
Ouch!
De F1 race van zojuist heeft weer voldoende actie opgeleverd om nog lang over na te praten, maar wat we in eerste instantie even wilden weten is of Lewis zijn podium mag houden. Het antwoord is zojuist binnengekomen en luidt ‘neen’. De wijze mannen achter de groene tafel hebben namelijk geoordeeld dat Lewis het meest schuldig is aan de touché met Albon in de slotfase van de race. Hij krijgt hiervoor twee strafpunten op zijn licentie, maar ook een tijdstraf van vijf seconden.
In de eindrangschikking van de race valt LH44 hierdoor terug naar de zevende plek. Dat is episch nieuws voor Carlos Sainz, die hierdoor het eerste F1 podium uit zijn carrière te pakken heeft. Naast Sainz schuiven ook Raikkonen, Giovinazzi en Ricciardo een plekje op naar respectievelijk de vierde, vijfde en zesde plaats. Een top resultaat voor Alfa Romeo dus.
Maar wacht, er is meer! Of Carlos zijn net gewonnen derde plek mag houden is namelijk ook nog niet geheel duidelijk. De Spanjaard zou namelijk gebruik hebben gemaakt van zijn DRS tijdens een dubbel gezwaaide gele vlag. Dit wordt ook nog onderzocht door de stewards. Zodoende mag Kimi Raikkonen dus ook nog hopen op een retroactief ereschavot. We hebben de Fin gevraagd naar een reactie op dit nieuws en hij zei hierop ‘bwoah’.
Maar wacht, er is nóg meer! De FIA heeft het erg druk, want beide Ferrari coureurs moeten ook nog op het matje komen bij de wedstrijdleiding. Voor de camera’s waren beiden teleurstellend politiek correct, maar misschien lopen ze nog even leeg bij de stewards als puntje bij paaltje komt. Houd de popcorn dus nog even in de aanslag.
Het is een Targa.
@dragspert: Dit blijft een meer dan fantastische bug. De absurdist in mij geniet met volle teugen.
Het lijkt wel stoelendans….. Blijft jammer voor Albon. Maar toch fijn voor Pierre!
@dutchdriftking: ik had in ronde 68 toch héél even de hoop op een volledig Honda podium. Zo zonde dat dit niet is uitgekomen.
En ronduit bizar dat de stewards in de kwestie Hamilton-Albon pas ruim na de podiumceremonie hun beslissing neemt. Dat kon toch stukken sneller (denk: Raikkonen-Verstappen, US GP 2018).
@RRRobert: wat ik er nog het gekste aan vind, is dat hamilton het ook meteen zelf zei…
@gwnbmw: nu hij kampioen is werkt hij aan zijn charmeoffensief…ieder jaar zo ongeveer. Neemt niet weg dat ik het wel kan waarderen!
@gwnbmw: och dat is omdat het voor hem niet meer uitmaakt. Dus laat hij zn goeie kant weer even zien. Daarnaast beschikt hij in tegenstelling tot wat veel andere mensen denken wel over enige vorm van zelfreflectie
@peug206: Was hij niet kampioen, zou het ‘he hit me! What is this guy doing??’ zijn geweest op de boordradio. Laten we wel reëel blijven….
@gwnbmw: ik vind dat niet gek van Hamilton. Hij is zo gewiekst dat hij misschien dacht door het direct toe te geven dat hij er goed vanaf zou komen en geen verdere straf zou krijgen.
@RRRobert: agree!
@RRRobert: US GP 2017 was dat.
@skinny058: inderdaad, ik realiseerde me dat direct nadat ik op de ‘plaats reactie’ knop had geklikt
#waarblijftdieeditknop
Wat bezielde mercedes dan om Hamilton te pitten na die crash van ferrari? Alsof hij met maximaal nog een ronde of 5 te gaan iets beters zou kunnen halen dan een 2e plek, door terug te vallen naar 4, maar dan wel op nieuw rood rubber. Bizar.
@grasvreter: inderdaad onbegrijpelijk. Zeldzame tactische blunder van Mercedes.
@mark383: tja. Opperchef Wolf heeft vakantie ?
@mark383: zo zeldzaam vind ik die strategische keuzes van Mercedes niet. Ze hebben wel vaker laten zien dat dáárin niet hun allergrootste kracht zit.
