Een nieuwe look, een nieuwe naam.
Na de nieuwe Citroën Berlingo en de nieuwe Opel Combo was het wachten op de nieuwe Partner. In tegenstelling tot de twee eerdere busjes, slaat Peugeot een andere weg in. De Franse autobouwer laat ‘Partner’ op de plank liggen en heeft met Rifter voor een geheel nieuwe naam gekozen.
Net als de Berlingo en Combo, heeft de Rifter een familieneusje van het merk gekregen. In dit geval dus van Peugeot. Omdat de Rifter op het EMP2-platform staat, heeft de auto veel overeenkomsten met de twee andere busjes die ook op dit platform staan. De vijfpersoons Rifter is 4,40 lang en de variant met zeven zitplaatsen meet 4,75 meter in de lengte.
De Rifter heeft met het PEUGEOT i-Cockpit een volwassen interieur gekregen. Denk aan een groot 8-inch touchscreen en een head-up display. De auto biedt 775 liter bagageruimte. Kies je voor de verlengde versie en gooi je alle stoelen plat, dan kun je genieten van maar liefst 4.000 liter bagageruimte.
Het busje komt met twee benzinevarianten en drie dieselvarianten op de markt. Het gaat hier om de PureTech 110pk S&S met handgeschakelde vijfversnellingsbak en volgend jaar komt daar de PureTech 130 pk S&S met achttraps automaat bij. De drie diesels betreffen de BlueHDi 75 pk, BlueHDi 100 pk en BlueHDi 130 pk S&S. Laatstgenoemde is leverbaar met een automaat.
De nieuwe Peugeot Rifter beleeft zijn wereldpremière op de Geneva Motorshow. Vanaf september is ‘ie te koop. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Zoo en dat om 7:54 op de woensdag morgen.
@toyotaprius: zet de Rifter naast de Duster in de kast en de schoonmaakspullen zijn weer op geruimd. Zou de Rifter diesel trouwens Rifter D worden of D Rifter?
@stephane8200: waarschijnlijk Rifter HDi
@v6ti: echt?
@stephane8200: drifter zeker ni, want fwd ?
@stephane8200: ik gok op Rufter
@karhengst: wel met partikelfilter dan, hoop ik.
@stephane8200: die zijn ouderwets
@sr20det: echt?
@stephane8200: Sinds ik mijn superhandige Bipper heb staat mijn Duster maar te verstoffen.
@baardmijt: Jumpy in de lucht van blijdschap.
Ziet er wel het meest in balans uit van de drie, bij Citroën en Opel is het neusje er echt opgeplakt.
Vooral bij de Opel lijkt het alsof ze standaard koplampen uit het schap er met een zware moker op ‘gemonteerd’ hebben.
@harrie: om het met de woorden van JC te zeggen: “let me mend that with a hammer”
Niet slecht. Als de prijs goed is, is t eigenlijk de ideale gezinsauto!
Stiekem vind ik dit dus mooier (en praktischer) dan al die opgehoogde hatchbacks die de titel SUV meekrijgen.
@autodrop: eens. plus dat die dingen vaak amper meer binnenruimte hebben
“Omdat de Rifter op het EMP2-platform staat, heeft de auto veel overeenkomsten met de twee andere busjes”
Nou… Als dat de reden was, zou hij ook op een C5, ProAce, Grandland X, Aircross of DS 7 moeten lijken, om maar eens wat te noemen.
Ik zou zeggen dat het komt doordat de verschillende merken alleen een frontje mochten ontwerpen.
@mout: nee het klopt wel, onderstel is in de basis hetzelfde als de door jou genoemde auto’s.
@daaf242: Ik bedoel: Auto’s op een platform hoeven niet meer op elkaar te lijken dan een C5 op een Grandland X. Deze drie lijken veel meer op elkaar. Dit is op de bumper na driemaal dezelfde auto.
Rufter? Zal wel veel gassen uitstoten.
@beefcake: de grap waarvan je wist dat die zou komen ?
@henk_he: Voorspelbaar dus…
@beefcake: klopt, het is dus een rijdende rufter
Een automaat met een draaiknop… Wanneer zien ze nou eens in dat dit waardeloos is?
@techniekmeneer: valt best mee. Op de Ranges prima.
@techniekmeneer: want?
@techniekmeneer: wat is er mis mee? Waarom heb je zo’n grote pook nodig bij een automaat?
Komt er dan ook een Rifter Teepee? Naast de Bipper Teepee? Echt, wie verzint die namen bij PSA…
@e34m5touring:
I need teepee for my bunghole!
@harrie: cornholio! Neah.
@harrie: ik kwam er dus van de week achter dat een bung hole ook serieus iets is. Het is het gat in een vat (whisky/wijn) waar je het kraantje doorheen steekt. *mind=blown*
@E34M5Touring: de nieuwe Expert heeft geen Tepee versie, die heet Traveller. Denk dat de Rifter de familieversie is, de bestelversie gaat gewoon weer Partner heten. Denk ik.
@720s: Gelukkig. Een auto Teepee noemen, dan ben je echt niet lekker bezig.
@720s: dit dus. De naam Partner is ijzersterk, geen reden om die te veranderen. Dit is puur gedaan om dr personenversie iets meer van het busje af te positioneren. Zou me niks verbazen als de besteller ook een simpeler en doelmatiger interieur kriigt.
Wel een heel praktische auto die ongetwijfeld super confortabel is. Alleen die midden console is zo saai en lelijk. en een beetje leeg met zo weinig knoppen.
Wat een enorme middenconsole. een 3 persoons bedrijfsuitvoering zit er niet in zeker?
Wat is het toch met psa dat ze zo’n belachelijke auto’s bouwen altijd. Het is niet mooi, de kwaliteit is ruk, en er zijn altijd 2 of meer auto’s die exact hetzelfde zijn maar dan met een ander logo.. er zijn vast mensen die dit kopen (best een hoop denk ik) maar toch zal er never zo’n raar psa product inkomen bij mij. Tenminste niet van de nieuwere generatie…
@raceface: Deze auto’s zijn gebouwd vanwege de ruimte. In Belgie en Frankrijk rijden er veel rond op geel kenteken. De reden dat ze in NL bijna niet te zien zijn heeft te maken met de prijzen. Voor bijna het zelfde geld heb je een 308 station.
Andere neusje erop en voilaaa de nieuwe opel combo
@mstiic: ja deze dus: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-eerste-opel-combo-met-franse-invloeden-106946
Wat een slechte naam zeg. Wel een mooi kleurtje.
De vorige was super, bankje voorin. Ideaal als bestelauto. Knop voor de automaatbak zat op het dashboard, naast het stuur.
Dankzij die 3e zitplaats heb ik die bestelauto nog redelijk kunnen doorverkopen.
De afschrijving op deze auto’s is trouwens bizar. Ik kan iedereen aanraden om een gebruikte te kopen…
Zoals verwacht de mooiste van de drie…
Dikke V6 turbo erin en achterwielaandrijving van maken, heb je een Drifter
@gulli:
Zoiets?
https://www.youtube.com/watch?v=3PLEK3z8qK8&t=152s
Zowel de Berlingo als de Combo ben ik geen fan van, maar deze is wel goed gelukt. Het is niet het segment waarin ik zou shoppen maar het is wel het mooiste wat dit segment te bieden heeft. En het zal praktisch zijn.
Duidelijk te zien dat deze als eerste is ontworpen en dat ze voor opel en citroen er een andere neus op hebben gemaakt.