Ouch!
De F1 race van zojuist heeft weer voldoende actie opgeleverd om nog lang over na te praten, maar wat we in eerste instantie even wilden weten is of Lewis zijn podium mag houden. Het antwoord is zojuist binnengekomen en luidt ‘neen’. De wijze mannen achter de groene tafel hebben namelijk geoordeeld dat Lewis het meest schuldig is aan de touché met Albon in de slotfase van de race. Hij krijgt hiervoor twee strafpunten op zijn licentie, maar ook een tijdstraf van vijf seconden.
In de eindrangschikking van de race valt LH44 hierdoor terug naar de zevende plek. Dat is episch nieuws voor Carlos Sainz, die hierdoor het eerste F1 podium uit zijn carrière te pakken heeft. Naast Sainz schuiven ook Raikkonen, Giovinazzi en Ricciardo een plekje op naar respectievelijk de vierde, vijfde en zesde plaats. Een top resultaat voor Alfa Romeo dus.
Maar wacht, er is meer! Of Carlos zijn net gewonnen derde plek mag houden is namelijk ook nog niet geheel duidelijk. De Spanjaard zou namelijk gebruik hebben gemaakt van zijn DRS tijdens een dubbel gezwaaide gele vlag. Dit wordt ook nog onderzocht door de stewards. Zodoende mag Kimi Raikkonen dus ook nog hopen op een retroactief ereschavot. We hebben de Fin gevraagd naar een reactie op dit nieuws en hij zei hierop ‘bwoah’.
Maar wacht, er is nóg meer! De FIA heeft het erg druk, want beide Ferrari coureurs moeten ook nog op het matje komen bij de wedstrijdleiding. Voor de camera’s waren beiden teleurstellend politiek correct, maar misschien lopen ze nog even leeg bij de stewards als puntje bij paaltje komt. Houd de popcorn dus nog even in de aanslag.
dragspert zegt
Het is een Targa.
vaakbenjetebang zegt
@dragspert: Dit blijft een meer dan fantastische bug. De absurdist in mij geniet met volle teugen.
Dutchdriftking zegt
Het lijkt wel stoelendans….. Blijft jammer voor Albon. Maar toch fijn voor Pierre!
Robert zegt
@dutchdriftking: ik had in ronde 68 toch héél even de hoop op een volledig Honda podium. Zo zonde dat dit niet is uitgekomen.
En ronduit bizar dat de stewards in de kwestie Hamilton-Albon pas ruim na de podiumceremonie hun beslissing neemt. Dat kon toch stukken sneller (denk: Raikkonen-Verstappen, US GP 2018).
gwnbmw zegt
@RRRobert: wat ik er nog het gekste aan vind, is dat hamilton het ook meteen zelf zei…
hooesi zegt
@gwnbmw: nu hij kampioen is werkt hij aan zijn charmeoffensief…ieder jaar zo ongeveer. Neemt niet weg dat ik het wel kan waarderen!
peug206 zegt
@gwnbmw: och dat is omdat het voor hem niet meer uitmaakt. Dus laat hij zn goeie kant weer even zien. Daarnaast beschikt hij in tegenstelling tot wat veel andere mensen denken wel over enige vorm van zelfreflectie
technofreak zegt
@peug206: Was hij niet kampioen, zou het ‘he hit me! What is this guy doing??’ zijn geweest op de boordradio. Laten we wel reëel blijven….
enjoypunani zegt
@gwnbmw: ik vind dat niet gek van Hamilton. Hij is zo gewiekst dat hij misschien dacht door het direct toe te geven dat hij er goed vanaf zou komen en geen verdere straf zou krijgen.
oldebronx zegt
@RRRobert: agree!
skinny058 zegt
@RRRobert: US GP 2017 was dat.
Robert zegt
@skinny058: inderdaad, ik realiseerde me dat direct nadat ik op de ‘plaats reactie’ knop had geklikt
#waarblijftdieeditknop
grasvreter zegt
Wat bezielde mercedes dan om Hamilton te pitten na die crash van ferrari? Alsof hij met maximaal nog een ronde of 5 te gaan iets beters zou kunnen halen dan een 2e plek, door terug te vallen naar 4, maar dan wel op nieuw rood rubber. Bizar.
mark383 zegt
@grasvreter: inderdaad onbegrijpelijk. Zeldzame tactische blunder van Mercedes.
SpiderIV zegt
@mark383: tja. Opperchef Wolf heeft vakantie ?
