Officieel: MINI Cooper SE en dit is de Nederlandse prijs

Auteur: , 41 Reacties

Wat gaat de volledige elektrische MINI kosten?

Het was al een tijdje mogelijk om de MINI Cooper SE te reserveren. Dat was echter op basis van beperkte informatie. De onthulling moest nog gebeuren en vandaag is het zover. In Rotterdam is zojuist het doek getrokken van de MINI Cooper SE en alles wat je moet weten over deze elektrische hatchback lees je in dit artikel.

De MINI Cooper SE is de eerste volledige elektrische auto van het merk. De hatchback heeft een elektromotor, goed voor 184 pk en 270 Nm koppel. Er zit een modelspecifieke 32,6 kWh lithium-ion-accu in de MINI en de WLTP-actieradius bedraagt 232 kilometer. Opladen kan aan het stopcontact thuis, via een wallbox of een openbaar laadstation. Snelladen op gelijkstroom is mogelijk tot 50 kW. Met deze laatste laadmogelijkheid is de batterij in 35 minuten tot 80 procent opgeladen. Driefasenladen is mogelijk en de kabel zal standaard meegeleverd worden. Met een laadcapaciteit van 11 kW kan de MINI in tweeënhalf uur tot 80 procent worden opgeladen en in drieënhalf uur tot 100 procent.

Officieel: MINI Electric en dit is de Nederlandse prijs

Bij een elektrische auto denk je al gauw aan een zware auto. Dat valt bij de MINI Cooper SE wel mee. De auto heeft een leeggewicht van 1.365 kilogram. Daarmee is de MINI Cooper SE 145 kg zwaarder in vergelijking met een Cooper S 3-deurs. De hatchback doet een sprintje van 0-60 km/u in 3,9 seconden. 0-100 km/u is gedaan in 7,3 seconden. MINI mikt echt op stadsgebruik, de topsnelheid is dan ook begrensd op 150 km/u.

Officieel: MINI Electric en dit is de Nederlandse prijs

Qua uiterlijk lijkt de MINI Cooper SE sterk op een regulier model met een verbrandingsmotor. Wel heeft MINI een paar unieke kenmerken toegepast. De velgen zijn bijvoorbeeld exclusief voor dit elektrische model, net als de groenige accenten die ook weer terugkomen in het interieur.

MINI brengt de Cooper SE in maart 2020 op de markt. De elektrische hatchback is er vanaf 34.900 euro en komt daarmee in aanmerking voor 8%-bijtelling in 2020. Het Private Lease-tarief bedraagt 499 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Via de online reserveringstool van MINI kan een order geplaatst worden. Dat gaat gepaard met een aanbetaling van 1.250 euro. Niet meer dan logisch dat deze Mini ook een geliefde poolauto wordt, bestickerd en al, op de zakelijke lease markt.



41 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Ik word hier wel hebberig van. Leuk bakkie, gewicht etc. valt alles mee. Ik wil ‘m!
Best een stoer ding. En als woon-werkslet rondom huis gewoon dikke prima.
neen dank u, dan liever een fiets zonder zadel dan hierin gezien worden
@gove: dat zegt meer over jou dan over deze auto.
@gove: wel met zadelpen? Of ook zonder…
Mooi dat er keuze op de markt komt. Je krijgt bij Mini minder waar voor je geld dan bij de Koranen, maar goed, dat is ook zo bij de benzineauto’s.
Interessant dat ze ook het private leasetarief bekend hebben gemaakt, dat zou menig particulier zonder baan-met-leasebak misschien kunnen overhalen om voor een auto als deze te kiezen i.p.v. de zoveelste dertien-in-een-dozijn Polo.
ik zie PRIVATELEASE ;-)
@michaelras: haal de btw eraf en het niet zo privé meer.
@michaelras: hoop geld voor een auto waarbij je geen HsB en een laag onderhoudscijfer hebt. Afschrijving en rente zijn ‘t voornaamste aan zo’n elektrische auto.
Ik had stiekem gehoopt dat ze toch nog zouden verrassen met het grotere accupakket uit de i3, maar helaas. Toch net een te beperkte actieradius voor mij, anders zou deze echt heel hoog op zijn lijstje zijn gekomen.

