• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Toyota Corolla met een kontje

Auteur: RubenPriest, gepost 16 november 2018 om 07:40 – 45 Reacties

Afbeelding Officieel: Toyota Corolla met een kontjeAfbeelding Officieel: Toyota Corolla met een kontjeAfbeelding Officieel: Toyota Corolla met een kontjeAfbeelding Officieel: Toyota Corolla met een kontjeAfbeelding Officieel: Toyota Corolla met een kontje

Officieel: Toyota Corolla met een kontje
De familie is nu compleet.

Het offensief begon met de nieuwe Toyota Corolla hatchback. Op de Autosalon van Parijs werd voor ons Europeanen een station voorgesteld. Voor de markt buiten Europa heeft Toyota de Corolla een kont gegeven. Op Auto Guangzhou heeft Toyota het doek getrokken van de Corolla Sedan, die ook op de Los Angeles Autoshow te zien zal zijn.

Het is de derde en laatste modelvariant van de nieuwe Corolla. De sedan heeft een wielbasis van 2.700 millimeter en is daarmee net zo lang als de Touring Sports. Het interieur is gelijk aan de andere twee varianten. Dat betekent onder meer een 8-inch multimedia touchscreen, een 7-inch informatiedisplay en een optionele head-up display. Net als zijn broertjes staat de sedan op het Toyota New Global Architecture (TNGA)-platform.

Toyota brengt de Corolla sedan met welgeteld één motor op de markt. De 1.8-liter hybride motor met 122 pk. De Japanners durven het aan om ook de sedan bij ons op de markt te brengen. Met die zuinige (alles behalve krachtige) vierpitter onder de kap kan de prijs wellicht nog interessant uitpakken in zijn segment. De daadwerkelijke prijzen volgen in een later stadium. Het trio is vanaf 23 maart 2019 te spotten bij de Toyota-dealer.

Ook interessant!

  • Corolla
    Dit is de nieuwe Toyota Corolla Cross, een compacte SUV
  • Video - het geluid van de Toyota driecilinder op waterstof
  • Gerucht: Toyota komt met de leukste kleine stationwagon!
  • Corolla Cross GR Sport
    Corolla Cross GR Sport is ultieme vinex-mobiel

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

corolla, sedan, Toyota

Vorig bericht: « Huh? Dit is géén Land Rover Defender
Volgend bericht: Toyota Camry en Avalon TRD zijn kers op de taart »

Lees Interacties

Reacties

  1. daihatsucuore zegt

    16 november 2018 om 07:51

    Interessant dat Ford uit een één liter blokje 125pk peutert, terwijl Toyota hier met bijna dubbele cijfers qua inhoud er minder paarden op loslaat. Zal waarschijnlijk de betrouwbaarheid wel ten goede komen.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      16 november 2018 om 07:56

      @daihatsucuore: turbo?

      Login om te reageren
    • djim zegt

      16 november 2018 om 08:02

      @daihatsucuore: Toyota gebruikt de Atkinson cyclus (4 takt met arbeidsslag die langer is dan de inlaatslag). Dat maakt de motor een stuk zuiniger maar heeft grotere cilinderinhoud nodig.

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        16 november 2018 om 11:05

        @djim: ik weet dat ze Atkinsons gebruiken voor de hybride aandrijflijnen, maar niet dat ze die ook inzetten voor ‘normale’ benzine-uitvoeringen. Weer wat geleerd…

        Login om te reageren
        • coffeecup zegt

          16 november 2018 om 12:11

          @potver7: er staat toch in de tekst dat er één motor geleverd wordt? De 122pk hybride aandrijflijn…

          Login om te reageren
          • notsobig zegt

            17 november 2018 om 00:36

            @coffeecup: “Hybride auto, een voertuig dat door een combinatie van twee krachtbronnen aangedreven wordt, bijvoorbeeld, door een benzinemotor en elektromotor.”

            Wel erg knap van Toyota, hybride met één motor!

            Login om te reageren
    • steventure zegt

      16 november 2018 om 12:56

      @daihatsucuore: een Atkinson motor heeft lagere compressie, minder verliezen (dus zuiniger), maar ook minder koppel. Daarom is het een perfecte motor om met een koppelrijke elektromotor te combineren. Ik ben benieuwd wat het gewicht van een 1 liter ford motor met turbo (en intercooler als die erop zit) is vergeleken met de 1.8 liter toyota waar al die zaken niet op zitten. Het verschil zou best is een stuk kleiner kunnen zijn dan je denk waardoor er van het voordeel van de kleine ford motor netto weinig overblijft.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        16 november 2018 om 13:14

        @steventure: de 1.0 ecoboost weegt 97kg droog. De 1.8 met hybride aandrijving schat ik op bijna het dubbele.

        Login om te reageren
        • redbeams zegt

          16 november 2018 om 16:45

          @Onehp: Fout…weegt dus ook 97kg.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            16 november 2018 om 16:49

            @redbeams: de verbrandingsmotor én de electromotor én de inverter én de batterij?