Robert zegt
@mark383: zo zeldzaam vind ik die strategische keuzes van Mercedes niet. Ze hebben wel vaker laten zien dat dáárin niet hun allergrootste kracht zit.
peug206 zegt
@RRRobert: de laatste races hebben ze bijna allemaal gewonnen op een strategische call in combinatie met een hamilton op de top van zn performance…
Boomer zegt
@grasvreter: dat is inderdaad de grote vraag. Samen met de vraag of Hamilton Max had ingehaald op zijn gele band. Want bottas viel wat dat betreft precies verkeerd uit.
harrie zegt
@grasvreter:
De grootste blunder was daarvoor al, door niet te pitten.
bassx zegt
@grasvreter: Bezielde? Voer alle variabelen in een simulatie en Hamilton zou 1e of 2e finishen; nothing to lose strategy. Gelukkig kan een simulatie geen menselijke fouten voorspellen waardoor Mercedes nu in z’n hemd staat. Strategie was vrij logisch.
grasvreter zegt
@bassx: 2 mensen inhalen (max had ie nooit kunnen pakken dat wist iedereen bij mercedes) om weer op je oude positie te komen. Oja totaal niet risicoloos.
bassx zegt
@grasvreter: Gasly en Albon die het hele weekend 0,4 seconde per ronde langzamer zijn is in elke simulatie (niet simulator) een easy-overtake.
grasvreter zegt
@bassx: nothing to lose zeg je, oja, behalve dan een 100% 2e plek. En die heeft ie verloren.
Al gooi je dit een miljoen keer in een simulator, 0 keer zal hij 1e worden. Want in de tijd die nodig is om gasley en albon in te halen is verstappen al een paar seconden uitgelopen. En je hebt een heel beperkt aantal rondjes op een heel kort circuit over.
mark383 zegt
Ik snap nu wel dat ze het na de race pas besloten hebben en dus niet Hamilton van het podium hebben getrokken. Want dan had Sainz er gestaan, waarvan ook de vraag is of ie die plek mag houden.
Terechte straf voor Hamilton overigens. Hij wilde te graag en had beter moeten weten. Zeker hij!
bostonsdaf46 zegt
@mark383: Gewoon jammer voor Sainz. Had hem ook dat podium gegund en daarna maar horen of je de 3e plaatst mag behouden.
elemento zegt
@mark383: te graag…. onlangs alles blijft wedstrijd spannend. Hij kon ook voor kiezen nu hij kampoeien is om rustig aan te doen
lekkerlinksrijden zegt
Lijkt wel een soap
viezefreddyw zegt
Wat is die Ricciardo dan een geluksvogel. Had vakkundig zijn eigen race verknoeid en pakt nu P6. Wel knap ook weer om er te zijn wanneer de punten daadwerkelijk uitgedeeld worden.
sportevo zegt
Waarom wordt Hamilton eigenlijk steevast Lil’ Lewis genoemd? Oogt erg onvolwassen en getuigt van een journalistiek laag niveau.
awesome zegt
@sportevo: daarom is dit ook een blog en geen nieuwsvoorzienend medium.
outlook zegt
@sportevo: omdat die gozer net een klein kind is..
autogeak zegt
@outlook: precies. Lewis begint altijd met janken over van alles en nog wat behalve over zichzelf natuurlijk als hij geen eerste staat
maferick74 zegt
@sportevo: zucht, is dit de eerste keer dat je iets leest hier? Tijd om naar autoweek oid te gaan?
a3aan zegt
@sportevo: het is een blog en getuigd van journalistiek sappig niveau!
rolov zegt
@sportevo: dus jij komt hier voor de hoogstaande journalistieke artikelen? Hoelang ben je nou op deze app?
grasvreter zegt
@sportevo: dont feed the troll mensen.
alino zegt
@sportevo: Is enkel bij deze auteur. Vanaf je lil lewis leest weet je al wie het geschreven heeft en kan je het artikel beter overslaan
neleev zegt
Dit was een race om van te smullen. Actie, onrust, crashes, penalty’s en Max wint. Yes.
menaz zegt
Superknap van Sainz vanaf P20.
stupendo zegt
De Alfa’s zouden ook hun DRS hebben gebruikt gedurende de dubbele gele vlag. Of hebben ze iets anders geflikt?
Bij de weg: kunnen ze Vettel niet op een off-piste skivakantie sturen of zo? 80 miljoen per jaar toucheren en alleen maar wanprestatie leveren. Het houdt niet op, niet vanzelf…
karhengst zegt
@stupendo: die off-piste opmerking is wel een beetje overbodig, vind je ook niet?
Blauwe piste lijkt me al riskant genoeg met dat lompe gedoe van ‘m.
bernoulli zegt
@stupendo: wat een misselijke opmerking.
dieselkameel zegt
@stupendo: Leuke verwijzing ook een ski-ongeluk. Heeft gelukkig geen verbanden met een voormalig F1 coureur.
karaya zegt
Olaf vond het een geniale actie van Lewis…