Klaar voor productie: Koenigsegg Regera [1500 pk, 2000 Nm]

Auteur: , 66 Reacties
Regera

Het Zweedse supercarmerk onthult de productieversie van diens nieuwste vlaggenschip. De Regera met 1500 trappelende paarden.

Het uiteindelijke productiemodel toont veel overeenkomsten met het eerder getoonde concept. Toch zegt Koenigsegg dat er meer dan 3000 verschillen zijn. Naast een hardcore supercar is de Zweed ook van de nodige luxe voorzien. Zo is er de integratie van Apple CarPlay mogelijk en beschikt het model over een draadloze smartphone-lader.

De Regera wordt aangedreven door een biturbo V8 en drie elektromotoren die tezamen 1500 paarden weten te produceren. De auto wordt gekenmerkt door twee bijzondere dingen. Zo heeft het model geen conventionele versnellingsbak en zitten de uitlaten, ontworpen door Akraprovic, op een andere plek dan je wellicht zou denken.

Regera

De specificaties zijn ronduit bizar. 1500 pk, 2000 Nm. 0-100 in 2,8 seconden, 0-200 in 6,6 seconden. 0-300? Slechts 10,9 seconden! De pret is dan nog steeds niet voorbij, want in een luttele 20 seconden moet de Regera de 400 km/u kunnen aantikken. Koenigsegg heeft al een aantal orders genoteerd staan. Een prijs is echter nog niet bekend.



66 reacties

Dat ding is hompie snel, maar toch kies ik voor de veyron #want de chiron is lelijk
@amg1999: #want de veyron is niet lelijk?
@amg1999: is goed. Neem ik deze.
@amg1999: Is goed, neem ik de Chiron :)
@amg1999: Doe mij deze maar: http://koenigsegg.wpengine.com/?page_id=1149 Vind ik veruit de mooiste 😍
@amg1999: alsof je geld voor hebt
@amg1999: snel? Dat ding heeft geen meter gereden, in koenigsegg traditie veel claims weinig praktijk
Ook deze render vandaag de wereld insturen moet een soort Genève onthulling voorstellen
@thierryvth: toch is de agera rs sneller als jouw halfords kadet… die dingen zijn tering snel, dat is geen gelul van koeningsegg. ze hebben alleen geen plek om het compleet te laten zien, aangezien ze bij de vag zulke aso’s zijn geen concurrenten op hun circuit toe te laten…
@thierryvth: Al eens wat filmpjes van ene Koenigsegg gezien tegenover bijvoorbeeld een Veyron/918? 0-100 is dan misschien niet meest extreme. Maar daarboven is het bye bye, zwaai waai
Bizarre prestaties, ook al is de Chiron sneller, scheelt het zoveel in gewicht trouwens dan? Want deze heeft wel meer koppel
@granlusso: in welk opzicht is de Bugatti sneller(op de 0-100 tijd na)?
@granlusso: Ik weet niet of dit monster 4wd heeft. (Zal haast wel want anders kom je nooit zo snel weg) Wat betreft gewicht is dat van beide auto`s nog niet bekend. Ik gok dat ze beiden rond de 2.000kg zitten.
@dutchdriftking: grapjas, hoeveel woog de one:1? 1380kg toch? Dit ding is 1500kg max.
@lambo4all: Autoweek meldt dat het gewicht (incl alle vloeistoffen) 1590 kg is. Je zat er dus dicht bij!
@lambo4all: als ik de reactie lees van @david36254 zit je redelijk in de buurt. Valt me alles mee, zo`n hybride aandrijflijn die zoveel vermogen moet leveren had ik zwaarder ingeschat.
@dutchdriftking: ze hebben natuurlijk een andere versnellingsbak. Je moet eens dat YouTube filmpje van shmee bekijken (als je dat nog niet gedaan hebt). Leer je echt veel van die auto!
@keeper1: geen versnellingsbak bedoel je, ze hebben een speciale slip-koppeling ontwikkeld op basis van olie.
@dutchdriftking: Nope, geen 4wd, Alleen de achterwielen.

Ik snap dat mensen hem vergelijken met de chiron (PK’s, snelheid, prijs), maar daar waar de Chiron technologisch geen innovatie aan boord heeft (en daarom ook wel ‘domme kracht’ genoemd), is dit een schoolvoorbeeld van out-of-the-box denken om verder te komen.

Je hoort het al, ik ben hier fan van.
@MrHyde: En dit ding ziet er tenminste ook uit als een race wagen .
@dutchdriftking:

Nee, slechts 2WD (sad face).

