
Na de Zonda en de Huayra is het nu tijd voor het derde hoofdstuk in het boek van Pagani: de Utopia.
Ja dames en heren, na 10 jaar is het zover: de Pagani Huayra heeft een opvolger gekregen. Pas voor de derde keer in de geschiedenis mogen we kennis maken met een nieuw model van Pagani. Dat (gelukkig) niet volledig nieuw is.
Utopia
De opvolger van de Huayra ging eerst door het leven als de C10, maar dat was slechts een codenaam. Pagani heeft natuurlijk weer een klinkende naam bedacht: Utopia. Dat is in ieder geval een stuk beter uit te spreken dan Huayra.
V12
Qua techniek blijft Pagani gelukkig bij haar roots. Het merk houdt nog steeds vast aan de welbekende 6,0 liter biturbo V12, afkomstig van Mercedes. Dit blok is wel krachtiger dan ooit. Bij 6.000 toeren levert de twaalfcilinder 864 pk, wat precies 100 pk meer is dan de Huayra BC. Het maximum koppel komt uit op een imposante 1.100 Nm.







Handbak
De Pagani Utopia beschikt wederom over een 7-traps automaat van Xtrac. De meest interessante transmissie is echter het alternatief: de Pagani Utopia is ook met een handgeschakelde zevenbak te krijgen! Dat is vandaag de dag een unicum voor een auto in dit segment.
Koenigsegg
De enige andere supersportwagen met een echte handbak is de Gordon Murray Automotive T.50. Er is natuurlijk ook nog de nieuwe Koenigsegg CC850, maar de handbak in die auto is stiekem een automaat.
Design
Qua looks is de Pagani Utopia tsja… even wennen. Het lijkt een beetje alsof de Italianen een ontwerp van een Zonda-opvolger hebben gebruikt dat eigenlijk 10 jaar geleden was afgekeurd. Het design van de auto was overigens al gelekt in januari, dus helemaal als een verrassing komt het niet.
Gewicht
We kunnen niet meteen zeggen dat de Utopia mooier is dan zijn voorganger, maar lichter is ‘ie in ieder geval wel. Dankzij de carbotitanium monocoque blijft het gewicht van de Pagani Utopia beperkt tot 1.280 kg. Ondanks het feit dat er een twaalfcilinder aan boord is. Daarmee is de Utopia 67 kg lichter dan de Huayra.




Interieur
Het interieur van de Utopia is zowaar minder druk dan dat van de Huayra. De details – met name de klokjes – zijn nog steeds erg fraai. Het hoogtepunt is natuurlijk de nieuwe handbak met een prachtig open schakelpatroon. Iets wat de Zonda niet had.
Prijs
Als je kan wennen aan het design heb je met de Pagani Utopia een unieke auto die een van de laatste in zijn soort is. Uiteraard moet je daarvoor heel diep in de buidel tasten. Ze schijnen zo’n 2,5 miljoen per stuk te kosten. Er worden slechts 99 stuks van gebouwd. Jammer, maar helaas: die zijn allemaal al uitverkocht. Alhoewel er ongetwijfeld nog afgeleiden zullen komen. Een elektrische variant bijvoorbeeld…
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Phoe, wat een waanzinnig mooie auto weer van Mr. Pagani en zijn team.
De Huayra blijft mijn favoriet maar de Utopia vind ik bijna net zo mooi. Als de Utopia net als de Huayra 2 losse koplampen moeten hebben
Denk dat ik er wel aan kan wennen, ziet er imho in ieder geval beter uit dan de Huayra.
Maar beide missen toch ergens de wow factor van de Zonda, de creme kleur werkt ook niet echt mee denk ik.
Die foto van de zijkant ziet er lekker uit, en erg toffe velgen.
Vergeleken bij Pagani is Porsche met z’n 911 het toppunt van design-vernieuwing . . .
Staat prachtig in Dubai of the shinen in 1 of andere wereldstad, maar dat is vooral vanwege de eigenaar. Ik vind ’t helemaal niks.
Het ziet er nu al gedateerd uit.
Horacio krijgt problemen met John de mol. Deze auto trekt meer bekijks dan dat stomme programma.
in vergelijking met andere paganis vind ik dit toch echt wel spuuglelijk. ik vind pagani niet de mooiste maar het sportieve en brute bijna buitenaards design is toch vele malen beter dan dit
Gaaf, maar volgens mij tel ik 7 verzetten ipv 6 @machielvdd ;)
Je hebt helemaal gelijk! Tellen is nooit mijn sterkste punt geweest.
Lekker steampunk sfeertje in het interieur met echte materialen.
Nope.
Ligt ‘t aan mij of is dit gewoon een Huayra met ‘n ander koepeltje en ‘n gewijzigde achterkant? Dit is toch geen nieuw model?
En ik vond de Huayra al vooral een lichte Zonda facelift. Dit is gewoon weer dezelfde auto.
Mwah, zoek maar eens een plaatje van een Huayra op. De verschillen zijn toch wel zeer aanwezig, ondanks dat het weer lekker herkenbaar Pagani is.
Doet me denken aan de Mitsuoka Orochi
Mitsuoka Orochi ik dacht net het zelfde. En dat is geen compliment…
Zeker niet. Ik vond hem door “lelijke japanse auto” te googelen.
Ziet er meer uit als een lelijkere facelift van de huayra dan echt iets nieuws. Zeer underwhelming, en dat na 10 jaar. Maar goed ze zijn al allemaal verkocht, dus tja boeie.
Wordt toch wel een beetje de handtasjes onder de hypercars, zeker als je het vergelijkt met de innovatie van Koenigsegg.
Ik vind die koplampen niet zo heel geslaagd, liever had ik daar een paar klassieke bollen gezien. Maar dat koepeldakje met die ‘sambaruitjes’ er in: geweldig.
Oef… nou is de Huayra moeten opvolgen ook een lastige opgave. Maar het klopt zo niet dit…
Het exterieur is een beetje vrouwelijker geworden.
Vind het juist wat zakelijker, minder glitterig en daardom mannelijker.
Na vele jaren nog eens een zoveelste Zonda-special?
Wat is de Zonda toch mooi
Misschien is het de kleur in dit geval maar dit lijkt een kruising tussen een huayra en een mitsuoka orochi…
De zonda had niet alleen een eigen look maar ook een eigen sound.
De huayra was qua look niet eens zo heel gek ( en echt iets anders dan voorheen ) maar sloeg naar mijn mening de plank mis met het blok ; hij komt niet alleen bij mercedes vandaan maar hij klinkt ook zo…
Deze utopia gaat eigenlijk helemaal nat omdat de look maar minimaal anders is ( laten we het een huayra noemen met orochi trekjes ) en aangezien de basis van het blok identiek is zal de sound ook geen enorme ommeslag hebben gemaakt.
Niet bepaald Horacio’s beste werk…
Ik vind Pagani’s absoluut niet mooi qua design/vormgeving, druk en kitscherig maar dat is uiteraard smaakgevoelig. Daarom kan een MB-interieur mij ook echt niet bekoren.
Wel vind ik Pagani’s meer als kunstobjecten geweldig om naar te kijken, de materialen, het oog voor detail en afwerking, dat is gewoon episch.
De jaren ’00 belden. Of ze hun design terug mogen.
1280 kilo?? Dat is 35 kilo lichter dan mijn Z3 Coupe! Hoe sick. Wat een aparaat.
De lelijkste van de 3, ze zijn na de Zonda het helemaal kwijt..