Officieel: opgefriste Audi S4 met een unieke eigenschap

Auteur: , 54 Reacties

Komt dat zien, komt dat zien. Voor het eerst in de geschiedenis van de S4.

Alsof Audi er trots op is onthullen ze de facelift Audi S4 met de volgende zin. For the first time ever, the Audi S4 Sedan has a V6 diesel under the hood. Met andere woorden. For the first time ever zal je nieuwe Audi S4 Sedan harder afschrijven dan ooit tevoren. Ze zijn dan weer niet trots genoeg om er een dikke TDI badge op te plakken.

Na de Audi S5, S6 en S7 is het nu de beurt aan de S4 om zich te dopen in het dieselvocht. De facelift S4 krijgt geen 354 pk sterke benzinemotor, maar moet het doen met een minder krachtige 3.0 TDI. Het blok levert 347 pk en 700 Nm koppels. Dat laatste is dan wel weer erg fijn. Over de prestaties kun je simpelweg niet klagen. 0-100 in 4,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Met een beetje normaal weggedrag moet 6.2 l/100km volgens Audi mogelijk zijn.

De motor komt met 48 volt mild-hybrid technologie. Onder de vloer van de bagageruimte heeft Audi een 0,5 kWh lithium-ionbatterij geplaatst die de auto wat zuiniger moet maken. Eigenlijk informatie die je kent van andere S-modellen die Audi recent heeft gepresenteerd. Sterker nog, de Duitsers copy pasten zodanig het eigen verhaal dat ze de S4 en S5 door elkaar halen.

Informatie over prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium. Op het moment van schrijven is de S4 TDI ook nog niet opgenomen in de Duitse configurator.

Officieel: de nieuwe Audi S4 met een unieke eigenschap



54 reacties

De facelifts van Audi vind ik eigenlijk altijd een beetje mislukt. In eerste instantie ontwerpen ze een heel strakke auto, maar bij de facelift worden er allerlei frutsels toegevoegd die helemaal niet passen bij het design.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar hun keuze voor diesel. Zou er toch nog genoeg animo voor zijn?
@berlinetta: ik kan best geloven dat dit in een hoop Europese landen kan werken. Als ze merken dat er veel klanten zijn die ze best van de benzine S naar de benzine RS kunnen trekken (wat ik best geloof, want ik zie eigenlijk vaker RS modellen dan de S modellen (van de sedans en avants),
EN als ze merken dat er vraag is van diesel klanten naar een echte S versie (ook meer winst),
dan zou dit dus best wel kunnen werken. Audi heeft ‘prima’ speakers die een diesel best aardig kan laten klinken (ook al is het fake) en aan het blok zal t niet liggen.
@berlinetta: ik snap de keuze voor een A4 TDI. In sommige situaties is een dieselmotor gewoon een goede uitkomst. Maar ik koppel (goede woordgrap! -not) een dieselmotor altijd aan handig, niet aan sportief. Je koopt imo een S4 omdat je een auto wil die snel is en goed klinkt. Met een diesel word je onder de streep onthouden van nog meer snelheid en qua geluid is het al helemaal niks.
Doe dan net zoals de SQ5 dat je mag kiezen tussen diesel en benzine bij de S. Of haal het compleet weg bij de reguliere S’en. Ik snap het enigszins in een SUV, maar deze nieuwe stroming van diesel-sportmodellen ontgaat mij de logica even van. Je zou zeggen dat juist Audi met dat hele dieselgate gezeik nu juist afstapt van de diesel in elk model wat ze bouwen.

