Uiteraard hebben we ook alle standen en overzichten. Je leest het hier, op Autoblog.
Wederom hebben we kunnen genieten van een interessant weekend met een waanzinnig leuke race op de zondagavond. In tegenstelling tot het Nederlands elftal weet de Nederlandse inbreng in deze sport beter te kwalificeren en daadwerkelijk te winnen.
Natuurlijk was de race van Verstappen er eentje om in te lijsten, maar er gebeurde dit weekend zoveel meer. Daarom hebben we zes dingen die ons opvielen en natuurlijk alle standen en overzichten die ertoe doen!
1. Wat een race!
Er is natuurlijk een groot gat tussen heel spannend en doodsaai, maar de GP van Brazilië was vanaf het begin tot het einde erg spannend. Zo’n safetycar zorgt ervoor dat het veld lekker door elkaar gehusseld wordt en dat miste zijn uitwerking niet. Natuurlijk zijn er saaie races in een seizoen, maar sinds de GP in Frankrijk zijn er nauwelijks écht saaie races geweest.
2. Bij Ferrari moeten ze even een heisessie doen
De legende wil dat Rob Geus de perschef gaat worden van de Scuderia Ferrari. Het valt te prijzen dat Ferrari de coureurs tegen elkaar laat racen. Daar Leclerc en Vettel in dezelfde auto zitten en behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn, komen ze elkaar geregeld tegen op de baan. In dit geval maakte het niet heel veel meer uit voor de standen in het kampioenschap, maar 0 punten mee naar huis nemen is schandalig voor een team dat sowieso 5 en 6 moet kunnen finishen. Let wel: de snelheid was absoluut aanwezig om in elk geval één Ferrari op het podium te krijgen. Voorheen werd de onrust bij voormalig teambaas Arrivibene gelegd, maar met Binotto gaat het voorlopig nog niet veel beter. Wellicht dat Vettel en Leclerc poedelnaakt op een skippybal over hun emoties moeten gaan praten, ofzo.
3. Het gat is te groot
Dit is natuurlijk een enorme dooddoener. Een open deur. Water is nat. Maar het verschil tussen de topteams en de de rest is bizar groot. Niet zozeer in de race ditmaal, maar in de kwalificatie. Als de nummer 7 (Gasly) acht tienden van een seconde sneller zou zijn (wat een mega prestatie is in de F1), dan zou de Fransman nog stééds op nummer 7 staan. De F1 is daarmee een raceklasse geworden met twee klassen erin, eigenlijk. Net als bij Le Mans.
4. De rest is briljant
Aan de andere kant zijn er ook spannende elementen. De top 3 zit behoorlijk dicht bij elkaar, alhoewel dat zelden tot vuurwerk leidt. Maar stel dat dezelfde Gasly 8 tienden van een seconden langzamer zo zijn, dan stond hij niet op P7, maar P17. Het is jammer dat het een strijd om een paar resterende puntjes, maar juist daar is er veel actie te zien. Nog leuker is dat het bijna niet te voorspellen is welk team goed gaat scoren. Denk de top 3 weg en je hebt een fantastische raceklasse.
5. Red Bull neemt een uitstekende vorm mee voor 2020
Aangezien de regels nauwelijks veranderen voor 2020, kunnen de teams in principe op dezelfde basis doorgaan. Ze hoeven zich niet stuk te bijten op grote reglementswijzigingen. Voor Red Bull is dat een uitstekend vooruitzicht. Ze hebben de vorm uitstekend te pakken. Niet alleen het aërodynamisch pakket lijkt uitstekend te zijn, ook het vermogen van de Honda motor doet niet veel onder voor de PU van Mercedes. Daarbij kunnen ze bij Red Bull de bandenslijtage beter beheren dan bij Ferrari. Het is absoluut geen garantie, maar er is dus een grote kans dat Red Bull niet meer een seconde achter de andere Mercedes en Ferrari zit.
6. De switch van Albon en Gasly was een goede
Een demotie ontvangen is nooit leuk. Het kan je een behoorlijke tik geven. Waarschijnlijk hebben ze uitstekende sportpsychologen bij Toro Rosso, want zowel Gasly en Albon stellen niet teleur. Natuurlijk had Gasly wat geluk en Albon behoorlijk wat pech, maar beide coureurs laten consistente groei zien de laatste periode. Een mooi luxeprobleem om te hebben.
