
BMW wedt op vijf (!) verschillende paarden met de grote SUV.
Al jaren en jaren timmert BMW aan de waterstofweg. In 2021 schreven we al over een prototype van de X5 dat op waterstof liep. Het idee was om nu, in 2025, op grote schaal waterstofauto’s te produceren. Dat gaat niet meer lukken. Vier jaar na de eerste prototypes heeft BMW weer nieuws rondom de waterstofauto, namelijk een prototype.
Op deze manier klinkt het alsof er weinig progressie is geboekt, maar daar doen we BMW mee tekort. De gecamoufleerde auto op de foto’s is namelijk het laatste prototype voordat de productie van de waterstof-X5 begint. Het duurt echter nog wel even voordat de SUV klaar is met testen en uit de fabriek komt gerold.
Waterstof-X5 is ”een echte BMW”
Het Beierse automerk heeft samen met Toyota een nieuw generatie brandstofcelsysteem voor waterstofauto’s gemaakt. De derde generatie van de waterstofaandrijflijn is kleiner, krachtiger én efficiënter waardoor de actieradius en het vermogen hoger liggen terwijl het energieverbruik lager is. Hoe groot de actieradius en vermogen zijn, is nog onbekend. De vorige iX5 Hydrogen heeft een vermogen van 401 pk en een range van 504 kilometer.






Naast een leuk rijbereik en genoeg power moet de grote SUV ook lekker sturen. Michael Rath, vicepresident Hydrogen Vehicles van BMW, belooft dat de X5 ”een echte BMW” zal zijn met ”het typische BMW-rijplezier”. Het duurt wel nog even voordat je dit plezier kunt beleven. In plaats van 2025 begint de serieproductie pas in 2028.
BMW werkt niet alleen aan waterstofauto’s, maar ook aan de broodnodige waterstofstations. Samen met andere grote bedrijven investeert BMW in het uitbreiden van de infrastructuur. Het doel is uiteraard om waterstof groter te maken in de mobiliteitswereld. Of zoals BMW-bestuurslid Joachim Post het zegt: ”Waterstof speelt een essentiële rol in wereldwijde decarbonisatie, daarom zetten we ons in om de technologie vooruit te helpen.”
Wedden op vijf paarden
Ook over drie jaar kopen wij allemaal geen waterstof-X5. En ook de EV-overname komt voor 2028 nog te vroeg. Daarom krijgt de BMW X5 van de Neue Klasse-generatie maar liefst vijf verschillende aandrijfvormen. Waterstof dus, maar ook volledig elektrisch, plug-in hybride, benzine én diesel, al zal die laatste niet relevant zijn voor ons Nederlanders. Al moeten we nog wel ruim tweeënhalf jaar wachten op de nieuwe X5.





Heb een aantal keren kunnen rijden in een X5 3.0d. Wat een heerlijke motor en super combinatie. Bergen koppel, lekker stil en zuinig genoeg voor grote afstanden.
komt wel dicht bij zo
😂😂
Een zware hoge auto met een diesel een super combinatie vinden .. Tja, dat lijkt de conclusie van een trucker die een paar keer een rondje in de auto van de baas heeft mogen rijden ..
Dat hele Neue Klasse gedoe is wat mij betreft inmiddels flink overrated. In de praktijk komt het er simpelweg op neer dat BMW het qua ontwerpfilosofie nauwelijks over een andere boeg gooit, met een ander front en iets aangepaste achterlichten. Eigenlijk precies wat ik vooraf voorspelde, maar dan nog minder vernieuwend…
Potver7 zegt 5 september 2023 om 15:33
Ben ik de enige die dit qua proporties en detaillering aan bepaalde Italiaanse schoonheden doet denken?
uhhh
Fotografisch geheugen of eerder een stalker of misschien geheime aanbidder?
Omdat de toekomst ongewis is moeten de grote fabrikanten niet op één paard wedden.
Als er een verandering nodig is, kan BMW die verandering maken. Net als Toyota.
Ik denk niet dat waterstof een rol van betekenis gaat spelen in wegverkeer, maar snap de ontwikkeling wel.
Waterstof was een paar jaar geleden nog interessant, toen EV’s een matig bereik hadden en slechts langzaam konden laden (bijvoorbeeld de eerste Audi e-tron met 350km WLTP en 150kw ‘snel’ laden). Maar nu BMW nota bene zelf hun iX3 hebben laten zien met 800km rijbereik en 400kw snelladen, snap ik deze waterstof iX5 al helemaal niet. Want de iX5 rijdt ook gewoon als een EV, je staat alleen vaker langs de weg te tanken, wat met waterstof niet sneller zal zijn dan een 400kw snellader. Gewoon nutteloos. Ik hoop dat ze dan nog wel tenminste een 20kwh accu zouden toevoegen zodat je korte afstanden volledig EV kan rijden, en alleen langere stukken als FCEV.
Ik denk dat je heel wat sneller waterstof kunt tanken dan de EV weer naar 100 % op te laden. Daarnaast is de actieradius van een EV bij 130 km/h (100 is veel te langzaam, als je daarvan houdt hoef je ook geen dure auto te kopen) veel minder dan bij 100 km/h.
@grandmasterb Dat is bij deze waterstof auto ook zo. Is gewoon een EV, alleen komen de electronen niet uit een accu maar uit een brandstofcel. Maar hoger verbruik bij hogere snelheden is hetzelfde.
En ja het tanken naar 100% zal idd nog steeds wel sneller zijn. Maar je moet er altijd wel bij staan wachten. Een EV laadt op terwijl je even gaat plassen. En bij woonwerk verkeer laadt hij gewoon op voor je huis of kantoor.
Ik zag hem begin augustus in Frankrijk voorbijkomen, met dit kenteken. Met ook nog een sedan erachter, ik neem aan ook een 5-serie? Beide auto’s trokken namelijk geruisloos op.