Ik vind het nu al meh, maar zodra er een RS-model met diesel uitrolt begrijp ik er niks meer van.
@720s: al met een m550d gereden? Zowel geluid als power is daar dik in orde. Ik spreek zelf over de ervaring met de 1ste versie, volgens mij zonder sound tuning? Voor een week als vervangwagen meegekregen, dus uitgebreid mee kunnen spelen, euh rijden:-D
@unknown32: het is niet dat het dergelijke dieselkanonnen ontbreekt aan de power en beleving, het gaat mij om de wetenschap dat er nog een M550i én een M5 is die beide qua geluid en power het gewoon beter doen. Je hebt gelijk, zo’n M550d klinkt lekker en het zal ook wel vooruit gaan, maar qua geluid vind ik de M550i beter klinken en qua performance is hij gewoon sneller.
@720s: Mijn baas rijdt ook een
M550d, en heel begrijpelijk.
Niet het voorkomen van een M5 of 550i, die toch wat parser overkomen, maar lekker in je pak in je dieselbak stappen en veel weggebruikers achter je laten.
@jajeroenja: Zien een M550d en M550i er niet hetzelfde uit?
@jajeroenja: als patser overkomen? Ik ga Hollanders (het lijkt er op dat de meeste mensen in Nederland dure BMWs en Mercedes zien als een patser bak) nooit begrijpen op dit vlak. Ik begrijp het nog enigszins als je een Ferrari of Lambo noemt als voorbeeld. En trouwens, de 550d en benzine, zien er toch vrijwel hetzelfde uit?
@jajeroenja: Dat is echt niet de reden dat je baas een 550D heeft. Een M550i en M550D zien er namelijk exact hetzelfde uit dus heeft weinig met patserig voorkomen te maken en gewoon met geld besparen. Een 550D is in normale omstandigheden nog altijd zuiniger en heeft een grotere actieradius dan een M5 of 550i.
@mopar: Dus jij wilt zeggen dat als je wegrijdt bij je klant met een V8 roffel of een diesel, je niet een totaal andere indruk achter laat?
@unknown32: haha de 550D klinkt alleen binnenin lekker is namelijk 100% over de geluidsspeakers, doe je raam open en je hoort alleen maar een dieseltje nagelen. Persoonlijk was ik daar erg op afgeknapt. De Audi oplossing vind ik beter, via een geluidsoplossing aan de buitenzijde.
@unknown32: Volgende keer goed luisteren als hij weg rijdt en dus niet als je er inzit,
Is dit weer zo’n gevalletje “We krijgen onze benzineblokken niet door de WLTP dus hier heb je een diesel” net als bij de S6 en S7?
@edge: Of het is een gevalletje “we geven de dieselmotor op deze manier een imagoboost zodat we van die duizenden auto’s uit de voorraad af komen”
@rodger: Een combi: benzineblokken die niet door de WLTP komen EN die voorraad dieselmotoren waar ze vanaf moeten
@lithiumion: eigenlijk best een treurig merk zo..
@gasskaas: Nee, treurige en onzinnige emissienormen van de EU.
@rodger: Audi’s worden op bestelling gebouwd.
@wimof: veel, maar zeker niet allemaal. Er zijn veel landen, zoals de VS, waar je echt uit voorraad moet verkopen.
@edge: ik begrijp deze opmerking niet? Elk blok komt door de test, ligt er alleen aan hoe. Daarnaast levert Audi alweer een tijdje de V6 benzine in bijvoorbeeld de Q8 en Touareg, die ook in de vorige S4 en S5 geleverd werden.
@jeanclaude: hij komt inderdaad wel door de test. Maar door de resultaten wordt de benzine variant zo belachelijk duur dat ze besluiten dat de diesel toch een betere optie is
@Edge: Lees je maar eens over CO2 uitstoot van fabrikanten. Mag volgens Europese afspraken niet te hoog zijn, vandaar in Europa de S* diesel en de rest van de wereld de S* benzine.
Een donkerblauwe S4 diesel stationwagon met bruin leder graag. Standaard wieltjes en JD kuurtje graag. Bilstein dempers en eibach veren (waarom gebruikt Audi die standaard niet). Volgens mij heb je dan echt een toppertje.
@willeme: Exact! Moet toch een geniale daily zijn.
@willeme: Dit kon vroeger ook al met een A4 3.0 TDI

Heb je de S4 nog voor de liefhebbers die geen satansap willen ..
@theblazerunner: Dit is de eerste keer dat de BiTDI in de S4 ligt. Sowieso is een S4 meer een allrounder dan een liefhebbers auto, dus ik zie de noodzaak voor een benzine variant niet. De 3.0 Turbo benzine rijdt bijna als een diesel, heeft ietsje meer vermogen en veel minder koppel. Terwijl het verbruik aanzienlijk hoger ligt. Gewoon een gave aanbieding dit, voor naar een track ready Lotus Exige S2 ;-)
Ik dacht dat er een make-over aan zat te komen voor de gehele A4 range? Dan snap ik dit niet zo qua timing.
@autodidact: wat voor makeover bedoel je? De auto heeft afgelopen september net een kleine facelift gehad?
@r525: ik dacht op basis van spyshots in Duitse automedia dat er een uitgebreidere facelift aan zat te komen, met andere grille en zo. Omdat het allemaal toch wat minder gaat met deze generatie A4.
@autodidact: klopt, die komt er ook. Wel verrassend dat ze deze aanvulling (volgens mij komt ie voorlopig naast de benzine S4, ook gezien het feit dat ie op de Audi perssite specifiek als S4 TDI wordt genoemd naast de benzine) nu al getoond wordt, terwijl de facelift eraan zit te komen.
Met een prijs die hoger is dan een Model 3 Performance. Een auto die, op de afwerking na, alles eigenlijk beter doet en sneller is.

Hang die speakertjes uit de Audi (je weet wel, om het motorgeluid te faken) in de Tesla voor de ervaring en klaar.
@fanboy: Tsja…
@fanboy: zal ongetwijfeld goed rijden, zo’n Tesla, maar qua uiterlijk en interieur kan ‘t me in het geheel niet bekoren, een lege fabriekshal heeft meer sfeer. Maar zou idd liever zo’n ding rijden dan een wannabe Diesel ‘sportsedan’ zoals deze Audi. Toch maar hopen, dat er nog lang benzine-gestookte, hoogtoerige oto’s te koop zullen blijven, dan hoef ik niet over te stappen naar iets wat ik eigenlijk nog niet wil.
@amghans: Het is meer dat de Model 3 Performance de prestaties van RS modellen biedt (of nog sneller zelfs, geen launch control nodig) voor een prijs lager dan de S range van Audi. Om dan maar niet te spreken over als je zo’n auto wat jaren rijdt, totale kosten liggen nog veel lager.

