Huh? Dit is géén Land Rover Defender

Auteur: , 22 Reacties

Niet genoeg geld voor een stoere Brit? Japan helpt.

Jimny Defender

De Suzuki Jimny van de vorige generatie was met recht een showroom-dinosaurus. De kleine offroader heeft het van 1998 tot 2018 volgehouden met niks meer dan een paar kleine wijzigingen. Meer had de auto niet nodig, want hij was goedkoop en zat boordevol met Japanse eenvoud en betrouwbaarheid. Want wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Maar dat zorgt er wel voor dat het interieur van de auto een soort kerker werd. Onderstaande afbeelding is een interieur van de tot en met 2018 verkochte Jimny. Ja, echt.

Jimny 2012

Dat kan wel wat frivoler, bovendien is het lang niet meer zo duur om een compacte offroader wat Land Rover-trekjes mee te geven. Daarom staat er nu een gloednieuwe Jimny (rijtest) in de showrooms. Het interieur kreeg naast de nodige updates in optisch aspect, een paar leuke offroad-goodies mee. Een versnellingsbak met lage giering bijvoorbeeld, of part-time vierwielaandrijving. Ook elektronische hulpjes als hill descent control zijn aanwezig op de Jimny.

Qua exterieur hoefde er in principe niks te veranderen, maar na 20 jaar wil men wel eens iets nieuws. Verrassend genoeg is de nieuwe Jimny hoekiger dan de vorige en lijkt hij meer retro te zijn dan zijn voorganger. Dat pakt best goed uit: volgens velen is de auto een soort miniversie van de Mercedes G-Klasse. Ironisch genoeg zijn het de Japanners zelf die van een dergelijke uitspraak werk maken: niemand minder dan Liberty Walk presenteerde de Mini-G, een Jimny-bodykit die het onoplettende oog kan laten denken dat er eigenlijk een dikke Mercedes staat.

Maar waar de auto volgens anderen weer veel weg van heeft is de Land Rover Defender. Een wat duurdere offroader die al tientallen jaren hetzelfde recept volgt. Helaas viel het doek voor deze terreinbeul in 2016 en zal de aankomende Defender op het gebied van styling erg afwijken van het originele model. Mocht je toch een soort Defender willen bezitten, dan biedt DAMD Styling een oplossing.

Damd Jimny

Met het toevoegen van nieuwe lichtunits, een nieuwe grille en de kenmerkende hood bulge met Land Rover-achtige tekst op de motorkap, lijkt de Jimny ineens als twee druppels water op de Engelse mastodont. De tekst op de motorkap is trouwens Little:D, want DAMD vind de auto een kleine Defender. Overigens gaat de vergelijking met de G-Klasse opnieuw op, want je kunt ook opteren voor het Little:G-pakket. Drie keer raden hoe die eruit ziet.

Little:G

Ook de G-Klasse biedt een perfecte stylingkit voor de Jimny. De Little:G krijgt een kippengaasgrille met twee spijlen en een groot logo mee, die erg doet denken aan die van de Duitse blokkendoos. Oké, laatstgenoemde heeft een ster in de grille en geen DAMD-logo, maar dat heeft een G-Swagon van Mansory of Hamann ook niet. De kenmerkende voorbumper, de AMG-esque velgen en het reservewiel maken de G-look-a-like af. De achterlichten en de afgeronde daklijn leken toch al sprekend op die van de G.

Little:G

Wat de conversiesets gaan kosten is niet bekend, wel moet je zelf een nieuwe Suzuki Jimny à 26.999 euro aanleveren. Voor écht goedkoop terreinrijden is een Dacia Duster daarom een betere deal, maar de styling van de kleine Jimny is juist zijn charme. Dat benadrukken deze sets als geen andere.



22 reacties

Ik vind dit toch wel heel leuk eigenlijk. Ook erg goed gedaan gewoon. Doe maar allebei.
Zo’n leuk karretje voor 27k waarvan 10-11k bpm. Ik D betaal je 17k voor een nieuwe Jimny.

EU kom op zeg.
@zukunft1: Duitsland zit ook in de EU. Wat is je punt?
@ghengiskhan: z’n punt is, dat als het aankomt op ronduit onzinnige wetgeving als de cookie policy of link tax, we qua wetgeving één Europa kennen, maar dat als het aankomt op op milieuwetgeving, we per land nog steeds een eigen beleid mogen maken. Met belachelijke uitwassen als CO2-uitstoot gekoppeld aan BPM-heffing, waardoor je prijsverschillen tussen twee buurlanden ziet ontstaan die vlot richting de 50% oplopen.
@RRRobert: Ok. Volgens mij staat dat er niet maar prima. Ondertussen kun je dat prijsverschil, met dank aan de Hoge Raad, gemakkelijk een heel stuk verminderen.
@ghengiskhan: dat slaat als een tang op een varken. Dat je als burger via een omweg moet besparen op de Bpm is ridicuul. Dat dat überhaupt nodig is binnen de EU is precies mijn punt.
Dat Little:G pakketje is echt geniaal, zelfs de AMG-look pijpen eronder!
Giering ? Is dat een Nederlands woord ?
@nofxke: Niet echt. Het is de vernederlandsing van het Engelse woord gearing.
Maar waar is dan dat nieuwe interieur?
Mwoah, ik vind de Jimny als Jimny ook al erg leuk, niet nodig dus en gaat denk ik op zeker moment een beetje vervelen.
De voor en achterbumper van de Defender kit staan de Jimny goed. De rest mogen ze van mij houden. Zeker die Defender motorkap, die Puma bochel is op de Defender al geen gezicht, op de Jimny is het al helemaal om te huilen.
@robert110: ? die bochel heb je nodig om ruimte te maken voor al die extra pk
Hij is al heel leuk van zichzelf en een van de laatste echte terreinwagens nog nieuw te koop in Europa.
Er zijn trouwens dit jaar nog 150 Defenders gebouwd, dus helemaal weg was hij nog niet.
@dizono: Technisch gezien verbouwd. De Defenders die voor de Works V8’s zijn gebruikt waren niet nieuw maar grondig gereviseerd.
De Jimmy Lil Kleine special editions.

Spaar ze allemaal!
Denk dat er geen vrouw opgewonden raakt van een man met een little D
@boenderaar: aziaatische meiden wel hoor.
Met little D op je motorkap rondrijden…..
Dit is toch geniaal haha, ik wil er wel eentje!
“volgens anderen weer veel weg van heeft is de Land Rover Defender”

Onzin! Regelrechte onzin!

De Jimny lijkt op zichzelf, en dus op z’n voorgangers. De SJ10 bvb.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Suzuki_Jimny_SJ10_001.jpg

En de Samurai

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Suzuki_Samurai.jpg

Schandalig en ronduit belachelijk om dit kitje te verkopen als een Defender-look…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).