Rijderskampioenschap
Er zijn een paar interessante mutaties. Dankzij het uitvallen van beide Ferrari’s kan Verstappen doorschuiven naar de derde positie. Vettel is geen bedreiging meer voor hem en Leclerc moet erg zijn best doen om er nog voorbij te komen. Daar vlak achter is het nog leuker. Aanvankelijk leek het erop dat Albon een flinke sprong ging maken, maar dat werd dus Gasly. Beide Alfa Romeo coureurs maken ook een sprongetje.
Constructeurskampioenschap
Ook hier gebeurt er buiten de top 3 voldoende leuks. Toro Rosso zit Renault nu wel heel erg dicht op de hielen. Natuurlijk zorgde de podiumplaats van Gasly voor de enorme sprong. Normaliter vechten de niet Top 3 teams om de laatste puntjes. Ondanks de flinke toename in punten, heeft Alfa Romeo verder niet veel gebracht, helaas.
Kwalificatieduel
Pijnlijk voor Robert Kubica, maar hij geeft een nieuwe betekenis aan het begrip Pool Position. Zijn teammaat George Russell is tot nu toe sneller geweest in de kwalificaties. Het verschil is wel constant: een halve seconde. Vettel is bezig aan een indrukwekkende comeback. Aanvankelijk leek Leclerc de overhand te hebben, maar de Duitser heeft zichzelf weten te herpakken. Ondanks dat de coureurs nog een ronde moeten kwalificeren, staat het al vast of ze gewonnen of verloren hebben van hun teamgenoten.
Snelste ronde
Waarschijnlijk was het dankzij alle commotie in de race niet direct opgevallen, maar het is Valtteri Bottas die in ronde 43 de snelste tijd neerzette. Ondanks de hegemonie van Hamilton dit seizoen, is het een tijdje geleden dat de Brit op Pole Position stond. Of een snelste ronde reed.
Driver of the Day
Met 22% van de stemmen pakte Max Verstappen naast pole position en de winst ook nog eens de publieksprijs. Volkomen terecht, alhoewel Albon en Gasly ook boven hun kunnen hebben gepresteerd. En wat te denken van Carlos Sainz? Aan de andere kant kwam de overwinning niet aanwaaien bij de Nederlander. Tot twee maal toe heeft hij Hamilton weten te verschalken. Dat is best een bijzonder indrukwekkende prestatie.
Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)
12. GP van Hongarije (Hamilton)
13. GP van België (Leclerc)
14. GP Van Italië (Leclerc)
15. GP van Singapore (Vettel)
16. GP van Rusland (Hamilton)
17. GP van Japan (Bottas)
18. GP van Mexico (Hamilton)
19. GP van Amerika (Bottas)
20. GP van Brazilië
Deze races staan nog op de kalender:
1 december: GP Abu Dhabi
De eerste meters in Abu Dhabi worden vrijdag 29 november verreden om 10:00!
yajouri zegt
Ik ben benieuwd naar wat er bij Ferrari nabesproken gaat worden ??
ericd zegt
@yajouri: Dit wordt met de laatste race een spannende finale. Ferrari dat bij het begin van het seizoen nog goede hoop had om eindelijk weer eens de F1 kampioen te leveren, loopt nu grote kans om niet eens de 3de in het eindklassement te leveren… Een “WOW!” is op z’n plaats.
Gulli zegt
@yajouri: Ik vond het wel mooi dat Seb absoluut geen haast had om terug te keren naar de pitstraat :D Vaak wordt er nog wel een brommertje gecharterd maar nu stond hij duidelijk even te denken hoe hij zijn debriefing in zou steken :D
brammetjedeb zegt
Williams, één punt. Lachwekkend. Net als kubica.
dawwg zegt
@brammetjedeb: Ja, er zijn 3 klasses in de F1; de top-teams, de subtop-teams met de middelmoot er dicht achter en dan is er Williams … Sneu maar waar.
willy01 zegt
Welke 2 hadden er laatst commentaar op max .