3 electromotoren waarvan 2 elk een achterwiel voor rekening nemen en de overgebleven electromotor zit direct op de krukas om de motor te ondersteunen, ook naar de achterwielen dus. Acceleratietijden neem ik dan ook met een flinke korrel zout, gezien rubber nog steeds de beperkende factor is. En die factor is moeilijker beheersbaar naarmate het vermogen verder toeneemt.
@macready: ik denk dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen hoeveel slip dit ding heeft!
Hij heeft namelijk, mede door het ontbreken van de versnellingsbak, niet direct zijn complete vermogen!
Dit levert hij pas hoger in de toeren en dan rijdt dat ding al ver boven de snelheidslimieten!
Bij lage(re) snelheden zijn het vooral de elektromotoren die het werk doen bijgestaan door de V8
@macready: daarom werd door koenigsegg ook gezegt in een docu dat ze de 0-100 niet sneller maken dan 2,8 sec want dat zou betekenen duurdere banden ed. 2,8 is snel genoeg. Sneller zou zeker mogelijk zijn maar is niet interessant genoeg.
@dutchdriftking: Nope, nog steeds achterwielaandrijving.
@granlusso: Deze Regera verpulvert het lelijke eendje Chiron. Ik moet zeggen dat ik de Regera ook niet moedersmooiste vind. Het lijkt er een beetje op hoe sneller de auto’s worden, hoe lelijker ze zijn. Geef mij maar een standaard 991 911 en ik ben blij.
@granlusso: sneller van 0 naar 100, daarna toch niet meer
Hij is gaaf, maar niet mijn auto. Wanneer komt de poll tussen deze en de Bugatti?
@dutchdriftking: een kans van 1:1000000 dat ik het fout gok, maar ik denk ook niet dat dit überhaupt een optie voor je is. Ook niet voor mij overigens.
Ongeloofelijk wat die man heeft weten te bereiken. Een waar genie
@theracetosucces: yup! Hij wordt vaak vergeleken met Horacio Pagani, gezien het type bedrijf begrijpelijk, maar qua innovatiekracht is de vergelijking met Elon Musk beter op z’n plaats.

Nog een aanstormend innovatief talent is Nunzio La Vecchia, ik ben heel benieuwd wat die nog gaat laten zien.
Heb je net 3 mio afgetikt voor een K One:1; da’s bagger.
@gregorius: Heel andere auto, die One:1 is de GT3 onder de Koenigseggs, dit is de Turbo.
Wat een gaaf ding. En zo veel specialer en met meer passie gemaakt dan de Bugatti.
@trustmeiamanengineer: ach ach ach. Komen de haters weer. Jij weet natuurlijk dat de mensen bij Bugatti minder passie hebben dan de mensen bij Koenigsegg. Wat een gelul weer.

Wees toch eens blij dat fabrikanten dit soort auto’s bouwen. Dat je de ene mooier en spectaculairder vibd dan de ander prima, maar kom niet met deze onzin in waar je helemaal niets van af weet om maar een ander merk af te zeiken…
@87sandyd: Ik haat niet, droeftoeter. De Bug is ook een prachtig stuk techniek en ik vind hem indrukwekkend. Maar een Pagani of een Koenigsegg doet mij gewoon veel meer. Ook vanwege de genieën die achter deze beide merken staan, die met een relatief kleine groep mensen zulke mooie dingen kunnen maken.
@87sandyd: Nou sorry hoor, maar kijk het filmpje van Schmee over deze Regera en daarna het filmpje van Motor Trend over de Chiron, en lees daarna je eigen comment nog eens!

Mister Koenigsegg vertelt een heel stuk passioneler over z’n kindje, dan die stel ouwe lullen die alleen maar uitleggen dat het moeilijk was om een auto te maken die sneller moest zijn, en op een Bugatti moet lijken…
Als ik koenigsegg was had ik er 50 pk bijgedaan. Gewoon om die claim van de chiron teniet te doen. En dan heb je uitstekend promotiemateriaal erbij.
@rolov: nee doe maar niet want dan krijg je de vragen van. Hey waarom ben je niet sneller dan de Bugatti?
@leemster: ken je de uitspraak van carrol Shelby? Horsepower sells cars ,torque wins races.
Het is puur marketing technisch meer pk. De Veyron had de o zo magische 1000 pk terwijl hij de op de nurburgring geen deuk in een pakje boter reed.
@rolov:
Behalve dan dat de uitspraak van Shelby de echte onzin/marketing was. Zie F1 motoren, zeker de vroegere N/A versies. Die hadden een droevige trekkracht aan de krukas, simpelweg omdat max trekkracht aan de krukas geen drol zegt (niet te verwarrent met de VORM van de koppelcurve, die is wel belangrijk). Zolang je de pk’s hebt en de toeren, krijg je de benodigde trekkracht aan de wielen middels… de overbrenging.
@macready: nee het is geen onzin . Eerste waar iedereen naar kijkt is het aantal pk’s en de grote van het blok. Denk je dat de gemiddelde autoblad lezer weet hoeveel koppel een auto heeft ? 1000 pk oehhh ahhhh . 600 nm huh? Wasda? Nee pk’s verkopen wel degelijk. Wat stond er op het voorblad van de Autovisie toen de Veyron uit kwam? Monster uit molsheim 1001 pk. Wat zeiden ze bij de bekend making? 1001 pk .
@rolov:
Nogmaals, de F1 kijkt ook alleen maar naar pk’s en toeren en VORM van de koppelkromme, max koppel zegt niets. Weet je waarom? Dat is een directe resultante van de verhouding tussen vermogen en toeren….