            Login om te reageren
            • redbeams zegt

              17 november 2018 om 13:43

              @Onehp: Oh nu wil je de rest ook erbij ipv puur motorblok gewicht…een 1.0 die net zo zwaar is als een 1.8 ;)

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                17 november 2018 om 13:55

                @redbeams: tja, 125pk of ook 140pk zelfs uit een 1.0, vgl met een 122pk uit een totaalpakket 2x zwaarder… maar wel stukken zuiniger. Appels met peren…
                Overigens hangt het gewicht van het blok niet zozeer af van de cilinderverplaatsing, maar van het koppel dat het blok genereert…

  2. Tonnie zegt

    16 november 2018 om 08:03

    Beetje A3 sedan, maar misschien nog strakker. En de A3 vind ik op dit moment de meest geslaagde auto. Dus ondanks het gebrek aan vermogen, is ’t biet erg om deze wat vaker op de weg te zien denk ik!

    Login om te reageren
  3. duckmefaddy zegt

    16 november 2018 om 08:17

    Toyota kontrolla

    Login om te reageren
  4. Jochen zegt

    16 november 2018 om 08:29

    Echt helemaal prima zo.

    Zo jammer dat in Nederland 80%+ van de wagens een rechte (verticale) achterklep ‘moet’ hebben en zo’n reguliere sedan daardoor geen kans van slagen heeft.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      16 november 2018 om 08:34

      @jochen: voor veel dingen is de grotere laadopening van een hatchback of station gewoon handiger dan de kofferklep van een sedan (kinderwagen, fiets, hond, IKEA, eigenlijk alles groter dan een kratje bier of laptoptas)

      Login om te reageren
      • GH zegt

        16 november 2018 om 10:16

        @escort77: hoeft niet per se zo te zijn. Genoeg auto’s waarbij de achterruit ook mee naar boven gaat. Valt me wel op dat die vaak niet toegepast wordt ondanks het gebruiksgemak voor een eigenaar. Wellicht iets constructiefs.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          16 november 2018 om 11:41

          @gh: “Genoeg auto’s waarbij de achterruit ook mee naar boven gaat.”
          Ja, hatchbacks bedoel je zeker? Want welke “sedan” (eigenlijk is het dan een liftback, die eruit ziet als sedan) ken jij, waarbij de achterruit mee omhoog scharniert als je de kofferbak opent? Ik ken alleen de nieuwe Peugeot 508. En de (eerste?) Skoda Superb. Andere voorbeelden zou ik zo niet weten. En dan is een (echte) sedan inderdaad een stuk minder praktisch dan een hatchback of een stationwagon (of dus zo’n liftback)…

          Login om te reageren
          • 2wheeler zegt

            16 november 2018 om 12:47

            @henrie: Panamera ook geloof ik!

            Login om te reageren
            • henrie zegt

              16 november 2018 om 13:24

              @2wheeler: Ongetwijfeld, maar die ziet er niet echt uit als een klassieke hatchback. Eerder als een mix tussen een opgerekte 911 en een hatchback/fastback. Of als een poepende hond ;-)

              Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        17 november 2018 om 07:24

        @escort77: en waarom is dat in de rest van de wereld dan niet zo?

        Login om te reageren
  5. lebeaunl zegt

    16 november 2018 om 08:32

    Tsja, niet onaardig om te zien deze versies van de Corolla. Toch wel het meest gewaagde ooit wat Toyota met dit model (Corrolla/Auris) heeft gedaan. Netjes.

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    16 november 2018 om 08:33

    Ziet er wel oke uit, maar zelfs mijn driecilindertje heeft meer power… en weegt denk ik ook nog eens minder… ben ik voorbarig als ik zeg dat Toyota een beetje ‘achterop’ begint te raken? Ik zie weinig tot geen innovatie meer… en veel slome waggies..?

    Login om te reageren
    • miata93 zegt

      16 november 2018 om 09:49

      @punicaoase: zo’n “grote” motor met zo weinig vermogen lijkt niks, maar komt de betrouwbaarheid zeker ten goede.

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      16 november 2018 om 10:24

      @punicaoase: jouw motor is gebouwd op theoretisch verbruik en prestaties , deze Toyota blokken op daadwerkelijk verbruik en prestaties. Nu met de WLTP ga je het verschil mooi zien… Waarschijnlijk is een Up een stuk minder zuinig dan zo’n Corolla in de praktijk, dus binnenkort duurder …

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        16 november 2018 om 11:57

        @svenska_aeroplan_ab: tsja, mijn auto rijdt ook een keurige 1:16/17, maar oke deze Corolla is vast nog wat zuiniger… denk alleen dat je die paar euries aan minder benzine toch weer kwijtraakt aan ‘overgewicht’ (MRB)… maar oke dat geldt wellicht alleen in NL… waar het me meer om gaat is dat ik weinig progressie zie bij Toyota en Lexus… ondanks dat de kwaliteit natuurlijk top is.