Ik snap ook wel dat in de prakrijk weinig kopers van een S4 diesel een Model 3 gaan overwegen. Zeker niet als je zo’n dagelijkse Autobahn coureur bent. Maar toch zullen ze er zijn. Tot de 200km/u gaat de Tesla het altijd winnen, en hij ligt ook nog eens verrassend goed op de weg in de bochten.

Maar goed, precieze prijzen moeten we nog zien en verschilt natuurlijk enorm per land.
@fanboy: en voor het gemak sla je nog even de range over. Snap de insteek van je verhaal wel hoor. Maar het gemak van een dieseltank volgooien tov aan de laadpaal hangen zal voor veel mensen echt nog wel belangrijk zijn.
@r525: Tja, als je 500km kan rijden en met 250kW kan laden, dan ben ik al tevreden hoor. En de meesten wel, want dan is de laadsnelheid al voldoende om gelijk te stemmen met de pauzes die je normaal gesproken neemt.
Maar ik ben niet 1 van die mensen die persee 1000km zonder te plassen moet rijden.

En ik heb jonge kids, dus dan zijn dat soort discussies puur theoretisch :D
@fanboy: kan zijn, maar als je thuis niet kan laden en 50k per jaar rijdt, dan is elektrisch rijden echt nog wel een uitdaging. Zou op zich best een etron willen rijden, maar het heeft echt nog beperkingen op het moment.
@kareljansen: e-tron is ook echt niet handig. Kan je beter een Hyuandi Kona kopen, want die biedt dezelfde bruikbaarheid voor de helft van het prijs (wel ietsje kleiner). Of dus bij Tesla waar je wel veel bereik krijgt.
Misschien kan je wel op je werk laden. Kantoorpanden moeten er in de toekomst wel mee uitgerust worden vanwege wetgeving.
@fanboy: qua range ook nogal een overduidelijk verschil …
Wauw. Zelfs Audi kan zijn modellen niet meer uit elkaar houden.
Heerlijke wagen, ik wil er best 1 rijden, met trekhaak eronder, gebruiken we die 700Nm to the Max!
Als er eentje voor me rijt dan val ik in slaap. Deze waggi heeft echt de saaiste bil die er bestaat op een sedan.
Leuk mensen, maar op de foto’s staat gewoon de huidige S4. Het uiterlijk van de nieuwe is nog niet getoond.
Gewoon een nette wagen, had de S4 alleen wel graag in benzine gezien!
Maar de grote vraag is natuurlijk: welk getal komt er voor TDI te staan?? Want dat willen we natuurlijk allemaal weten!




😂
@joost1990_2: ligt eraan wat het laatste getal op je kenteken is.
In dit geval is het dus de 4203 TDI.
Ik vind die aluminium inzetten links en rechts in de voorbumper heel raar. Zowel voor als achter zoveel mogelijk horizontale lijnen om de breedte te benadrukken, en dan twee rechtopstaande dingesen om die brede uitstraling weer om zeep te brengen. Ik vind lelijk en stom. Audi is inderdaad slecht in facelifts.
@dtwo: Dat is dus ook precies wat ik bedoelde. Het design klopt gewoon niet meer.
@berlinetta: Bij de vorige generatie A4 ging het wat mij betreft andersom. De oorspronkelijke B8 was mooi rustig gelijnd maar werd ontsierd door de koddige LED-stipjesverlichting in de koplampen. Tenzij je een versie met halogeenlampen nam, die had wel passende koplampen. Met de facelift werden dit strakke lijnen in de koplampen. Nog steeds te druk maar wel een verbetering. De facelift van de B7 was echter een aanfluiting, net als de facelift van bijvoorbeeld de huidige A3, om er maar een paar te noemen.
@dtwo: ah er is dus echt iets anders! Gek, want volgens mijn informatie is de komende facelift wel wat rigoureuzer dan alleen die andere inzetjes in de bumper.
Tja tis toch een verrekt dik ding met 700nm en dan nog even chippen en er is maar weinig nog wat je kan bijhouden.
Zo die gaan hard afschrijven in NL
“Alsof Audi er trots op is”. En waarom niet? De euro6 diesel zit m.i onterecht in het verdomhoekje. Ik snap heus wel dat audi en diesel wat beladen is, maar technisch gezien echt geen hele slechte oplossing.
Op zich is zo’n motor gewoon een beest en er net als ook BMW al eerder deed eentje in een sportief model leggen is best leuk… maar.. niet in plaats van de benzine motor, maar ernaast.

Jammer genoeg heeft dit er schijnbaar vooral mee te maken dat de benzinemotoren problemen hebben m.b.t. regels en belastingen.
Als het zo doorgaat kunnen we straks ook nog afscheid nemen van de 5 cilinder die Donkervoort gebruikt en dát zou echt vervelend worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).