
De EV-vrees in Nederland wordt alsmaar kleiner.
Ook hier onderin de Autoblog-reactiesectie zijn genoeg EV-connaisseurs te vinden. Welkom vrienden en vriendinnen, leuk dat jullie er zijn. En goed nieuws voor ze: er komen steeds meer metgezellen bij. Uit onderzoek van Marktplaats blijkt dat steeds meer Nederlanders zichzelf binnen vijf jaar zien overstappen naar elektrisch rijden.
Marktplaats hield precies een jaar geleden ook al dit onderzoek. Nu kunnen we samen met de koop- en verkoopwebsite bekijken hoe het gedrag van Nederlanders is veranderd in één jaar tijd. Vorig jaar gaf slechts 13 procent van de respondenten aan dat het waarschijnlijk is dat ze binnen 5 jaar een elektrische auto zullen aanschaffen. Dit percentage is gegroeid naar 20 procent, oftewel één op de vijf ondervraagden.
Ook op de negatieve punten van een EV kopen zien we steeds minder respondenten. 30 procent heeft last van actieradiusangst (wat vorig jaar 37 procent was) en 17 procent is bang dat er te weinig laadstations zijn voor het rijden van lange afstanden. Vorig jaar was dit al vrij laag met 21 procent. 61 procent zegt dat elektrische auto’s nog te duur zijn, tegen 66 procent in 2024. Ook interessant: 38 procent zegt elektrisch te willen rijden als geld geen rol zou spelen.

Hoeveel mag een EV kosten?
De belangrijkste reden is dus de prijs van een elektrische auto. Marktplaats heeft ook gevraagd naar hoeveel geld de respondenten willen uitgeven aan de milieubewuste auto. De meesten (44 procent) kiezen voor een bedrag tussen de € 10.000 en € 20.000. Een kwart wil minder dan € 10.000 betalen en iets minder mensen (23 procent) vinden tussen de € 20.000 en € 30.000 een acceptabel bedrag. Tussen € 30.000 en € 40.000 (6 procent) of € 40.000 of meer (2 procent) zijn voor veel mensen te hoge bedragen.
In 2024 zei 82 procent €20.000 of minder te willen uitgeven aan een tweedehands EV, nu is dat gedaald naar 69 procent. Daarentegen is 31 procent juist bereid om €20.000 of meer uit te geven, waar dit in 2024 nog maar 18 procent was. Voor deze mensen is er goed nieuws. Marktplaats ziet de gemiddelde prijs van een EV dalen.
Tweedehands EV kopen
Michiel Aker, Head of Mobility bij Marktplaats, geeft tekst en uitleg: ”In december 2023 was dit [de gemiddelde prijs van een tweedehands EV op Marktplaats] nog ruim €38.000, en in augustus van 2025 is dit gedaald naar minder dan €33.000, een daling van 13,2 procent. In diezelfde periode hebben we het aanbod zien verdubbelen van ruim 11.500 EV’s naar 20.300 waarbij de meeste groei dit jaar te zien was. We verwachten dat het stijgende aanbod de prijs verder zal drukken.”
Aker legt ook uit waarom steeds meer Nederlanders bereid zijn om elektrisch te gaan rijden: ”De drempels om een elektrische auto aan te schaffen worden steeds lager. De afgelopen jaren zijn er grote stappen gezet in de ontwikkeling en infrastructuur waardoor de prijzen dalen, het rijbereik groeit en het Europese laadnetwerk zich steeds verder uitbreidt.”
Daarnaast is er nog een ontwikkeling die zorgt voor meer gebruikte EV-occasions: ”Ook het tweedehandsaanbod blijft groeien doordat er veel voormalige leaseauto’s op de markt zijn gekomen. Het onderzoek laat duidelijk zien dat deze ontwikkelingen het vertrouwen van de Nederlandse consument versterken. We verwachten dat deze trend zich de komende jaren zal blijven ontwikkelen en steeds meer Nederlanders overstappen naar elektrisch rijden.”





Ik behoor ook tot die 20%. Het enige wat me nu nog tegenhoudt is de aanschafprijs, maar er zijn de laatste jaren zo veel nieuwe en ook goedkopere EV’s bijgekomen, dat het ook voor de particuliere automobilist steeds interessanter wordt. Ik wacht nog even af wat de brandstofprijzen daadwerkelijk gaan doen, en ook wat onze (r)overheid straks weer gaat verzinnen om hun EV minnende burgers te
pestenbelasten, maar die balans zou zo maar eens snel definitief kunnen omslaan.De wegenbelasting gaat compleet op de schop. Je betaalt straks voor de lengte van de auto, niet voor het gewicht
Je leeft nog in een vorig kabinet era.
Voordat dit idioot idee erdoor is, is het al door 2 nieuwe kabinetten afgeschoten.
Dus 4 op de 5 Nederlanders heeft gelukkig wel nog liefde voor de auto…….
aan de andere kant, laat een deel het “probleem” oplossen door EV te rijden.. tuft de rest gewoon nog even door!
Vanochtend weer een hoop liefhebbers gezien ja. In een Cee’d, 107, Polo, zag er zelfs 1 in een Ford Focus!
Het moment dat mijn Nissan kapot gaat (wat ik niet zie gebeuren maar goed) of er moet meer dan 1000 euro verspijkerd worden voor een APK, dan koop ik een EV. Maar heb makkelijk praten, we hebben toch 2 auto’s. Hoeft dus ook geen EV te worden met een enorme actieradius of die heel snel kan laden. Want pak dan toch de benzine auto. Rij nu 1 op 13, met een EV die ik thuis laad, zonnepanelen niet eens meegerekend, rij ik bijna 1 op 50.