        Login om te reageren
  7. azuli zegt

    16 november 2018 om 08:41

    Eerlijk is eerlijk. Het is een mooie sedan geworden Toyota. Maar waarom geen 180pk versie?

    Login om te reageren
  8. baklava zegt

    16 november 2018 om 08:44

    Prachtige auto!

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    16 november 2018 om 08:44

    Dan zit er al bijna een jaar tussen wanneer de station op het salon werd voorgesteld en de moment dat hij zal rondrijden. Jammer, want ik was al gebrand op een nieuwe zuinige daily, maar ik ga toch zolang niet wachten.
    Beetje hetzelde als die nieuwe Peugeot 508…

    Login om te reageren
  10. awesome zegt

    16 november 2018 om 08:51

    Lekker kontje hoor!

    Die sedans zijn echt niet meer zo lelijk als ze ooit waren. Jammer dat er hier geen markt voor lijkt te zijn.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      16 november 2018 om 09:47

      @awesome: Vind je sedans echt zo lelijk dan? Vind het juist een van de mooiere types. Wat vind jij dan mooi?

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        16 november 2018 om 13:14

        @berlinetta: Het C-segment was gewoon te kort om een mooi gelijnde sedan op te baseren. Dat is eigenlijk sinds het heden opgelost doordat ze D-segment afmetingen van 10 jaar terug hebben. Al waren naar mijn mening de vorige generatie Focus en Astra sedans zeker niet onaardig.

        Verder is Nederland algemeen gezien vrij anti-sedan in vergelijk met de rest van de wereld.

        Login om te reageren
  11. steelfighter zegt

    16 november 2018 om 08:52

    Dan ding rijdt af en toe benzineloos, wel een lekker gedachte in de stad

    Login om te reageren
  12. lacker zegt

    16 november 2018 om 09:18

    Als het een beetje loopt, zullen er heus meerdere familieleden komen. Ik denk snel even aan een cross-over, als ze het wild wilen doen (Toyota?) een cabrio.

    off topic, ik moest laatst denken aan de “vis-a-vis” , dus achterstoel kijkt naar achteren, wat Tesla ook aanbiedt in haar model S (7 seater). Ik zie het eigenlijk nooit, maar waarom eigenlijk niet?

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      16 november 2018 om 10:56

      @lacker: in de Model S was het een leuke gimmick om 7 personen te kunnen vervoeren. De kofferbak is te klein om twee stoelen de ‘goede’ kant op te zetten ivm hoofdruimte. De Peugeot 406 Familiale had dit ook en volgens mij nog wel meer.

      Ik denk dat vooral veiligheid een rol speelt. Er past nauwelijks een volwaardige hoofdsteun op dus elke crash is een whiplash, bovendien kun je alleen ontsnappen via de kofferbak en (in de 406 althans) kon die alleen vanaf buiten geopend worden en was de uitstap niet super (klim maar eens in een lage kofferbak).

      Persoonlijk euvel ivm wagenziekte is dat de verkeerde kant op rijden garandeert dat je na 5 km moet kotsen.

      Login om te reageren
      • lacker zegt

        20 november 2018 om 10:12

        @720s: een buurman van me had vroeger een Rover station waar dit mogelijk was. De kids vonden het geweldig. Maar goed, of het de bedoeling is, dat je je kinderen als kreukelzone gebruikt..

        Login om te reageren
  13. allesmetturbo zegt

    16 november 2018 om 09:24

    Best wel lekker gelijnde bakkies. toyota, lekker bezig!

    Login om te reageren
  14. jeroenwz zegt

    16 november 2018 om 09:31

    Chique auto’s!

    Login om te reageren
  15. toyotafortuner zegt

    16 november 2018 om 09:52

    Goeiemorgen, wat een strakke bak is dat zeg!

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      16 november 2018 om 10:51

      @toyotafortuner: NEE!

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        16 november 2018 om 11:13

        @dijan: zware nacht gehad?

        Login om te reageren
  16. brera22 zegt

    16 november 2018 om 10:05

    Niet mijn auto.

    Login om te reageren
  17. robicide zegt

    16 november 2018 om 10:23

    Familie compleet? Waar is de fastback dan? :(

    Login om te reageren
  18. Loek zegt

    16 november 2018 om 11:03

    Ik weet het niet zo goed. De Corolla is een strakke auto en de nieuwe styling doet hem goed. Maar het design met de korte motorkap is vreemd. Daar past een sedan-kont niet bij vind ik. Ik krijg er bijna 308 Sedan (de vorige generatie, heete ook wel 408 vgm) neigingen van. Doe mij maar de TS, die is het best in verhouding.

    Login om te reageren
  19. mrtrex zegt

    16 november 2018 om 13:11

    In Nieuw Zeeland al op elke straathoek de nieuwe Corolla gezien (hatchback en sedan, wagon hebben ze daar niet), best een geslaagde auto geworden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North