOM-VIII-19.jpg .
Ik heb een beetje een Saint’s Row-gevoel bij die persfoto’s met paarse Phantoms.
Profiel doet me denken aan de Lancia Flaminia van vroeger. Alleen was dat een mooi ontwerp.
En ook Rolls Royce gaat aan de digitale tellers. Jammer. Ik een mooi tellerhuis met mooie instrumenten erin altijd wel een dingetje dat bijdraagt aan het gevoel dat je in een luxe wagen rijdt en met vakmanschap te maken hebt. Nu met zo’n schermpje is het voor de ervaren grafisch designer een minuut of 10 werk om zo’n klokken op het scherm te toveren. Dan had ik toch liever de combinatie van analoge tellers met daarnaast een display gezien.
Walgelijk interieur.. neus is impressive, maar dit is niet mijn stijl.
Het model dwingt respect af maar ik maak mij eerder zorgen om de gekozen kleurstelling van zowel het exterieur als het interieur bij de persvoorstelling: paars met wit? Wie is hier het beoogde doelpubliek?
Wat specs:

0-60 mph in 5.3 sec.
563 hp
Ik vind ‘m er niet mooier op geworden zeker het front niet, maar las ik nou 6.75L V12 twin turbo? Wat boeit mij dat front nu nog, trappen in comfort van de hoogste klasse. Wat kan men nu nog meer wensen?! Heerlijke auto lijkt mij dit
Ondanks de mooie afwerking spreken de Rolls Royce interieurs me nooit zo aan. Zien er naar mijn mening niet mega luxe uit. Als je er in zit waarschijnlijk wel, maar op foto’s vallen ze me tegen
Rolls-Royce! Laat die merknaam eens op je tong smelten! Een ECHTE autoliefhebber, die weet waar hij ’t over heeft, gaat uit respect rechtop in z’n stoel zitten! Dit is met grote afstand het summum op ’t gebied van de klassieke, representatieve limousine, waar niets anders aan kan tippen! Een héél aparte soort! Okay! Hij is in de ogen van menigeen lompgroot en past niet meer in ’t beeld van de huidige ECHTE autoliefhebber! Maar hij getuigt (Gode-zij-dank!) nog steeds van zijn afkomst! Afstandelijk. Aristocratisch. Onderscheidend. Uitdrukkend, dat de meeste beurzen niet in staat zijn ook maar ’n fractie van z’n prijs op te kunnen brengen!
Oh ja! Er zijn merken, die hem in “kwaliteiten” zullen overtreffen! Zoals in de acceleratie tot 100, z’n topsnelheid of in het gebrul uit de uitlaten in ’n tunneltje! En ook in de “hoekie-om-snelheden”. Maar wat heeft dat te maken met wat ’n Rolls wil uitstralen?
Ik, die als echte autofanaat, al héél lang geleden, als klein jongetje, gewend was aan Fords Anglia, Austins A55, Peugeots 403, Opels Rekord en ook aan Mercedessen 170S, viel bij ’t zien van de eerste Rolls bijna in katzwijm! De reusachtige grill was zó machtig, dat ik me er met naar boven gestrekte armen aan vastklampte als ware het ’n reusachtig torso! Dit was mijn (never-nooit-niet-bereikbare) limousine! HFL 55.000,- kostte hij toen. Omgerekend +/- € 27.000,-! Ongeveer ’t 5-voudige van de prijs van ’t huis van m’n ouders!
Nu kijk ik er nog steeds met respect naar. En ook deze nieuwe vult me met dezelfde gevoelens. Gelukkig heeft BMW deze voiture bespaard van nieuwerwetse invloeden! Natuurlijk zijn de nieuwste snufjes toegevoegd en wordt de allerbeste techniek toegepast, zodat hij met de beste meekan. Wat ik echter zéér weet te waarderen, is dat Rolls Rolls is gebleven! Maar hij hoeft niet de snelste of geilste te zijn! Als hij maar z’n karakter kan bewaren als summum der limousines. En daar zijn ze (volgens mij!) ook nu weer in geslaagd! Mijn complimenten aan BMW!
Wat ik betreur, is dat deze bijzondere auto in dit bericht wordt neergezet als ’n belachelijk figuur, terwijl er aan bijvoorbeeld elke Porsche, die weer 0,2 sec. sneller is, alle aandacht wordt besteed! Puberachtig in mijn beleving en beslist niet professioneel!
@9000cse: Mooi stukje tekst wat me opvrolijkt op deze vrijdagochtend.
@9000cse:
Met autokwartetten, als je de Rolls had, was je de man!
@9000cse: Ik begrijp dat u zo enthousiast bent, dat u het wel zou willen uitroepen…
Mooie wagen. Kan m alleen niet onderscheiden van zn voorganger..
Speciaal voor @Jaapiyo nog minder front-overhang dan een Seat Mii
@gulli: Dit is nog teveel voor-overhang voor Jaapiyo
’n I-Miev (en franse klonen) heeft in zijn ogen pas een “gezonde” voor-overhang en bij het zien van een Morgan 3 Wheeler krijgt hij welhaast een strakke plasser…
Het wordt nu pas goed duidelijk hoe tijdloos het design is. Met kleine aanpassingen staat er weer een moderne en statige Rolls zoals het hoort. Machtig ding. Dit degradeert een Mullsanne toch wel een beetje voor mij.
Heel mooi gelukt! Ook al zijn Chinezen hier naar verwachting ook een belangrijke doelgroep, is het design niet verpest richting hun smaak (zoals nu maar al te vaak gebeurt) maar lekker strak gehouden – het kan dus blijkbaar wel! Er is nog hoop… en verder ook sterk dat een succesvol en iconisch ontwerp gewoon hetzelfde wordt gehouden, en alleen de tech wordt aangepast. Waarom elk model geheel herontwerpen? Doe dit ook maar wat mij betreft met de 911 (mag nog minder aangepast worden dan ze al doen), de Audi A7 en A3, de BMW F10 daar is het misgegaan: ze hadden gewoon de F10 moeten moderniseren ipv er een misbaksel van te maken, de F01 ook misgegaan, de Golf dat gaat wel weer goed, lekker houden zo allemaal.
Een nieuw dash kon er niet vanaf? O wacht, daar doet BMW al jaren niet meer aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).