Verder een erg leuk autotje, zoals we van Mini gewend zijn. Alleen nog niet helemaal over uit wat ik van die velgen vind….
@nvu078: kijk even op de site van Mini. Komt ie voorbij in andere kleuren en met andere velgen.
Lijkt me best scherp geprijsd.
En Mini Cooper met automaat en 136pk is er vanaf €31.000,-

Dan is deze slechts €4.000,- duurder. Dat verdien je sowieso terug als particulier in besparing van brandstof, MRB en restwaarde.

De range is echter wel behoorlijk beperkt.
@reactief: de prestatie komen mee overeen met de Cooper S, welke trouwens iets duurder (en verwaarloosbaar sneller) is.
@flutterby: Ja, ik vond de top van 150 wel dusdanig beperkt, dat een Cooper mij directer vergelijkbaar leek. Maar de elektrische is inderdaad nog wel een stukje vlotter.
@reactief: Je bedoelt net zo snel als een Cooper S uit 2001 …. 18 jaar geleden. Poeh poeh, wat een prestatie :(
@reactief: tja, Duitsland red je toch niet.. ;)
232 km range voor bijna 35 ruggen? Dan heb je met een e-208 of Corsa-e wel een betere deal.

Dat is volgens mij het probleem van de huidige stroom aan ‘premium’ elektrische auto’s. Men wil alleen een elektrische auto als die actieradius snor zit, de rest interesseert hen geen hol. Een Hyundai Kona is van binnen een plastic zooi, maar komt wel 450 km ver onder de 50.000 euro. Een Audi e-tron, minder range, meer premium interieur, dubbel het geld.

Dat is hier ook het geval. Ja, Mini heeft een fantastisch interieur, maar die afwerking en dat materiaalgebruik is ook niet gratis. Je koopt deze auto omdat je Mini-fan bent en hun wil steunen om verder te komen. Maar als je de beste range voor deze prijs wil, dan kom je wat mij betreft op een e-208 uit.
@720s: was dit niet al tijden het geval bij brandstofauto’s?
Een Audi A1 tfsi was vele malen duurder en minder praktisch dan een Hyundai i20. Toch kiezen sommige mensen voor de Audi.

Een auto is een emotie-ding. Er zijn zelfs hele fora en websites waar mensen premium-gevoelens proberen te definiëren en acceleratiecijfers vergelijken.

Zo was het, zo is het en hopelijk blijft dat ook.
Als alle auto’s op praktische zaken worden beoordeeld zijn we hier snel klaar.
@720s: bij electrische auto’s wordt er inderdaad nu alleen gekeken naar range. Een belangrijke eigenschap, maar nou ook weer niet de allerbelangrijkste. Veel mensen hoeven bij een actieradius van 232km maar 1x per werkweek te laden, wat ook nog eens prima s’nachts gaat. De e-tron heeft ietsjes minder range dan een Tesla maar is wel veel meer een volwassen auto, maar wordt afgebrand vanwege de iets mindere range. Ik denk dat de “range anxiety” nog erg diep in de kopjes van de “petrolheads” zit.
@mashell @arta @dizono: bij 230 km (wat in de echte wereld nog kan zakken naar 200 of minder) vind ik range-anxiety zeer begrijpelijk. Dan is het dus kiele kiele of je van Groningen naar Amsterdam kan komen op één lading. Zoals anderen ook zeggen is het veel meer dan enkel range en ja, de e-tron heeft wat mij betreft een beter interieur én exterieur dan de Tesla, bij die auto is de range-anxiety nog minder een probleem.

We moeten met zijn allen beamen dat elektrisch rijden momenteel kneiterduur is. Er zit dus een driehoek in: kwaliteit (en rijgedrag), prijs en range. Je moet momenteel twee van de drie kiezen. Mini heeft gekozen voor prijs en kwaliteit, wat geen slecht compromis is, maar die range is voor teveel mensen een doorn in het oog. Wat mij betreft had de prijs ietsje omhoog gemogen (rond de 40k is nog steeds schappelijk) voor een range van 300 km. Kwaliteit en rijgedrag kun je bij Mini niet op inleveren, dat is de charme van het merk. Bovendien is een goedkopere basisauto met een goedkoper interieur ontwikkelen ook niet de bedoeling.