Die hebben copy paste gedaan mijn inziens:)))))!
sanderz28 zegt
@willy01: hij heeft de koe bij de horens gevat en alles naar zijn hand gezet. Z’n prestaties van vorig jaar op dit circuit helpen daar natuurlijk ook bij.
fiscaal zegt
En Bottas mag per direct stoppen.
brammetjedeb zegt
@fiscaal: tweede in kampioenschap, goede tweede rijder. Prima toch? Zie Ferrari…
viezefreddyw zegt
@brammetjedeb: De perfecte coureur voor Mercedes om naast Hamilton te zetten. Geen gezeik, geen getrut. Heet nu Bottas 2.0 omdat hij een baardje heeft en niet omdat hij zo uitblinkt. Hoe hij gister achter Leclerc zat te tobben sloeg eigenlijk nergens op. Leclerc op hard, hij op zacht en banden die een ronde of 15 (?) nieuwer waren.
brammetjedeb zegt
@viezefreddyw: helemaal eens. Tikje naar rechts van leclerc en van het gas af. Maar leclerc of vettel (of verstappen) naast Hamilton dan was het kampioenschap een stuk spannender geweest. Dus Mercedes doet het gewoon perfect!!
viezefreddyw zegt
@brammetjedeb: Kleine correctie voor mezelf overigens, Bottas had de medium band… Ik vergis mezelf steeds nu ze gewoon Soft, Medium en Hard hebben i.p.v. Supersoft, Soft, Hypersoft etc…
Maar goed. Mercedes wil geen gezeik en dat heb je niet met Bottas. Met Rosberg en Hamilton wel. Erg leuk voor de kijker maar voor het team natuurlijk niet. Dit is voor hun het ideale.
dawwg zegt
@viezefreddyw: De Hard van gisteren was ook de Superhard variant; niemand kreeg die banden echt aan de praat op de baan … (en dan doel ik uiteraard op de situatie voor de safety-cars)
viezefreddyw zegt
@dawwg: Dat vind ik dus ook het vervelende aan het verhaal van de banden sinds dit seizoen. Ik kan niet zien waar ze op rijden. Ja, rood is soft. Maar is rood dan de Hypersoft of Ultrasoft of Supersoft? Jammer vind ik dat.
bluster zegt
@viezefreddyw: volgens Mercedes zagen ze in de data dat Bottas een olielek had, wat houdbaar leek.
viezefreddyw zegt
@bluster: Ah oke, verklaart ook wel weer wat.
rhellema zegt
@bluster: daar heb ik wel een beetje het gevoel over dat Mercedes daarmee de tegenvallende prestatie van Bottas goed willen praten.
gwnbmw zegt
@rhellema: aangezien bottas 3 rondes later zijn race moest staken met een grote rookwolk die letterlijk overal uit het bodywork kwam wil ik het voor deze ene keer wel geloven…
rhellema zegt
@gwnbmw: of kwam het Mercedes heel erg goed uit dat die motor ineens defect raakte en ze dit als excuus konden aanvoeren? De poging op Leclerc was toch wel degelijk een actie om in te gaan halen en het lijkt me niet dat je dat doet als je al weet dat die motor niet best meer is. 1 ronde na die actie viel hij namelijk uit en had Mercedes volgens hen al gezien dat de motor niet goed was. Dan hadden ze hem al lang verteld dat hij wat minder tempo moest maken.
technofreak zegt
@viezefreddyw: Laat iedereen afgeeft op Bottas”voorzichtigheid’ bij Leclerc daarna even kijken wat er gebeurt als je ’t menneke wel inhaalt: vraag Vettel en Max maar eens wat er gebeurt als je deze “inschattingsfout-van-Ferrari” passeert. Het werd geweten aan Arriv -abene/-erdeci*, maar sinds Leclerc er is, is er pas écht onrust in het team. Vettel wordt gestresst van ’t kereltje en zelfbeheersing is er vrij weinig. Vergeiljkbaar met Max van vorig seizoen.
TL; DR: Bottas deed het pima en volwassen. Auto heel thuis (proberen te) brengen en de verdediger zijn voor de sterspits. Da’s z’n enige taak.
bluster zegt
@fiscaal: Weet je zeker of je hem zou ontslaan? Hij staat ruim tweede in het klassement, twee mercedessen bovenaan en Bottas schijnt gisteren een olieprobleeem te hebben gehad.
fiscaal zegt
@bluster: absoluut. Zo op papier prima, 2e in het kampioenschap. Maar iedereen weet dat de Mercedes subliem is. Dan niet langs leclerc komen is een afgang. Het was veel te spannend voor hem. Een goede 2e rijder heeft ook lef en helpt daarmee ook zijn teamgenoot. Stel dat 2020 zo verder gaat, dan rijdt bottas vast op de 6e plek en heeft lewis niets aan hem. Geen perfecte 2e rijder. Zet ocon daar maar neer volgend jaar.