Grootste issue by far van een EV vind ik de afschrijving, dat maakt ze echt heel duur..
Verder zitten er gewoon heeeel veel voordelen aan.. zeker voor de niet-liefhebber-normale autogebruiker..
Het is ergens gewoon het watervrees overwinnen en ervoor durven te gaan. De laadinfrastructuur is enorm uitgebouwd en de ev’s worden steeds beter waardoor er eigelijk bitter weinig aan is. En eigelijk rijdt het ook fijner dan 90% van de gewone auto’s.
Precies dit. Watervrees is het juiste woord. Onbekend maakt onbemind. Ik rij nu anderhalf jaar EV en dat rijdt fijner, laden is makkelijker dan tanken. Ik heb geen oprit, maar wel twee laadplekken om de hoek die vaak vrij zijn. Voor op vakantie moet je de reis iets anders plannen, maar ik kom relaxter aan dan met de ICE.
“Voor op vakantie moet je de reis iets anders plannen, maar ik kom relaxter aan dan met de ICE. ”
Idem, heb in mijn pre kindertijd ook vakantietrips van +1.000 km afgehandeld met 1 eetstop en verder een uitzonderlijke stop voor tanken en plaspauze. Maar dan ben je echt een zombie op het einde van de rit, eigelijk compleet onverantwoord. Om de paar uren rijden een 20 minuutjes uit de auto is echt nog niet zo’n straf.
Met een ICE kan je die meerdere stops ook gewoon maken.
Juist de snelheid van het steeds beter worden zorgt er ook voor dat de waardedaling de grootste kostenpost is
Dat ligt er helemaal aan wat jij als fijner ervaart ..
Piepjes voor van alles, lane assist, gevoeloze stuurinrichting etc ..
Ach… Ik hoef niet… geen druk van een werkgever die zo nodig (door de overheid opgelegd) duurzaam moet ondernemen. Ben in de gelukkige positie om, zo lang als nodig, de kat uit de boom te kunnen kijken.
EV’s, PHEV’s , misschien straks toch nog alternatieven als waterstof(?) of zelfs nog andere vormen van voortstuwing.
Ik wacht wel af tot het stof gesetteld is en maak dan de keuze wat mij het beste past. Altijd al zo gedaan, geen rede om dat te veranderen. Tot die tijd blijft ik wel lekker met de 6-pitter rijden die de meeste EV’s nog steeds de baas is.
Niet qua zuinigheid/verbruik ;-) Maar snap het helemaal hoor, heerlijk zo’n 6-cilinder..
33.000 euro voor een tweedehandsje en wat heb je dan? Een swasticar model 3 of een EX30 vermoedelijk. Ik kocht mij in 2021 een 6 jaar oude cadillac cts voor 20k. De enige EV die daar tegen op kan zou een E-Tron of Taycan zijn. Die kost een 3 voud daar van. Waarom zou ik meer betalen voor een mindere wagen. Nee na mijn CTS komt er opnieuw een CTS of CT5 zo als hij nu heet. Daarna zijn we weer 10-15 jaar verder en zijn de kinderen uit het huis. Dan komt er vermoedelijk terug iets met 2 deuren. Maar een EV, nee bedankt.
Ik moedig wel iedereen aan om wel over te stappen. Zo is er meer fossiele brandstof over voor mij.
Ok en 69% wil <20k betalen. Waar slaat dit onderzoek op? Ik wil ook wel een EV met een grote range, snel laden en normale afschrijving voor minder dan 20k.
Als kopende particulier: nee, voorlopig niet.
Als ik er zakelijk één zou kunnen rijden, prima. Maar ik kan in mijn sector toch geen auto van de zaak krijgen.
Voorlopig houden wij het bij twee keer Lexus hybrid (2013 gs 450h en 2016 rx 450h) voor de dagelijkse kilometers. Totale aanschaf van deze twee auto’s bedraagt €61.000 (verdeeld over 2022 en 2024) en daar heb ik twee keer alle luxe en snelheid voor die ik wil, probleemloos en zonder de irritatie van alle ‘altijd-aan-ADAS’.
Ik heb dus nu geen incentive om voor meer geld in een EV te stappen. Die ook nog harder afschrijft.
Ev’s zijn in vele opzichten superieur. Voor mijn werk rij ik regelmatig in een ev.
Echter de snelheid waarmee de innovatie gaat is gelijk aan een mobieltje.
Zodra je de showroom uitrijdt is hij al verouderd.
Afschrijving is nu eenmaal de grootste kostenpost van een auto.
Laat staan dat de accu beneden de 80 procent capaciteit komt.
Ik voorspel dat de accudegradatietest de nieuwe nap wordt.
Eerlijk, ik zit ook wel steeds meer te kijken naar EV’s. Zeker nu de actieradius zo snel steeds groter wordt, met 600 km heb je gewoon een normale auto, ik rij 100 km per dag, zelfs ik hoef dan maar 1x in de week op te laden. Bovendien worden ze ook steeds mooier, ik vind de nieuwe E-Tron Q6 van Audi echt wonderschoon, maar goed ik ben een VAG adept. Als je dan ook nog ziet dat ze ook steeds meer V2H gaan ondersteunen, dan is dat met het opheffen van het salderen ook nog eens erg interessant als je hem als accu in kan zetten als je thuis bent.
Nieuwe E-Tron Q6 is indd mooi voor wat het is en rijdt goed voor zo’n groot lomp ding. Maar je haalt er geen 600km mee.