@RRRobert: de laatste races hebben ze bijna allemaal gewonnen op een strategische call in combinatie met een hamilton op de top van zn performance…
@grasvreter: dat is inderdaad de grote vraag. Samen met de vraag of Hamilton Max had ingehaald op zijn gele band. Want bottas viel wat dat betreft precies verkeerd uit.
@grasvreter:
De grootste blunder was daarvoor al, door niet te pitten.
@grasvreter: Bezielde? Voer alle variabelen in een simulatie en Hamilton zou 1e of 2e finishen; nothing to lose strategy. Gelukkig kan een simulatie geen menselijke fouten voorspellen waardoor Mercedes nu in z’n hemd staat. Strategie was vrij logisch.
@bassx: 2 mensen inhalen (max had ie nooit kunnen pakken dat wist iedereen bij mercedes) om weer op je oude positie te komen. Oja totaal niet risicoloos.
@grasvreter: Gasly en Albon die het hele weekend 0,4 seconde per ronde langzamer zijn is in elke simulatie (niet simulator) een easy-overtake.
@bassx: nothing to lose zeg je, oja, behalve dan een 100% 2e plek. En die heeft ie verloren.
Al gooi je dit een miljoen keer in een simulator, 0 keer zal hij 1e worden. Want in de tijd die nodig is om gasley en albon in te halen is verstappen al een paar seconden uitgelopen. En je hebt een heel beperkt aantal rondjes op een heel kort circuit over.
Ik snap nu wel dat ze het na de race pas besloten hebben en dus niet Hamilton van het podium hebben getrokken. Want dan had Sainz er gestaan, waarvan ook de vraag is of ie die plek mag houden.
Terechte straf voor Hamilton overigens. Hij wilde te graag en had beter moeten weten. Zeker hij!
@mark383: Gewoon jammer voor Sainz. Had hem ook dat podium gegund en daarna maar horen of je de 3e plaatst mag behouden.
@mark383: te graag…. onlangs alles blijft wedstrijd spannend. Hij kon ook voor kiezen nu hij kampoeien is om rustig aan te doen
Lijkt wel een soap
Wat is die Ricciardo dan een geluksvogel. Had vakkundig zijn eigen race verknoeid en pakt nu P6. Wel knap ook weer om er te zijn wanneer de punten daadwerkelijk uitgedeeld worden.
Waarom wordt Hamilton eigenlijk steevast Lil’ Lewis genoemd? Oogt erg onvolwassen en getuigt van een journalistiek laag niveau.
@sportevo: daarom is dit ook een blog en geen nieuwsvoorzienend medium.
@sportevo: omdat die gozer net een klein kind is..
@outlook: precies. Lewis begint altijd met janken over van alles en nog wat behalve over zichzelf natuurlijk als hij geen eerste staat
@sportevo: zucht, is dit de eerste keer dat je iets leest hier? Tijd om naar autoweek oid te gaan?
@sportevo: het is een blog en getuigd van journalistiek sappig niveau!
@sportevo: dus jij komt hier voor de hoogstaande journalistieke artikelen? Hoelang ben je nou op deze app?
@sportevo: dont feed the troll mensen.
@sportevo: Is enkel bij deze auteur. Vanaf je lil lewis leest weet je al wie het geschreven heeft en kan je het artikel beter overslaan
Dit was een race om van te smullen. Actie, onrust, crashes, penalty’s en Max wint. Yes.
Superknap van Sainz vanaf P20.
De Alfa’s zouden ook hun DRS hebben gebruikt gedurende de dubbele gele vlag. Of hebben ze iets anders geflikt?
Bij de weg: kunnen ze Vettel niet op een off-piste skivakantie sturen of zo? 80 miljoen per jaar toucheren en alleen maar wanprestatie leveren. Het houdt niet op, niet vanzelf…
@stupendo: die off-piste opmerking is wel een beetje overbodig, vind je ook niet?
Blauwe piste lijkt me al riskant genoeg met dat lompe gedoe van ‘m.
@stupendo: wat een misselijke opmerking.
@stupendo: Leuke verwijzing ook een ski-ongeluk. Heeft gelukkig geen verbanden met een voormalig F1 coureur.
Olaf vond het een geniale actie van Lewis…