• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ok, wie uit de Tweede Kamer zit gratis z’n Tesla te laden?

Auteur: RubenPriest, gepost 21 februari 2023 om 07:25 – 30 Reacties

Ok, wie uit de Tweede Kamer zit gratis z'n Tesla te laden?

Deze Tesla hangt aan het stopcontact in de parkeergarage van de Tweede Kamer.

Een bijzondere gang van zaken in de parkeergarage onder de huidige Tweede Kamer. Er is namelijk een persoon die met zijn of haar Tesla gebruik maakt van het publieke stopcontact in de garage. Op deze manier kan de elektrische auto ‘gratis’ opgeladen worden. Nou ja, gratis voor de Tesla-rijder. De stroom komt natuurlijk ergens anders vandaan.

Tesla aan het stopcontact

Tesla laden stopcontact

Opmerkelijk, want er zijn gewoon laadpunten aanwezig voor bezoekers en medewerkers van de Tweede Kamer in deze parkeergarage. Voor zo’n laadsessie moet wel betaald worden. Daar had de eigenaar (m/v) van deze Tesla geen zin in. Liever voor nop aan het stopcontact hangen. Hoogstens inefficiënt overigens. Een elektrische auto opladen aan het stopcontact is alles behalve aan te raden. Je krijgt er zo’n 3 tot 5 kilometer per uur bij. Kortom het is niet alleen asociaal, het is ook nog eens totaal niet de moeite.

Tesla laden stopcontact

De Tesla werd gespot door Tweede Kamer-lid Romke de Jong. Hij deelde de foto’s op Twitter.

Ik blijf me er over verbazen. Tesla rijders in de Tweede Kamer die hun auto (gratis) opladen aan een daarvoor niet bedoeld 230v stopcontact terwijl er legio oplaadpunten zijn (betaald). Kennelijk hakt de crisis er in de Kamer goed in…

Romke de Jong

De grote vraag is natuurlijk: van wie is deze Tesla? De Tweede Kamer is nogal een grote organisatie. Naast de 150 kamerleden bestaat de organisatie zelf uit 575 ambtenaren. Tel daarbij op dat het spul ook nog dagelijks bezoekers ontvangt. Iemand die Sherlock Holmes wil spelen en gaat posten bij het stopcontact: be my guest.

Of wellicht dat de Model 3-rijder geschrokken is van de commotie en het stopcontact voortaan met rust laat. Laten we het erop houden dat het op z’n minst een bijzondere kwestie is.

Ook interessant!

  • Personeelsproblemen teisteren Tesla Berlijn
    Personeelsproblemen teisteren Tesla Berlijn
  • Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
    Tesla gaat je laadpalen van derden aanraden
  • Update: Je kunt nu NOG goedkoper laden bij alle Tesla Superchargers
  • Medewerkers klagen Tesla aan voor racisme

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

model-3, opladen, overheid, Tesla

Vorig bericht: « Volkswagen VR6 modellen door de jaren heen
Volgend bericht: ANWB trekt genadeloze conclusie in bandentest »

Lees Interacties

Reacties

  1. audias4 zegt

    21 februari 2023 om 07:33

    Gemiddelde werkdag van 9 uur is toch al snel 20,7 kwh per dag dat je kan laden, voor een model 3 is dat 133 km per dag. Zeker wel de moeite waard, echter wel heel zuinig inderdaad.

    Login om te reageren
    • setz zegt

      21 februari 2023 om 07:58

      Zou wel de eerste ambtenaar ooit zijn die 9u maakt…

      Login om te reageren
      • wessel94 zegt

        21 februari 2023 om 09:59

        Precies mijn gedachte 😂

        Login om te reageren
  2. harrie zegt

    21 februari 2023 om 08:00

    D66-er, op zeker. Verschil moet er zijn namelijk.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 februari 2023 om 09:07

      🙂

      Login om te reageren
    • waterisnat zegt

      21 februari 2023 om 09:24

      Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.

      Login om te reageren
  3. kerre zegt

    21 februari 2023 om 08:13

    Uit het stopcontact trekken en even het kabeltje doorknippen. Zal het de persoon wel afleren.