ArnoldH zegt
Ik hoop dat Netflix dit weekend bij Ferrari aan het filmen was
toyotafortuner zegt
Perfecte revanche voor vorig jaar dus van Max
Gulli zegt
@toyotafortuner: ik was even bang tijdens die unsafe release van Williams dat Max de muur in gedrukt zou worden en de wedstrijd had mogen staken. Niets was minder waar, het leek wel of hij nog beter ging rijden om zijn plekkie terug te pakken. Die liet er geen gras over groeien iig!
dawwg zegt
@toyotafortuner: Beter wint ie volgend jaar weer terwijl die Ocon nog ff het gras in duwt; dan kunnen we de boeken pas echt sluiten ….
rob5nismo zegt
Mooie race was het
pomoek zegt
Niet helemaal met je eens wat betreft de spanning in het eerste deel van de race, dat was alleen voor Verstappen fans en F1 nerds leuk die als 10 kilometer schaatsfans naar een wedstrijd kijken. Nog steeds vind ik het verschil tussen Albon en Verstappen behoorlijk groot. Dat Albon überhaupt kans maakte op een podium lag vooral aan het gestuntel bij Ferrari. Jammer dat de wedstrijdleiding niet meteen na de wedstrijd ingreep om Sainz zijn eerste podium te geven. Blijkbaar heeft McLaren niet dezelfde lijntjes naar de FIA liggen als Ferrari. De man is van P20 helemaal naar het podium gereden, wat mij betreft de echte driver of the day.
sportevo zegt
Punt 3 is toch al langer bekend? Het gat blijft te groot.
En punt 5.. vorig jaar ging Red Bull de laatste races ook goed en begin van 2019 was ook minder en dat lag niet alleen aan de Honda..
pomoek zegt
Vergeet ik de botsing tussen de Ferrari’s. Kun hje wat mij betreft op 2 manieren bekijken: Voor de toeschouwers natuurlijk leuk dat ze gewoon met het mes tussen de tanden met elkaar aan het racen zijn. Vettel maakte echter de move richting Leclerc en is dus de aanstichter. Als je kijkt vanuit het perspectief van het team dan kun je je afvragen hoe Leclerc het in zijn hoofd haalt om zijn teamgenoot zo te piepelen. Zijn inhaalactie was erg agressief en deed me een beetje denken aan de “dummy” van Ricciardo op Verstappen in Azerbeidzjan. Je lokt daarmee gewoon een reactie uit bij je teamgenoot. Niet slim. Zo’n raceweekend is een investering van 20 miljoen. Die hadden ze deze week dus beter aan sigaren en drank kunnen besteden.
Gulli zegt
@pomoek: waarom zou Leclerc hem niet inhalen? Als je de kans krijgt moet je het altijd doen (kijk naar Bottas die het niet deed). Dat Vettel zich zo enorm laat kennen en ALWEER iemand moet aantikken tijdens het inhalen kun je Leclerc niet aanrekenen. Vettel had ook alle ruimte, hij was er zo voorbij met DRS en daarna had hij op zijn eigen plekje de bocht kunnen aansnijden. Hij moet gewoon ALTIJD (bijna) tegen iemand aanrijden als er iemand in de buurt komt. Op zich goed dat je hard verdedigt of aanvalt, helemaal prima, maar niet als je daar keer op keer brokken mee maakt. Danwel bij jezelf, danwel bij je tegenstander, of in dit geval bij jezelf en je teammaat. Ik denk serieus dat Seb de afgelopen twee/drie jaar meer schade heeft veroorzaakt dan Max, Charles en Romain bij elkaar.
pomoek zegt
@gulli: mee eens. Natuurlijk moest hij dit doen. From a certain point of view. Ik denk echter ook dat je er ook op een andere manier naar kan kijken. Vanuit het team denkende mag je van de rijders verwachten iets meer marge ten opzichte van elkaar te nemen. Leclerc deed hetzelfde bij Vettel als wat Ricciardo deed bij Verstappen vorig jaar in Baku. Een dummy. Hij deed of hij er rechts langs wilde en gooide vervolgens zijn auto naar de binnenkant. Verstappen gooide destijds de deur dicht, Vettel deed dat nu niet en werd door Leclerc voorbij gereden. Een dummy is een beetje vergelijkbaar met een poortje bij het voetballen. Je staat als rijder een beetje voor lul. Je bent voor gek gezet. Op zich is er niets mis met zo’n move. Vettel had gewoon koel moeten blijven. Maar hij kookte over. Dat is nu eenmaal Vettel. Bahrein, Italië, GB, zijn allemaal voorbeelden waarbij het met hem mis ging. Maar het is iets waar eigenlijk geen enkele rijder van houdt en waar ze dan ook op reageren. Ik kan me dus voorstellen dat Binotto tegen Leclerc zegt: Prima dat je Vettel probeerde in te halen maar waarom deed je dat met een dummy?