Als het max koppel veel hoger ligt dan het max vermogen bij 1 motor, weet je één ding zeker, het is geen toerenblok. En dat moet je compenseren met een langere overbrening die de trekkracht aan de wielen … verlaagt. Nettoresultaat, een motor met 600pk en 300Nm is niet langzamer dan een motor met 600pk en 900Nm, bij gelijke vorm van de koppelkromme. Simpelweg omdat eerstgenoemde een veel groter bruikbaar toerenbereik heeft en dus veel kortere overbrengingen kan hebben voor dezelfde snelheid= gelijke trekkracht aan de wielen.
@rolov: en 1500pk rij je jezelf net zo hard dood hoor
Net als Pagani en Elon Musk is dit een echte ondernemer die auto’s maakt. In tegenstelling tot megalomane multinationals, die zelf niks kunnen verzinnen behalve door anderen begonnen merken kopen….
Het is helemaal niet mijn auto, want zulke hoge vermogens vind ik echt gekkenwerk. Maar ik kan het wel waarderen dat een kleine fabrikant als Koenigsegg zoiets op de markt brengt. Wat een gaaf bedrijf is het toch. En dan ook nog van die aparte techniek erin stoppen. Goed bezig.

Wat betreft de vergelijking met de Chiron: ik zou ze allebei niet willen. Ontzettend gave techniek, maar ik zou het nog niet kopen als ik al stinkend rijk was.
De alfa romeo tristar velgen staan hem goed
Ik ben benieuwd naar de topsnelheid van dit ding. Hoe geniaal zou het zijn ala VAG met de Chiron roept de snelste serieproductiewagen te hebben en die kale Zweed met zijn handjevol werknemers dan binnen 24 uur een nóg snellere wagen toont.
@Edge: Ik vraag me af of we de topsnelheid van dit ding ooit zullen ontdekken. De testbaan van VW is er uitermate geschikt voor, maar no way dat daar ooit een Koenigsegg komt. Misschien de salt flats in de VS? Ik weet niet of de banden dat aankunnen.
Op zich wel humor, een dagje nadat het megaconcern VAG met haar nieuwe Bugatti komt, doodleuk als kleine autobouwer met een op papier nog snellere auto komen. Leuk getimed ;-)

Maar dat is ook het enige. Voor de rest heeft dit ding, net als Bugatti, geen charme.
Mooie dubbeltest voor AB
Wat ook heel bijzonder is, dat de deuren, voorkant en achterkant middels de sleutel automatisch open kunnen. Zon vette feature op een hypercar.
@stormkans: Klopt, heb het gezien in een filmpje. Ziet er inderdaad erg cool uit.
@berlinetta: dan wilmje hem toch wel kopen? Er is een filmpje van vlogger shmee 150 die de fabriel bezoekt en deze bak mag rijden. Je gaat je dan beseffen dat dit echt heel speciaal is.
@stormkans: Zeker erg speciaal. Een unieke machine. Maar ik zou het niet kopen. 1.500 pk… wat moet je ermee?
@berlinetta: Elk weekend naar Germany.
@stormkans: Mwoa. Hard rijden op de Autobahn heeft niet mijn interesse. En als je de Nurburgring op wil, dan zijn er veel leukere auto’s.
@berlinetta: dan wil je hem toch wel kopen? Er is een filmpje van vlogger Shmee 150 die de fabriek bezoekt en samen met de Boss een rondje gaat rijden. HIer gaat je autohart wel heel hard van kloppen :-)
Nemen jullie maar die Koeningsegg en Bugati ga ik voor de Hennesey venom F5
@volvofreak: ik blijf mooi in mijn oude golf rond tuffen
@volvofreak: iets te jong om te sterven
Krijgt deze ook weer van die mooie open/omhoog slaande deuren?
@pinut187: Zeker weten :-) .
Wat een retegaaf ding is dit toch,,Die halve sec mag de sjiron hebben .Maar dit is op alle andere vlakken gewoon veel beter en mooier.
Liever dit dan de chiron!
Toch een beetje een apart concept, zo zonder versnellingsbak. In feite rij je continu in z’n 6 en vangen de koppeling (ontkoppeling) en electromotoren het gebrek aan trekkracht aan de wielen bij lagere snelheden op. Met andere woorden, die 1500pk heb je alleen op hele hoge snelheden, waar de motor z’n piekvermogen bereikt en de trekkracht aan de wielen is bij lagere snelheden dus ook lager dan je zou verwachten op basis van de droge cijfers (bijv. een 800pk benzinemotor plus 700pk electropower MET versnellingen).
Kijk dit noem ik nou een mooie auto met nog eens mooiere techniek!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).