    Login om te reageren
    • steephh zegt

      21 februari 2023 om 08:16

      @kerre Nou zeg. Prik jij ook meteen alle banden lek als iemand voor je oprit geparkeerd staat? Vernielingen zijn toch nergens voor nodig?

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        21 februari 2023 om 13:16

        Lijkt me niet verstandig, want dan duurt het nog langer voordat ze weg zijn. Kun je beter even onder de auto kruipen en de remkabels doorknippen, als ze dan weg zijn komen ze met een beetje geluk ook niet meer terug!

        Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 februari 2023 om 09:00

      Beter maak je er een fiscaal delict van omdat er sprake is van een geheim, onbelast voordeeltje. Een paar belastingbloedhonden afschudden lijkt me een stuk vervelender dan een nieuw kabeltje kopen.

      Login om te reageren
  4. camber24 zegt

    21 februari 2023 om 08:16

    Wat een gezeur… Gaat echt nergens over.

    Login om te reageren
  5. hehe zegt

    21 februari 2023 om 08:18

    Is dit wel brandveilig?
    Je trekt behoorlijk wat stroom langdurig uit een stopcontact dat daar mogelijk niet voor bedoeld is

    Login om te reageren
    • donjunior zegt

      21 februari 2023 om 09:00

      Het is geen Belgie.. he..
      Over het algemeen zijn dergelijke stopcontacten afgezekerd op 16A. Dat kunnen de reguliere kabels prima aan qua warmte ontwikkeling.

      Login om te reageren
  6. mattr zegt

    21 februari 2023 om 08:22

    Wellicht iemand met een defecte of vergeten laadpaal..? Wat een sensatiezoekende D66’er deze Romke de Jong… Als de Tesla er dag in dag uit aan het laden is is het een ander verhaal, maar op deze manier iemand voor de bus proberen te gooien is typerend voor de sfeer in de Tweede Kamer

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      21 februari 2023 om 09:05

      Je hebt een punt als dit daadwerkelijk iets eenmaligs zou blijken te zijn. Toch heeft het iets armoedigs, je dure oto gratis opladen. Maar goed, we kennen de achtergrond inderdaad niet.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 februari 2023 om 09:53

      Als medewerkers of leden van de 2e kamer in parkeergarage al zo weinig integriteit vertonen hoe zit dan aan hun bureau? Ik vraag me ook af wat de rechtse rakkers zouden doen, waarschijnlijk net zo voor de bus gooien en de volgende dag eerder komen zodat zij het stopcontact in gebruik kunnen nemen.

      Login om te reageren
      • Homer55 zegt

        21 februari 2023 om 12:13

        De rechtse rakker parkeert zijn V8 netjes in een parkeervak zonder fratsen.

        Login om te reageren
        • minimarcos zegt

          21 februari 2023 om 13:41

          Uiteraard wel in het vak waar de elektrische auto opgeladen had kunnen worden ipv hem in een regulier vak te parkeren…

          Login om te reageren
  7. arta zegt

    21 februari 2023 om 08:42

    Gaan we ook meldingen publiceren van een EY medewerker die suikerzakjes mee heeft genomen?

    Receptie doet een briefje op de auto, haalt de stekker er uit, klaar…..

    Wat een geneuzel om niks

    Login om te reageren
    • Wouter zegt

      21 februari 2023 om 09:02

      Het is maar toen euro per werkdag hè. Per week 50 euro, dus maar 2500 euro per jaar.

      Gelukkig zitten we hier niet allemaal met arme mensen op Autoblog.nl, druk maken over soort bedragen hoeven wij ons niet. Meer dan een avondje stappen is die 2,5k natuurlijk ook niet, dus waar hebben we het over.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        21 februari 2023 om 11:29

        In absolute zin natuurlijk waar, maar het gaat vooral om het moreel kompas van deze figuren (waar ze op beoordeeld mogen worden gezien de functie die ze bekleden). Maar wat kniesoor al zei, we kennen de achtergrond niet. Dit lijkt vooral sensatie zoeken van Romke de Jong.

        Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    21 februari 2023 om 09:36

    Volgens mij zit het laadpunt van zo’n Tesla aan de zijkant bij het rechter achterlicht, toch? En daar gaat de stekker niet in, dus wat deze persoon dan ook aan het opladen is, zijn Tesla is het niet.

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      21 februari 2023 om 11:48

      Nee die zit aan de linker achterkant, dus de stekker gaat waarschijnlijk achter de auto langs

      Login om te reageren
  9. b00st zegt

    21 februari 2023 om 10:15

    Aan de linkerkant.

    Login om te reageren
  10. Otua zegt

    21 februari 2023 om 10:21

    Misschien waren de laadpalen wel allemaal bezet bij aankomst en had hij/zij/het wel net niet genoeg charge om aan het einde van de dag weer naar huis te kunnen. Misschien lag de andere oplaadkabel nog wel thuis. Misschien staat ie er wel meerdere dagen en wilt ie zo lang de laadpaal niet bezet houden. Zelfs al is het wel een gierige politicus, wat dan nog? Hou dit soort zooi lekker op twitter

    Login om te reageren
  11. schuimbekje3 zegt

    21 februari 2023 om 10:40

    GROEPEN zijn vaak afgezekerd op 16 Ampere. .Maar de wandcontactdozen zelf heb je in 10A, 12 en 16A uitvoeringen, en dan nog is dat niet bedoeld om langer dan 30 minuten te trekken.
    16A WCD’s heb ik zien wegsmelten door mensen die er een shuko-lader (granny cable) van 10A of meer op hebben gedraaid..
    En dan nog als het allemaal maar goed aangesloten is.. dus met minimaal 2.5mm kwadraad kabel en dat alle contacten (schroef) goed zitten en geen vonkoverslag hebben -> warmte -> brand…

    Of het in Belgie is of niet, WCD’s zijn nergens bedoeld voor 16A trekken, dan moet je de blauwe E stekkers gebruiken voor 16A continue (en dat is dan langer dan 30 minuten per dag).

    Login om te reageren
    • sprankel zegt

      23 februari 2023 om 00:57

      Als een stopcontact maximaal 10A mag geven of de boel gaat smelten en brandgevaar opleveren dan mag de automaat ook maar 10A doorlaten, heel het idee van een automaat is net dat je afschakelt voor je in dat soort situaties terecht komt.

      Ik ken de regels niet in Nederland maar in België heb je het AREI en je mag enkel type E stopcontacten steken die 16A aankunnen. WCD met type C 10A zijn illegaal in België en afkeur. Type E 10 A bestaat officieel niet en is dus automatisch ook afkeur.

      Een typische granny charger trekt maximaal 10 A, je moet al aftermarket gaan met “snelle” granny chargers die toelaten echt op 16A te gaan.

      Heel je uitleg komt dus neer op we hebben elektrische installaties gebouwd die eigenlijk niet afdoende beveiligd zijn en als het smelt of brandgevaar oplevert geven we de schuld aan de eind gebruiker…

      Login om te reageren
  12. Fer-4S zegt

    21 februari 2023 om 10:50

    Niet aan te raden om langdurig zoveel stroom uit een stopcontact te trekken. Het is er niet voor bedoeld. Tussen een laadpunt en een auto vindt communicatie plaats, waardoor je niet zonder het laden te stoppen een stekker kunt verwijderen. Dat kan bij een stopcontact wel, waardoor een (theoretische) kans op sluiting. Gaat 10.000 x goed, maar het gaat om de ene keer dat het niet goed gaat. Daarnaast, het is meenemen van toiletpapier of koffie van je werkgever.

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    21 februari 2023 om 15:46

    Deze haalde de mosterd bij die ene (mss zelfs dezelfde) die stond te laden aan die lantaarnpaal? Zie AB artikel.. https://www.autoblog.nl/nieuws/kostenbesparing-tesla-opladen-aan-een-lantaarnpaal-3430358

    Login om te reageren
  14. driver79 zegt

    21 februari 2023 om 18:05

    @edge: welke auto heeft een remkabel? Hoog uit de handrem of bedoel jij je fiets?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North