TL;DR tuurlijk is range niet alles en heeft deze Mini zijn kwaliteiten t.o.v. een e-208 of Niro/Kona. Maar aangezien elektrische auto’s momenteel nog vrij duur is, is het lastig om een schappelijke range te krijgen voor een schappelijk bedrag. Je móet ergens op inleveren. Het verschilt per fabrikant waarop je dat doet.
@720s: degene die elke dag van Groningen naar Amsterdam rijden zijn op een hand te tellen en die doen dat gewoon in een diesel.
@720s: eenmaal gewend aan elektrisch rijden kom je er achter dat je bijna nooit 400 km range nodig hebt.. tenminste, de meerderheid.
@720s: tja, het gaat al lang niet meer alleen om de range. Deze heeft wel even 48 pk meer dan de 208-e en rijdt en stuurt onwijs leuk, niet te vergelijken met bijvoorbeeld een eNiro. Dit is wel een eerste aanzet tot een elektrische hot hatch. Ding heet niet voor niks Cooper SE, alleen in Nederland noemen ze hem Mini Electric omdat ze denken dat dat beter scoort.
Engels kenteken, Duitse eigenaar, foto’s in LA gemaakt en wereldwijde lancering in Rotterdam. Nu al een wereldauto!
Laat de facelift maar komen..
232 is dus irl 132km..
@stfu: beetje afhankelijk van het gewenste snelwegtempo, maar het reële rijbereik zal inderdaad uitkomen op 150 – 200 km. Dat is wat pover. Met een BMW i3, met dezelfde aandrijflijn en een even groot accupakket, valt wat meer dan 200 kilometer te halen op één lading. Maar dat betekent dat er zeker niet harder dan 100 km/u kan worden gereden op de snelweg.

Voor het gemiddelde woon- werktraject is een elektrische Mini prima, maar als er regelmatig een goeie honderd kilometer gereden moet worden zijn er betere keuzes denkbaar.
@stekkerkoning: 200 gaat ie echt niet halen hoor.
In Korea trekken ze de Champagne open.
Old auto kan het niet of wil het niet, zal wel beide zijn vermoed ik.
OMG hebben jullie het hele rolletje afgedrukt?

On topic: fijn dat het gewoon hetzelfde model is als die met verbrandingsmotor. Hoop dan ook dat ie ook zonder die lelijke groene accenten te bestellen is. Trouwens, is blauw niet de standaard accentkleur voor electrokarren?
De accu van de vorige generatie i3 (94 Ah), in de praktijk dus 160 km range. Snelladen tot max. 50 kw DC. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze deze auto niet met de 120 Ah i3 accu hebben geïntroduceerd. In ieder opzicht, behalve wellicht de looks, is de elektrische Corsa of 208 een betere keuze. Sneller laden, meer range; echt een no-brainer.
@P1m: Huh, een accu heeft geen Ah capaciteit.
@laptom: Dat is de benaming die BMW daarvoor gebruikt. De 94 Ah heeft een 32 kWh accupakket zo uit mijn hoofd. De 120 Ah een 42 kWh.
Dat geneuzel over range iedere keer… wat maakt het uit als je em toch iedere avond thuis weer aan de paal zet??
Hahaha 232km actieradius, en dan lachen we VAG uit, lijkt me duidelijk dat BMW ook uitgelachen moet worden, komop, 232km, daar kan je anno 2020 toch niet meer mee aankomen??
Benieuwd wat Honda voor de “e” gaat vragen nu. Las ergens dat ‘t wel eens 40K kon worden.
Zelfde aandrijflijn als de i3, heeft deze Mini dan ook achterwielaandrijving? Nee toch?
“Wacht maar totdat Duitse fabrikanten met EVs komen” dat doen ze nu, en het is over de hele linie behoorlijk underwhelming, zéker vergeleken met Tesla’s technische kunnen. Sure de instap prijs ligt wat lager, maar 235wltp is in de winter krap 190km. Het wordt vast een succes, want Mini, maar eigenlijk is dit het zoveelste zwaktebod van BMW op het gebied van full EV rijden.
Ik hoef maar 16km te rijden. Doe dit vaak op de fiets. Zit er echt aan te denken om deze te bestellen. Kost hier in Duitsland € 32.500,00. Iets goedkoper dan in Nederland.
Ik heb niet echt een range probleem. En voor de lange afstanden hebben nog een PHEV en een 320d xdrive. Komt wel goed.
Goed sturende auto met lekker wat koppel, moet leuk zijn om mee te rijden. Alleen qua styling gaat de voorkeur naar een JCW. De actieradius is prima voor de korte ritjes rondom huis

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).