dawwg zegt
@pomoek: Zonder die mentaliteit word je geen wereldkampioen. Kijk naar Prost, Senna, Berger, Piquet, Schumacher, Hill, Villeneuve, Alonso, Vettel, Lewis, Verstappen en Leclerc.; allemaal alfa-males die willen en kunnen winnen en niet ‘aardig’ zijn op de baan…. als je je ballen niet laat zien en bereid bent af en toe 0 te nemen ipv een verlies in een direct 1-op-1 gevecht; dan word je vanzelf gepiepeld en ben je een Bottas of Barrichello voor de rest van je carriere.
soundgarden zegt
Goh en die bottas, wat een schuimpje is het toch. Terechte opmerking van olaf. Ik weet het, een van zijn weinigen; zelfs in een kampioenschaps waardige auto is hij geen kampioenschaps materiaal. Period.
gregorius zegt
@soundgarden: Maar hij rijdt toch ook niet om kampioen te worden? Dus wat is het punt. Hij neemt het risico niet om Leclerc voorbij te komen, ook al had ie dat een paar keer kunnen doen. Hij heeft zn instructies en volgt die op. Vangt miljoenen voor zijn baan en kan ook nog eens races winnen (ene Hulkenberg zal zeer jaloers zijn, want die zou waarschijnlijk nog een betere ‘Bottas’ zijn).
En als Lewis een minder jaar zou hebben, of er eens 6 races uit zou liggen met een gebroken been of ego, was Bottas kampioen geworden. Perfecte werknemer dus!
Gulli zegt
Ik kopieer even schaamteloos een commentaar onder een youtubefilmpje;
Alonso zit nu thuis te kijken hoe twee Honda-powered auto’s en een McLaren het podium delen :D
gregorius zegt
Ik heb het te doen met Albon. 1 rondje verwijderd van zn eerste podium er dan wordt ie er gewoon uitgewipt en staat met lege handen. Met een beetje pech rijdt hij weer gewoon 6e het begin van het seizoen en wordt hij er halverwege uitgewipt voor weer een andere en haalt hij nooit meer een podium….
Dutchdriftking zegt
Het laatste wat ik mij nog afvraag, de motorproblemen van Bottas, kwamen deze door het kansloze nét niet inhalen van Leclerc? Het lijkt mij dat wanneer de boel te warm wordt er wel iemand in zijn oor begint te tetteren…..
Alex_79 zegt
Het eerste deel was op Max’ zijn spurt naar de leiding saai, maar de slotfase was net zo lekker chaos als de Duitse GP. En inderdaad, nu zie je waarom Albon in de RBR zit, hij kan profiteren van onverwachte situaties en durft veel meer dan Gasly: twee Ferrari’s pakken bij een herstart chapeau. Heel jammer dat hij uiteindelijk eraf getikt wordt.
Wat Gasly betreft, het is gewoon een kwestie van rijstijl en de passende auto. Gasly kan heel goed snelle ronden rijden, maar hij staat altijd wat onder druk in duels. Dan moet hij 100% op zijn auto kunnen vertrouwen en dat lukte gewoon niet in de Red Bull. De STR is langzamer, maar daarin kon hij de limiet perfect vinden gisteren en met wat geluk staat hij toch nog op een podium dit jaar. Eigenlijk jammer dat die zandbakrace in abbe dabbie nog komt, vrees dat dat weer een Merc-feestje wordt vanwege de meer gunstige omstandigheden (warmer en op zeeniveau, vooral in ijle lucht hebben ze Germans het moeilijk)
Dutchcarwizard zegt
En de kapotte motor van bottas, dat heb ik nog niet vaak gezien.
maferick74 zegt
Hoe zat dat met de drs van Carlos Sains tijdens de gele vlag?